De omstreden bronnen van de Islam
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
Maar vent toch, dat is nu al aan de gang. Hoe blind kun je wel zijn ?Vesselin schreef:De reacties op wat ik schrijf geven mij de indruk dat mijn punt niet begrepen wordt.
Dat de islam een veroveringsfilosofie heeft, ontken ik niet.
De vraag is alleen: waarom zouden ze er moeten in slagen hun godsdienstwaanzinnige ideeën aan het "rationele" westen op te dringen?
Och, de kans is klein dat je ooit polio zou krijgen. Waarom laat men zich hiertegen dan inenten denk je ?Van waar die angst, die hier doorklinkt:
"In godsnaam" (nee dat mag ik niet zeggen)... euh: "In Darwins naam" (want Darwin heeft nu eenmaal god vervangen), of nog beter, in de slang van tegenwoordig: "Holy Shit! Die moslimaneukers gaan onze mooie moderne, hoog technologische, zeer rationele en, door de wetenschap bewezen, zuiver materialistische wereld - waarin geen plaats zou mogen zijn voor de irrationaliteit van de godsdienstwaanzin - liquideren en vervangen door middeleeuwse ideeën en o.a. vrouwen terug behandelen als tweederangs mensen."
Waarom zou dat onvermijdelijk moeten zijn?
-
Vesselin - Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52
Ik heb het hier niet over politiek, maar over de menselijke psychologie.
De mens die denkt: "Hoe overleef ik in deze samenleving, hoe stel ik mij veilig op."
Hierbij klampt hij zich onder meer vast aan religieuze denkbeelden, die irrationeel zijn en tot waanzin leiden.
Hierbij vereenzelvigt hij zich met een groep die dezelfde denkbeelden aanhangt, in de hoop zo een grotere bescherming te vinden, daarbij over het hoofd ziende dat dit juist grotere onveiligheid veroorzaakt, omdat het hem in conflict brengt met andere groepen.
Rationaliteit is nog altijd dun gezaaid. Irrationaliteit is koningin van deze wereld.
Wij, westerlingen, die denken dit overstegen te hebben, zijn echter in werkelijkheid zeer irrationeel bezig.
Waarom blijven we bvb een waanzinnig geldsysteem ondersteunen dat onoplosbare schuld creëert en grote sociale onrechtvaardigheid in de hand werkt?
Waarom blijven we een militair industrieel complex tolereren, dat noodgedwongen tot oorlog moet leiden?
Deze conditioneringen worden zo goed als nooit in vraag gesteld, zeker niet door onze politici!
Hét centrale menselijke probleem is en blijft: angst! En die leidt onverbiddelijk tot irrationaliteit.
De mens die denkt: "Hoe overleef ik in deze samenleving, hoe stel ik mij veilig op."
Hierbij klampt hij zich onder meer vast aan religieuze denkbeelden, die irrationeel zijn en tot waanzin leiden.
Hierbij vereenzelvigt hij zich met een groep die dezelfde denkbeelden aanhangt, in de hoop zo een grotere bescherming te vinden, daarbij over het hoofd ziende dat dit juist grotere onveiligheid veroorzaakt, omdat het hem in conflict brengt met andere groepen.
Rationaliteit is nog altijd dun gezaaid. Irrationaliteit is koningin van deze wereld.
Wij, westerlingen, die denken dit overstegen te hebben, zijn echter in werkelijkheid zeer irrationeel bezig.
Waarom blijven we bvb een waanzinnig geldsysteem ondersteunen dat onoplosbare schuld creëert en grote sociale onrechtvaardigheid in de hand werkt?
Waarom blijven we een militair industrieel complex tolereren, dat noodgedwongen tot oorlog moet leiden?
Deze conditioneringen worden zo goed als nooit in vraag gesteld, zeker niet door onze politici!
Hét centrale menselijke probleem is en blijft: angst! En die leidt onverbiddelijk tot irrationaliteit.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain
-- Mark Twain
-
Paul Siemons - Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22
Vesselin schreef: Waarom blijven we een militair industrieel complex tolereren, dat noodgedwongen tot oorlog moet leiden?
