Bidden, wie doet dat nog?

hier is plaats voor alle wereldreligies
Fazal

30 apr 2015, 20:18

EB schreef:sterven doen we allemaal eenmaal hoor ! en dan is de vraag , wat je denkt en hoe jij je voelt , zo'n paar min. vóór je sterft ?
en O wee , als je dan geen zekerheid hebt , dat is pas erg !
Zever in pakskes! Zekerheid heb je nooit! Een stervende, of ja zelfs een mens in nood, begint te bidden 'vooral uit angst' voor wat komen gaat!
Zelfs een ongelovige kan dan beginnen te bidden. Want je weet maar nooit!
Waarom weet je maar nooit? Omdat er geen zekerheid is!
Vandaar ook meer twijfel dan zekerheid! Zekerheid is dan ook niet meer dan een waanidee, zoals zowat àlles wat met god heeft te maken.
Maar bidden kan in ieder geval geen kwaad. Je wint er helemaal niets mee, maar toch 'kàn' het voor sommigen misschien wel een troost wezen. En voor mijn part, is hen dat van harte gegund.

Maak anderen niet wijs dat je als gelovige 'zekerheid' hebt, want dat heb je hélemaal NIET! Hou dus maar die ingebeelde zekerheid voor uzelf!

janx

01 mei 2015, 16:08

Maak anderen niet wijs dat je als gelovige 'zekerheid' hebt, want dat heb je hélemaal NIET!
dat is zo ... maar tevens geldt het ook voor diegene die geloofd dat het leven die je bent enkel het biologisch lichaam is. :roll:
Alles is Één en die Éne is Alles.

Reini

01 mei 2015, 16:42

janx schreef:
Maak anderen niet wijs dat je als gelovige 'zekerheid' hebt, want dat heb je hélemaal NIET!
dat is zo ... maar tevens geldt het ook voor diegene die geloofd dat het leven die je bent enkel het biologisch lichaam is. :roll:
Als je aanvaardt dat de mens een geëvolueerd zoogdier is, en niet gemaakt van klei zoals in het sprookjesboek staat, kan je je afvragen waarom er in ons wezen iets méér zou zijn...
Bovendien Janx, is daar geen enkele aanwijzing voor, behoudens wat schrijvers die voor alles wat men niet kan verklaren op 1 , 2 , 3 , een fantasievolle uitleg geven.

janx

01 mei 2015, 18:08

Bovendien Janx, is daar geen enkele aanwijzing voor,
Ik zelf denk dat er best aanwijzingen zijn tussen alle verzinselen die daar op kunnen duiden. Het is aan de persoon zelf hoe deze daar tegenover staat. Jij zal alles afdoen als onzin denk ik zo en dat is je goed recht hoor.

socrates

01 mei 2015, 18:12

janx schreef:
Gaat uw stelling over het biologisch lichaam als "niet-enige" vorm van leven, dan ook op voor andere diersoorten ?
Wat zou er dan met dat niet-biologisch lichaam van bv. een krokodil gebeuren ?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
Fazal

01 mei 2015, 20:15

Reïncarneert in een hagedis. Klein begonnen, is al half gewonnen. :wink:

bluevelvet

02 mei 2015, 15:38

Fazal weet nog altijd niet wat geloof inhoudt !
Door geloof wordt het onzichtbare werkelijkheid ! Het geloof overtuigt gelovigen van de waarheid van wat ze niet zien.
Hebreeën : 11: 1-3 :
" [1] Het geloof is de vaste grond voor wat wij hopen, het bewijs van wat wij niet zien. [2] Om hun geloof werden de ouden met ere vermeld. [3] Door het geloof erkennen wij dat het heelal tot stand is gekomen door Gods woord, en wel zo dat het zichtbare ontstaan is uit het onzichtbare."
Vanaf vers 4 worden een hele reeks van getuigen opgesomd zoals Abel, Henoch, Noach, Abraham, Sara, Isaak, Jacob, Jozes, Mozes, ........ zo vele jaren latern spreekt men nog van hen.
vers 13 vervolgt : "Zij allen zijn in geloof gestorven; wat hun beloofd was zagen ze geen werkelijkheid worden, ze hebben slechts een glimp ervan begroet.....

En in 2 korinthiërs lezen wij :
"Want wij wandelen door geloof en niet door aanschouwen."

Reini

02 mei 2015, 16:18

Wisten zij veel he Blue Velvet ?
En gij gelooft dat allemaal.
Onwetenden die duizenden jaren geleden hun onwetendheid etaleerden.

ebenhaezer

02 mei 2015, 16:50

Volledig akkoord met Bluevelvet , daarom kunnen gelovigen ook bidden , omdat God echt bestaat !
Als er geen God was , dan zouden we allemaal bij toeval bestaan , ja , het resultaat zijn van astronomische willekeur in het universum ! Maar dan zou ons leven ook geen doel noch betekenis of waarde hebben , dan zou er ook geen goed of kwaad bestaan en zou er geen hoop zijn na dit leven .
Maar God de Schepper bestaat weldegelijk , daarom hebben we een REDEN om te bestaan , ons leven is van betekenis , en die reden ontdekken we pas als we contact hebben met hem door GEBED , want zo leren we hem kennen .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
Fazal

02 mei 2015, 17:00

BV schreef:Door geloof wordt het onzichtbare werkelijkheid ! Het geloof overtuigt gelovigen van de waarheid van wat ze niet zien.
Ik geloof in de wind, maar ik heb hem nog nooit gezien.
Maar die voel ik wel tenminste. Gelovigen kunnen 'geloven' dat het een engel is die hen passeert. Kan ook de duivel zijn, die hen van hun sokken blaast!? Men kan nooit overtuigd zijn van iets wat door onze zintuigen niet waarneembaar is, behalve van de wind.

