Schepper God , wie is Hij eigenlijk ?

hier is plaats voor alle wereldreligies

Silver Wolf

09 jan 2015, 16:34

Al dat gezever, al dan niet van profeten... en alle gezwaai met "heilige" geschriften - of die nu thora, bijbel of koran heten en duidelijk deels plagiaten zijn van elkaar en van nog veel oudere vormen van BIJ -geloof - maakt weinig uit.
Er zijn al vele duizenden onschuldigen gedood en kotsmisselijk makende gewelddaden gepleegd in naam van al die dwaze religie.

Het wordt dus meer dan de hoogste tijd, om dat zwaar uit de hand gelopen circus te verbannen uit de scholen en het openbare leven.
Dat ieder in zijn slaapkamer doet wat hij/zij wil. Net zoals eenieder in zijn W.C. ook discreet zijn/haar gevoeg kan/mag doen.
Maar de tijd van uw broek in 't midden van 't straat af te steken is voorbij.
Zelfs de Chinezen doen dat tegenwoordig niet meer.
(Toch niet meer in 't midden van Bejing!)

De nieuwe barbaren moeten maar ergens in Papoea in de laatste wouden gaan wonen. En anders zich finaal terug trekken in een of andere woestijn en nooit meer naar onze vorm van beschaving terugkeren.
Zodat ze zich er niet meer aan hoeven te ergeren.

Om het met de burgervader van Rotterdam te zeggen.
Gewoon opkrassen als 't u hier niet aanstaat.

sw

Klaartje

09 jan 2015, 16:41

Als het allemaal maar simpel zou gaan, het zit er van oudsher in de mens ingebakken en ze zijn nog altijd niet geëvolueerd helaas :? :(
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

socrates

09 jan 2015, 19:31

Om een dictatuur op te bouwen en in stand te houden, is een ideologie onontbeerlijk. Het Nazisme hield het maar een tiental jaar vol, het communisme is nooit echt toegepast en "diende" maar een 70 tal jaar. De Islam heeft veel meer aanhangers en komt, - vanwege zijn beroep op het "hogere" -, een potentiële of actuele dictator veel beter uit. Wie regeert in naam van de Islam regeert immers in naam van god. Een hogere macht bestaat er niet dus.... Allah Akbar klinkt vaak als "Heil Hitler!"
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

janx

10 jan 2015, 00:48

Eens de lijm tussen mijn atomen is opgedroogd vallen ze uit elkaar. Als nu het bewustzijn als aparte entiteit in een van die atomen zou zetelen, ja dan was er misschien weer leven na Van Père Lachaise is nog nooit iemand terug gekomen.
Waarom zou nu het bewustzijn in een atoom moeten zetelen? raar idee hoor. Het geeft aan alleen te kunnen denkend en afwegen en alles verbinden met het materiële. Zeer beperkend is dat en dat maakt dat je enkel kunt denken dat mensen uit hun graf moeten opstaan om weer te kunnen herleven. Nu, dat is een volkomen onzin om dat te denken. Het leven zelf, wat je bent, is niet materieel het gebruikt het enkel om zich te kunnen ontwikkelen en of het nu door het goede of verkeerde gaat, uiteindelijk zal het zichzelf alles eigen gemaakt hebben en weten wat deze is.
Is de kerk de grootste geldwolf?
Ze is slechts geldwolf tussen de andere geldwolven, en dat vergeet je voor het gemak!
Het idee achter ware religie is "bemin uw naaste als uzelf" en dan gaat ge die niet uitbuiten!
Dat kan alleen individueel beoefend worden. "Instituten" falen altijd.
Ons geldsysteem, ons rechtssysteem zijn ook instituten en alles behalve altruïstisch.
Ga je papegaai voederen ipv hier op vinkenslag te liggen, eeuwig achter die pc, om toch maar te kunnen reageren, met onzin, zoals gewoonlijk!

