Is de Bijbel een mythe ( deel 2)

hier is plaats voor alle wereldreligies

Vesselin

13 jul 2015, 13:06

Helaba! Ik zit nog maar aan het begin van het boek! :lol:

En ik probeer altijd onbevooroordeeld te lezen en alle klokken te horen luiden.
Ik zal de sites die je daar aangeeft eens bekijken.
Tot later.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

janx

13 jul 2015, 18:48

Aangaande vele overleveringen die overeenkomsten hebben met de diverse religies is niet zo verwonderlijk als je weet dat er contacten zijn geweest, en nu nog, tussen de mens op aarde en zij die verder zijn dan het leven in de aardse materie.
Wel bepalend was, en is, het bewustzijn van de aardse ontvanger hoe deze die informatie verwerk heeft in zijn/haar tijdgeest en met de kennis van toen, en in het nu. Ook moet men bedenken dat de mens, als massa gezien, momenteel nog niet instaat is om te kunnen bevatten wie en wat zij zijn. Dit heeft niets te maken met wereldse kennis maar meer met het gevoelsleven van de mens zelf.
Ook in dit forum kun je de verschillen en overeenkomsten in het gevoelsleven daarvan opmerken.
En zeker als men dit leest. :wink:
Alles is Één en die Éne is Alles.

socrates

13 jul 2015, 19:44

Meneer Janx, bent U wel zeker dat U in een vorig leven niet een steen was ? Hier was ooit nog iemand die daar stellig van overtuigd was. Hij of zij is ondertussen, wellicht met de hulp van buitenaardse wezens spoorloos gebleven, althans voor ons, maar misschien kan U er wel contact mee opnemen ?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Reini

13 jul 2015, 19:51

Janx schreef :

"met het gevoelsleven van de mens zelf"

janx , read my lips: als de mens sterft , is dat gevoelsleven wég !!!
Het brein wekte dat tot leven , niet andersom.

Vesselin

13 jul 2015, 21:29

De "Talpiot tombe" is toch zeer controversieel?
-- Mark Twain

talisman

13 jul 2015, 21:50

Vesselin schreef:De "Talpiot tombe" is toch zeer controversieel?
O, had je iets anders verwacht ? Ik zie popy Francis al vanop zijn balkon verkondigen: " Beste gelovigen, gezegend de Heer, men heeft zijn graf gevonden samen met zijn ma en pa , zijn broer, zijn echtgenote en zoon. En niet te vergeten zijn schoonvader. "
En dan hebben we het nog niet over de kosten voor het wijzigen van de reisgidsen, zowel voor Jeruzalem als voor Lourdes. :lol:
Duidelijk iets complexer dan de verhuis van de Sinksefoor, denk je niet?
En je mag me steeds laten weten waarom er twijfel zou bestaan omtrent dit graf.

janx

14 jul 2015, 00:08

Het brein wekte dat tot leven , niet andersom.
Beste Reini dat mag jij denken dat het je brein is.

janx

14 jul 2015, 00:11

socrates schreef:Meneer Janx, bent U wel zeker dat U in een vorig leven niet een steen was ? Hier was ooit nog iemand die daar stellig van overtuigd was. Hij of zij is ondertussen, wellicht met de hulp van buitenaardse wezens spoorloos gebleven, althans voor ons, maar misschien kan U er wel contact mee opnemen ?
Ik ben heel zeker dat ik nooit een steen geweest ben beste Socrates.
En wat u denkt dat is niet mijn probleem maar geheel de uwe.

Vesselin

14 jul 2015, 01:14

talisman schreef:
O, had je iets anders verwacht ? Ik zie popy Francis al vanop zijn balkon verkondigen: " Beste gelovigen, gezegend de Heer, men heeft zijn graf gevonden samen met zijn ma en pa , zijn broer, zijn echtgenote en zoon. En niet te vergeten zijn schoonvader. "
INDEED! :lol:
-- Mark Twain

talisman

14 jul 2015, 11:05

Vesselin schreef:
talisman schreef:
INDEED! :lol:
Heb je ooit de film LAST TEMPTATION OF CHRIST gezien van M.Scorsese?
Hebben toen de gelovigen een rel geschopt omtrent de scène dat Jezus de liefde bedreef met Maria Magdalena. :lol:
De bedoeling was om de aandacht af te leiden van de latere scène waarbij Jezus jaren later ene Paulus hoorde preken omtrent Jezus. Na zijn preek zij Jezus tegen Paulus dat dit helemaal niet zo gegaan was. Paulus' antwoord: ' Jouw geschiedenis interesseert geen kat, maar mijn versie zal zeker beter verkopen.
Deze scène is me niet ontgaan en was de aanzet voor verder onderzoek...tot op heden. :wink:

