Wat is de mens ?
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
Ja toch, maar die hebben ze verstopt in de Geest. Op zijn minst een zeer povere poging om Goddelijke wijsheid ( Agia Sofia ) te vertalen in H.Geest.*leah* schreef:Daar is maar één Schepper God : de Vader , de mens Jezus en de Geest , aan wie iedereen verantwoording van zijn leven hier , zal afleggen , en die alles zal beoordelen , hetzij ze goed of kwaad gedaan hebben .
En geen woord over "de moeder", kan onmogelijk kloppen!
Edoch is ze nog steeds te bewonderen in de nabijheid van de Vader en de Zoon in op het plafond van de Sixtijnse kapel.
-
Gast
Ik bedoel in feite Socrates dat er veel, veel vroeger zowel godinnen als goden waren.socrates schreef:Die is dan ook pas veel later, door een schijnhuwelijk, moeder geworden. Zo een huwelijk zou nu als een strafbaar feit worden veroordeeld. De zogenaamd "eerste" vrouw is toch ook pas later op het toneel verschenen, maar mogelijk bestond het begrip "tijd" dan nog niet.*leah* schreef:Daar is maar één Schepper God : de Vader , de mens Jezus en de Geest , aan wie iedereen verantwoording van zijn leven hier , zal afleggen , en die alles zal beoordelen , hetzij ze goed of kwaad gedaan hebben .
Door steeds maar te spreken over "Hij" en "Hem" wordt de vrouw in de katholieke kerk gediscrimineerd!
Vandaag is het de feestdag van De Moeder der Moeders, Maria, maar ik vertik het om één voet in een kerk te zetten zolang als er geen vrouw de mis opdraagt.
In het boeddhisme zie je ook alleen maar mannen in een rood kleed, is er nu eigenlijk één godsdienst waarin de vrouw niet wordt gediscrimineerd.
Zoals Janx schrijft, scheppen zonder baren, totaal onmogelijk!
-
ebenhaezer - Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
LEAH , voor zover ik weet , wordt de vrouw in de RKK. NIET gediscrimineerd , want geen enkele kerk aanbidt zoveel heiligen , waaronder ook heel veel vrouwen !
Ik persoonlijk hoor daar niet bij , alleen de bijbel is onze richtlijn , en die hoort niet specifiek bij een of andere kerk . Wij zijn in onze gemeenschap gewoon bijbelgelovige christenen .
Ik heb al eerder eens gezegt dat in de bijbel veel moedige vrouwen zijn vermeld , zowel in het oude als in het nieuwe testament .
Wat Maria betreft , zij is net als wij allemaal , het nageslacht van de eerste mensheid , dus ook zij deelde in de gevolgen van de zonde .
Maar als Gods Zoon , als mens wilde geboren worden , moest daar wel een moeder voor zijn , en God vond in Maria , het geschikte meisje om die taak te volbrengen , en dat heeft ze ook schitterend gedaan !
Maar dat mensen haar later gebruikt hebben om daar oneindige winst uit te slaan , dàt was absoluut niet Gods bedoeling ! en bij al die verschijningen staan toch wel grote vraagtekens voor velen . Wie zal hier bedrog en waarheid onderscheiden ?
Ik ben er trouwens van overtuigd dat ook Maria , aan 't eind der tijden , haar rechtmatige plaats zal krijgen , daar staat Gods liefde en rechtvaardigheid garant voor !
Ik persoonlijk hoor daar niet bij , alleen de bijbel is onze richtlijn , en die hoort niet specifiek bij een of andere kerk . Wij zijn in onze gemeenschap gewoon bijbelgelovige christenen .
Ik heb al eerder eens gezegt dat in de bijbel veel moedige vrouwen zijn vermeld , zowel in het oude als in het nieuwe testament .
Wat Maria betreft , zij is net als wij allemaal , het nageslacht van de eerste mensheid , dus ook zij deelde in de gevolgen van de zonde .
Maar als Gods Zoon , als mens wilde geboren worden , moest daar wel een moeder voor zijn , en God vond in Maria , het geschikte meisje om die taak te volbrengen , en dat heeft ze ook schitterend gedaan !
Maar dat mensen haar later gebruikt hebben om daar oneindige winst uit te slaan , dàt was absoluut niet Gods bedoeling ! en bij al die verschijningen staan toch wel grote vraagtekens voor velen . Wie zal hier bedrog en waarheid onderscheiden ?