Je bent echt bezig met de
Inderdaad het is niet allen de kerken maar ook het gehele bankwezen die in handen is van uiteindelijk een paar families.
Een leven aan de kant van Schepper God , een geweten dat mij niet aanklaagt , een Geest die in mij woont en mij leidt door alles heen , ook op dit forum , en de ZEKERHEID van een geweldige mooie toekomst na dit leven hier !
De Heer Jezus maakte alles weer goed , wat wij mensen fout deden . Kan er nog een grotere LIEFDE bestaan ?
Het gaat een beetje mis met die gedachte dat je na dit leven direct deelgenoot bent van die geweldige toekomst.
Maar uiteindelijk is het wel zo. En dat is voor elke levend wezen zo, ongeacht hoe hun momentele bewustzijn is en daden. Alles zal weer naar een harmonie komen en dat zal elk leven zelf moeten doen. Dus geheel afhankelijk van je persoonlijkheid en instelling zal bepalend zijn, indien je de aarde los kan laten, hoe je omstandigheden zullen zijn.
Ik moet je gelijk geven *leah*. Het is schrijnend dat zovelen de hongerdood sterven terwijl 'volgelingen' van Christus zoveel rijkdom vergaard hebben.
Maar kunnen wij die christenen wel 'volgelingen' van Christus noemen ? Aan hun 'werken" zullen de ware christenen gekend worden informeert de bijbel ons.
Arrow Ieder moet voor zichzelf conclusies trekken, m.i. kan de paus of de RKK geen opvolger van christus zijn Idea
Gewoon waar!
Tja, ge moet wel eerst een lijst uitvinden om te bepalen wat ZONDE is hé!?
Dan wordt de biecht uitgevonden, zodat ge sterk staat door ieder zijn fouten te kennen.
En dan verkoopt ge volle of halve aflaten.... zodat de winkel draait... Laughing

Ps.: Nu men via het DNA kan bepalen wie de echte schepper was van een of ander kind, wordt meteen duidelijk dat er al eens een koekoeksjong tussen zit. Embarassed
Een verbitterde geest die hier spreekt en ook tegen de verkeerde. EB is niet van die verfoeilijke kerk. Ze gelooft enkel in een god, die niet bestaat zoals zij denkt, maar ze heeft geen kwaadaardige bedoelingen m.i.
Ik denk het wel, bv. moslimmannen die als martelaar sterven, worden in de hemel vertroeteld door 70 maagden! Je zou je voor minder bekeren.
Is dit een uitspraak van een denkend persoon? Jij denkt het van wel? Hij, die alles afbreekt van een mens die in principe bij lange na niet zo is als de moslims?
Is het denkbaar, dat van alle invloeden: agressie de sterkst drijvende kracht is die mensen laat inter-ageren ?
Helaas nog wel, dit wegens het onvoldoende in bezit zijn van de liefde aangaande al het leven.
Voor mij heeft geloof helemaal niets met de kerk te maken!
De kerk is de grootste schijnheilige die er ooit heeft bestaan.
Er zijn geen heiligen, waar je ook zoekt. De mens heeft dit woord bedacht. En iedereen kan geloven wat deze wil daar heb je geen kerk voor nodig.
Al wel eens aan gedacht dat, zonder de Kerk, er nooit een heilige had bestaan en bijgevolg dus ook geen schijnbare heilige ? Wink Idea
Helemaal waar!

Maar ik zie dat de karakters niet veranderd zijn en dat lijkt mij ook onmogelijk gezien ons opgebouwde levens ervaringen en wat we daarmee gedaan hebben wat ons gevormd heeft. Ouderen zijn niet meer te veranderen dus we zullen zo door blijven gaan tot het einde van ons leven. hm ... ene ja. Dan gaat het gewoon verder.
Ik denk dat het geen zin meer heeft om ook nog maar iets in te brengen omreden dat ik de strekking al wel weet wat daarop volgt. En daar is ..... geen verandering te verwachten dit jaar.
Alles is Één en die Éne is Alles.

ebenhaezer

10 jan 2015, 16:02

Silver Wolf schreef:En ik die dacht dat de verrijzenis rond Pasen zou komen,
maar EB is er nu al terug!
Ja , er zijn toch veel mensen die echt blij zijn dat ze leven , zelfs onder vaak moeilijke omstandigheden , en die vind je meestal onder gelovigen , omdat ze hun Schepper kennen , wat ook Hem heel blij maakt .
Dat er ook andere gevallen zijn ligt niet aan God , maar aan de zonde die in de wereld kwam .

EINDE CITAAT.

