Bidden, wie doet dat nog?

hier is plaats voor alle wereldreligies

socrates

14 mei 2015, 10:10

Vraagt blijft wel open; of er voor een spirituele ervaring, -wat dat ook mag zijn- één of andere godheid nodig is. ?
Met andere woorden ik weet nog steeds niet wat een spirituele ervaring is.
Is dat mogelijk het herbeleven, in het brein, wat men eerder via een of meer sensoren fysiek heeft waargenomen?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

YYZ

14 mei 2015, 11:36

socrates schreef:Vraagt blijft wel open; of er voor een spirituele ervaring, -wat dat ook mag zijn- één of andere godheid nodig is. ? Met andere woorden ik weet nog steeds niet wat een spirituele ervaring is. Is dat mogelijk het herbeleven, in het brein, wat men eerder via een of meer sensoren fysiek heeft waargenomen?
Spirituele ervaringen komen in verschillende vormen maar niet alle sensoren zijn daar ontvankelijk voor. Het is eenvoudig te testen, neem nu het onderstaande bijvoorbeeld.

Afbeelding

Vesselin

14 mei 2015, 18:35

Ah... ge leeft dus nog!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Reini

14 mei 2015, 19:56

Vesselin schreef:Ah... ge leeft dus nog!
Maar verrezen in het verkeerde topic blijkbaar. :wink:

YYZ

15 mei 2015, 11:39

Reini schreef:Maar verrezen in het verkeerde topic blijkbaar. :wink:
Hoe bedoel je?

Mind over matter

Binnen het spel gaan we er vanuit dat de mens een tweeledige natuur heeft, het is de psyche die voorafgaat aan materie waarmee het zich verbindt. Deze verbinding brengt de psyche in verwarring waardoor het zoeken naar zichzelf mogelijk wordt gemaakt. De psyche stort zich hiermee in onwetendheid en het leven is het spel om zichzelf te herontdekken als de bron van waaruit alles afkomstig is. Met deze premissen gaan we aan de slag, niet om klakkeloos als waar aan te nemen maar om te onderzoeken op waarachtigheid. Tegelijkertijd is het leven daar met als doel een redelijk evenwicht te realiseren, te onderhouden en/of herstellen wanneer dat nodig blijkt. Hoe verhoudt de psyche zich tot materie en hoe bewaren we dat redelijke evenwicht temidden van alle verschijnselen die zich aan ons voordoen? Deze vragen stellen we centraal op deze website, is het leven – goedschiks, kwaadschiks – slechts een wonderbaarlijk spel waarin de psyche zichzelf om de tuin leidt?

Benchmark

Als centrale benchmark gaan we uit van het werk van Mw. Drs. M.M. De Jong, ‘The Paradox of Playfulness, redefining its ambiguity’. In haar werk stelt ze zich de vraag hoe we ‘speelsheid’ in onze samenleving kunnen bevorderen, hiermee veronderstellend dat vastgeroeste structuren onze creativiteit niet altijd gunstig stemmen. De rol van de nogal norse adolescent komt hiermee onder druk te staan, bewust of onbewust hiervan zoeken we naar middelen en strategieën om deze toestand los te weken. We combineren onderzoek en pragmatisme in een proces van continue evaluatie en herziening, op deze manier geven we uiting aan de homo ludens. Anders gezegd, hoe gaat de psyche om met zichzelf en is het überhaupt mogelijk om tot een harmonieus geheel te komen waarin mens en milieu centraal staan? Anderzijds, waarom zouden we dat überhaupt willen vanuit de premisse dat het leven slechts een illusoire projectie is van diezelfde psyche?

https://paradoxofplayfulness.wordpress.com/

janx

17 mei 2015, 16:16

Maar dan heb ik een vraagje YYZ, denk jij dat elk mens qua innerljike vermogens exact gelijk aan elkaar zijn bij geboorte in deze wereldse materie?
Alles is Één en die Éne is Alles.