Vroeger geloofde ik in Sinterklaas, maar ik heb hem ook nog nooit in het echt gezien.
Ja zelfs in Lange wapper en andere spoken, maar toen was ik nog maar een jaar of tien.

Als het onzichtbare voor u werkelijkheid wordt, dan geloof je ook in spoken, gezien je zelf schrijft dat het geloof van gelovigen op die manier, overtuigd zijn van de waarheid van wat zij NIET zien. Zo kunnen zij dan ook NIETS zien van wat er NIET is.

Voor mij is alle geloof niet meer dan bijgeloof. Dàt ..., is 'mijn' overtuiging.
Fazal

02 mei 2015, 17:08

ebenhaezer schreef:Als er geen God was , dan zouden we allemaal bij toeval bestaan , ja , het resultaat zijn van astronomische willekeur in het universum ! Maar dan zou ons leven ook geen doel noch betekenis of waarde hebben , dan zou er ook geen goed of kwaad bestaan en zou er geen hoop zijn na dit leven .
Als er geen god was, dan zou er evenzeer goed en kwaad bestaan!
En voor de meesten van ons, heeft het leven geen doel noch betekenis. buiten ervoor te zorgen dat onze soort blijft bestaan. Voor onze nabestaanden hebben wij dan natuurlijk wel betekenis gehad.
Het zijn uitzonderingen die iets betekenen, of iets 'hebben' betekend voor de mensheid, in hun leven.

En ver is het gewoon hardnekkig zelfbedrog te geloven of te hopen op een hiernamaals leven.
Ik hoop enkel, dat ik zo gezond mogelijk oud mag worden, en ik hoop op niets dat er niet is. Zo zal ik ook geen desillusie oplopen door te hopen op iets dat er niet is. En eigenlijk is dat zelfs niet mogelijk, want dood is dood, en dus 'weten' ... zal je nooit!!
Laatst gewijzigd door Fazal op 02 mei 2015, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.

socrates

02 mei 2015, 17:17

Fazal schreef:
ebenhaezer schreef:Als er geen God was , dan zouden we allemaal bij toeval bestaan , ja , het resultaat zijn van astronomische willekeur in het universum ! Maar dan zou ons leven ook geen doel noch betekenis of waarde hebben , dan zou er ook geen goed of kwaad bestaan en zou er geen hoop zijn na dit leven .
Als er geen god was, dan zou er evenzeer goed en kwaad bestaan!
En voor de meesten van ons, heeft het leven geen doel noch betekenis. buiten ervoor te zorgen dat onze soort blijft bestaan. Voor onze nabestaanden hebben wij dan natuurlijk wel betekenis gehad.
Het zijn uitzonderingen die iets betekenen, of iets 'hebben' betekend voor de mensheid, in hun leven.
Het is gewoon zelfbedrog om te hopen op een hiernamaals leven.
Ik hoop enkel, dat ik gezond oud mag worden, en ik hoop op niets dat er niet is. Zo zal ik ook geen desillusie oplopen door te hopen op iets dat er niet is. En eigenlijk is dat zelfs niet mogelijk, want dood is dood, en dus 'weten' ... zal je nooit!!
Misschien is god wel toeval of is Toeval god? :wink:
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
Fazal

02 mei 2015, 17:22

Velen beweren dat het toeval niet bestaat.
Maar voor mij bestaat het wèl. En het komt zelfs heel veel voor.
Ik heb het dan niet over oorzaak en gevolg.

janx

03 mei 2015, 13:05

Fazal schreef:Velen beweren dat het toeval niet bestaat.
Maar beste Fazal er is enkel oorzaak en gevolg. Wat is dan een toevalligheid of hoe zie jij dat dan gebeuren?

maior domus

03 mei 2015, 13:25

janx schreef:
Fazal schreef:Velen beweren dat het toeval niet bestaat.
Maar beste Fazal er is enkel oorzaak en gevolg. Wat is dan een toevalligheid of hoe zie jij dat dan gebeuren?
Ik denk ook dat er oorzaak en gevolg is.
Indien zo, dan ligt alles vast, tenminste vanaf de big bang tot aan het eindmoment van ons universum.
Tenzij de vrije wil die de mens heeft meegekregen, werkelijkheid is.
En deze vrije wil dus oorzaak en gevolg kan sturen, waardoor niet alles vast ligt.
Daar ben ik nog niet uit.
Ondank is 's werelds loon