Wat is de mens ?
-
janx - Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52
Ooit eens ergens opgepikt maar geeft zeer kort weer hoe het zit:
God creëert geen religie
God creëert de mens
De mens creëert religie
wel opgemerkt dient te worden dat het woordje God hier niet de betekenis heeft van een wezen maar enkel de uitvoerende werkzame energie.
God creëert geen religie
God creëert de mens
De mens creëert religie
wel opgemerkt dient te worden dat het woordje God hier niet de betekenis heeft van een wezen maar enkel de uitvoerende werkzame energie.
Alles is Één en die Éne is Alles.
-
YYZ - Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50
Met andere woorden, het proces van involutie en evolutie.janx schreef:Ooit eens ergens opgepikt maar geeft zeer kort weer hoe het zit:
God creëert geen religie
God creëert de mens
De mens creëert religie
Involutie betekent letterlijk: zich inrollen, vast- of in-wikkelen. Dit is het tegenovergestelde van evolutie. Naast de bekende wetenschappelijke evolutietheorie zijn er filosofische visies op de evolutie van het leven binnen de levensbeschouwing van de Theosofie, waarin de begrippen "involutie" en "evolutie" hand in hand gaan. Deze filosofie sluit aan bij de betekenis van de gebruikte termen (in- en uitrollen).
Deze andere theorie is die van de evolutie en involutie van een wezen in zowel de geestelijke als de stoffelijke gebieden. Een geestelijk wezen verstoffelijkt, bijvoorbeeld bij de mens door de conceptie, geboorte en groei, incarnatie genoemd. De mens evolueert dan in de stof maar tegelijk involueert hij in de geestelijke gebieden. Hij evolueert: hij ontrolt zijn inherente eigenschappen als mens in een zelfbewust, stoffelijk, biologisch wezen. Hij brengt dus naar buiten wat al reeds aanwezig was!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Involutie_%28filosofie%29
-
ebenhaezer - Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
janx schreef:Ooit eens ergens opgepikt maar geeft zeer kort weer hoe het zit:
God creëert geen religie
God creëert de mens
De mens creëert religie
Beste JANX , je zegt daar : God betekent de uitvoerende werkzame energie .
Die uitvoerende werkzame energie creëerde dus de mens ! Hoe stel jij je zoiets voor ? Wat is zo'n energie die zulk een mooi , wijs en ingewikkelde persoon te voorschijn bracht ? En wie of wat creêerde zo'n ' ENERGIE ' ?
Zou God toch eigenlijk wel een WIJS en MACHTIGE Persoonlijkheid zijn ?
Mijn overtuiging kost me in elk geval minder moeite om te geloven , dan dat wat jij je voorsteld , denk je ook niet ?
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
-
Gast
Mevrouw Ebenhaezer, jij stelt je God voor als een man hé!
Ik volg liever janx, God is energie, én vrouwelijk, én mannelijk. Zo niet, dan is alles "rond God" niet meer dan pure discriminatie van het vrouwelijke.
Ik volg liever janx, God is energie, én vrouwelijk, én mannelijk. Zo niet, dan is alles "rond God" niet meer dan pure discriminatie van het vrouwelijke.
-
Wilsophie - Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24
Ik geloof in de Bijbel en daar wordt gezegd dat God Geest is. Dus je kunt niet spreken van of/of...tevens is de Zoon het uitgedrukte beeld Gods en gezien zijn omwandeling op aarde was Hij duidelijk een man. Een Zoon is een man en een dochter is een vrouw.
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Mag ik voorstellen om het woordje "god", dat hier al zoveel pagina's heeft doen vol schrijven, voortaan "Macht" te noemen? Dat begrip lijkt mij, veel correcter dan het woord god, het hier te pas en te onpas ingeroepen fenomeen "god" te beschrijven. Wie een beroep wil doen op een opperwezen wil eigenlijk toch maar zijn eigen macht verveelvoudigen door die van dat opperwezen te willen lenen, gebruiken of misbruiken.
De hoogste en meest gezag uitstralende functies zijn altijd die van de "tovenaars" de vertegenwoordigers van hogere "Machten" De pausen, de patriarchen, de Dalai Lama's, de Mullahs, de Ayatollah's enz. Macht is de gevaarlijkste want de meest verslavende drug die mensen beroert. Nochtans staat dat nog nergens op de lijst met verboden producten, integendeel massa's mensen hebben er een eindeloze bewondering (aanbidding) voor.
De hoogste en meest gezag uitstralende functies zijn altijd die van de "tovenaars" de vertegenwoordigers van hogere "Machten" De pausen, de patriarchen, de Dalai Lama's, de Mullahs, de Ayatollah's enz. Macht is de gevaarlijkste want de meest verslavende drug die mensen beroert. Nochtans staat dat nog nergens op de lijst met verboden producten, integendeel massa's mensen hebben er een eindeloze bewondering (aanbidding) voor.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
De Geest is vrouwelijk. Staat voor wijsheid.Wilsophie schreef:Ik geloof in de Bijbel en daar wordt gezegd dat God Geest is. Dus je kunt niet spreken van of/of...tevens is de Zoon het uitgedrukte beeld Gods en gezien zijn omwandeling op aarde was Hij duidelijk een man. Een Zoon is een man en een dochter is een vrouw.
