De omstreden bronnen van de Islam
-
Vesselin - Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52
Rustig, rustig, ouwe jongen.
De gecontesteerde soera's die oproepen tot geweld zijn mij wel degelijk bekend. Ze worden o.a. uitvoerig besproken door Reza Aslan in zijn boek: "Geen god dan god" en in het laatste artikel in het boek van Sadik Al-Azm: "Fundamentalisme op de keper beschouwd."
Mijn benadering is dat ik alle godsdiensten een mislukte poging vind van de mensheid, om een afdoend antwoord te vinden op de doodsangst.
Het rationele intellectuele niveau van mensen die geloven dat god iemand uitkiest om aan de wereld zijn ultieme boodschap mede te delen, nota bene in het oud-arabisch, is een uiting van onversneden waan-denken.
Eerst creëert de mens - de sjamaan, de priester - zelf een god-idee en geeft dan aan deze zelfgecreëerde god macht over de mens en communiceert zogezegd met deze god via tussenpersonen - opnieuw de sjamaan, de priester, de profeet.
Dit is pure schizofrenie, waar ik niets mee te maken wil hebben.
Het onschuldige kinderbrein wordt hiermee vergiftigd en het vraagt veel geluk om hier van los te komen.
De gecontesteerde soera's die oproepen tot geweld zijn mij wel degelijk bekend. Ze worden o.a. uitvoerig besproken door Reza Aslan in zijn boek: "Geen god dan god" en in het laatste artikel in het boek van Sadik Al-Azm: "Fundamentalisme op de keper beschouwd."
Mijn benadering is dat ik alle godsdiensten een mislukte poging vind van de mensheid, om een afdoend antwoord te vinden op de doodsangst.
Het rationele intellectuele niveau van mensen die geloven dat god iemand uitkiest om aan de wereld zijn ultieme boodschap mede te delen, nota bene in het oud-arabisch, is een uiting van onversneden waan-denken.
Eerst creëert de mens - de sjamaan, de priester - zelf een god-idee en geeft dan aan deze zelfgecreëerde god macht over de mens en communiceert zogezegd met deze god via tussenpersonen - opnieuw de sjamaan, de priester, de profeet.
Het onschuldige kinderbrein wordt hiermee vergiftigd en het vraagt veel geluk om hier van los te komen.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain
-- Mark Twain
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Gecontesteerd? Door wie? Door moslims? Noem eens enkele namen?Vesselin schreef:Rustig, rustig, ouwe jongen.
Goed, ik kan daar grotendeels mee akkoord gaan, maar wat helpt ons dat vooruit?Mijn benadering is dat ik alle godsdiensten een mislukte poging vind van de mensheid, om een afdoend antwoord te vinden op de doodsangst.
Is de islam door dat inzicht of door die visie minder gevaarlijk geworden? Dat begrijp ik niet.
Zelfde bedenking: wat helpt ons dat vooruit als 1,5 miljard mensen blijven doordrammen dat de wil van Allah moet geschieden. Die wil staat in de koran en de sunnah. Dat wil dus zeggen dat er moet geslacht worden en het gaat dan niet over schapen...Het rationele intellectuele niveau van mensen die geloven dat god iemand uitkiest om aan de wereld zijn ultieme boodschap mede te delen, nota bene in het oud-arabisch, is een uiting van onversneden waan-denken.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Komaan zeg! Anderhalf miljard moslims zijn er niet op uit om de rest af te slachten.
Nu dram je zelf door.
Als de moordzuchtige medemens het haalt, is dat het gevolg van de evolutie.
"Survival of the fittest" nietwaar?
Wat die moordzucht legitimeert - godsdiensten, machtswellust, angst, waanzin - doet er niet toe.
"Birds of a feather flock together". Dat heb je in het militarisme, de commercie ook.
Hier neen tegen zeggen en kiezen en oproepen tot rationalisme, solidariteit en samenwerking, is iets wat wij kunnen doen.
En verder: de moordenaars uitschakelen... De geschiedenis van bloed, zweet en tranen herhaalt zich onverbiddelijk.
Nu dram je zelf door.
Als de moordzuchtige medemens het haalt, is dat het gevolg van de evolutie.
"Survival of the fittest" nietwaar?
Wat die moordzucht legitimeert - godsdiensten, machtswellust, angst, waanzin - doet er niet toe.
"Birds of a feather flock together". Dat heb je in het militarisme, de commercie ook.
Hier neen tegen zeggen en kiezen en oproepen tot rationalisme, solidariteit en samenwerking, is iets wat wij kunnen doen.
En verder: de moordenaars uitschakelen... De geschiedenis van bloed, zweet en tranen herhaalt zich onverbiddelijk.
-- Mark Twain
-- Mark Twain
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
Zo heeft Aslan ook een boek geschreven met de titel ' De zeloot '. De titel klopt en de rest is zo slecht onderbouwd dat ik dit absoluut geen aanrader zou noemen. Dit zijn ' broodschrijvers '.Vesselin schreef: De gecontesteerde soera's die oproepen tot geweld zijn mij wel degelijk bekend. Ze worden o.a. uitvoerig besproken door Reza Aslan in zijn boek: "Geen god dan god" en in het laatste artikel in het boek van Sadik Al-Azm: "Fundamentalisme op de keper beschouwd."
-
ja... een minderheid is voldoende om grote rampen te veroorzaken.
Geef de fanatici een atoombom en het is afgelopen met de mensheid!
De waanzin van I.S. moet militair gestopt worden... er zit niets anders op.
Zoals de waanzin van de Taliban en Boko Haram enz. enz....
Maar wie gaat dat doen?!
De geopolitieke spanningen zijn zo pervers geworden dat er geen "goeien" en "slechten" meer zijn!
Het "evolutionaire experiment" mens, is goed op weg zichzelf te vernietigen...
En we stonden erbij en keken er naar....