Ik ben er trouwens van overtuigd dat ook Maria , aan 't eind der tijden , haar rechtmatige plaats zal krijgen , daar staat Gods liefde en rechtvaardigheid garant voor !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
-
Gast
Mevr. Ebenhaezer, ik had het niet specifiek over Moeder Maria, maar over de eerste godinnen, Inanna, Ereskigal enz.
Van God een man maken vind ik "erg", ik spreek liever over een Goddelijke Kracht ipv aan het begrip "God" een geslacht toe te kennen.
Van God een man maken vind ik "erg", ik spreek liever over een Goddelijke Kracht ipv aan het begrip "God" een geslacht toe te kennen.
-
Fazal
Mis poes! Moest zijn: bijgelovige Christenen.EB schreef:Wij zijn in onze gemeenschap gewoon bijbelgelovige christenen .
Welke moeder heeft dat niet gedaan, op enkele uitzonderingen na natuurlijk!???EB schreef:God vond in Maria , het geschikte meisje om die taak te volbrengen , en dat heeft ze ook schitterend gedaan !
Hoe ...???EB schreef:Dat mensen haar later gebruikt hebben om daar oneindige winst uit te slaan , dàt was absoluut niet Gods bedoeling!
Heeft die alwetende kluns dat dan ook al weeral niet op voorhand geweten???
Pas aan het einde der tijden ...???EB schreef:Ik ben er trouwens van overtuigd dat ook Maria , aan 't eind der tijden , haar rechtmatige plaats zal krijgen , daar staat Gods liefde en rechtvaardigheid garant voor!
Heeft die sukkel die plaats nu nog altijd niet gekregen???
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Waarschijnlijk was het mannelijke dier, bang van het superieure vrouwelijke, een wezen dat duidelijk het leven kon voortzetten en er dus als enige kon voor zorgen dat de man doorleefde via zijn zaad. Die unieke eigenschap van de vrouwen, heeft mannen waarschijnlijk altijd al aangezet om zich tegen de vrouw af te zetten, voornamelijk door een beroep te doen op hun fysieke kracht die meestal groter was dan die van de vrouw. Niettemin kwamen in bepaalde gebieden toch wel matriarchaten voor. Een keer was er in het oude Egypte zelfs een vrouwelijke farao, ook al was dat niet algemeen geweten. Ik denk dat de onderdrukking van de vrouw pas echt goed is doorgedrongen toen de joden het voor het zeggen kregen. Christendom en Islam zijn immers afgeleiden van het jodendom. Hoe dan ook is discriminatie van de vrouw geen exclusief religieuze kwestie, het is een algemeen verschijnsel en vaak vinden ook vrouwen dat zelfs maar normaal. Om zoveel eeuwen te overleven moet dat culturele element dus ergens wel een oerbron hebben. Formeel en structureel bestaat de mensheid weliswaar uit vrouwelijke en mannelijke specimen, zelf denk ik niet dat er mensen zijn die 100% tot een van beide seksen behoren, zonder daarom transgenders te zijn. In de zogenaamde dierenwereld zijn de rolpatronen wel vaak anders verdeeld, denken we maar aan mannelijke zeepaardjes.*leah* schreef:Ik bedoel in feite Socrates dat er veel, veel vroeger zowel godinnen als goden waren.socrates schreef:Die is dan ook pas veel later, door een schijnhuwelijk, moeder geworden. Zo een huwelijk zou nu als een strafbaar feit worden veroordeeld. De zogenaamd "eerste" vrouw is toch ook pas later op het toneel verschenen, maar mogelijk bestond het begrip "tijd" dan nog niet.*leah* schreef:Daar is maar één Schepper God : de Vader , de mens Jezus en de Geest , aan wie iedereen verantwoording van zijn leven hier , zal afleggen , en die alles zal beoordelen , hetzij ze goed of kwaad gedaan hebben .
Door steeds maar te spreken over "Hij" en "Hem" wordt de vrouw in de katholieke kerk gediscrimineerd!
Vandaag is het de feestdag van De Moeder der Moeders, Maria, maar ik vertik het om één voet in een kerk te zetten zolang als er geen vrouw de mis opdraagt.
In het boeddhisme zie je ook alleen maar mannen in een rood kleed, is er nu eigenlijk één godsdienst waarin de vrouw niet wordt gediscrimineerd.
Zoals Janx schrijft, scheppen zonder baren, totaal onmogelijk!
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
*leah* schreef:Mevr. Ebenhaezer, ik had het niet specifiek over Moeder Maria, maar over de eerste godinnen, Inanna, Ereskigal enz.
