Het einde van het geld

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

Vesselin

22 jan 2015, 19:31

Wat de Europese Centrale Bank gaat doen staat hier een paar berichten hoger beschreven. Zie de uitleg van gouverneur Eccles in 1941. Er is niets nieuw onder de zon!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin

25 jan 2015, 07:35

Well, fancy giving money to the Government!
Might as well have put it down the drain.
Fancy giving money to the Government!
Nobody will see the stuff again.
Well, they've no idea what money's for --
Ten to one they'll start another war.
I've heard a lot of silly things, but, Lor'!
Fancy giving money to the Government!
-- A. P. Herbert

Afbeelding
-- Mark Twain

Vesselin

25 jan 2015, 11:06

Voor degenen die de waarheid over ons geldsysteem onder ogen durven zien! http://www.zengardner.com/end-money-ubu ... elllinger/
-- Mark Twain

Vesselin

25 jan 2015, 11:45

Wat doet de ECB eigenlijk?
Ze koopt Staatsobligaties op en geeft in de plaats krediet.
Maar Staatsobligaties zijn niets anders dat schuldpapieren, uitgeschreven voor staatsschuld, die nog altijd moet terug betaald worden. Wat de ECB doet is nog meer schuld creëren. Dit is hallucinante absurditeit.
-- Mark Twain

Wil.

25 jan 2015, 14:11

Zo lang er vertrouwen is in de munt van Europa, kan die toestand blijven duren. Als dat wegvalt, valt de euro als een baksteen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Vesselin

25 jan 2015, 17:44

Welk vertrouwen? Vertrouwen in een geldsysteem dat gebaseerd is op oplichterij?
Dat gebaseerd is op het uitbuiten van de medemens?
Zoals de gevestigde godsdiensten hun basis hebben in het manipuleren van de angst van mensen, heeft ons geldsysteem zijn basis in het manipuleren van de hebzucht van mensen.
Mensen zijn trots op hun "verstandige beleggingen", zonder dat ze er een seconde bij stil staan dat hun winst het gevolg is van het genadeloos uitbuiten van hun medemensen. Het is de totale afwezigheid van empathie voor het geheel van de menselijke situatie.
"Ik heb geluk dat mijn wieg hier stond. Dat er een geldsysteem is waarmee ik rijker kan worden zonder een slag te doen!"
Denk je dat dat gaat blijven duren? Denk je dat je kinderen of kleinkinderen hier beter gaan van worden?
Of is het: "Dat ze er, g*dverdomme, zelf voor zorgen! Ik heb het klaargespeeld door hard werken, en na mijn dood groeit er gras op mijnen buik!".
Dit is stupide egoïsme en gaat de wereld om zeep helpen!
O... de wijsheid van de ouderdom!
-- Mark Twain

Wil.

26 jan 2015, 10:29

Vesselin schreef:Welk vertrouwen? Vertrouwen in een geldsysteem dat gebaseerd is op oplichterij?
Het vertrouwen dat jij zelf elke keer uitspreekt als je een betaling doet bij de bakker, de supermarkt enz. Of omgekeerd: wanneer je geld aanvaard als betaling voor jouw werk.
Het vertrouwen dat jij zelf elke keer uitspreekt wanneer je een euro bij op op je spaarrekening zet. Als je geen vertrouwen hebt, dan doe je het niet.

Er zijn momenten geweest dat dat vertrouwen er niet meer was. Toen behielden mensen het geld niet langer dan enkele uren (max.) hun geld in hun portemonnee. In Duitsland in 1923 was dat de toestand. Niemand vertrouwde dat geld en men zette het om in tastbare goederen.
Dat gebaseerd is op het uitbuiten van de medemens?
Zoals de gevestigde godsdiensten hun basis hebben in het manipuleren van de angst van mensen, heeft ons geldsysteem zijn basis in het manipuleren van de hebzucht van mensen.
Elke (ver)koop is een beslissing tussen twee partijen die elk vinden dat ze een faire deal hebben gedaan. Morgen kan de situatie omgekeerd zijn: dan moet de bakker op zijn beurt bij de slager terecht voor een goed, terwijl het vandaag de slager is die bij de bakker koopt.

Vesselin

26 jan 2015, 12:05

Je snapt volgens mij niets van de grond van de zaak.
Het misdadige is dat het geldsysteem gebaseerd is op het kunstmatige creëren van schuld. En dat hoeft helemaal niet. Dat is bedacht om rijk te worden door uitbuiting.
De bakker en de beenhouwer... mijn god!...
Een enorme staatsschuldenberg die nooit of nooit kan terug betaald worden als gevolg van het absurde systeem van de samengestelde rente.
Alles wat ik vertaald heb uit "Das Ende des Geldes" heeft dus geen inzicht verschaft in de oplichterij van het systeem.
-- Mark Twain

YYZ

26 jan 2015, 12:30

Wil. schreef:Zo lang er vertrouwen is in de munt van Europa, kan die toestand blijven duren. Als dat wegvalt, valt de euro als een baksteen.
Het zit in de staart, waar gaat het nu om? Draghi heeft het over het stimuleren van de economie, niets mis mee gezien het sociale drama dat zich onder onze wereldneus afspeelt. Echter, waar we – tenzij klakkeloos gemist – niets over horen is een oplossing voor de schulden als erfenis van het verleden. Op Biflatie.nl lezen we daarentegen verschillende opties om hieraan tegemoet te komen, van complex naar eenvoudig. Misschien heeft Draghi daar nog niet op die manier over nagedacht maar uiteindelijk gebruiken we dezelfde bazooka. Finaal niets nieuws onder de zon, het betekent wel een wereld van verschil. En vandaar, het is hetzelfde maar totaal verschillend.