Geef de fanatici een atoombom en het is afgelopen met de mensheid!
De waanzin van I.S. moet militair gestopt worden... er zit niets anders op.
Zoals de waanzin van de Taliban en Boko Haram enz. enz....
Maar wie gaat dat doen?!
De geopolitieke spanningen zijn zo pervers geworden dat er geen "goeien" en "slechten" meer zijn!
Het "evolutionaire experiment" mens, is goed op weg zichzelf te vernietigen...
En we stonden erbij en keken er naar....

-- Mark Twain
-- Mark Twain
-
Inderdaad. Het is niet omdat er veel 'brave mensen' tussen de moslims zitten, dat zij niet tevreden zijn dat anderen het vuile werk voor hen opknappen.talisman schreef:Om het afslachten van de joden tijdens WOII waren de overgrote meerderheid van Duitsers ook niet te vinden.Vesselin schreef:Komaan zeg! Anderhalf miljard moslims zijn er niet op uit om de rest af te slachten.
Veel nazi-volgelingen zouden zelf niemand in een gaskamer durven duwen, maar de meesten waren wel blij als 'het jodenprobleem' uiteindelijk en definitief zou zijn opgelost.
Al die 'vrome moslims' gaan akkoord met wat Allah gezegd heeft. En de opdracht staat te lezen in de koran. Als een 'vrome moslim' daarvan geen afstand wil nemen, dan is hij een gevaar voor de maatschappij, net zoals de nazi-volgeling een gevaar was doordat hij de wandaden van het regime in stilte goedkeurde.
Elke moslim (er zijn geen uitzonderingen) stelt Mo als voorbeeld voor zijn leven en noemt hem de perfecte mens. Lees wat het leven van Mo allemaal inhield en trek je conclusies.
Het geweld van IS en ander Boko's en tutti quanti moet inderdaad in eerste instantie gestopt worden. Vervolgens moet de islam duidelijk als de bron van het probleem geëtaleerd worden. Maar daar durft voorlopig geen enkele grote partij aan beginnen. (Eén kleintje wel...). De tijd komt nog wel dat men hardop zal zeggen wat hier geschreven staat. Bereid je voor op Joegoslavie deel 2.

