De omstreden bronnen van de Islam

hier is plaats voor alle wereldreligies

janx

13 okt 2015, 10:33

talisman schreef:
Vesselin schreef: Heb je het heersende geldsysteem al ooit in vraag gesteld?!
Geef me een beter. Waar wacht je op ?
Liefde!, voor al het leven wat is. Dat woordje Liefde doet je waarschijnlijk een hoongelach veroorzaken. Gezien de wereldse omstandigheden is dat begrijpelijk.
Maar toch als je de moed zou hebben om de inhoudelijke betekenis van liefde te willen zoeken, en het je willen eigen maken, zal je iets vinden en bezitten wat sterker en krachtiger is dan welk systeem / organisatie of welk middel dan ook.
Echter de mens zelf heeft het woordje liefde, en de betekenis daarvan, weten te misbruiken voor eigendoeleinden maar er zal een tijd komen dat het zich daarvan zal herstellen en het middel daarvoor is evolutie een nooit eindigende werking van dat wat ik als 'leven' zie.
Alles is Één en die Éne is Alles.

Vesselin

13 okt 2015, 20:44

talisman schreef:
Te lui om te lezen misschien?!
Altijd bezig over de symptomen, nooit over de oorzaken!
Daarom zal dat hier altijd toogpraat blijven...
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

talisman

13 okt 2015, 21:10

Vesselin schreef:
talisman schreef:
Te lui om te lezen misschien?!
Altijd bezig over de symptomen, nooit over de oorzaken!
Daarom zal dat hier altijd toogpraat blijven...
Heb je dat nu pas maar door ?

YYZ

14 okt 2015, 06:53

talisman schreef:Heb je dat nu pas maar door ?
Beter laat dan nooit, voorts heeft het nog weinig waarde maar wel leerrijk.

Vesselin

14 okt 2015, 11:05

talisman schreef:
Wel... je zou bvb de film "Four Horsemen", gemaakt door de Renegade Economist, kunnen bekijken.
-- Mark Twain

YYZ

14 okt 2015, 12:24

Vesselin schreef:Wel... je zou bvb de film "Four Horsemen", gemaakt door de Renegade Economist, kunnen bekijken.
Alternatieven?

Het roer moet om, radicaal en snel. Sedlácek laat zien hoe het klassiek-Griekse model, maar vooral het Bijbelse model een alternatief biedt. Hij toont aan dat het Bijbelse model de mens aanzet om in tijden van voorspoed te sparen en in tijden van tegenspoed te investeren. Sedlácek beschrijft hoe in de Bijbel richtlijnen worden gegeven die ervoor zorgen dat na verloop van een halve eeuw schulden vereffend en rijkdommen herverdeeld worden, zodat er opnieuw voor iedereen gelijke kansen ontstaan. In de Bijbelse economie is rust ingebouwd (de zondag is vrij van arbeid) zodat de mens zich kan ontspannen en kan genieten van het resultaat van zijn werk. Tal van sociale maatregelen dienen te voorkomen dat de arme verkommert, maar tegelijk mag de arme niet blijvend afhankelijk zijn van anderen, moet hij op enig moment weer in staat zijn om zijn eigen brood te verdienen. Het Bijbelse model stelt ethiek en moraal centraal: werken om je eigen levensonderhoud te verdienen, sober leven om slechte tijden te doorstaan en voor toekomstige generaties een stabiel bestaan mogelijk te maken. Daarmee voorkom je abrupte pieken en dalen in de conjunctuur. Deze economie is doortrokken van moraal, met als gevolg zorg en aandacht voor elkaar, maar het is geen systeem waarin de prikkel om zelf te presteren is verdwenen.

http://www.literatuurplein.nl/recensie. ... nsieId=311

talisman

14 okt 2015, 12:28

Vesselin schreef:
talisman schreef:
Wel... je zou bvb de film "Four Horsemen", gemaakt door de Renegade Economist, kunnen bekijken.
Dat is toch algemeen bekend en toch niks nieuws wat deze docu laat zien? Dit heeft echter niks te maken met een huidig heersend geldsysteem. Dit probleem stelde zich ook reeds bij de Romeinen en hadden niet dit huidig systeem. Wat men hier laat zien is de aard van het beest, de mens. Geen kwestie van geldsysteem, maar van mentaliteit, hebzucht en gemis aan empathie.

Vesselin

14 okt 2015, 12:51

Je moet het helemaal bekijken. Alternatieven worden besproken op het einde van de documentaire.
Laatst gewijzigd door Vesselin op 14 okt 2015, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
-- Mark Twain

Vesselin

14 okt 2015, 13:22

We zitten hier zwaar off topic.

Alternatieven zijn besproken geweest binnen de rubriek "geld en werk" onder het onderwerp: "het einde van het geld".

Ik ga niet beginnen met dat hier nog eens over te doen.

We kunnen het daar verder bespreken.
-- Mark Twain

YYZ

14 okt 2015, 13:24

talisman schreef:Dat is toch algemeen bekend en toch niks nieuws wat deze docu laat zien? Dit heeft echter niks te maken met een huidig heersend geldsysteem. Dit probleem stelde zich ook reeds bij de Romeinen en hadden niet dit huidig systeem. Wat men hier laat zien is de aard van het beest, de mens. Geen kwestie van geldsysteem, maar van mentaliteit, hebzucht en gemis aan empathie.
Ja, het is dat kip of het ei verhaaltje, ondertussen gaat men vandaag rustig verder met miljoenen mensen economische nonsens aan te praten. Het steekt allemaal niet zo nauw, we zijn er immuun voor gemaakt. Nog erger wordt het wanneer je naar de reacties daarop gaat kijken, alsof er geen boek geschreven werd? :wink:

YYZ

14 okt 2015, 13:26

Vesselin schreef:We zitten hier zwaar off topic. Alternatieven zijn besproken geweest binnen de rubriek "geld en werk" onder het onderwerp: "het einde van het geld". Ik ga niet beginnen met dat hier nog eens over te doen. We kunnen het daar verder bespreken.
Straks komt Mo terug tot leven, voor de eerste keer. :wink:

Vesselin

15 okt 2015, 18:41

Nietzsche schreef: "Wir haben die Kunst, damit wir nicht an der Wahrheit zugrunde gehen."

Hetzelfde kun je zeggen over godsdienst...

Wat is die "waarheid"?... Dat we beseffen dat we moeten sterven.

Mijn overtuiging - als je naar de bronnen verwijst van het menselijk gedrag - is:
Dat we, door ons vermogen om te fantaseren over doodgaan, een krankzinnige aap geworden zijn.

Misschien overstijgen we dat probleem met zijn allen nooit...
Afbeelding
-- Mark Twain

YYZ

15 okt 2015, 18:49

Vesselin schreef:Misschien overstijgen we dat probleem met zijn allen nooit...
Toch zie ik een groot verschil Vesselin, enkel mensen vliegen naar de andere kant van de wereld om medemensen te bombarderen. Je kan dus niet zeggen dat we de aap niet overstegen zijn.

Vesselin

15 okt 2015, 19:11

De praktische intelligentie van de mens is verbluffend en de technologische vondsten, als gevolg hiervan, adembenemend.
Maar dat hij dat ook gebruikt om dood en vernieling te kunnen zaaien is een uiting van "de krankzinnig geworden aap"!
-- Mark Twain

talisman

15 okt 2015, 19:22

Wat was de titel van deze topic nu weer ?

Als jullie hier verder niks meer over te vertellen hebt laat ik hem sluiten.