https://biflatie.nl/artikelen/verdiepin ... schillend/

YYZ

26 jan 2015, 12:42

Vesselin schreef:Een enorme staatsschuldenberg die nooit of nooit kan terug betaald worden als gevolg van het absurde systeem van de samengestelde rente.
Dat klopt, tenzij we ons verstand gaan gebruiken. Het is nu letterlijk een uiterst tragische en mensonterende grap. Anno 2015, de mensheid blijkt niet eens in staat om getallen in een raster van plaats te verschuiven, hiervoor hebben economen en politiekers de hulp nodig van miljoenen mensen. Hoeveel erger kan het nog worden, het is bijna ongeloofwaardig.

Wil.

26 jan 2015, 13:27

Vesselin schreef:Je snapt volgens mij niets van de grond van de zaak.
Ik denk eigenlijk van wel. Alleen, ik probeer jouw theoretische visie naast de realiteit van elke dag te leggen.

Je bent zelf "medeschuldig" door het systeem te blijven gebruiken. Natuurlijk, heb je weinig keuze, maar consequent handelen zou inhouden dat je eruit stapt.

Vesselin

26 jan 2015, 14:54

Wat je zegt is waar. Iedereen is "medeschuldig" omdat we het systeem noodgedwongen moeten gebruiken.
Er uitstappen moet een globale keuze zijn.
Maar eerst moeten genoeg mensen beseffen dat het systeem zijn eigen ondergang inhoudt en die informatie moet zo wijd mogelijk verspreid worden. Dat is nu aan de gang.
Of we uiteindelijk een ramp kunnen vermijden valt wel te bezien.
Het houdt in dat de mensheid, voor het eerst in duizenden jaren, kiest voor samenwerking en een "care and share" samenleving.
Zo niet ziet het er werkelijk zeer, zeer slecht uit.
-- Mark Twain

Vesselin

26 jan 2015, 15:21

Als je geïnformeerd bent over hoe het systeem eigenlijk werkt, en het stort tenslotte in elkaar, zodat het geld helemaal niets meer waard is (wat het nu ook al niet meer is, maar iedereen doet alsof), kun je niet zeggen, zoals na de Tweede Wereldoorlog, "Wir haben es nicht gewußt".
We kiezen al duizenden jaren voor hebzucht en egoïsme, hebben een oceaan aan bloed, zweet en tranen, achter de rug, in duizenden oorlogen, en toch blijven we er mee doorgaan.
Terwijl de oplossing zo eenvoudig is: Samenwerken, voor elkaar zorgen, zodat niemand iets tekort komt.
Maar dan moet de filosofie van "vrije concurrentie", elkaar bestrijden, "de ene zijn dood is de andere zijn brood" verdwijnen.
Adam Smith's "onzichtbare hand", zal ons anders wurgen.
Is de mens dan niets anders dan een, door het denkvermogen krankzinnig geworden, aap?!
-- Mark Twain

Vesselin

26 jan 2015, 15:55

Ik ben me aan het informeren over hoe ons geldsysteem echt werkt (door o.a. Hörmann en Ellen Brown te lezen) en het duizelt me: ik kan het haast niet geloven dat het zo in elkaar zit... maar toch is het waar!
Regeringen, die hun eigen recht om geld te drukken aan private banken verkocht hebben, en bij die banken dan geld gaan lenen tegen het betalen van samengestelde interest! "Kán toch niet", denk je dan... maar het is wel zo! Regeringen die hun eigen burgers gijzelen om de interesten op de staatsschuld af te betalen, via het innen van belastingen en het opleggen van besparingsprogramma's. Hallucinant!
"Cui bono"! Wie wordt hier beter van?! Niet jij en ik, dat is duidelijk.
Maar wat is het doorsnee-niveau van de mensheid? Van die "jij en ik"? Eeuwen lang is er gezegd: neem een zwaard en ga elkaar in mootjes hakken, neem een geweer en schiet elkaar dood. Lanceer raketten met kernkoppen, enne.... euh... is er nog iemand over om oorlog te voeren?...
"Niets aan te doen. Het werk van de evolutie!" verkondigt de "vrolijke wetenschap"!
Niet naar luisteren!
Het nemen van persoonlijke verantwoordelijkheid is mogelijk. Neen zeggen tegen hebzucht en egoïsme is mogelijk!
-- Mark Twain

YYZ

26 jan 2015, 17:12

Wil. schreef:Ik denk eigenlijk van wel. Alleen, ik probeer jouw theoretische visie naast de realiteit van elke dag te leggen. Je bent zelf "medeschuldig" door het systeem te blijven gebruiken. Natuurlijk, heb je weinig keuze, maar consequent handelen zou inhouden dat je eruit stapt.
De realiteit van elke dag noemen we de waan van de dag, auto-conformatie betekent dat we de waan voor normaal nemen en ons verrot schrikken dat het altijd crisis is, en maar klagen. En dat wordt nog erger wanneer elke vorm van innovatie verworpen wordt omdat het niet past binnen de waan van de dag. En zo verging het de mensheid anno 2015, vertoevend in een grote coma maar toch lagen de alternatieven op de tafel.