Wat is de mens ?

hier is plaats voor alle wereldreligies

talisman

12 sep 2015, 06:23

socrates schreef: Ja Janx, bedankt het gaat heel goed met mij, ik begin mezelf hoe langer hoe beter door te krijgen. Nog een paar levens en ik denk dat ik dan weet wie of wat ik ben. Ben jij der al uit ?
:lol:

janx

12 sep 2015, 22:01

socrates schreef: Nog een paar levens en ik denk dat ik dan weet wie of wat ik ben.

Hoewel je dit ironisch bedoeld socrates, is het verbijsterend welke waarheid je daar wellicht neerschrijft.
Ben jij der al uit ?
Neen, beste socrates, ik zit er middenin en heb nog een lange weg te gaan. Echter wat ik wel als voordeel kan gebruiken is, dat ik het weet.
Alles is Één en die Éne is Alles.

socrates

12 sep 2015, 22:07

janx schreef:
socrates schreef: Nog een paar levens en ik denk dat ik dan weet wie of wat ik ben.

Hoewel je dit ironisch bedoeld socrates, is het verbijsterend welke waarheid je daar wellicht neerschrijft.
Ben jij der al uit ?
Neen, beste socrates, ik zit er middenin en heb nog een lange weg te gaan. Echter wat ik wel als voordeel kan gebruiken is, dat ik het weet.
Gelukkig heb je, bewust of niet, de term "wellicht" gebruikt. Hou er de moed maar in Janx, vroeg of laat is je reisspiraal ten einde.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

janx

13 sep 2015, 00:12

socrates schreef:Gelukkig heb je, bewust of niet, de term "wellicht" gebruikt. Hou er de moed maar in Janx, vroeg of laat is je reisspiraal ten einde.
Zeer bewust socrates omdat ik niet kan weten of je nog één, of meerdere, aardse levens zal moeten doormaken. Het kan zijn dat je er mee klaar bent en verder gaat in de je toebehorende geestelijke leefruimte. Mocht dat zo het geval zijn dan heb gauw genoeg door dat het leven gewoon door gaat al is het dan niet in een aardse lichaam.
Alles is Één en die Éne is Alles.

ebenhaezer

13 sep 2015, 15:10

Klaartje schreef:Onze wijze Socrates heeft het inderdaad goed verwoord..... maar of DE mens ooit zal leren : nee.... het zelfde patroon komt altijd terug, het zit er in gebakken!

Wij zullen nooit leren, hoezeer die God het ook heeft bedoeld helaas !

Zo lieve KLAARTJE , we kregen toch hersenen om te gebruiken ?
Wat is LEREN dan anders dan onze hersenen te gebruiken ?
Ieder mens kan leren , en dat was ook Gods bedoeling ! Maar sommigen gebruiken hun hersenen om gekke dingen te bedenken !!!
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

ebenhaezer

13 sep 2015, 15:16

Reini schreef:
Klaartje schreef:Onze wijze Socrates heeft het inderdaad goed verwoord..... maar of DE mens ooit zal leren : nee.... het zelfde patroon komt altijd terug, het zit er in gebakken!

Wij zullen nooit leren, hoezeer die God het ook heeft bedoeld helaas !
Waarschijnlijk zal dit halfslachtig wezen zichzelf uitroeien Klaartje, wegens de nooit geziene ongebreideldheid in hun voortplanting, juist door de religies....
Daar kan Eb eens over nadenken ....

Ho REINI , wààr moet ik kunnen over nadenken ? En wat heeft ' religie ' daar mee te maken ? Leg eens uit ?

ebenhaezer

13 sep 2015, 15:59

janx schreef:

Ben jij der al uit ?

Hé JANX , je zegt , dat je WEET dat je nog een lange weg hebt te gaan , en je dat als voordeel kunt gebruiken ! De vraag is natuurlijk , IS dat ' weten ' zo zeker ?
Als er nu tóch eens maar één leven was ? Haast je dan maar om toch nog een hoge top te bereiken !!!
Die hoge top betekent voor een gelovige , dat je inwendige persoonlijkheid ( je ik , je geest ) , geleerd heeft om lief te hebben , vredig , geduldig , vriendelijk , goed , zachtmoedig en zelfbeheersing te hebben ! Dat leert ons Galaten 5 : 22 .
Fazal

13 sep 2015, 17:10

Daar heb ik Galaten 5 : 22 niet voor nodig.
Maar dat betekent zéker niet dat ik op mijne kop ga laten sch**ten. :oops: 8)

Klaartje

13 sep 2015, 17:21

Fazal schreef:Daar heb ik Galaten 5 : 22 niet voor nodig.
:) :)
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

Reini

13 sep 2015, 17:29

Het zou dan eerder zijn : Gatlaten. 8)

socrates

13 sep 2015, 17:41

Reini schreef:
Reini je bent de "5:22" vergeten en dat maakt toch het hele verschil. :lol:
punt- 22, is trouwens een onschuldig lijkend maar heel gevaarlijk en veel voorkomend kaliber voor kogels en geweren. :lol:
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Reini

13 sep 2015, 19:07

Ik heb van nature die deugden al, die Ebby boven beschreef.
Dus Galaten hoef ik niet meer te lezen.
Fazal

13 sep 2015, 19:58

socrates schreef:
Reini schreef:
Reini je bent de "5:22" vergeten en dat maakt toch het hele verschil. :lol:
punt- 22, is trouwens een onschuldig lijkend maar heel gevaarlijk en veel voorkomend kaliber voor kogels en geweren. :lol:
Ja, want dat sch**ten, kon ook 'schieten' betekenen. Maar dat betekende het dus niet! :wink: :D

ebenhaezer

15 sep 2015, 16:53

FAZAL , daar heb je gelijk in , ook zonder de bijbel kun je jezelf al deze goede karaktertrekken eigen maken , daar is een mens toe in staat .
En wat dat andere zinnetje betreft , is het ook waar , want ook goede mensen kunnen nare dingen ontmoeten en dan kan dat goede wel eens heel kwaad worden ! Dat kwam Jezus trouwens ook tegen , en toen werd Hij héél kwaad en sloeg er op los ; dat heet dan ' heilige woede ' en was heel te recht !

De OORZAAK daarvan is , een botsing tussen goed en kwaad , en dan blijft het GEVOLG niet uit !
Heel normaal in deze wereld , toch moet goed zich nooit buigen voor het kwaad , het is een kwestie van volhouden en overwinnen , al kan dat soms heel lang duren ! Ja , en dat sluit soms ' bakzitten ' of zelfs ' onschuldig de gevangenis in ' niet uit !

Ja , zo ziet onze wereld er nu eenmaal uit , en daar zijn wij mensen schuldig aan , gewild of ongewild . kijk maar naar al die vluchtelingen , dat hebben ze zeker ook niet gewild !
Het is erg als de gevolgen de oorzaken overstijgen , waar is dan de wijsheid om dit alles op te lossen ?
Maar daar heeft onze Schepper dan wel voor gezorgd , hij nam de schuld der mensen op zich en betaalde de prijs door zijn heilig bloed en wie in hem gelooft , heeft eeuwig leven ! ZO LIEF HAD GOD DE WERELD !
Fazal

15 sep 2015, 18:36

Waar heeft uw schepper eigenlijk voor gezorgd???
Laat het ons maar eens weten ebenhaezer!
Ik ben werkelijk benieuwd!