Tja, ge moet wel eerst een lijst uitvinden om te bepalen wat ZONDE is hé!?
Dan wordt de biecht uitgevonden, zodat ge sterk staat door ieder zijn fouten te kennen.
En dan verkoopt ge volle of halve aflaten.... zodat de winkel draait... :lol:

Ps.: Nu men via het DNA kan bepalen wie de echte schepper was van een of ander kind, wordt meteen duidelijk dat er al eens een koekoeksjong tussen zit. :oops:

sw

Zo SILVER WOLF , als jij een ' lijst ' nodig hebt om te weten wat ZONDE is , dan is er met jouw geweten flink iets mis ! ( gevaarlijk om ' gewetenloos ' te worden hoor !!! ) .
mijn inziens heb je geen biechtstoel of aflaat nodig om te weten wat goed of kwaad is , en vergeving krijg je GRATIS van Redder Jezus , tenminsten als daar écht spijt mee gemoeit is , toch ?

Maar idd. als 't jou hier niet aanstaat , gewoon opkrassen hoor !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

ebenhaezer

10 jan 2015, 16:14

socrates schreef:
ebenhaezer schreef:
bocuse schreef:Eb.... echt, ik heb echt medelijden met u....

BOCUSE , niet doen jongen ! dat maakt jezelf alleen maar triestig , terwijl EB de gelukkigste vrouw ter wereld is !
Een leven aan de kant van Schepper God , een geweten dat mij niet aanklaagt , een Geest die in mij woont en mij leidt door alles heen , ook op dit forum , en de ZEKERHEID van een geweldige mooie toekomst na dit leven hier !
De Heer Jezus maakte alles weer goed , wat wij mensen fout deden . Kan er nog een grotere LIEFDE bestaan ?
Ik denk het wel, bv. moslimmannen die als martelaar sterven, worden in de hemel vertroeteld door 70 maagden! Je zou je voor minder bekeren.

SOCRATES , ik denk toch van niet hoor , die twee moslimbroers in Parijs wilden ook als MARTELAAR sterven , maar hun ' missie ' was meer dan LIEFDELOOS , dat begreep iedereen meteen ! Zoiets doe je zelfs niet voor 1000 mooie meisjes !

Niet agressie is de sterkst drijvende kracht , maar de LIEFDE VAN JEZUS , die brengt mensen tot een waardevolle levenshouding !

ebenhaezer

10 jan 2015, 16:24

JANX , dat was een heel goede beantwoording op al ons geschrijf ! Maar niet opgeven hoor ondanks alle onveranderdheid ! De vriendschap hier , gemeend of niet , is toch meer waard dacht ik , en je leert altijd wat bij , al is het maar geduld en begrip !
Fazal

10 jan 2015, 17:10

Als antwoord op mijn vraag schreef EB het volgende:
Wat moest God met de mens ? Hij is Schepper en verheugde zich in wat hij tot stand bracht , maar Hij maakte levende mensen die hij bovendien een eigen beschikking gaf over hun wil .
Is dat duidelijk genoeg ? Nee hij had ons niet nodig , maar gunde ons alle geluk toe .
En verder krijste ze nog:
Dit is mijn duidelijk antwoord , en wel met mijn eigen woorden , op 'jouw domme vragen'! En dat antwoord vind je ook in de Bijbel , als je dat dan toch EEN KEER grondig wilt lezen !
Gezien jij de bijbel van achter naar voren schijnt te kennen EB, plak het dan hier maar eens in. Ik ga er in ieder geval niet achter zoeken!
Trouwens, ik ben ervan overtuigd dat het antwoord op die vraag in de bijbel NIET staat vermeld!
BV schreef:We lezen in Job 1:21 : "Naakt ben ik uit de schoot van mijn moeder gekomen en naakt zal ik in haar schoot terugkeren. "De heer heeft gegeven, de heer heeft genomen"
Mooi en sportief van de heer. "Eerst geven en dan terugnemen"!? :roll:
Zal ik met mijn dochter ook eens doen, ze heeft destijds genoeg geld van mij gekregen. Mis??? Nee hoor! Ik volg gewoon het voorbeeld van de heer! :wink:

Silver Wolf

10 jan 2015, 17:52

EB heeft haar oude plaat nog eens opgezet.
Zo SILVER WOLF , als jij een ' lijst ' nodig hebt om te weten wat ZONDE is , dan is er met jouw geweten flink iets mis ! ( gevaarlijk om ' gewetenloos ' te worden hoor !!! ) .
mijn inziens heb je geen biechtstoel of aflaat nodig om te weten wat goed of kwaad is , en vergeving krijg je GRATIS van Redder Jezus , tenminsten als daar écht spijt mee gemoeit is , toch ?

