Het einde van het geld

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

Vesselin

09 feb 2015, 15:44

Dank je voor de info!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Wil.

09 feb 2015, 16:00

Inderdaad, zeer boeiend.

In de laatste minuut zegt Varoufakis dit over (digitaal) geld:

"All money is by definition a matter of belief" en hij voegt eraan toe dat het Griekse woord voor fysieke munten is 'nomisma'. Dat woord is afgeleid van het werkwoord 'geloven'.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Vesselin

09 feb 2015, 21:23

Je hebt wel stalen zenuwen nodig om de waarheid toe te laten, want die is alles behalve rooskleurig!
-- Mark Twain

Vesselin

10 feb 2015, 10:46

Yanis Varoufakis doorziet het geldsysteem. Maar nu hij minister van financiën is van Griekenland, doet hij al direct water bij de wijn.
We zullen zien.
Afbeelding
-- Mark Twain

Wil.

10 feb 2015, 13:41

In welk opzicht doet hij water bij de wijn?

linden

10 feb 2015, 16:28

Hij maakt van water wijn,er waren er nog die dat deden
iedere waarheid heeft zijn eigen reden

cappa

10 feb 2015, 16:58

De speelkaarten komen een voor een op tafel. De BRICS-landen hebben een alternatief voor het IMF en andere westerse plunderinstituten. Landen in moeilijkheden moeten niet meer in armoede gedwongen worden om wat geld te krijgen.
http://www.bbc.com/news/world-europe-31350547
Het gaat nog spannend worden.
Jawatte

Vesselin

10 feb 2015, 22:27

Wil. schreef:In welk opzicht doet hij water bij de wijn?
Wel... Wil. .... lees het artikel.
-- Mark Twain

Wil.

11 feb 2015, 00:15

Vesselin schreef:
Wil. schreef:In welk opzicht doet hij water bij de wijn?
Wel... Wil. .... lees het artikel.
Sorry, ik had de link in je vorige posting niet opgemerkt.
Gast

11 feb 2015, 11:05

De meest geheimzinnige bank ter wereld.
En waar de kopstukken onschendbaar zijn en geen verantwoording hoeven af te leggen.
Vanuit dit gebouw in Bazel wordt het grote klote financieel systeem in deze wereld draaiende gehouden.

https://www.youtube.com/watch?v=2aKyHoZQg6Y

Vesselin

12 feb 2015, 15:07

Gisteren had ik een gesprek met een neef van me en ontdekte dat jonge mensen wel degelijk begaan zijn met wat er in de wereld gebeurt en zich inderdaad vragen stellen bij de houdbaarheid van ons huidig monetair systeem. Hij bestudeert o.a. de ideeën van onze eigen wereldberoemde econoom, Bernard Lietaer (Lauwe 1942).
Er is veel van hem op het web o.a. een Nederlandse vertaling van zijn boek. (zie http://users.skynet.be/de.wrikker/LV_do ... ekomst.pdf). Jammer genoeg zijn schema's en vele andere illustrerende voorbeelden niet opgenomen.
Ik ben hem aan het lezen en bekijk zijn video's.
Een ware, zeer intelligente, wereldburger van bij ons!
-- Mark Twain

Vesselin

18 feb 2015, 08:46

Yanis Varoufakis met een schitterende analyse van de economische situatie.
Nu hij minister van financiën is moet hij natuurlijk omgaan met de realiteit. En die is, dat de politici mordicus blijven vasthouden aan het huidige, op schuld gebaseerde, financieel systeem. Hoor je ook maar één van de tenoren van de euro-politiek dat systeem in vraag stellen?
Het zal niet van onze politici komen. Het zijn inderdaad, zoals Andreas Popp zegt, marionetten in dienst van de "Danistakratie" (de machtigen der aarde die hun macht te danken hebben aan "woeker").
Heb inmiddels "Rethinking money" gekocht van Bernard Lietaer en hij is echt de bron van inzicht, waar de anderen, zoals Hörmann, uit geput hebben. Absoluut de moeite van het lezen waard, als je het huidige financieel systeem wilt doorzien.
Het vraagt wel moed om onder ogen te zien wat echt aan de gang is. Het is verbijsterend...
-- Mark Twain

Vesselin

23 feb 2015, 10:12

Ik ben nu "The Global Minotaur" van Yanis Varoufakis aan het lezen...
Hele nuchtere, hele koele, genadeloze analyse van de feiten.
En ik... hoe meer ik erover lees, hoe somberder ik word.
Afbeelding
-- Mark Twain

Vesselin

23 feb 2015, 10:49

We moeten uit het systeem stappen dat ons gevangen houdt, of de gevolgen zullen verschrikkelijk desastreus zijn.

Maar dit is het foute forum.
Oudere mensen die aan het einde van hun leven gekomen zijn, zijn te zeer gevangen in de "après nous le déluge" mentaliteit. Alsof ze geen kinderen en kleinkinderen hebben.
De jonge generatie moet kost wat kost voorgelicht worden en er moeten nieuwe wegen getoond worden.
Het concurrentiële denken moet verdwijnen en plaats maken voor financiële manieren om samen te werken.

Of we ontwaken, of we gaan ten onder!
-- Mark Twain

Vesselin

27 feb 2015, 08:59

Het onderwerp van Trio - op Klara morgen (zat. 28 feb) - is een discussie over het onderwijs.
De samenvatting is als volgt opgegeven:
"Wat moeten onze kleuters van nu kennen en kunnen als ze volwassen zijn in, pakweg 2032? Met sociaal agoog Michel Vandenbroeck, van Ugent , die speciale aandacht heeft voor preschoolse kinderopvang, en zijn bijna- naamgenoot Willem, of Wim Vandenbroeck, levenslooppsycholoog aan de VUB. Een oefening in opvoedings- en onderwijsfuturologie."

In zijn voorbeschouwing, vanmorgen, had Werner Trio het over de druk van Europa om het onderwijs vooral binnen de neo-liberale denkrichting te stimuleren. "Onze jongeren in concurrentieel opzicht weerbaarder maken" heet het.

Ik vind dat tragisch. Het concurrentiële denken is iets wat we noodgedwongen zullen moeten overstijgen en vervangen door een systeem van globale samenwerking. Daar ben ik persoonlijk van overtuigd!
Afbeelding
-- Mark Twain