En wat stelt gij hier als ideale omgeving/samenleving tegenover??
En wat stelt gij hier als ideale omgeving/samenleving tegenover??
-
Ik analyseer de feiten.
De menselijke psychologie is zelfdestructief omdat ze gebaseerd is op angst. Dat brengt egoïsme, hebzucht, machtswellust voort, met de gedachte dat dit tot grotere persoonlijke veiligheid zou leiden - dwz: binnen een materialistische visie. Binnen een visie van een hiernamaals leidt het tot godsdienstwaanzin.
Beide zijn een illusie.
Ik zie dat in. Als genoeg mensen dat inzien, komt er misschien een samenleving, gebaseerd op solidariteit en samenwerking.
Maar daar kan je niet op wachten.
Ik onderzoek voor mezelf of ik kan leven zonder angst: meer kan ik niet doen. Ik ben hier een poosje en dan ga ik dood.
Militair geweld is er sinds dat, vele duizenden jaren geleden, de mens zijn bestaan als jager-verzamelaar verliet.
Een elite is altijd bezig geweest met het uitbuiten van de meerderheid en heeft dit ondersteund met geweld. Dat kon: door het uitbuiten van de overlevingsangst van de gewone mens.
Dit gaat nog altijd door. Alleen: de wapens van tegenwoordig kunnen de aarde vernietigen. En er is dan geen herstart meer mogelijk.
De menselijke psychologie is zelfdestructief omdat ze gebaseerd is op angst. Dat brengt egoïsme, hebzucht, machtswellust voort, met de gedachte dat dit tot grotere persoonlijke veiligheid zou leiden - dwz: binnen een materialistische visie. Binnen een visie van een hiernamaals leidt het tot godsdienstwaanzin.
Beide zijn een illusie.
Ik zie dat in. Als genoeg mensen dat inzien, komt er misschien een samenleving, gebaseerd op solidariteit en samenwerking.
Maar daar kan je niet op wachten.
Ik onderzoek voor mezelf of ik kan leven zonder angst: meer kan ik niet doen. Ik ben hier een poosje en dan ga ik dood.
Militair geweld is er sinds dat, vele duizenden jaren geleden, de mens zijn bestaan als jager-verzamelaar verliet.
Een elite is altijd bezig geweest met het uitbuiten van de meerderheid en heeft dit ondersteund met geweld. Dat kon: door het uitbuiten van de overlevingsangst van de gewone mens.
Dit gaat nog altijd door. Alleen: de wapens van tegenwoordig kunnen de aarde vernietigen. En er is dan geen herstart meer mogelijk.
-- Mark Twain
-- Mark Twain
-
Paul Siemons - Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22
Vesselin schreef: Ik zie dat in. Als genoeg mensen dat inzien, komt er misschien een samenleving, gebaseerd op solidariteit en samenwerking.
Pure theorie .... werkt alleen met robotten!
Pure theorie .... werkt alleen met robotten!
-
O... dat denk ik niet!
Er is heel wat intelligentie en creativiteit nodig om een samenleving, gebaseerd op samenwerken en solidariteit, aan de gang te houden.
Die creativiteit en intelligentie zijn pas mogelijk als er de grootst mogelijke vrijheid is. En dat betekent: vrijheid van angst.
Van creativiteit gesproken:
Ik zag onlangs een documentaire over het ontwerpen van het gevechtsvliegtuig, de F-22, bijgenaamd: "the raptor". Het meest efficiënte vliegtuig ter wereld. Een technisch mirakel.
De ontwerpers, ingenieurs en technici, die het project verwezenlijkt hebben, kwamen aan het woord. Het enthousiasme spetterde ervan af. Eén had het inderdaad over de creatieve vreugde dat deze machine hem geschonken had.
Het is dan ook een technologisch wonder, een ongelooflijk staaltje van menselijke vindingrijkheid en vernuft...
Maar wacht even: waar dient het voor? Juist! Om dood en vernieling te zaaien!
Maar zo zijn militairen nu eenmaal. Alsmaar dodelijker speelgoed uitvinden en uitproberen.
