Wat is de mens ?
-
ebenhaezer - Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Wil. schreef:Waarom antwoord jij nu helemaal niet op mijn vraag? Zou jij Sjakie en de bonenstaak voor waarheid geloven als het in de bijbel stond?ebenhaezer schreef:Wil. schreef:Wat is de mens? Een wezen dat kinderlijke verhaaltjes voor waarheid aanziet.
Een voorbeeld: terwijl God Sodoma en Gomorha aan het vernietigen was, konden Lot en zijn vrouw ontsnappen, maar ... ze mochten niet omkijken. De vrouw van Lot deed het tóch en kijk, ze veranderde onmiddellijk in een zoutzuil.
Nog eentje: Jezus wandelt over het water. Of nog: Jezus spreekt tegen een vijgenboom en onmiddellijk verdort die boom voor de ogen van de apostelen.
Dit zijn allemaal verhalen die gewoonweg doorheen de tijd straffer en straffer zijn geworden of simpelweg helemaal verzonnen zijn.
Veronderstel nu even dat het verhaaltje van Sjakie en de bonenstaak in de bijbel had gestaan. Zou je dat verhaal dan voor waarheid hebben aanvaard, EB? Een jongen krijpt via de bonenstaak tot in de hemel en vindt er rijkdom die hoogst noodzakelijk is voor het arme gezin. Stichtend.
Ik stel voor om het verhaal op te nemen in de bijbel. Oud of Nieuw Testament mag je zelf kiezen, EB. Of is er een goede reden om aan te nemen dat dit verhaal compleet ongeloofwaardig is, terwijl de zoutzuil voor waar moet worden genomen?
WIL , jij hoeft echt niet te geloven wat ik geloof hoor , en onder al die gelovigen zijn ook echt veel Wijsheren en hoge funcktionarissen ; denk jij nu echt dat ze allemaal dwaas zijn zoals jij waarschijnlijk verondersteld ?
Een vrouw die in een zoutzuil verandert, geloof je wel. Een boom die in enkele minuten verdort, geloof je wel. Jezus die over het water loopt, geloof je wel.
Leg eens uit, aub.
Wat in de Bijbel staat WIL , dat geloof ik , omdat de schrijvers geleid waren door Gods Geest , dat staat er duidelijk ! En veel er van hebben ze zelf meegemaakt .
Jouw verhaaltje staat daar niet in , heeft ook niets met geloof in God en zijn Woord te maken !
Wat écht gebeurt en naar WAARHEID verteld of geschreven wordt , zal ik natuurlijk geloven !
Ja wat is de mens ? hij kreeg verstand en intuïtie om te geloven wat waar is , en te doorzien wat leugens of sprookjes zijn ! Maar daarvoor hebben we wel Gods Geest nodig in ons hart . Geloof is niet iets lichamelijks maar geestelijk .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Neen, het meeste van wat er staat hebben ze NIET meegemaakt. Hoeveel jaar na Christus is het NT geschreven?ebenhaezer schreef: Wat in de Bijbel staat WIL , dat geloof ik , omdat de schrijvers geleid waren door Gods Geest , dat staat er duidelijk ! En veel er van hebben ze zelf meegemaakt .
Het is een verhaal dat een stichtende boodschap bevat. Het had er dus met gemak kunnen instaan en dan had jij het als zoete koek geslikt. Net zoals je doet met het verhaaltje van mensen die in een zoutzuil veranderen (hoe is het mogelijkJouw verhaaltje staat daar niet in , heeft ook niets met geloof in God en zijn Woord te maken !
Ja, ik ook. Maar een vijgenboom die zomaar verdort omdat Jezus ertegen spreekt, is larie. Een vrouw die in een zoutzuil veranderd is nog grotere larie. Maar laat je gerust inpakken, hoor. Voor mij niet gelaten.Wat écht gebeurt en naar WAARHEID verteld of geschreven wordt , zal ik natuurlijk geloven !
Ik vraag me af hoe voorbeeldig je het vindt dat de dochters van Lot hun vader dronken voeren om seks met hem te hebben? Naar waarheid geschreven. Een voorbeeld voor de mensheid.
• Een mens die drie dagen en drie nachten overleeft in de buik van een grote vis, is ... ???Ja wat is de mens ? hij kreeg verstand en intuïtie om te geloven wat waar is , en te doorzien wat leugens of sprookjes zijn ! Maar daarvoor hebben we wel Gods Geest nodig in ons hart . Geloof is niet iets lichamelijks maar geestelijk .
• De muren van Jericho vielen om, gewoonweg door 'stevig te geloven'. Ik heb nog wat afbraakwerk in mijn tuin. Kan ik een beroep op jouw geloof doen? Als dat groot genoeg is, tenminste.
