Wat is de mens ?

hier is plaats voor alle wereldreligies

ebenhaezer

03 sep 2015, 11:12

SOCRATES , natuurlijk is er verschil tussen mensen , maar ik heb mij in mijn drie laatste zinnen , niet goed uitgedrukt , dat zag ik te laat . Het moest zijn :
Zo zie je maar WAT DE MENS IS , totaal verschillend van elkaar , en dat komt omdat we een wil en verstand hebben ( ons gegeven door onze Maker ) , waarmee we verschillende keuzes kunnen maken , en dus VERSCHILLEND zijn .
Dat sloeg alleen op Marieke's omstandigheden , niet op haar persoon ; om gewoon aan te duiden dat mensen inderdaad verschillend zijn , en ook dat is een kenmerk van de mens .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

Vesselin

03 sep 2015, 18:58

Heer, bevrijd ons van de idiote tirannie der heilige boeken!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

YYZ

03 sep 2015, 19:17

Vesselin schreef:Heer, bevrijd ons van de idiote tirannie der heilige boeken!
Of geef de bevolking onderwijs maar zeg er niet bij dat ze geprogrammeerd zullen worden volgens de wil van een minderheid. Over de tirannie van de meerderheid, netjes in een rij.

Tirannie van de meerderheid is het opleggen van de wil van de meerderheid aan een minderheid. Bij het democratische meerderheidsbeginsel kunnen minderheden zo in de verdrukking komen, maar ook de meerderheid zelf kan hier het slachtoffer van worden door conformisme en politieke correctheid. Dit kan vergeleken worden met de onderdrukking door tirannen en despoten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Tirannie_ ... eerderheid

ebenhaezer

06 sep 2015, 16:07

YYZ schreef:
Of geef de bevolking onderwijs maar zeg er niet bij dat ze geprogrammeerd zullen worden volgens de wil van een minderheid. Over de tirannie van de meerderheid, netjes in een rij.

Tirannie van de meerderheid is het opleggen van de wil van de meerderheid aan een minderheid. Bij het democratische meerderheidsbeginsel kunnen minderheden zo in de verdrukking komen, maar ook de meerderheid zelf kan hier het slachtoffer van worden door conformisme en politieke correctheid. Dit kan vergeleken worden met de onderdrukking door tirannen en despoten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Tirannie_ ... eerderheid

YYZ , ik haal even een paar zinnen uit jouw linck :
" Er is geen gezag op aarde , hoe respectabel op zich ook , dat ik zonder controle en zonder tegengewichten , zijn gang zou laten gaan " .
" Op plaatsen waar de wetten niet soeverein zijn , daar krijgen de volksleiders hun kans , het volk wordt dan tot een alleenheerser .... " .

Hieruit blijkt idd. dat wetten heel belangrijk en nodig zijn , dat vond onze Schepper ook ! Maar ongehoorzaamheid of eigenzinnigheid is altijd een slechte gids ! vandaar inderdaad de chaos in onze wereld .

ebenhaezer

06 sep 2015, 16:10

Sorry hoor VESSELIN , de Bijbel verlangt geen tirannie , maar liefde en rechtvaardigheid !

socrates

09 sep 2015, 11:18

De mens is een levend wezen, behorend tot de groep der zoogdieren. Die mens behoort tot de voorlopig overblijvende soort dieren die door de werking van de tijd, geëvolueerd is, van nomadische woudbewoners tot hedendaagse betonbewoners. Door de verandering van de omgeving en de daarop volgende aanpassingen zijn mensen naar de vlakte verhuisd, daarbij zijn ze op twee poten rechtop gaan lopen. Dat was een beslissende wending, sindsdien immers heeft zich, bovenop de bestaande hersenmassa, een nieuw onderdeel gevormd, de neo-cortex. Van dan af is het pas echt misgegaan met de soort. Voor een deel geen dier meer maar voor een groot deel ook nog geen "hoger" schepsel. De oorspronkelijke dierlijke hersendelen blijven immers hun krachtige want primaire werking doorvoeren. Het nieuwe orgaan, dat die werking moet bijsturen, is evenwel nog niet voldoende ontwikkeld en geïntegreerd, om de rest altijd onder de cultureel wenselijke controle te houden. De mens is dus, in dit stadium van zijn evolutie, een halfslachtig wezen, een tussendier dat daarom zowel zichzelf als de hele aarde in hun voortbestaan bedreigt.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