-
Omdat het je doet denken aan Sofie?talisman schreef:De Geest is vrouwelijk. Staat voor wijsheid.
De meeste mythologische scheppingsverhalen beginnen met "een absoluut niets". In de Noordse mythologie heet dit bijvoorbeeld Ginnungagap of gapende leegte, en in de Griekse mythologie wordt het niets Chaos genoemd. Tot ver na de middeleeuwen dacht men dat de natuur een afkeer had van een niets en dit "niets" altijd weer opvulde. Dit staat bekend als horror vacui.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Niets
-
Ga je er dan vanuit dat er geen Gods dochters bestaan?Wilsophie schreef:Ik geloof in de Bijbel en daar wordt gezegd dat God Geest is. Dus je kunt niet spreken van of/of...tevens is de Zoon het uitgedrukte beeld Gods en gezien zijn omwandeling op aarde was Hij duidelijk een man. Een Zoon is een man en een dochter is een vrouw.
-
Dit antwoord doet zoals gewoonlijk weer niks ter zake.YYZ schreef:Omdat het je doet denken aan Sofie?talisman schreef:De Geest is vrouwelijk. Staat voor wijsheid.
De meeste mythologische scheppingsverhalen beginnen met "een absoluut niets". In de Noordse mythologie heet dit bijvoorbeeld Ginnungagap of gapende leegte, en in de Griekse mythologie wordt het niets Chaos genoemd. Tot ver na de middeleeuwen dacht men dat de natuur een afkeer had van een niets en dit "niets" altijd weer opvulde. Dit staat bekend als horror vacui.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Niets
Ik vroeg het ooit aan Michelangelo en die maakte daar een prentje van:
http://weblog.stedenman.nl/plafond-sixt ... -jaar-oud/
Van links naar rechts: de Vader, de H.Geest ( goddelijke wijsheid ) en de Zoon ( links van het plaatje de mens ). Men zou de Triniteit eenvoudig kunnen omschrijven als oorzaak (vader) en gevolg (zoon) door gods wijsheid (geest ).
-
En dat noem je een bewijs dat Geest vrouwelijk is? Beiden, zowel man als vrouw, zijn manifestaties van Geest. Geest is derhalve onzijdig en onpersoonlijk, het toekennen van typisch vrouwelijke- en/of mannelijke eigenschappen is een dualistische interpretatie waar een overtuiging aan gekoppeld wordt. Het is mooi om zien Talisman, telkens opnieuw geef je een getuigenis van dat waar het over gaat.talisman schreef:Dit antwoord doet zoals gewoonlijk weer niks ter zake. Ik vroeg het ooit aan Michelangelo en die maakte daar een prentje van:
http://weblog.stedenman.nl/plafond-sixt ... -jaar-oud/
Van links naar rechts: de Vader, de H.Geest ( goddelijke wijsheid ) en de Zoon ( links van het plaatje de mens ). Men zou de Triniteit eenvoudig kunnen omschrijven als oorzaak (vader) en gevolg (zoon) door gods wijsheid (geest ).
-
Je bent zeer slecht ingelicht. Kijk, d'r zijn er nog van mijn gedacht:YYZ schreef: En dat noem je een bewijs dat Geest vrouwelijk is? Beiden, zowel man als vrouw, zijn manifestaties van Geest. Geest is derhalve onzijdig en onpersoonlijk, het toekennen van typisch vrouwelijke- en/of mannelijke eigenschappen is een dualistische interpretatie waar een overtuiging aan gekoppeld wordt. Het is mooi om zien Talisman, telkens opnieuw geef je een getuigenis van dat waar het over gaat.
http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/mytho ... sheid.html
-
Goden als ingebeelde manifestaties zijn op zich niet wat onder Geest begrepen wordt, ze verschijnen daarin als een projectie. Het zijn vingerwijzingen, als entiteiten met innerlijke kwaliteiten. Dat je zo gelovig bent, wisten we eerder niet - maar dat zal wellicht andere redenen hebben.talisman schreef:Je bent zeer slecht ingelicht. Kijk, d'r zijn er nog van mijn gedacht: http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/mytho ... sheid.html
-
Raar, van het moment dat ik je nonsens onderuit haal, begin je te wawelen.YYZ schreef:Goden als ingebeelde manifestaties zijn op zich niet wat onder Geest begrepen wordt, ze verschijnen daarin als een projectie. Het zijn vingerwijzingen, als entiteiten met innerlijke kwaliteiten. Dat je zo gelovig bent, wisten we eerder niet - maar dat zal wellicht andere redenen hebben.talisman schreef:Je bent zeer slecht ingelicht. Kijk, d'r zijn er nog van mijn gedacht: http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/mytho ... sheid.html