Wat we nodig hebben is: een voldoende hoeveel mensen die zich niet laten manipuleren.
Niet door militaire agressie, niet door financieel kapitalisme, niet door onrechtvaardige handelspraktijken, niet door godsdienstwaanzin, kortom: niet door hebzuchtige machtswellustelingen die over lijken gaan.
Wat is daar voor nodig? Dat de angst voor het vege lijf overwonnen wordt!
Is dit mogelijk? Tot nu niet gelukt.
Het over-, overgrote deel van de mensen laten zich nog altijd manipuleren en vernietigen, uit angst voor zelfbehoud, door de leiders dezer aarde, die eigenlijk menselijke roofdieren zijn.
En wie gelooft dat god hem oproept om ongelovigen te gaan vermoorden is simpelweg zwakzinnig!
Wat wilt ge? De mens is over het algemeen nog altijd niet meer dan een krankzinnig geworden aap!
Niet door militaire agressie, niet door financieel kapitalisme, niet door onrechtvaardige handelspraktijken, niet door godsdienstwaanzin, kortom: niet door hebzuchtige machtswellustelingen die over lijken gaan.
Wat is daar voor nodig? Dat de angst voor het vege lijf overwonnen wordt!
Is dit mogelijk? Tot nu niet gelukt.
Het over-, overgrote deel van de mensen laten zich nog altijd manipuleren en vernietigen, uit angst voor zelfbehoud, door de leiders dezer aarde, die eigenlijk menselijke roofdieren zijn.
En wie gelooft dat god hem oproept om ongelovigen te gaan vermoorden is simpelweg zwakzinnig!
Wat wilt ge? De mens is over het algemeen nog altijd niet meer dan een krankzinnig geworden aap!
-- Mark Twain
-- Mark Twain
-
Trouwens: de islam is het probleem niet! Liquideer de islam en er komt iets anders in de plaats.
Het probleem is de menselijke geest, die nog altijd geen antwoord gevonden heeft op zijn existentiële angsten.
En ge moet, als overtuigde materialisten, tegen mij niet komen klagen...
Er is geen liefdevolle, genadige god.
Er zijn alleen de onverbiddelijke wetten van de evolutie die aardig bezig zijn om via de mens het leven uit te schakelen.
Of er zijn alleen maar de Dawkinsiaanse "zelfzuchtige genen" die ook goed bezig zijn om zich, via hun "robot" - de mens -, om zeep te helpen.

Het probleem is de menselijke geest, die nog altijd geen antwoord gevonden heeft op zijn existentiële angsten.
En ge moet, als overtuigde materialisten, tegen mij niet komen klagen...
Er is geen liefdevolle, genadige god.
Er zijn alleen de onverbiddelijke wetten van de evolutie die aardig bezig zijn om via de mens het leven uit te schakelen.
Of er zijn alleen maar de Dawkinsiaanse "zelfzuchtige genen" die ook goed bezig zijn om zich, via hun "robot" - de mens -, om zeep te helpen.

-- Mark Twain
-- Mark Twain
-
Wel, ik wil het dan toch wel eerst eens proberen zonder de islam.Vesselin schreef:Trouwens: de islam is het probleem niet! Liquideer de islam en er komt iets anders in de plaats.
Als jij de menselijke geest als grondoorzaak aanduidt, dan zeg je eigenlijk dat de mens maar moet verdwijnen want zonder die typisch menselijke geest, inclusief zijn angsten, zijn we geen mensen. Wat voor oplossing is dat nu weer, Vesselin?