ebenhaezer

09 sep 2015, 15:17

socrates schreef:De mens is een levend wezen, behorend tot de groep der zoogdieren. Die mens behoort tot de voorlopig overblijvende soort dieren die door de werking van de tijd, geëvolueerd is, van nomadische woudbewoners tot hedendaagse betonbewoners. Door de verandering van de omgeving en de daarop volgende aanpassingen zijn mensen naar de vlakte verhuisd, daarbij zijn ze op twee poten rechtop gaan lopen. Dat was een beslissende wending, sindsdien immers heeft zich, bovenop de bestaande hersenmassa, een nieuw onderdeel gevormd, de neo-cortex. Van dan af is het pas echt misgegaan met de soort. Voor een deel geen dier meer maar voor een groot deel ook nog geen "hoger" schepsel. De oorspronkelijke dierlijke hersendelen blijven immers hun krachtige want primaire werking doorvoeren. Het nieuwe orgaan, dat die werking moet bijsturen, is evenwel nog niet voldoende ontwikkeld en geïntegreerd, om de rest altijd onder de cultureel wenselijke controle te houden. De mens is dus, in dit stadium van zijn evolutie, een halfslachtig wezen, een tussendier dat daarom zowel zichzelf als de hele aarde in hun voortbestaan bedreigt.

SOCRATES , ik moet opnieuw jouw ideëen bewonderen , en de boeken of lezingen waaruit je deze wijsheid haalt !
Maar ik vraag mij toch af , of er nog voldoende TIJD zal zijn , om dat ' nieuwe orgaan ' voldoende te laten ontwikkelen en te integreren ?
Heeft het evolutiecysteem zich misschien vergist , en zich in het tijdsbestek misrekent ???
En als wij een ' tussendier ' zijn , dan zijn wij meteen ook het bewijs van evolutie : het tussenstuk namelijk dat nog nooit ontdekt kon worden !!!

Geef mij dan maar Gods Woord , dat de mens als volmaakt schepsel doorgeeft , de mens die nog steeds dezelfde is in bouw en verstand , met dezelfde mogelijkheden om te leren , te begrijpen en te kiezen .

Klaartje

09 sep 2015, 15:34

Onze wijze Socrates heeft het inderdaad goed verwoord..... maar of DE mens ooit zal leren : nee.... het zelfde patroon komt altijd terug, het zit er in gebakken!

Wij zullen nooit leren, hoezeer die God het ook heeft bedoeld helaas !
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

Reini

09 sep 2015, 18:26

Klaartje schreef:Onze wijze Socrates heeft het inderdaad goed verwoord..... maar of DE mens ooit zal leren : nee.... het zelfde patroon komt altijd terug, het zit er in gebakken!

Wij zullen nooit leren, hoezeer die God het ook heeft bedoeld helaas !
Waarschijnlijk zal dit halfslachtig wezen zichzelf uitroeien Klaartje, wegens de nooit geziene ongebreideldheid in hun voortplanting, juist door de religies....
Daar kan Eb eens over nadenken ....

janx

10 sep 2015, 23:00

socrates schreef: De mens is dus, in dit stadium van zijn evolutie, een halfslachtig wezen, een tussendier
Een tussendier, zeg je Socrates? Waar zit de mens dan tussen in? Is er een wezen die qua intelligentie met mogelijkheden tot het scheppen van kunst ect ect.die boven het wezen 'mens' uitsteekt?
Alles is Één en die Éne is Alles.

socrates

10 sep 2015, 23:30

janx schreef:
socrates schreef: De mens is dus, in dit stadium van zijn evolutie, een halfslachtig wezen, een tussendier
Een tussendier, zeg je Socrates? Waar zit de mens dan tussen in? Is er een wezen die qua intelligentie met mogelijkheden tot het scheppen van kunst ect ect.die boven het wezen 'mens' uitsteekt?
Ik bedoel dat de mens, zoals we die nu min of meer denken te kennen, nog in evolutie is. Voornamelijk zijn intelligentie moet zich nog verder losmaken van zijn primitieve instincten afkomstig van zijn reptielenbrein. De mens is nog onvoldoende verschillend van de andere zoogdieren om er boven te mogen staan. Net vandaag is in Zuid-Afrika nog een van onze voorlopers ontdekt. Zoals we nu in staat zijn de evolutie terug te spoelen, moet het ook mogelijk zijn die vooruit te projecteren. Als de soort zichzelf niet vernietigt is er nog veel ontwikkeling mogelijk. Wie weet wordt de mens ooit nog "gedomesticeerd" wordt hij "goed"en niet langer machtsgeil, graaierig, roofzuchtig en wreedaardig.

