De omstreden bronnen van de Islam
-
YYZ - Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50
Soms zegt men dat één van de grootste problemen in de Westerse samenleving de kloof tussen arm en rijk is, dat is waar. Echter, dit is een ‘Westerse’ manier om ernaar te kijken, louter gekwantificeerd als de inkomenskloof. En hoe alarmerend die kloof ook is, er is nog een zorgwekkender kloof nl. de innerlijke kloof, een cultuurkloof, een kloof in bewustzijn, een kloof in de diepte. Als het zwaartepunt van een samenleving meer en meer verschuift, als steeds meer mensen overgaan van egocentrisch naar etnocentrisch en wereldcentrisch (of hoger), dan plaatst dit een zware last op de samenleving om die mensen ‘verticaal’ te integreren op verschillende diepten in hun eigen ontwikkeling. En hoe dieper het zwaartepunt van een cultuur ligt, des te groter is de noodzaak en de last van deze verticale integratie.talisman schreef:Sukkel.
-
janx - Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52
Heel juist gezien van YYZ. In de zeer nabije toekomst zal dit niet onopgemerkt blijven gezien het versneld in elkaar voegen van de verschillende culturen in West-Europa wat nu gaande is.er is nog een zorgwekkender kloof nl. de innerlijke kloof, een cultuurkloof, een kloof in bewustzijn, een kloof in de diepte.
Alles is Één en die Éne is Alles.
-
Vesselin - Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52
Niks ruilhandel...talisman schreef:Ruilhandel als alternatief of wat?
Ik ben goed maar niet gek! Wij hebben maandenlang met verschillende mensen gedebatteerd over alternatieve geldsystemen en dat nog eens over gedaan in het onderwerp "Een Grieks drama". Leesvoer genoeg.
Maar het punt dat ik wou maken met mijn post over indoctrinatie en conditionering was:
Zelfs als je niet meer meedoet aan enige vorm van godsdienst, werd je nog altijd geïndoctrineerd over de manier waarop de samenleving economisch functioneert: je leert een maffioos geldsysteem als normaal te zien, en concurrentie als alleenzaligmakend te aanvaarden!
Wat de heersende klasse, overal ter wereld, absoluut niet wil is: mensen opleiden die tot zelfstandig en kritisch denken in staat zijn!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain
-- Mark Twain
-
Inderdaad, het versmelten van verschillende culturen laat toe om een nieuwe cultuur te ontwikkelen, in het beste geval betekent dat een ethische upgrade. Alles hangt van onszelf af, het kan ook een regelrechte catastrofe worden natuurlijk. Door alsmaar strijd te cultiveren zal dat mi niet lukken, integendeel.janx schreef:Heel juist gezien van YYZ. In de zeer nabije toekomst zal dit niet onopgemerkt blijven gezien het versneld in elkaar voegen van de verschillende culturen in West-Europa wat nu gaande is.
-
Inderdaad Vesselin, debatten over godsdienst lijken hiertegen handige afleidingstactieken om het daar niet over te moeten hebben, uiterst pijnlijk hoe we daardoor misleid worden.Vesselin schreef:Maar het punt dat ik wou maken met mijn post over indoctrinatie en conditionering was: Zelfs als je niet meer meedoet aan enige vorm van godsdienst, werd je nog altijd geïndoctrineerd over de manier waarop de samenleving economisch functioneert: je leert een maffioos geldsysteem als normaal te zien, en concurrentie als alleenzaligmakend te aanvaarden! Wat de heersende klasse, overal ter wereld, absoluut niet wil is: mensen opleiden die tot zelfstandig en kritisch denken in staat zijn!
-
Om terug te keren naar de islam en godsdienst in het algemeen:
Die zijn een uiting van menselijke psychologische manipulatie die angst uitbuit.
Een priesterklasse, sjamaan, profeet, beweert een rechtstreekse "pijplijn" te hebben tot god en begint de mensen schrik aan te jagen. Als je hun regels, waarvan ze beweren dat het gods regels zijn, niet volgt, wordt je in het hiernamaals vreselijk gestraft. En als de organisatie macht begint te krijgen, wordt je ook in het leven op aarde gestraft, vervolgd, gedood.
De in het oog springende absurde idiotie is: dat men boudweg beweerd dat "god oneindig goed is"!
Dat dit onmogelijk te rijmen valt met de door de godsdienstige organisatie uitgeoefende terreur, wordt niet in vraag gesteld.