Jaren geleden kwam in Amerika een vrouwenbeweging op tegen het militair industrieel complex, met zijn vertoon van steeds dodelijker wapens, en de "apen-trots" waarmee de militairen daar over spraken.
Hun slogan was heel toepasselijk:
"Pak de jongetjes hun speelgoed af!"
Er is heel wat intelligentie en creativiteit nodig om een samenleving, gebaseerd op samenwerken en solidariteit, aan de gang te houden.
Die creativiteit en intelligentie zijn pas mogelijk als er de grootst mogelijke vrijheid is. En dat betekent: vrijheid van angst.
Van creativiteit gesproken:
Ik zag onlangs een documentaire over het ontwerpen van het gevechtsvliegtuig, de F-22, bijgenaamd: "the raptor". Het meest efficiënte vliegtuig ter wereld. Een technisch mirakel.
De ontwerpers, ingenieurs en technici, die het project verwezenlijkt hebben, kwamen aan het woord. Het enthousiasme spetterde ervan af. Eén had het inderdaad over de creatieve vreugde dat deze machine hem geschonken had.
Het is dan ook een technologisch wonder, een ongelooflijk staaltje van menselijke vindingrijkheid en vernuft...
Maar wacht even: waar dient het voor? Juist! Om dood en vernieling te zaaien!
Maar zo zijn militairen nu eenmaal. Alsmaar dodelijker speelgoed uitvinden en uitproberen.
Jaren geleden kwam in Amerika een vrouwenbeweging op tegen het militair industrieel complex, met zijn vertoon van steeds dodelijker wapens, en de "apen-trots" waarmee de militairen daar over spraken.
Hun slogan was heel toepasselijk:
"Pak de jongetjes hun speelgoed af!"
-- Mark Twain
-- Mark Twain
-
YYZ - Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50
Alsof we nu niet als robotten handelen, er schort blijkbaar iets aan de programmatie. Daarom dat velen pleiten voor een ethische upgrade, politiek wil er niet aan beginnen aangezien het tot heel wat gezichstverlies zou leiden. Misschien zijn politiekers dan ook robotten?Paul Siemons schreef:Pure theorie .... werkt alleen met robotten!
-
Deze is interessant Vesselin, zeer informatief. Om even tijd voor te nemen maar alvast dit, Abe Lincoln was al bezig met de Bitcoin in de vorm zilvermunten. Men heeft toen goud opgedrongen aan de bevolking, iets waar velen nog steeds heilig geloof aan hechten. Check it out.Vesselin schreef:Militair geweld is er sinds dat, vele duizenden jaren geleden, de mens zijn bestaan als jager-verzamelaar verliet. Een elite is altijd bezig geweest met het uitbuiten van de meerderheid en heeft dit ondersteund met geweld. Dat kon: door het uitbuiten van de overlevingsangst van de gewone mens. Dit gaat nog altijd door. Alleen: de wapens van tegenwoordig kunnen de aarde vernietigen. En er is dan geen herstart meer mogelijk.
https://youtu.be/51CvlMEtf1A
-
De geschiedenis van Lincoln en zijn strijd tegen de Engelse privébankiers staat beschreven in het boek van Ellen Brown: "Web of Debt". ik heb het gelezen.
Lincoln heeft met zijn leven betaald... De Rothschilds konden er namelijk niet mee lachen!
PS: even persoonlijk... ben nieuwsgierig of ge Windows 10 hebt aangeschaft.
Lincoln heeft met zijn leven betaald... De Rothschilds konden er namelijk niet mee lachen!
PS: even persoonlijk... ben nieuwsgierig of ge Windows 10 hebt aangeschaft.
-- Mark Twain
-- Mark Twain
-
Niet enkel Lincoln, ook levenden wordt hun leven (vrijheid) afgenomen vandaag. Linux werkt super!!!Vesselin schreef:De geschiedenis van Lincoln en zijn strijd tegen de Engelse privébankiers staat beschreven in het boek van Ellen Brown: "Web of Debt". ik heb het gelezen. Lincoln heeft met zijn leven betaald... De Rothschilds konden er namelijk niet mee lachen! PS: even persoonlijk... ben nieuwsgierig of ge Windows 10 hebt aangeschaft.
