Het einde van het geld

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

YYZ

26 jan 2015, 17:15

Vesselin schreef:Als je geïnformeerd bent over hoe het systeem eigenlijk werkt, en het stort tenslotte in elkaar, zodat het geld helemaal niets meer waard is (wat het nu ook al niet meer is, maar iedereen doet alsof), kun je niet zeggen, zoals na de Tweede Wereldoorlog, "Wir haben es nicht gewußt". We kiezen al duizenden jaren voor hebzucht en egoïsme, hebben een oceaan aan bloed, zweet en tranen, achter de rug, in duizenden oorlogen, en toch blijven we er mee doorgaan. Terwijl de oplossing zo eenvoudig is: Samenwerken, voor elkaar zorgen, zodat niemand iets tekort komt. Maar dan moet de filosofie van "vrije concurrentie", elkaar bestrijden, "de ene zijn dood is de andere zijn brood" verdwijnen. Adam Smith's "onzichtbare hand", zal ons anders wurgen. Is de mens dan niets anders dan een, door het denkvermogen krankzinnig geworden, aap?!
Het zijn zelfs geen onzichtbare handen die ons wurgen, het doet eerder denken aan het Aliën Hand Syndrom. Je weet wel, dan weet de linker niet wat de rechter gaat doen door een gebrek aan communicatie en samenwerking.

Vesselin

26 jan 2015, 17:42

De ultieme vraag - die Boeddha al 2500 geleden stelde - is: "Zijn wij geboren om te lijden? Of doen we ons dat zelf aan?"
Ik denk, persoonlijk: het laatste.
Maar bewustwording van, hoe we dat voor mekaar krijgen, heeft blijkbaar tijd nodig... enige duizenden jaren...
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin

26 jan 2015, 18:06

Je denkt: "Ik ben een gepensioneerde ambtenaar. Ik heb een uitstekend pensioen. Over een paar jaar geef ik de pijp aan Maarten. Dan groeit er gras op mijn buik. "Après moi le déluge!"
Zo denken we!
Hier zitten mensen die herinnering hebben aan de gruwel van de Tweede Wereldoorlog.
Maar het heeft niet geholpen.
De mens is duidelijk niet in staat om op langere termijn te denken.
-- Mark Twain

YYZ

26 jan 2015, 18:09

Vesselin schreef:De ultieme vraag - die Boeddha al 2500 geleden stelde - is: "Zijn wij geboren om te lijden? Of doen we ons dat zelf aan?" Ik denk, persoonlijk: het laatste. Maar bewustwording van, hoe we dat voor mekaar krijgen, heeft blijkbaar tijd nodig... enige duizenden jaren...
En dat blijven we continu herhalen waardoor het altijd iets voor later is. :wink:

Vesselin

29 jan 2015, 04:31

In het Plan B, legt Andreas Popp, zeer goed uit hoe het rente-op-rente-systeem (exponentieel groeiende samengestelde rente), verantwoordelijk is voor de onzinnige wereldschuldenberg, die fysiek, nooit of nooit kan terug betaald worden.
Dit is een Nederlandse vertaling, maar je hebt ook de originele Duitse versie, of een Engelse vertaling.

De waarheid over ons geldsysteem, begint zich over het internet te verspreiden. Onze Vlaamse en Belgische politici schijnen er echter nog nooit over gehoord te hebben, als je hen bezig hoort. (De politici van andere landen doen ook flink alsof hun neus bloedt, hoor.) Het zal van ons, gewone mensen moeten komen.

Maar als het tot je doordringt in wat een perfide systeem we gevangen zitten, is dat zeer choquerend en verontrustend.
Mensen willen het gewoonweg niet weten. Roept herinnering op aan Wereldoorlog I en II.
-- Mark Twain

Vesselin

30 jan 2015, 07:24

Plan B van "Wissensmanufaktur", zoals opgesteld door Andreas Popp, is gebaseerd op het werk van de econoom Silvio Gesell (1862 – 1930), wiens hoofdwerk "THE NATURAL ECONOMIC ORDER" online te lezen is. (Ook in het Frans of het Duits).
Deze man schrijft zeer koel en cynisch over de menselijke natuur en geeft volgens mij een zeer goede verklaring over wat geld eigenlijk is.
Aan te raden voor de liefhebbers, wat mij betreft.
Afbeelding
-- Mark Twain

Vesselin

31 jan 2015, 08:30

-- Mark Twain

Vesselin

02 feb 2015, 09:39

Uitleg van plan B voor de liefhebbers: https://www.youtube.com/watch?v=XZ_PMGZl5xo
-- Mark Twain

Vesselin

02 feb 2015, 14:48

Niet dat het moet, natuurlijk, maar vragen staat vrij...
Heeft iemand het Plan B van Popp en Albrecht doorgelezen? En wat vindt ge er dan van...
-- Mark Twain

Vesselin

04 feb 2015, 09:29

Ik denk dat elkeen, die het financiële systeem, met zijn exponentieel groeiende schuld - als gevolg van het arbitrair ingevoerde rente-op-rente-systeem (wat in wezen pure oplichterij is, en op lange termijn pure waanzin) - doorziet, niet anders kan dan beseffen, dat dit systeem, mathematisch gezien, om de zoveel jaar moet instorten. Dit is voor de zoveelste keer aan de gang.

De analyse van het geldsysteem, in het hierboven aangegeven plan B van Andreas Popp en Rico Albrecht, lijkt mij volkomen juist. Het feit dat onze politici, dit nooit of nooit aankaarten, spreekt boekdelen.

