Is de Bijbel een mythe ( deel 2)

hier is plaats voor alle wereldreligies

talisman

16 feb 2015, 18:57

Wilsophie schreef:Er staat: "In den beginne" schiep God de hemelen ( 2) en de aarde en vervolgens zijn die aarde en die 2 hemelen tot een chaos geworden en zijn ze vervolgens herschapen in 6 dagen, maar nergens staat wanneer dat was. Dus dat deze huidige herstelde aarde miljoenen jaren oud is, zou heel goed kunnen. De herstelde aarde kunnen we wel berekenen vanaf Adam tot Noach en van Noach tot.... want de aarde verging niet bij Noach wat velen denken, de aarde is vergaan ( volgelopen) door water in Genesis 1, en is hersteld, en zal in de toekomst vergaan door vuur, maar we leven nog steeds op de aarde die hersteld is in 6 dagen.
Adam is danook genomen uit die gevallen, besmette aarde vanwege de val van die overdekkende cherub en was dus besmet en zo kon Adam de verleiding niet weerstaan in de hof van Eden en dus zond God jaren later een 2e Adam die wel opgewassen was tegen de verleidingen van de satan want deze 2e Adam was zonder zondige natuur omdat Hij uit God verwekt was.
:lol: :lol: :lol: Leuk verzonnen. Al eens aan eventuele filmrechten gedacht ?

Wilsophie

16 feb 2015, 19:03

Leuk hè, ik snap dat je dat niet gelooft, ik had niet anders verwacht. Een film is er vast wel. In ieder geval genoeg boeken die erover hebben geschreven. De restitutieleer. Soms noemt men het "the Gap theory", maar die komt niet helemaal overeen met wat ik geloof.

talisman

17 feb 2015, 06:15

Wilsophie schreef:Leuk hè, ik snap dat je dat niet gelooft, ik had niet anders verwacht
Met dank om me hoger te schatten dan iemand iemand die deze onzin geloofd.

Wilsophie

17 feb 2015, 08:37

Er zijn duizenden zoniet meer gelovigen die deze visie onderschrijven, ik had van jou niet verwacht dat je iets van de Bijbels leer zou geloven.
Dat is je eigen verantwoordelijkheid.

talisman

17 feb 2015, 09:06

Wilsophie schreef:Er zijn duizenden zoniet meer gelovigen die deze visie onderschrijven, ik had van jou niet verwacht dat je iets van de Bijbels leer zou geloven.
Ik lees in de Bijbel dat er maar 1 Adam bestaan heeft. Van de 2e Adam heb ik geen weet. Kan je me aantonen waar ik die 2e Adam kan vinden ?
Dat is je eigen verantwoordelijkheid.
Nee, iets beweren is jou verantwoordelijkheid dit te onderbouwen.

talisman

17 feb 2015, 09:08

Wilsophie schreef:Er zijn duizenden zoniet meer gelovigen die deze visie onderschrijven
En er zijn duizenden, zo niet meer gelovigen die deze visie niet onderschrijven. Wat nu ?

Wilsophie

17 feb 2015, 09:26

Net als de kamerling uit Ethiopië: "Hij vervolgde zijn weg met blijdschap".

talisman

17 feb 2015, 10:32

Wilsophie schreef:Net als de kamerling uit Ethiopië: "Hij vervolgde zijn weg met blijdschap".
Als je maar gelukkig bent. :lol:

janx

17 feb 2015, 13:03

bluevelvet schreef: En toch moet je, als je niet wil geloven in de schepping, geloven in wat de evolutieTHEORIE je voorschotelt. Je bent toch zelf niet actief op het terrein? Alles wat je weet over de evolutie heb je uit de "boekskes" of niet ?

Een verkeerde gedachte van je blue om te stellen dat je 'moet' geloven. Je mag wel eens gaan overwegen van wat is 'denken' en wat is 'geloven'.
Ook is het te kort door de bocht om te stellen dat er maar twee mogelijkheden zijn
- het geloven ( op bijbelse wijze)
- evolutieTHEORIE ( op Darwins aangeven)
De mens heeft meer in zich dan alleen die mogelijkheden beste blue.
Het woordje 'geloven' houd voor mij in dat het, levensdeeltje wat je bent, een resultaat is van de werking in je gevoelsleven die je hebt opgebouwd (geëvolueerd) in de vele geleefde levens van voor het huidige door oorzaak en gevolg of te wel 'actie geeft reactie' zonder deze wetmatigheid is er geen ontwikkeling mogelijk. Jij bent al gekomen tot het kunnen overwegen dat wat de bijbel je aanreikt als een absolute waarheid te gaan zien. Anderen zijn die stap al voorbij en kunnen in hun gevoelsleven vele andere overwegingen doen door het te toetsen in de wereld op juistheden of onjuistheden en er zijn er die nog iets verder kunnen gaan omdat hun gevoelswerking die ruimte heeft om het te ontvangen.
Dit schrijven is waarschijnlijk acradabra voor jou wat al zegt dat je nog niet voldoende ruimte bezit in je gevoelsleven om dit te kunnen verwerken en het dus zal laten voor wat het is tot die tijd dat het wakker getriggerd zal worden door, ja .... door evolutie, werking van oorzaak en gevolg.
Alles is Één en die Éne is Alles.