• Jezus zegt: 'Als jouw geloof groot genoeg is, dan kun jij ook een vijgenboom laten verschrompelen'. Heb je al eens geprobeerd, Eb? Ik durf wedden dat je geloof bijlange nog niet groot genoeg is. Spreek me tegen als ik het mis heb.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Fazal
Beste EB, gelieve mij eens uit te leggen wat het verschil is tussen geloof en bijgeloof.EB schreef:Zouden GELOVIGEN , die boeken schrijven , onderzoekingen doen , opératies uitvoeren , in regeringen zetelen , lesgeven op school , enz. enz. , zouden zij allen niet nadenken ? terwijl dat ook ware gelovigen zijn !
Noch het een noch het ander, heeft ook maar één been om op te staan.
Ik ben echt wel benieuwd naar uw mening hierover.
Gelieve dus niet af te dwalen, en niet naast de kwestie te antwoorden a.u.b.!
Dus niet, en nog maar eens, mij met spreuken uit de bijbel om de oren te slaan!
Dank bij voorbaat,
Fazal
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Ruimte op servers is duur, ook al neemt tekst daar dan relatief weinig plaats in, toch ga ik niet telkens hele epistels herhalen als ik enkel wil reageren op een of een paar onderdelen eruit. Zo ook nu.Wil. schreef:tav. EB
• Jezus zegt: 'Als jouw geloof groot genoeg is, dan kun jij ook een vijgenboom laten verschrompelen'. Heb je al eens geprobeerd, Eb? Ik durf wedden dat je geloof bijlange nog niet groot genoeg is. Spreek me tegen als ik het mis heb.
Ik "geloof" dat ene Uri Geller dat wat EB en Wil hierboven betwisten, zeker wel zou hebben gekund. Die man kon, met de kracht van zijn geloof, metalen voorwerpen zoals bestekken laten kronkelen, had hij dat gewild had hij ze ook wel kunnen laten verschrompelen.
Waarschijnlijk is op Google wel te vinden wie die U. Geller was;
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
Wat is een zoutzuil ? Bestaan er bossen van zoutzuilen of vind met zout elders dan in zeewater en in zoutmijnen? Gebeurde dat wonder nog voor de Romeinse bezetting ? Waarom werden huurlingen met zout betaald en niet met bv. suiker of graan of ijzer?Wil. schreef:Als jij het gelooft, dan heeft U. G. blijkbaar een zeer groot geloof. Maar wat betreft Eb. heb ik dat geloof niet. Ik mag hier plaatselijk in een zoutzuil veranderen als het wél het geval is.
-
Vesselin - Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52
Socrates... geloof jij echt dat Uri Geller over bovennatuurlijke krachten beschikt?! Of probeert ge met onze voeten te spelen?...
En wat te zeggen over die andere bovennatuurlijke wonderman, Sai Baba, waarover tientallen boeken geschreven werden vol met verbluffende wonderdaden?... De man is inmiddels overleden (2011) en wordt beschuldigd van bedrog en pedofilie.

En wat te zeggen over die andere bovennatuurlijke wonderman, Sai Baba, waarover tientallen boeken geschreven werden vol met verbluffende wonderdaden?... De man is inmiddels overleden (2011) en wordt beschuldigd van bedrog en pedofilie.

The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain
-- Mark Twain
-
Vesselin - Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52
Het zich vastklampen aan teksten en die te blijven beschouwen als "het woord van god" is, mijns inziens, te wijten aan de doorgedreven indoctrinatie in de vroege kindertijd en het onvermogen dit, bij het volwassen worden, te overstijgen en los te laten. Daarom leidt alle rationele weerlegging schipbreuk tegen een kinderlijke irrationaliteit die uiteindelijk veroorzaakt wordt door angst. Angst voor de dood en het verlangen dat het persoonlijk leven "ergens over gaat".
We moeten nu eenmaal toegeven dat de wetenschappelijke materialistische benadering het persoonlijke verhaal van een mens onherroepelijk en voor altijd laat eindigen met de fysieke dood.
Heel veel mensen weigeren dit te aanvaarden, maar zullen zich daarbij niet vastklampen aan een "heilig boek" of een bepaald godsidee. Mensen geloven bvb dat het geheugen zich niet in het brein bevindt... enz.
We moeten nu eenmaal toegeven dat de wetenschappelijke materialistische benadering het persoonlijke verhaal van een mens onherroepelijk en voor altijd laat eindigen met de fysieke dood.
Heel veel mensen weigeren dit te aanvaarden, maar zullen zich daarbij niet vastklampen aan een "heilig boek" of een bepaald godsidee. Mensen geloven bvb dat het geheugen zich niet in het brein bevindt... enz.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
-- Mark Twain
-- Mark Twain
-
Vesselin schreef:Socrates... geloof jij echt dat Uri Geller over bovennatuurlijke krachten beschikt?! Of probeert ge met onze voeten te spelen?...
Sinds U. Geller weet ik, dat er metalen bestaan met een geheugen? Als je lepels of vorken in dat materiaal, buigt in een of andere vorm, kunnen die uit zichzelf hun oorspronkelijke gestalte weer aannemen. Geller heeft een tijdje furore gemaakt met zijn telekinese, maar werd dan pijnlijk ontmaskerd.
Zelf kan ik met mijn geestkracht nog geen voorwerpen verplaatsen, wel virtuele mensen.