Heb ik dat dan gezegd?!... Dat is dan uw interpretatie. (Blijkbaar geen gevoel voor sarcasme.) En lees mijn bericht daarvoor.
De mens moet niet verdwijnen... hij schijnt er wel alle moeite voor te doen dat dat zal gebeuren!
Het punt is dat het soort godsdienstige teksten die oproepen tot geweld altijd "back to the future" blijken te zijn.
Eerst wordt het geweld gepleegd:
Zoals de genocides, beschreven in de bijbel, of recenter: de Arabische veroveringen van wat er over bleef van de Byzantijnse en Sassanidische rijken ten tijde van Mohammed.
Dan verschijnen geschriften, die niemand echt kan dateren, waarin dit geweld door de priester-schrijvers wordt goedgepraat, altijd op dezelfde manier:
God geeft via een profeet (Mozes, Elia, Elisa enz. in de bijbel; Mohammed in de koran) opdracht tot het plegen van de wandaad!
Inderdaad: "back to the future", "hinein-interpretatie"! En de domme gelovige trapt daar in!
Het is hetzelfde proces als dat wat zogenaamde schizofrenen ook altijd toepassen: eerst vermoorden ze iemand, en dan zeggen ze in de rechtbank: "Jamaar... God heeft mij opgedragen om dit te doen!"
Godsdienstwaanzin is dus schizofreen gedrag op grote schaal.
De mens moet niet verdwijnen... hij schijnt er wel alle moeite voor te doen dat dat zal gebeuren!
Het punt is dat het soort godsdienstige teksten die oproepen tot geweld altijd "back to the future" blijken te zijn.
Eerst wordt het geweld gepleegd:
Zoals de genocides, beschreven in de bijbel, of recenter: de Arabische veroveringen van wat er over bleef van de Byzantijnse en Sassanidische rijken ten tijde van Mohammed.
Dan verschijnen geschriften, die niemand echt kan dateren, waarin dit geweld door de priester-schrijvers wordt goedgepraat, altijd op dezelfde manier:
God geeft via een profeet (Mozes, Elia, Elisa enz. in de bijbel; Mohammed in de koran) opdracht tot het plegen van de wandaad!
Inderdaad: "back to the future", "hinein-interpretatie"! En de domme gelovige trapt daar in!
Het is hetzelfde proces als dat wat zogenaamde schizofrenen ook altijd toepassen: eerst vermoorden ze iemand, en dan zeggen ze in de rechtbank: "Jamaar... God heeft mij opgedragen om dit te doen!"
Godsdienstwaanzin is dus schizofreen gedrag op grote schaal.
-- Mark Twain
-- Mark Twain
-
YYZ - Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50
Of anders bekeken, als iedereen de grootste wil zijn dan staan alle anderen in de weg van die ambitie. Het antwoord is makkelijk te vinden maar dat impliceert dat je eerst moet sterven, ondanks mogelijk knap lastig.Vesselin schreef:Het probleem is de menselijke geest, die nog altijd geen antwoord gevonden heeft op zijn existentiële angsten.
-
Wat moet er dan met 'de menselijke geest' gebeuren volgens jou? Je begrijpt toch ook wel dat een massa van meer dan 7 miljard mensen die gedreven worden door iets gemeenschappelijks dat in hun geest gebeurt, niet kan gecontroleerd worden door een beetje goede raad te geven, zoals jij hier doet.Vesselin schreef:Heb ik dat dan gezegd?!... Dat is dan uw interpretatie. (Blijkbaar geen gevoel voor sarcasme.) En lees mijn bericht daarvoor.
Aanvaard de mens zoals hij is en tracht dan de problemen aan te pakken. Steeds maar uithalen dat de mens een aap met een zelfdestructief verstand is, zet geen zoden aan de dijk. De oplossingen moeten politiek en desnoods militair zijn.
Hoe heeft men de destructieve geest van het nazisme aangepakt? Door goede raad te geven? Door een filosofische bespiegeling van zelfdestructie te poneren?
(Nu lijkt dit onderwerp al over te vloeien in de vraag 'Wat is de mens?'

YYZ - Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50
Alles hangt samen, zo had WOII (=> pervers effect nazisme) vermeden kunnen worden door het verstand te gebruiken, waarom heeft men dat niet gedaan ondanks een aantal deskundigen dat vroegen? Anders gezegd, niet enkel de Islam vormt een bedreiging, het is een bedreiging die heel anders zou kunnen zijn als we ook naar onze eigen 'Westerse' tekortkomingen zouden kijken. Zelfs zonder God bestaan er blinde volgelingen, net daarom dat 'geloof' (in wat dan ook) zo een prominente rol speelt in onze samenleving. In dynamisch opzicht zijn er altijd overeenkomsten te vinden, beetje zoals Talisman morgen naar de moskee stapt om z'n bewijsvoering omtrent Mo uit te leggen.Wil. schreef:Wat moet er dan met 'de menselijke geest' gebeuren volgens jou? Je begrijpt toch ook wel dat een massa van meer dan 7 miljard mensen die gedreven worden door iets gemeenschappelijks dat in hun geest gebeurt, niet kan gecontroleerd worden door een beetje goede raad te geven, zoals jij hier doet. Aanvaard de mens zoals hij is en tracht dan de problemen aan te pakken. Steeds maar uithalen dat de mens een aap met een zelfdestructief verstand is, zet geen zoden aan de dijk. De oplossingen moeten politiek en desnoods militair zijn. Hoe heeft men de destructieve geest van het nazisme aangepakt? Door goede raad te geven? Door een filosofische bespiegeling van zelfdestructie te poneren? (Nu lijkt dit onderwerp al over te vloeien in de vraag 'Wat is de mens?')