Wilsophie

17 feb 2015, 13:11

talisman schreef:
Wilsophie schreef:Net als de kamerling uit Ethiopië: "Hij vervolgde zijn weg met blijdschap".
Als je maar gelukkig bent. :lol:
En dat ben ik. Deze week waren we 45 jaar getrouwd en zijn daar God heel dankbaar voor, want we beseffen als gezin dat het geen verdienste is, maar genade.
Fazal

17 feb 2015, 13:37

Wees er maar beter 'elkaar' dankbaar voor!
Het zou wel eens eerder een verdienste (van één, of ...) van jullie beiden kunnen zijn, ipv door god's genade. 8)

Wilsophie

17 feb 2015, 13:45

Fazal schreef:Wees er maar beter 'elkaar' dankbaar voor!
Het zou wel eens eerder een verdienste (van één, of ...) van jullie beiden kunnen zijn, ipv door god's genade. 8)
Dat is ook waar hoor.
Ik denk dat er één sleutelwoord is, en dat is "vergeving".

ebenhaezer

19 feb 2015, 15:35

Wilsophie schreef:
Fazal schreef:Wees er maar beter 'elkaar' dankbaar voor!
Dat is ook waar hoor.
Ik denk dat er één sleutelwoord is, en dat is "vergeving".

Volledig juist WILSOPHIE , want zonder ' vergeving ' kan er nooit vrede en geluk zijn , want wie maakt er in zijn leven nooit een foutje ? In de Bijbel staat :" want allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods " , maar wie gelooft weet van Gods genade en vergeving door het Offer van Gods Zoon Jezus ; voor ons geen sprookje maar heerlijke werkelijkheid ! Daar dit betekent dat Hij ONZE zonden op zich nam en er de straf voor droeg , zodat ook wij deel zouden hebben aan zijn heerlijkheid en nu kinderen Gods geworden zijn .

Mijn hartelijke gelukwensen en zegen van Boven Wilsophie , voor jullie 45 jarig huwelijk !
Goede huwelijken worden steeds kariger in deze wereld en dat is jammer !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

bluevelvet

30 mar 2015, 20:05

Uit niet bijbelse bronnen hebben we kunnen we vaststellen dat Jezus echt bestaan heeft, zo hebben we geschriften van Josephus, Tacitus, Plinius de Jongere, Suetonis, enz ......, die elk verwijzen naar zijn bestaan hier op aarde.
Minder bekend zal zijn dat er heel wat fresco's uit de tweede en derde eeuw bewaard zijn gebleven in de catacomben of begraafplaatsen van de eerste christenen met afbeeldingen van Jezus. Meestal wordt Jezus dan afgebeeld als de "goede herder" volgens Johannes 10 : 11-15.
Zie ook een olielamp met beeltenis van een herder, die in deze donkere plaatsen wel goede diensten kon bewijzen. Telkens weer is het een voorstelling van Jezus als een jongeman die een lam draagt op zijn schouders.
Naast een van de afbeeldingen staan twee andere schapen met hun kop reikhalzend naar omhoog gericht, zals de bijbeltekst luidt 'mijn schapen luisteren naar Mijn stem .... Opmerkzaam is dat op de afbeeldingen Jezus steeds wordt weergegeven als een jonge man, met korte haren en zonder baard. Het is pas na de vierde of vijfde eeuw dat Christus wordt afgebeeld als een man met baard en lange haren.
Hieronder enkele fresco's van de tweede of derde eeuw.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding Afbeelding

Er worden nog meerdere thema's afgebeeld, o.a. van Jezus met de Samaritaanse vrouw. Zie afbeeldingen in een volgende posting.

bluevelvet

30 mar 2015, 20:17

Jezus en de Samaritaanse vrouw volgens Johannes 4 : 6-16
Afbeelding

Jezus en de opwekking van Lazarus volgens Johannes 11 : hoofdstuk 1
Afbeelding

Jezus en de vrouw die twaalf jaar aan bloedvloeïng leed volgens Marcus 5 : 25-35Afbeelding

Jezus met zijn apostelen :
Afbeelding

Merk op dat hier ook Jezus afgebeeld wordt met kort haar en zonder baard zoals de gewoonte in de derde eeuw na Christus.

Nog meer afbeeldingen zijn te zien o.a. met Maria en kindje Jezus.

Er werden geen aureolen getekend noch wordt een kroon op Maria haar hoofd getekend. Dat zijn latere uitvindsels van de RKK !

Christus in de catacomben
Early Christian Art forms of the 3rd-4th centuries A.D.