YYZ

18 mei 2015, 19:58

janx schreef:Maar dan heb ik een vraagje YYZ, denk jij dat elk mens qua innerljike vermogens exact gelijk aan elkaar zijn bij geboorte in deze wereldse materie?
Je vraag laat vermoeden dat je denkt dat er verschillende innerlijke vermogens zijn, is dat zo?

socrates

18 mei 2015, 20:49

Wat mij betreft praten jullie allebei Chinees. Wat is dat "innerlijke vermogens" ?

talisman

18 mei 2015, 22:11

socrates schreef:Wat mij betreft praten jullie allebei Chinees. Wat is dat "innerlijke vermogens" ?
Aandelen en obligaties. 8)

socrates

18 mei 2015, 22:15

talisman schreef:
socrates schreef:Wat mij betreft praten jullie allebei Chinees. Wat is dat "innerlijke vermogens" ?
Onder effectendossier of in een safe ? Het is dan toch altijd innerlijk. :lol:

talisman

19 mei 2015, 07:14

socrates schreef:
talisman schreef:
Onder effectendossier of in een safe ? Het is dan toch altijd innerlijk. :lol:
Uiterlijk aan toonder bestaat niet meer... vandaar. :lol:

Vesselin

19 mei 2015, 08:13

Sommige mensen zijn eerlijk, goedhartig en altruïstisch.
Andere mensen zijn crimineel, egoïstisch en hebzuchtig.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Reini

19 mei 2015, 09:41

Vesselin schreef:Sommige mensen zijn eerlijk, goedhartig en altruïstisch.
Dat klinkt alsof mensenkinderen zo geboren zouden worden, Vesselin.
Terwijl elke baby, in tegenstelling tot Janx' mening , een onbeschreven blad is.
Men wordt van jongs af gevormd door opvoeding , leefomgeving, ervaringen, en last but not least, de genen.
Het is bv. heel gemakkelijk om eerlijk, goedhartig en altruïstisch te zijn, als men als koningskind geboren wordt, maar zelfs dat is geen garantie.
Het verwondert me dat jij zo zwart - wit denkt.
Mogelijk zitten al die eigenschappen die je opnoemt, vervat in elk wezen, en omstandigheden brengen het nodige naar boven.
Ik zou misschien wel gaan stelen , moesten mijn kinderen honger lijden.
Gelukkig kon ik eerlijk blijven ....

socrates

19 mei 2015, 09:46

Vesselin schreef:Sommige mensen zijn eerlijk, goedhartig en altruïstisch.
Waarom gebruikt U maar één keer het woordje "sommige" ?
Gaat het niet om een relatieve hoogte van die eigenschappen en gebreken ? Heeft niet elke mens positieve en negatieve eigenschappen. Dat hangt dan trouwens nog af van de waardenschaal die de waarnemer hanteert. Een ik-mens bestaat immers enkel omdat er ook een niet-ik mens bestaat. Hoeveel eigenliefde we ook bezitten, we komen toch altijd tekort

talisman

19 mei 2015, 09:49

Reini schreef:
Dat klinkt alsof mensenkinderen zo geboren zouden worden, Vesselin.
Terwijl elke baby, in tegenstelling tot Janx' mening , een onbeschreven blad is.
Men wordt van jongs af gevormd door opvoeding , leefomgeving, ervaringen, en last but not least, de genen.
Het is bv. heel gemakkelijk om eerlijk, goedhartig en altruïstisch te zijn, als men als koningskind geboren wordt, maar zelfs dat is geen garantie.
Het verwondert me dat jij zo zwart - wit denkt.
Mogelijk zitten al die eigenschappen die je opnoemt, vervat in elk wezen, en omstandigheden brengen het nodige naar boven.
Ik zou misschien wel gaan stelen , moesten mijn kinderen honger lijden.
Gelukkig kon ik eerlijk blijven ....
Zeer wijze post!