Operatie cataract

Hier is de plaats voor discussie en vragen over fysische ziekten of aandoeningen

ghila

26 mar 2016, 17:18

Ik zou mijn ogen moeten laten opereren voor cataract. Wie heeft dit ook meegemaakt en hoe verloopt dit? Het moet aan mijn 2 ogen gebeuren.
"Pluk de dag" maar... de mooiste momenten gewoon laten groeien !

pastoor

26 mar 2016, 17:33

ghila,

Lees dit eens:

cataract
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

romia

26 mar 2016, 18:35

Ik heb dit een maand of 4 geleden laten doen in St-Lucas Brugge aan beide ogen met 14 dagen tussen , geen schrik van hebben doet geen pijn wel een beetje ambetant , moest vroeger een mutifocale bril dragen nu nog enkel eentje om te lezen , vlug laten doen zou ik zeggen .
groetjes en laat me je ervaring weten
groetjes Romia

HP Pavilion dv8 Notebook pc
Processor : Intel(R)Core(TM)i5 CPU M450 @ 2.40GHz 2.40GHz RAM 4,00 GB 64 bits

ghila

29 mar 2016, 11:27

Dat stelt mij al een beetje gerust. Ik laat wel iets weten.
Groetjes
ghila

lotte

28 mei 2016, 13:35

Geen zorgen om maken
is niet nodig, 't is pijnloos
met een goed resultaat

ghila

16 sep 2016, 11:19

Voilà, mijn 2 ogen zijn bijgewerkt. Ik ben gisteren op controle geweest, maar ik zal toch nog een bril moeten dragen, nl een multifocale. Vroeger was ik zwaar bijziend en had dikke glazen. Nu zou het anders moeten zijn.
Dus afwachten of ik dat soort bril kan gewoon worden. Iemand ervaring met zo een bril ? Tips ?
De operatie is goed verlopen, alleen soms nog last van droge ogen en dan weer wat tranen in ogen.
Wat wel een groot probleem geeft is uien kuisen. Ik kon er vroeger al niet tegen en nu is het helemaal een ramp. Gisteren heb ik dan uien gekuist met mijn zonnebril op = bol model dat goed aansluit tegen het gezicht.

Groetjes ghila

gerarda

16 sep 2016, 11:27

Ghila

Wat ook gemakkelijk is om uien te pellen als ge toch nog een bril moet dragen .Zo een plastieken bril dat werkmannen gebruiken,om hun ogen te beschermen bij sommige dingen. Die zet ik boven mijn gewone bril en ge bent ook beschermt en ziet toch beter dan met zonnebril.

groetjes Gerarda

pastoor

16 sep 2016, 18:47

ghila,

Dus afwachten of ik dat soort bril kan gewoon worden. Iemand ervaring met zo een bril?
* * * * *

Gij zijt bijziend. Alles in de onmiddellijke omgeving is scherp, maar wat veraf gelegen is wazig.

Ik ben verziend. Wat zich op een afstand bevindt, is heel scherp, maar voorwerpen dichtbij zijn niet duidelijk te zien.

* * * * *

Multifocale brilglazen. Zie eerst hier.
wikipedia multifocale bril
Hoe het werkt en de evolutie.

* * * * *

Ik ben verziend. Wat zich op een afstand bevindt, is heel scherp, maar voorwerpen dichtbij zijn niet duidelijk te zien. Ik heb multifocale brilglazen.

Ik ga niet naar Hans Anders, wel bij een lokale optieker.
De glazen zitten in een iets duurdere montuur (Chopard).
Die heb ik nu een 10-tal jaren, en is als nieuw.

Als ik het hoofd ophef en het onderste deel van het glas van de bril gebruik, dan kan ik van dichtbij lezen, bezig zijn op de PC en zo voort. Maar het is ambetant, regelmatig het hoofd op en neer ... men wordt een ja knikker. Heel ambetant.

* * * * *

Van multifocale glazen is bekend dat veel mensen aanpassingsproblemen hebben en er vaak helemaal niet aan kunnen wennen. Dat is zo, en staat hier. Het moet op de juiste plaats van het oog geplaatst worden en zo voort.
klikken, aanpassen multifocale bril

* * * * *

Het is als volgt hier opgelost.

* Buiten het huis, auto rijden, winkelen ... dat gaat allemaal behalve de kleine letters op bijvoorbeeld de Bertoli olieflessen lezen kan niet. Ik heb een mini vergrootglas (2 cm op 2 cm) gevonden (voor € 3) en dan gaat het wel.

* Thuis gebruik ik altijd de multifocale bril, behalve voor het lezen en de PC. En daarvoor heb ik drie brillen (€ 7) met de goede dioptrie gekocht in een krantenwinkel, en dat doet het. Binnenkort ga ik bij de optieker een gewone PC bril/leesbril kopen (geen multifocaal) (zwarte montuur) (waarschijnlijk in titanium).

* * * * *
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

ghila

02 okt 2016, 10:13

Ja, het is inderdaad moeilijk om de gsm of tekst te lezen.
Maar waar ik nu het meeste last van heb, is tranende ogen. Het is precies zoals met ajuin kuisen, daar kon ik ook tranende ogen hebben en licht pikkend gevoel. Vooral s'avonds heb ik er last van. Als ik dan tv kijk, zit ik precies te huilen of het een triestig programma/film is. Ik moet echt mijn zakdoek gebruiken.
Gisteravond heb ik mijn zonnebril opgezet en dat was precies een beetje beter.
Zou dat nog beter worden?

sanne

02 okt 2016, 11:19

Ik heb daar ook last gehad van tranende ogen na mijn cataract operatie, vooral als ik buitenging. De tranen liepen over mijn aangezicht. Zowel bij warm weer als bij koud weer.
Dat verbetert, maar je moet geduld hebben. De dokter heeft mijn traankanalen uitgespoten, maar dat was allemaal doorgankelijk. Ik denk dat de ene mens meer last heeft van tranende ogen dan de andere.
Maar zolang het zicht beter is, nam ik die tranende ogen er wel bij, en nu is alles over.
een wijs mens is hij die weet dat hij niets weet.