janx

11 sep 2015, 10:20

socrates schreef:Als de soort zichzelf niet vernietigt is er nog veel ontwikkeling mogelijk. Wie weet wordt de mens ooit nog "gedomesticeerd" wordt hij "goed"en niet langer machtsgeil, graaierig, roofzuchtig en wreedaardig.
Ik denk dat de mensheid zich zelf niet zal vernietigen ondanks de roerigheid en de vernietigingsdrift die momenteel in het oosten plaats vind. Er zijn al vele oorlogen, en hebben genocides plaats gevonden in het verleden, wat uiteindelijk de toename van de wereldbevolking heeft veroorzaakt.
En zeker zal de mens meer en meer aangepast raken aan het leven zelf, en leren, zelfs weten, wie en wat ze zijn daar ontbreekt het momenteel aan. Hier in het westen is ook veel onnodig bloed gevloeid in het verleden, we hebben er van geleerd, of jij moet je zelf nu nog machtsgeil, graaierig, roofzuchtig en wreedaardig vinden en ik denk dat dat niet het geval is als ook velen. Dus ik kan aannemen dat er sprake is van vooruitgang al is het nog niet dat wat het moet worden. Het einde van de menselijke evolutie is nog lang niet in zicht.

socrates

11 sep 2015, 16:31

janx schreef:
socrates schreef:Als de soort zichzelf niet vernietigt is er nog veel ontwikkeling mogelijk. Wie weet wordt de mens ooit nog "gedomesticeerd" wordt hij "goed"en niet langer machtsgeil, graaierig, roofzuchtig en wreedaardig.
Ik denk dat de mensheid zich zelf niet zal vernietigen ondanks de roerigheid en de vernietigingsdrift die momenteel in het oosten plaats vind. Er zijn al vele oorlogen, en hebben genocides plaats gevonden in het verleden, wat uiteindelijk de toename van de wereldbevolking heeft veroorzaakt.
En zeker zal de mens meer en meer aangepast raken aan het leven zelf, en leren, zelfs weten, wie en wat ze zijn daar ontbreekt het momenteel aan. Hier in het westen is ook veel onnodig bloed gevloeid in het verleden, we hebben er van geleerd, of jij moet je zelf nu nog machtsgeil, graaierig, roofzuchtig en wreedaardig vinden en ik denk dat dat niet het geval is als ook velen. Dus ik kan aannemen dat er sprake is van vooruitgang al is het nog niet dat wat het moet worden. Het einde van de menselijke evolutie is nog lang niet in zicht.
Mijn beschaafdheid is niet dikker dan drie lagen vernis; Zodra mijn basisbehoeften echt in het gedrang komen haalt mijn dierlijke natuur de bovenhand. Machtshonger is trouwens niet te stillen.
Als de soort homo sapiens niet verdwijnt, is er inderdaad nog veel evolutie nodig om van die soort een echt superieur wezen te maken.

janx

11 sep 2015, 21:09

Mijn beschaafdheid is niet dikker dan drie lagen vernis; Zodra mijn basisbehoeften echt in het gedrang komen haalt mijn dierlijke natuur de bovenhand. Machtshonger is trouwens niet te stillen.
:lol: Zonder zelfkennis is er geen vooruitgang dus het gaat heel goed met je Socrates. :wink:

socrates

11 sep 2015, 21:17

janx schreef:
:lol: Zonder zelfkennis is er geen vooruitgang dus het gaat heel goed met je Socrates. :wink:
Ja Janx, bedankt het gaat heel goed met mij, ik begin mezelf hoe langer hoe beter door te krijgen. Nog een paar levens en ik denk dat ik dan weet wie of wat ik ben. Ben jij der al uit ?