De oplossingen, aangereikt door Popp - gebaseerd op de inzichten en oplossingen van Silvio Gesell en Gottfried Feder - zijn honderd jaar oud! (Feder, die een geniaal econoom was, is jammer genoeg gevallen voor het Nazisme).
De oplossing van Hörmann - die dezelfde analyse maakt als Popp - is gebaseerd op het systeem van het "informatie-geld".
Dat laatste ben ik nog aan het bestuderen en ik zou het wel willen uitgelegd zien door anderen, omdat ik bepaalde uitgangspunten niet goed begrijp. (De meeste uitleg vind je in video's, waar razendsnel Duits gepraat wordt en daar heb ik ook moeite mee).

In ieder geval gaan beide oplossingen ervan uit, dat de mensheid kiest voor samenwerking en niet voor commerciële uitbuiting. Dit blijft natuurlijk de achilleshiel!
Hörmann bvb, gaat ervan uit dat we elkaar noodgedwongen beconcurreren omdat we gevangen zitten in een geldsysteem dat ons daartoe dwingt.

De vraag blijft waarom we dat systeem uitgevonden hebben! Beantwoordt het niet aan de menselijke natuur, door de evolutie onstaan? Het recht van de sterkste?

Enkel wie, in zijn persoonlijk bestaan, beseft, dat elkaar bestrijden en uitbuiten, uiteindelijk zal leiden tot de vernietiging van de mensheid, kan die dierlijke impulsen - hebzucht en gewelddadige onderdrukking - overstijgen.

De grote vraag blijft nog altijd: wat geeft uiteindelijk zin aan ons bestaan? Wat helpt werkelijk om je goed en veilig te voelen?
-- Mark Twain

Wil.

04 feb 2015, 17:38

Dit komt uit de Nederlandse tekst van Plan B, waarnaar je een paar postings hogerop een link hebt geplaatst.
Het rente-aandeel dat zich in onze levensonderhoudskosten verbergt ligt tegenwoordig op plusminus 40 procent. Dit mag op het eerste gezicht hoog ingeschat zijn, echter, onafhankelijk van verschillende wetenschappelijke onderzoeken, waaruit deze orde van grootte naar voren kwam, kan men dit ook eenvoudig door zelf te redeneren nagaan. Alleen al de maandelijkse huur bestaat voor het grootste deel uit rente
Kun je dat laatste stukje eens duidelijk maken a.d.h.v. dit voorbeeld:
Indien iemand 600 euro huur/maand betaalt, hoeveel rente zit daar dan in, en waar komt die rente tevoorschijn?

Vesselin

05 feb 2015, 08:00

Ik weet het ook niet...
In het Duits staat er: "Allein die monatliche Miete besteht fast nur aus Zinsen". (vertaling in Nederlands is niet van mij).
Hij geeft inderdaad geen enkele uitleg over hoe dat in elkaar zit.
Het is een brochure die de grote lijnen van "Plan B" samenvat. Voor de details wordt verwezen naar de boeken van Popp.
Ik heb die link geplaatst om te laten zien met welke alternatieven men in Duitsland bezig is.
Ik bestudeer nog altijd Hörmann, wiens brochure over "info-money", ik probeer te vertalen. Door de vele technische termen is dat moeilijk voor me.
Popp's boek lees ik dan misschien later. (Denk in termen van een paar jaar aub! :wink:)... Deze mens moet namelijk tot zijn 67 (ben ochgot 61) gaan werken!
-- Mark Twain

Vesselin

05 feb 2015, 08:51

Waar systeemanalisten als Hörmann, Popp, Ellen Brown (en vele anderen) van uitgaan is:
Dat het huidige systeem - als gevolg van het waanzinnige rente-op-rente systeem - dat een onbetaalbare schuldenberg veroorzaakt - mathematisch gezien moet instorten, als de financiële elite daar perse wil aan vasthouden.
Dat, op zich, is angstaanjagend genoeg!
Zijn de machtigen dezer aarde krankzinnige machtswellustelingen, die de hele mensheid in de ondergang van hun systeem willen meesleuren? Of is iedereen, arm of rijk, slachtoffer geworden van een zelfgeschapen oplichters-systeem.
De beide laatste wereldoorlogen laten het ergste vermoeden...
Het kwade in de menselijke geest is een feit. Dat kun je niet ontkennen.
Vele mensen denken rationeel. Maar uiteindelijk heeft het denken de instincten - in de eerste plaats - in de war gebracht en uitvergroot.
Toch bewijzen mensen, doorheen de geschiedenis, dat men dat kan overstijgen. En dat zal nodig zijn, anders loopt het zeker slecht af met ons mensen.
-- Mark Twain

Vesselin

08 feb 2015, 18:15

De regeringsverklaring van de nieuwe Griekse regering lijkt wel een oorlogsverklaring!
Maar hoor je henzelf of één van de Europese toppolitici het geldsysteem waarin we gevangen zitten, uit eigen beweging, in twijfel trekken?
En toch is dit geldsysteem pure waanzin. En de enige oplossing voor de crisis is: dit systeem afschaffen.
Men doet nog altijd of ons geldsysteem een "natuurwet" is: "alternatiefloos".
Wat een onzin!
Wij mensen hebben dat zelf in elkaar gezet uit pure hebzucht. Het is een oplichter-systeem! En we kunnen het ten allen tijde opheffen.
Maar neen... liever ten onder gaan in onnoemelijk lijden!.
-- Mark Twain

cappa

09 feb 2015, 12:18

@ Vesselin:
Zeer interessante voorstelling door Yanis Varoufakis, een zeer mooie samenvatting van de situatie na 2008 (engels):
http://marketupdate.nl/nieuws/video/yan ... ton-woods/
Jawatte