Oké LEAH , jij had het dus over die eerste godinnen uit de oudheid , maar daar staat niets van in de bijbel , dat Boek waar ik in geloof en jij niet , en daar zit natuurlijk het probleem . Volgens de bijbel is God een MANNELIJK woord , en worden veel vrouwen GEPREZEN maar geen godinnen genoemd . Verder is God voor mij EN DE BIJBEL , geen begrip , maar een buitenaards Persoon , en idd. de Goddelijke Kracht die alles tot aanzijn bracht .
Kijk Leah , een overtuiging hééft men of heeft men niet , en die overtuiging heeft minstens één miljard mensen in onze wereldbevolking !
Je kunt de klok niet terugdraaien , de Bijbel is en blijft voor velen geloofwaardig ! Dat zul je toch ergens moeten leren aanvaarden lieve Leah . Je mag gerust jouw overtuiging hebben en beleven , maar gun dat dan ook de ander .
-
Gast
Dat gun ik jou en al die anderen zeker Mevr. Ebenhaezer, maar ik blijf ook bij mijn overtuiging.
Matriarchaat en patriarchaat, hand in hand, alleen patriarchaat en zie maar wat er gebeurt, oorlogen, steeds wreder en wreder, patriarchaat zonder matriarchaat is rampzalig en omgekeerd ook.
Matriarchaat en patriarchaat, hand in hand, alleen patriarchaat en zie maar wat er gebeurt, oorlogen, steeds wreder en wreder, patriarchaat zonder matriarchaat is rampzalig en omgekeerd ook.
-
Ik denk dat jij met een probleem zit. In mijn bijbel zit er wél een godin, nl. Ashtoret. Zie 1 Koningen 11: 5 en 11:33 , en ook in 2 Koningen 23 :13.ebenhaezer schreef:
Oké LEAH , jij had het dus over die eerste godinnen uit de oudheid , maar daar staat niets van in de bijbel , dat Boek waar ik in geloof en jij niet , en daar zit natuurlijk het probleem .
Wat nu EB ?
-
Gast
Jouw bijbel zal weer niet de juiste zijn hé Talisman.
Dat je opkomt voor je geloof, alle respect voor, maar zo mee helpen aan de onderdrukking van de vrouw terwijl je zelf vrouw bent, dat begrijp ik niet.
Als ik al die kardinalen, bisschoppen, verkleed, klaar voor carnaval, per ongeluk zie op tv, dan rijzen mijn haren ten berge!! Zo'n ongezonde toestand!
Dat je opkomt voor je geloof, alle respect voor, maar zo mee helpen aan de onderdrukking van de vrouw terwijl je zelf vrouw bent, dat begrijp ik niet.
Als ik al die kardinalen, bisschoppen, verkleed, klaar voor carnaval, per ongeluk zie op tv, dan rijzen mijn haren ten berge!! Zo'n ongezonde toestand!
-
janx - Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52
Religie, welke dan ook, is door de mens gecreëerd leah. Daarom kun je beter het leven zelf zien als dat wat zin geeft en is op zich onpartijdig en respecteert, tussen zekere wetmatige grenzen, de vrijheid van keuze binnen de mogelijkheden die de mens bezit op dat moment.leah schreef:In het boeddhisme zie je ook alleen maar mannen in een rood kleed, is er nu eigenlijk één godsdienst waarin de vrouw niet wordt gediscrimineerd.
En welke keuze er ook gemaakt wordt daar is een gevolg aan verbonden niemand ontkomt daaraan. Oorzaak en gevolg kijkt niet naar de soort keuze die je maakt dat kan zowel ten kwade als goede intenties bevatten, dat is je vrijheid van keuze, maar wat het je zeker geeft is het de ervaringen die elke gemaakte keuze je oplevert en hoe je die verwerkt. En dat is wat het Leven a.h.w. met je doet en dat maakt je persoonlijkheid, dat wat je bent. En klakkeloos, dus zonder zelf afwegingen te durven maken een religie schriftuur te volgen, is in feite het vertragen van persoonlijkheidsgroei. Het vrouwelijke gevoel staat het dichtst bij het leven zelf, zij heeft het vermogen om te baren evenzo als ooit de bron van het Leven heeft gedaan. Het mannelijk, die loopt a.h.w. naast de schepping. Misschien is dat ooit wel de reden geweest dat de man zich boven de vrouw ging stellen en wetten maakte die hem meer vrijheid gaf en vooral de vrouwen tot gehoorzaamheid dwong, en nog vaak afdwingt.
Laatst gewijzigd door janx op 17 aug 2015, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles is Één en die Éne is Alles.