EINDE CITAAT
Wel tante nonneke, de pastoor noemde destijds "onanie" (ook) een zonde!
Men kon daar o.a. doof van worden. En die pastoor zal dat door zijn celibaat wel geweten hebben. Mogelijk bepotelde de pater van het jongenskoor in mijn vroegere thuis-gemeente derhalve minderjarige kinderen.
En bevredigde Roger V. (ex bisschop) zich onder de noemer "een gezellig onderonsje" met zijn neefjes!?
Zou het ook geen zonde zijn, dat al die duizenden bakstenen en werkuren ooit in kathedralen, basilieken en kerken werden gestopt, terwijl de gewone mensen hun houten huisjes regelmatig afbrandden!?
Wat de slippendragers van de religie betreft heb ik een toepasselijk spreekwoord onthouden;
"Als de vos de passie preekt, boer let op uw ganzen"
Condooms waren ook zonde, want er moest gekweekt worden om goedkope arbeidskrachten te leveren aan de steenrijke katoenbaronnen en anderen uit de rijke toplaag, die met de religie mee heulden om hun eigen winkel te dienen.
De homofiele medemens werd ook als zondig bestempeld.

Wat HITLER ook deed en hij liet die mensen in gaskamers creperen!MOOI zo'n laffe discriminatie, terwijl de domme kinkels die niet-hetero's als zondig bestempelden amper konden vermoeden, HOE de seksuele voorkeur (in de hersenen) wordt bepaald.

Tenslotte schreef ketterjaagster EB
...dan is er met jouw geweten flink iets mis ! ( gevaarlijk om ' gewetenloos ' te worden hoor !!! ) . ....
En ook nog ...Maar idd. als 't jou hier niet aanstaat , gewoon opkrassen hoor !

Wel EB-ken, ik wijk niet voor zo'n pilarenbijtster als jij!
En, mijn geweten kan absoluut niet akkoord gaan met alle leugens die gij op dit seniorenforum komt rondbazuinen.
Gij en uw kliek hebt al meer ellende, oorlogen en onheil gesticht, dan IS en Al Qaida momenteel aanrichten. Met hun zogenaamde onzin over Mohammed en hun Allah lopen ze trouwens (500 jaar na datum) heel dat gelul over ene Jezus achterna (wat op zijn beurt dan weer een parodie was op de Thora van de joden)

sw

fonzarelli

10 jan 2015, 18:37

Héél juist zilveren bijter, de grootste ramp die de mensheid is overkomen is onder andere de katholieke kerk, toch hier in Europa.
Vanop hun kansel staan kakelen en dreigen met hel en verdoemenis, die hebben generaties onderdrukt en alle plezier ontnomen terwijl zij zelf hun lusten botvierden op angstige en onwetende medemensen, hun de laatste centjes aftroggelden om hun kerken en kathedralen te bouwen.

Als ik zo'n pimpelpaarse of zwartgerokte idioot nog maar hoor keert mijn maag om.
En de imams of rabbijnen zijn heden ten dage met hetzelfde bezig.

AV,
Fonzarelli :twisted:

ebenhaezer

13 jan 2015, 16:04

Fazal schreef:Als antwoord op mijn vraag schreef EB het volgende:
Wat moest God met de mens ? Hij is Schepper en verheugde zich in wat hij tot stand bracht , maar Hij maakte levende mensen die hij bovendien een eigen beschikking gaf over hun wil .
Is dat duidelijk genoeg ? Nee hij had ons niet nodig , maar gunde ons alle geluk toe .
En verder krijste ze nog:
Dit is mijn duidelijk antwoord , en wel met mijn eigen woorden , op 'jouw domme vragen'! En dat antwoord vind je ook in de Bijbel , als je dat dan toch EEN KEER grondig wilt lezen !
Gezien jij de bijbel van achter naar voren schijnt te kennen EB, plak het dan hier maar eens in. Ik ga er in ieder geval niet achter zoeken!
Trouwens, ik ben ervan overtuigd dat het antwoord op die vraag in de bijbel NIET staat vermeld!
BV schreef:We lezen in Job 1:21 : "Naakt ben ik uit de schoot van mijn moeder gekomen en naakt zal ik in haar schoot terugkeren. "De heer heeft gegeven, de heer heeft genomen"
Mooi en sportief van de heer. "Eerst geven en dan terugnemen"!? :roll:
Zal ik met mijn dochter ook eens doen, ze heeft destijds genoeg geld van mij gekregen. Mis??? Nee hoor! Ik volg gewoon het voorbeeld van de heer! :wink:

Zo Heer FAZAL , je schijnt wel erg verbitterd te zijn hé ? Maar weet dan , dat ik een zachte stem heb en dus zeker niet zal ' krijssen ' !
Ik zie jou gewoon als een forumvriend met andere inzichten en overtuigingen , en dat mag zéker !
In deze tijd is het aangeraden om het vaandel van vrede en verdraagzaamheid hoog te houden , er is al ellende genoeg in deze wereld !

ebenhaezer

13 jan 2015, 16:26

Silver Wolf schreef:EB heeft haar oude plaat nog eens opgezet.

EINDE CITAAT
Wel tante nonneke, de pastoor noemde destijds "onanie" (ook) een zonde!
Men kon daar o.a. doof van worden. En die pastoor zal dat door zijn celibaat wel geweten hebben. Mogelijk bepotelde de pater van het jongenskoor in mijn vroegere thuis-gemeente derhalve minderjarige kinderen.
En bevredigde Roger V. (ex bisschop) zich onder de noemer "een gezellig onderonsje" met zijn neefjes!?
Zou het ook geen zonde zijn, dat al die duizenden bakstenen en werkuren ooit in kathedralen, basilieken en kerken werden gestopt, terwijl de gewone mensen hun houten huisjes regelmatig afbrandden!?
Wat de slippendragers van de religie betreft heb ik een toepasselijk spreekwoord onthouden;
"Als de vos de passie preekt, boer let op uw ganzen"
Condooms waren ook zonde, want er moest gekweekt worden om goedkope arbeidskrachten te leveren aan de steenrijke katoenbaronnen en anderen uit de rijke toplaag, die met de religie mee heulden om hun eigen winkel te dienen.
De homofiele medemens werd ook als zondig bestempeld.

Wat HITLER ook deed en hij liet die mensen in gaskamers creperen!MOOI zo'n laffe discriminatie, terwijl de domme kinkels die niet-hetero's als zondig bestempelden amper konden vermoeden, HOE de seksuele voorkeur (in de hersenen) wordt bepaald.

Tenslotte schreef ketterjaagster EB
...dan is er met jouw geweten flink iets mis ! ( gevaarlijk om ' gewetenloos ' te worden hoor !!! ) . ....
En ook nog ...Maar idd. als 't jou hier niet aanstaat , gewoon opkrassen hoor !

Wel EB-ken, ik wijk niet voor zo'n pilarenbijtster als jij!
En, mijn geweten kan absoluut niet akkoord gaan met alle leugens die gij op dit seniorenforum komt rondbazuinen.
Gij en uw kliek hebt al meer ellende, oorlogen en onheil gesticht, dan IS en Al Qaida momenteel aanrichten. Met hun zogenaamde onzin over Mohammed en hun Allah lopen ze trouwens (500 jaar na datum) heel dat gelul over ene Jezus achterna (wat op zijn beurt dan weer een parodie was op de Thora van de joden)

sw

Ho SILVER WOLFIE , jij schrijft : " mijn geweten kan absoluut niet akkoord gaan met alle leugens die gij op dit seniorenforum komt rondbazuinen " , een geweten spreekt alleen voor wat betreft JE EIGEN DENKEN EN HANDELEN , niet over wat een ànder zegt , toch ?
En wat voor jou schijnbaar leugens zijn , dat is waarheid voor zo'n miljard gelovigen op deze aarde !
Verder moet je goed onthouden dat er een groot verschil is tussen gelovigen die Jezus met liefde navolgen , en idd. duizenden zogenaamde geestelijken die hun religie gebruiken voor eigen eer en genot !
Je gooit gewoon alles op één hoop , en dat is niet verstandig , daar kwets je veel goede mensen mee ! Denk maar aan dat vaandel van vrede en verdraagzaamheid .
En je hoeft ook niet op te krassen hoor , het is hier gezellig en warm !!! weet je als je altijd naar de schaduwen kijkt zie je gewoon de zon niet meer , niet doen dus !