Vesselin

14 jul 2015, 17:27

Die film heb ik niet gezien.
Wat het boek van Humphreys o.a. aantoont is de verbluffende overeenkomst van het officiële Christendom met zijn onmiddellijke voorganger: de Mithras-cultus (de Romeinse soldaten-godsdienst).
-- Mark Twain

talisman

14 jul 2015, 20:35

Vesselin schreef:Die film heb ik niet gezien.
Wat het boek van Humphreys o.a. aantoont is de verbluffende overeenkomst van het officiële Christendom met zijn onmiddellijke voorganger: de Mithras-cultus (de Romeinse soldaten-godsdienst).
Is dat zo nieuw voor je ??? Nooit mijn post gelezen Vesselin ? Had ik ook al in het verleden niet geschreven dat Paulus deze mythe deels gebruikt heeft voor zijn Jezus-versie ?
Hier heb je er nog wat en allen leveren een deel van het N.T. verhaal.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mysteriecultus
Nu de vraag : Wat the fuck heeft dit te maken met de historische figuur achter de mythe ?
:roll: ( :evil: )

Vesselin

15 jul 2015, 00:02

Ik was eerder niet zo geïnteresseerd, ouwe jongen. Zeker niet na het lezen van Geert Lernout's boek "Als god spreekt".
Maar... euh... je vraag: "wat de copulatie!" :lol: zal ik beantwoorden als ik het boek uit heb!
-- Mark Twain

bluevelvet

15 jul 2015, 12:28

Inderdaad !
Er is zo veel onduidelijkheid en in het bijzonder voor wat betreft de namen op de ossuaria.

Hier een SITE één van de zovelen die sterke twijfels uiten over de echtheid van het 'Familiegraf van Jezus".
De website toont de inscripties op de ossuaria en becommentarieert de verschillende problemen die zich stellen !

Met twijfels van dien aard hoe kan men met zekerheid beweren dat dit het Familiegraf is van Jezus :?

Men fantaseert er maar op los om het plaatje te doen kloppen . In welk belang :roll:

Op nog een ANDERE site lees ik dit :
Ik citeer :
--------
"An odd claim in the documentary is that the name "Maria" מריה, written on one of the ossuaries in Hebrew characters, is "a rare Latinized version of Mary". The documentary points out that Yeshua's mother was named Miryam (MRYM מרים) but claims she was called "Maria" by the Latin-speaking followers of Yeshua and therefore the Latin version of her name was written on her ossuary. It is not clear to me why someone would write a Latin form of the name Miryam in Hebrew characters on a 1st century ossuary. If this is the Latinized form of the name shouldn't it appear in Latin letters? And why would Yeshua's Latin-speaking followers thousands of miles away influence the way his mother's name appeared on her ossuary? If the name is in Hebrew characters, it is strange to assume it is a "Latinized form" when it makes perfect sense as a native Hebrew name. The Hebrew letters MRYH מריה would most naturally be read as Merayah, which appears as the name of a male priest in Nehemiah 12:12. So rather than
being a Latinized form of Maria, the ossuary in the "Talpiot Tomb" was probably from that of a man named Merayah."

http://www.hebrewyeshua.com/articles/yeshua_tomb.html

Tja, de meningen zijn nogal uiteenlopend ! Breidt daar maar eens een geheel aan. Maar voor talisman lijkt er geen vuitje aan de lucht.
Oogkleppen op :?: :?:

talisman

15 jul 2015, 15:00

bluevelvet schreef: Tja, de meningen zijn nogal uiteenlopend ! Breidt daar maar eens een geheel aan. Maar voor talisman lijkt er geen vuitje aan de lucht.
Oogkleppen op :?: :?:
Zeker geen oogkleppen op. Enkel beter geïnformeerd dan jij. Heb je ook al een website gevonden waarin wetenschappers met bewijs komen dat de schepping maar 6000 jaar oud is ? :lol:
Natuuuuuuurlijk gaat men er alles aan doen om dit familiegraf af te wijzen.
De auteur van uw link maakt dit duidelijk:
https://en.wikipedia.org/wiki/Craig_A._Evans
Zoals ik reeds meermaals heb geschreven is dit een dikke streep door de rekening van de christenen ( en de moslims ).