-
talisman schreef:Ik denk dat jij met een probleem zit. In mijn bijbel zit er wél een godin, nl. Ashtoret. Zie 1 Koningen 11: 5 en 11:33 , en ook in 2 Koningen 23 :13.ebenhaezer schreef:
Oké LEAH , jij had het dus over die eerste godinnen uit de oudheid , maar daar staat niets van in de bijbel , dat Boek waar ik in geloof en jij niet , en daar zit natuurlijk het probleem .
Wat nu EB ?
TALISMAN , je hebt jezelf hier in een probleem gebracht ! Leah heeft het over GOEDE godinnen , en jij komt af met KWAADAARDIGE godinnen uit de bijbel ! die worden natuurlijk ook vermeld , net als de satan ! Ja , wat nu !!!
Je opmerkzaamheid was even in slaap geraakt zeker ?
-
Gast
Ashtoreth of Asarte was helemaal geen kwaadaardige godin. Zij was een maangodin en godin van vruchtbaarheid, seksualiteit en oorlog.
Mensen houden toch van oorlog dus dat zal dan ook wel niet verkeerd zijn.
Mensen houden toch van oorlog dus dat zal dan ook wel niet verkeerd zijn.
-
ebenhaezer schreef: TALISMAN , je hebt jezelf hier in een probleem gebracht ! Leah heeft het over GOEDE godinnen , en jij komt af met KWAADAARDIGE godinnen uit de bijbel ! die worden natuurlijk ook vermeld , net als de satan ! Ja , wat nu !!!
Je opmerkzaamheid was even in slaap geraakt zeker ?
Wie zit hier nu eigenlijk in de problemen ?
Solomon introduced the worship of this idol (1 Kings 11:33). 400 priests were probably employed in its service (1 Kings 18:19). It was called the “queen of heaven” (Jer. 44:25).
-
werewoef - Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53
Eben, als ge over Maria praat als over een gewone sterveling, moet ik U toch tegenspreken . Maria was al in het begin "" aangekondigd in het Oude Testament . Zij speelde een rol in de vervulling van de voorspellingen uit het Oude testament en werd Zij bekend als de " Dochter van Zion " Als Dochter van Zion was Zij niet alleen de moeder van Christus, maar dankzij Haar kwam ook de sterke relatie die duizenden jaren tussen het God en het volk Israel bestond, tot grote bloei . In een van de vele lofzangen over Haar wordt Ze de Heilige Bondsark genoemd alsook nog de Troon van koning Salomon, de nieuwe ster uit Jacob,het braambos waarin God verschijnt, Gedeons verkoren vacht, De gesloten deur der Godheid, Samsons zoete honinggraat, Davids toren . Ze wordt vergeleken met Judith, de overwinnares , met de schone Maagd Abisag, met Rachel die de behoeder van Egypte baarde maar dan als Moeder van de wereld-Zaligmaker .
Toen de zon tien lijn ( Bepaalde veldslag in de Bijbel ) terugweek werd het Woord vlees in de Maagden-schoot .
Zij staat nu al , als Engelen-Koningin aan de rechterhand des Konings in het het uit goud geweven kleed .( Waarschijnlijk verwijzend naar het kleed dat Maria weefde voor haar Zoon uit een enkele naad ) . Maria is de Tempel der Drievuldigheid en de blijdschap van al de Engelen . Nog verder in haar gejubelde lofzang wordt Maria ook de gezegende aarde genoemd en het priesterlijk gebied, de Gloriestad der Allerhoogste en voor ons mensen het zonlicht en de Oosterpoort .
Neen Ebenhauser, Maria was niet zomaar een gewone vrouw . Ziehier trouwens nog een web-link:
http://www.jongerlo.org/geloofsvorming/ ... _maria.htm
groeten van werewoef
Toen de zon tien lijn ( Bepaalde veldslag in de Bijbel ) terugweek werd het Woord vlees in de Maagden-schoot .
Zij staat nu al , als Engelen-Koningin aan de rechterhand des Konings in het het uit goud geweven kleed .( Waarschijnlijk verwijzend naar het kleed dat Maria weefde voor haar Zoon uit een enkele naad ) . Maria is de Tempel der Drievuldigheid en de blijdschap van al de Engelen . Nog verder in haar gejubelde lofzang wordt Maria ook de gezegende aarde genoemd en het priesterlijk gebied, de Gloriestad der Allerhoogste en voor ons mensen het zonlicht en de Oosterpoort .
Neen Ebenhauser, Maria was niet zomaar een gewone vrouw . Ziehier trouwens nog een web-link:
http://www.jongerlo.org/geloofsvorming/ ... _maria.htm
groeten van werewoef
AMEN en AUM