ebenhaezer

13 jan 2015, 16:38

fonzarelli schreef:Héél juist zilveren bijter, de grootste ramp die de mensheid is overkomen is onder andere de katholieke kerk, toch hier in Europa.
Vanop hun kansel staan kakelen en dreigen met hel en verdoemenis, die hebben generaties onderdrukt en alle plezier ontnomen terwijl zij zelf hun lusten botvierden op angstige en onwetende medemensen, hun de laatste centjes aftroggelden om hun kerken en kathedralen te bouwen.

Als ik zo'n pimpelpaarse of zwartgerokte idioot nog maar hoor keert mijn maag om.
En de imams of rabbijnen zijn heden ten dage met hetzelfde bezig.

AV,
Fonzarelli :twisted:

Zo FONZARELLI , efkens op de kar van SW gesprongen ? maar dat plaatje van al die zwartrokken is al veelvuldig afgezaagd hoor !
De Kerk heeft trouwens ook veel goede daden gesteld weet je , en ik denk dat deze wereldwijd wel zwaarder wegen dan al dat miskleum waar jullie het altijd over hebben ! Kijk ook maar eens meer naar de zon als die schijnt ! Lieve groetjes !

Silver Wolf

14 jan 2015, 06:48

EB schreef :roll:
Ho SILVER WOLFIE , jij schrijft : " mijn geweten kan absoluut niet akkoord gaan met alle leugens die gij op dit seniorenforum komt rondbazuinen " , een geweten spreekt alleen voor wat betreft JE EIGEN DENKEN EN HANDELEN , niet over wat een ànder zegt , toch ?
En wat voor jou schijnbaar leugens zijn , dat is waarheid voor zo'n miljard gelovigen op deze aarde !
Verder moet je goed onthouden dat er een groot verschil is tussen gelovigen die Jezus met liefde navolgen , en idd. duizenden zogenaamde geestelijken die hun religie gebruiken voor eigen eer en genot !

EINDE CITAAT
Eén miljard (goed)-gelovigen :!: :?: En er zijn 7 miljard bewoners op deze planeet. Dus blijft dat aantal goed-gelovigen een mager getal... :)
Tegelijk klinkt door uw snoeshaan- (of in uw geval "kieken") -gekakel een superioriteitsgevoel, dat op zich al genoeg zegt over de vlag waarmee ge uw giftige lading blijft dekken.
Ps.: Uw gewauwel over "een geweten" raakt kant noch wal. Want in uw visie zou er dan ook geen wereldgeweten kunnen/mogen bestaan.
QUOTE: een geweten spreekt alleen voor wat betreft JE EIGEN DENKEN EN HANDELEN , niet over wat een ànder zegt , toch ? :lol:

:roll: Maar als dat volgens u zo is, zou u ook best met uw (eigen)-LIEFDE en een dikke noveenkaars die ge zelf moogt (aan)steken waar ge wenst, in uw eigen hokje blijven hallucineren en al die kolder over hetgeen anderen in uw koppeken hebben gepompt aan uzelf besteden.
Ik zal blijven waarschuwen tegen uw soort indoctrinatie, omdat dit soort doordrammen al veel heeft kapot gemaakt. En nog altijd geesten verziekt....

sw

bluevelvet

14 jan 2015, 14:29

Wat atheïstische kruisvaarders zoals Richard Dawkins, Daniel Dennett en Sam Harris ook mogen beweren, globaal gezien identificeren 8 op 10 mensen zich op één of andere manier met een 'religieuze groep'.
De globale studies over religie van het Amerikaanse onderzoeksinstituut Pew Forum zijn de moeite waard. Dat onderzoek dat werd verricht in 2010, stelt dat op de toenmalige wereldpopulatie van 6,8 miljard mensen 5,8 miljard mensen zich op één of andere manier identificeren met een 'religie'. Ze herinneren ons eraan dat een toekomstige wereld zonder enige vorm van spirituele zingeving de grootste utopie is.
Bron