Bidden, wie doet dat nog?

hier is plaats voor alle wereldreligies

talisman

12 mei 2015, 09:34

Vesselin schreef:Lap... hier gaan we weer!
Dit hoort bij het onderwerp: "Is de bijbel een mythe?"

Dit onderwerp gaat over de zin of onzin van bidden.

Wat zijn uw ervaringen met bidden? Bidt ge nog? Zo ja, op welke manier? enz.
Bij de les blijven aub.
Schuld van BV die weer eens belleke-trek gedaan heeft. :lol:

Vesselin

12 mei 2015, 10:49

Reini schreef:Soms durf ik al eens te vloeken , is bewezen dat dit ook oplucht en soelaas brengt
Het grappige is natuurlijk dat de meeste vloeken verwijzen naar onze godsdienstcultuur.
"Godverdoeme" is voor de hand liggend. Maar ook "miljaardedju" (dieu), "Sakkerdjie" (sacre dieu). Zelfs "sakkerloot" (sacre).
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

bluevelvet

12 mei 2015, 12:16

Toch raar hé, niet in God geloven, noch Hem aanbidden, enz.... maar Hem toch vervloeken....... :roll:

Volgens Reini zou vloeken opluchting brengen of soelaas. Tja, het is bewezen dat bidden ook veel mensen helpt tot vrede of tot rust te komen..... en is zeker een mooier voorbeeld dan dat gevloek !

Vesselin

12 mei 2015, 12:29

Het is zo dat vele mensen, om zich af te reageren, brullen als apen en blaffen als honden.
Ikzelf heb dit omgebogen tot het luidkeels en uit volle borst zingen van opera-aria's!
-- Mark Twain

ebenhaezer

12 mei 2015, 17:08

Vesselin schreef:Het is zo dat vele mensen, om zich af te reageren, brullen als apen en blaffen als honden.
Ikzelf heb dit omgebogen tot het luidkeels en uit volle borst zingen van opera-aria's!

Mooi VESSELIN , laat zo'n deuntje eens horen ! Misschien toch het navolgen waard hé ?
In elk geval beter dan gevloek !
Maar bidden heeft iets bijzonders , je kunt er al je noden of je vreugden kwijt en dat helpt .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

Reini

12 mei 2015, 19:12

bluevelvet schreef:Toch raar hé, niet in God geloven, noch Hem aanbidden, enz.... maar Hem toch vervloeken....... :roll:

Volgens Reini zou vloeken opluchting brengen of soelaas. Tja, het is bewezen dat bidden ook veel mensen helpt tot vrede of tot rust te komen..... en is zeker een mooier voorbeeld dan dat gevloek !
Bah neen Blue, als je niet in een bovenaards wezen gelooft, kan je, zoals je zelf schrijft, niet vervloeken, toch ?
Een vloek is al zolang ingeburgerd, dat men daar gewoon geen goddelijk wezen meer in betrekt.
Maar het is nu eenmaal bewezen dat, als iets niet gaat zoals je wil, een klus bv. , dat helpt om te ontspannen...daarna gaat het weer.

Reini

12 mei 2015, 19:14

Vesselin schreef:Het is zo dat vele mensen, om zich af te reageren, brullen als apen en blaffen als honden.
Dàt wil ik meemaken als jij eens flink met een hamer op je vinger slaat. :)

Vesselin

12 mei 2015, 19:26

Touché!!!

Afbeelding
-- Mark Twain

Vesselin

13 mei 2015, 17:02

Vroeger was ik gewoonweg geobsedeerd door wat ik beschouwde als de "religieuze ervaring", in een wanhopige zoektocht naar zingeving. Niet te verwonderen als je iemand naast jou zijn leven op een absurde zelfdestructieve manier ziet weggooien.
Ik voelde mij vooral aangesproken door J. Krishnamurti, met wiens geschriften ik op 19 jarige leeftijd in contact kwam.
Ik was hier zo van onder de indruk dat ik als jonge twintiger verschillende keren naar de lezingen ben gaan luisteren die hij gaf in Saanen (Zwitserland) en Brockwood (Engeland).
Hij had een manier om het "heilige", het "sacrale" onder woorden te brengen die mij zeer fascineerde.
Maar al dat eindeloos gemediteer maakte mij eerder wereldvreemd.
Van de weeromstuit werd ik heel cynisch en nihilistisch. Maar dat bracht enkel uitzichtloze wanhoop. Ik ben daar van terug gekomen.
Nu zet ik mij gewoon open voor de religieuze ervaring, zonder er naar te hunkeren.
Scepsis is goed, zeer goed. Maar als je er in overdrijft sluit je je, volgens mij, af voor ervaringen die wel degelijk mogelijk zijn en je blik kunnen verruimen.
Het materialisme kan leiden tot een verstarring die het onmogelijk maakt om spirituele ervaringen te hebben.
-- Mark Twain

socrates

13 mei 2015, 21:28

Vesselin schreef: Het materialisme kan leiden tot een verstarring die het onmogelijk maakt om spirituele ervaringen te hebben.
En wat heb je dan gemist tijdens die halve nanoseconde die je hier mag zijn ?
Wat is precies een spirituele ervaring ?
Kan een orgastische beleving bv. een spirituele ervaring zijn ?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

werewoef

13 mei 2015, 23:19

Tantra-yoga, misschien ?

:idea:

werewoef
AMEN en AUM

Vesselin

13 mei 2015, 23:57

Een ervaring is mogelijk dank zij het geheugen en het geheugen creëert de illusie van 'tijd'.
-- Mark Twain

Reini

14 mei 2015, 00:28

Misschien is een spirituele ervaring wel de idee dat de "denker" , door het in zichzelf keren , het besef krijg dat ie wat meer is dan de doorsnee mens.
Er bovenuit stijgt, als het ware.
Vrij belachelijk als je inderdaad weet hoe weinig we betekenen qua tijd die we hier mogen rondzwerven.
Misschien is dan een stuk materialisme niet slecht om het hier draaglijk te maken alvorens we het tijdelijke met het eeuwige te verwisselen.
Voor de rest trachten in te zien dat men ook zijn medemens datzelfde stuk luxe moete gunnen.Laat ons dat spiritualteit noemen.
Mediteren zoals de Oosterse fakirs doen, brengt dat voordeel voor de naaste, of is het slechs een ontsnappen aan de grauwe , uitzichtloze realiteit ?
Mensen die baden in weelde, zouden die mediteren ?
En zo ja, waarover dan ? Misschien de beste manier bedenken om te behouden wat ze bezitten.... :?

Vesselin

14 mei 2015, 07:53

Goed om over na te denken!
Ge zijt nog een filosofisch maske zeg!
-- Mark Twain

Reini

14 mei 2015, 09:34

Vesselin schreef:Goed om over na te denken!
Ge zijt nog een filosofisch maske zeg!
Tja, ik kijk vooral rond mij, en trek mijn besluit.
Dus vooral realist Vesse. 8)