-
Veelbetekenend is, dat in de islamlanden, waar de islamitische clerus de macht heeft, het verboden is voor leken de teksten uit te leggen, te analyseren, historisch en filologisch te duiden.
Het wetenschappelijk onderzoek, op deze manier, is altijd verricht door westerse geleerden.
En dat is te begrijpen, want uit wetenschappelijke tekstanalyse blijkt overduidelijk dat de koran een amalgaam is van vele teksten, die hun oorsprong vinden in heel wat verscheidene bronnen. Hetgeen onomstotelijk bewijst dat ze onmogelijk door één enkele persoon (de profeet) geopenbaard konden zijn.
Een dramatisch voorbeeld in onze tijd is het geval van de Egyptische professor, Nasr H. Abu Zayd, die een poging ondernam om de koranteksten inderdaad wetenschappelijk, historisch en filologisch te onderzoeken.
Prompt werd hij van ketterij beschuldigd, aan de universiteit van Cairo ontslagen en met de dood bedreigd.
Hij vluchtte naar Nederland waar hij zijn werkzaamheden voortzette aan de universiteiten van Leiden en Utrecht.
Dit is een staaltje van klerikaal machtsmisbruik. En zo heeft de gewone gelovige geen kans om kritisch te denken.
Verder zijn de meeste mensen verslaafd aan irrationaliteit.
Mensen die resoluut kiezen voor de rationaliteit zijn over de hele wereld ver in de minderheid.
En daar is niet veel aan te doen, vrees ik.
Het wetenschappelijk onderzoek, op deze manier, is altijd verricht door westerse geleerden.
En dat is te begrijpen, want uit wetenschappelijke tekstanalyse blijkt overduidelijk dat de koran een amalgaam is van vele teksten, die hun oorsprong vinden in heel wat verscheidene bronnen. Hetgeen onomstotelijk bewijst dat ze onmogelijk door één enkele persoon (de profeet) geopenbaard konden zijn.
Een dramatisch voorbeeld in onze tijd is het geval van de Egyptische professor, Nasr H. Abu Zayd, die een poging ondernam om de koranteksten inderdaad wetenschappelijk, historisch en filologisch te onderzoeken.
Prompt werd hij van ketterij beschuldigd, aan de universiteit van Cairo ontslagen en met de dood bedreigd.
Hij vluchtte naar Nederland waar hij zijn werkzaamheden voortzette aan de universiteiten van Leiden en Utrecht.
Dit is een staaltje van klerikaal machtsmisbruik. En zo heeft de gewone gelovige geen kans om kritisch te denken.
Verder zijn de meeste mensen verslaafd aan irrationaliteit.
Mensen die resoluut kiezen voor de rationaliteit zijn over de hele wereld ver in de minderheid.
En daar is niet veel aan te doen, vrees ik.
-- Mark Twain
-- Mark Twain
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Dat is één van de vele manieren om alle uitgangen van de islam dicht te stoppen.Vesselin schreef:Een dramatisch voorbeeld in onze tijd is het geval van de Egyptische professor, Nasr H. Abu Zayd, die een poging ondernam om de koranteksten inderdaad wetenschappelijk, historisch en filologisch te onderzoeken. Prompt werd hij van ketterij beschuldigd, aan de universiteit van Cairo ontslagen en met de dood bedreigd.
Iemand die de islam verlaat: aansporen om terug te keren en indien dat niet helpt → doden.
Een moslim die met een niet moslim huwt: de partner moet eerst moslim worden.
Christenen/Joden mogen in sommige omstandigheden tussen moslims blijven wonen en moeten zich niet per se bekeren. Ze zullen wel een pak extra belasting moeten betalen, waardoor er druk wordt gelegd om uit noodzaak toch maar moslim te worden.
Mohammed is de laatste profeet. Als er nog iemand opstaat die beweert dat God zich bedacht heeft - zoals hij met de joden heeft gedaan, zo zeggen moslims - dan is daar maar één remedie tegen: dood hem.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.