De meesten van ons weten dat inmiddels. Maar als je in een dictatoriaal regime zit, en enige kritiek kan leiden tot de doodstraf, is het heel moeilijk om dat te doorbreken.
Die zijn een uiting van menselijke psychologische manipulatie die angst uitbuit.
Een priesterklasse, sjamaan, profeet, beweert een rechtstreekse "pijplijn" te hebben tot god en begint de mensen schrik aan te jagen. Als je hun regels, waarvan ze beweren dat het gods regels zijn, niet volgt, wordt je in het hiernamaals vreselijk gestraft. En als de organisatie macht begint te krijgen, wordt je ook in het leven op aarde gestraft, vervolgd, gedood.
De in het oog springende absurde idiotie is: dat men boudweg beweerd dat "god oneindig goed is"!
Dat dit onmogelijk te rijmen valt met de door de godsdienstige organisatie uitgeoefende terreur, wordt niet in vraag gesteld.
De meesten van ons weten dat inmiddels. Maar als je in een dictatoriaal regime zit, en enige kritiek kan leiden tot de doodstraf, is het heel moeilijk om dat te doorbreken.
-- Mark Twain
-- Mark Twain
-
Misschien moeten we beginnen met voor eigen deur te keren om vervolgens te kijken welke invloed dat heeft op wat veraf is. Ik denk dat zelfs die mannen van IS verbaasd zouden staan kijken.Vesselin schreef:Om terug te keren naar de islam en godsdienst in het algemeen: Die zijn een uiting van menselijke psychologische manipulatie die angst uitbuit. Een priesterklasse, sjamaan, profeet, beweert een rechtstreekse "pijplijn" te hebben tot god en begint de mensen schrik aan te jagen. Als je hun regels, waarvan ze beweren dat het gods regels zijn, niet volgt, wordt je in het hiernamaals vreselijk gestraft. En als de organisatie macht begint te krijgen, wordt je ook in het leven op aarde gestraft, vervolgd, gedood. De in het oog springende absurde idiotie is: dat men boudweg beweerd dat "god oneindig goed is"! Dat dit onmogelijk te rijmen valt met de door de godsdienstige organisatie uitgeoefende terreur, wordt niet in vraag gesteld. De meesten van ons weten dat inmiddels. Maar als je in een dictatoriaal regime zit, en enige kritiek kan leiden tot de doodstraf, is het heel moeilijk om dat te doorbreken.
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
1- Geld is een tegoedbon voor een prestatie of goederen.Vesselin schreef: Wat de heersende klasse, overal ter wereld, absoluut niet wil is: mensen opleiden die tot zelfstandig en kritisch denken in staat zijn!
2- Ik heb een opleiding genoten zoals iedereen en toch kan ik zelfstandig en kritisch denken en handelen, en dat zullen ze hier op sennet ondertussen wel weten.
3- De meeste mensen laten zich leven, maar dat is hun vrije keuze en heeft niks te maken met enig systeem.
-
Ook Talisman blijkt een verzonnen personage te zijn, wie kan zoiets bedenken?talisman schreef:1- Geld is een tegoedbon voor een prestatie of goederen.
2- Ik heb een opleiding genoten zoals iedereen en toch kan ik zelfstandig en kritisch denken en handelen, en dat zullen ze hier op sennet ondertussen wel weten.
3- De meeste mensen laten zich leven, maar dat is hun vrije keuze en heeft niks te maken met enig systeem.
Eén van de belangrijkste thema’s van de gnostiek is dat de mens van zichzelf vervreemd kan raken. Mensen kunnen vergeten wie ze zelf in werkelijkheid zijn. De onverloste mens is ‘zichzelf kwijt’. Het gevolg daarvan is dat zo iemand het contact met zijn innerlijk weten, de gnosis, verliest. Wie zichzelf kwijt is, leeft als een slaaf van onpersoonlijke machten. Deze staat van vervreemding van het ware zelf wordt in de gnostische teksten met velerlei verschillende termen beschreven, zoals slavernij, vergetelheid, slaap, dronkenschap, blindheid, de dood. De meest algemene term die daarvoor vaak wordt gebruikt is ‘de dwaling’, in de betekenis van ‘verdwaald zijn’.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gnostiek
-
Heb je het heersende geldsysteem al ooit in vraag gesteld?!talisman schreef:1- Geld is een tegoedbon voor een prestatie of goederen.Vesselin schreef: Wat de heersende klasse, overal ter wereld, absoluut niet wil is: mensen opleiden die tot zelfstandig en kritisch denken in staat zijn!
-- Mark Twain
-- Mark Twain