Drie belangrijke vragen
-
Wilsophie - Lid geworden op: 09 mei 2013, 15:24
Jawdde? Wat is dat voor taal?Wiana schreef:Jawdde, dat is straf! Zal je maar "het geluk" hebben dat een gelovige je pad kruist, als je omkomt van honger of pijn .![]()
Ook een goeiemorgen!
Enfin: Goede morgen.
Als je het goed gelezen hebt stelde ik het "denken" in een bepaalde volgorde t.o.v. "doen". Daarom gebruikte ik de term "in 1e instantie", dat suggereert dat er op dat denken iets volgt of kan volgen.
Overigens hoor ik zojuist dat de Turken veel Syriërs terug sturen naar het oorlogsgebied, waaronder veel mensen en kinderen die pijn lijden en honger hebben. Deze moslims zullen je pad maar kruisen.
En dichter bij huis heb ik meer schrijnende voorbeelden en dan gaat het echt niet over gelovigen, maar over de man in de straat die humanist, boeddhist, moslim, atheïst kan zijn.
Waar ik woon doet de bevolking ( en mijn dorp is voornamelijk "kerkelijk") enorm veel voor vluchtelingen en voor arme mensen.
Veel wordt gegeven aan wat wij noemen "waypoint" en de voedselbanken zorgen ervoor dat in bepaalde nood wordt voorzien.
Collectes aan de deur halen enorm veel geld op voor minder bedeelden. En veel initiatief ligt bij "gelovigen".
Win10Home-32bit-RAM4GB-IE11-FF-Chrome-MBAM-AdwCleaner-Ccleaner
-
Gast
Wilsophie
Volgens mij bedoelt Wiana "Jawadde", dat woord wordt veel gebruikt in onze Vlaamse taal, echter niet in Limburg.
"Jawadde" drukt een lichte vorm van verontwaardiging, teleurstelling uit.
Volgens mij bedoelt Wiana "Jawadde", dat woord wordt veel gebruikt in onze Vlaamse taal, echter niet in Limburg.
-
YYZ - Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50
Leuk, en carandache is potlood in het Russisch.*leah* schreef:Wilsophie
Volgens mij bedoelt Wiana "Jawadde", dat woord wordt veel gebruikt in onze Vlaamse taal, echter niet in Limburg. "Jawadde" drukt een lichte vorm van verontwaardiging, teleurstelling uit.
-
Wiana - Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Vertel me nu niet, "leah", dat Ws dat niet begrepen had!!! Dank je wel, voor de verduidelijking; je weet inderdaad nooit*leah* schreef:Wilsophie
Dat iemand zijn/haar kennis van de Duitse taal wil tentoonspreiden; daar kan niemand iets op tegen hebben, maar dan liefst foutloosWilsophie schreef:Schade das die Frau die 3 Fragen gestellt hat, niemals reagiert, ausserdem im Anfang.
En dit is Duits.
"Wie kaatst, mag de bal verwachten."
Wiana
Laatst gewijzigd door Wiana op 01 apr 2016, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Gast
Och Wiana, loslaten....
Misschien denken deze twee super geleerden nu dat wij of ik ons klein gaan voelen naast zoveel geleerdheid, bij mij komt eerder een gevoel van medelijden naar boven. Wat is er van dit eens zo leuke forum toch geworden.
De zon is er, ik ga buiten zitten met een goed boek, jij ook?
Misschien denken deze twee super geleerden nu dat wij of ik ons klein gaan voelen naast zoveel geleerdheid, bij mij komt eerder een gevoel van medelijden naar boven. Wat is er van dit eens zo leuke forum toch geworden.
De zon is er, ik ga buiten zitten met een goed boek, jij ook?
-
Wiana - Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
De rest laat ik wel niet aan mijn hartje komen hoor, helemaal niet zelfs! Maar wie mij wil terechtwijzen, moet stevig in zijn zadel zitten
Tot.... een leuke babbel
Wiana
-
Vesselin - Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52
Het zich eigen maken van een ideeëngoed, of dat nu van religieuze, politieke, of om het even welke ideologische aard is, veroorzaakt altijd een verandering in het denken.Wilsophie schreef:Bij een gelovige zit het in 1e instantie niet in het "doen", maar in het "denken".
Een gelovige in de Schrift en dus in de Here Jezus Christus als zijn of haar Verlosser, wordt veranderd in haar of zijn denken. Een andere vertaling noemt het "vernieuwing des gemoeds".
Dat is een zeer algemene uitspraak.
Waarom het gaat is: of deze verandering ten goede is, tot verbetering leidt.
Nemen we bvb het zich eigen maken van een religieus gedachtengoed.
In bovenstaand voorbeeld wordt het zich eigen maken van het christelijk ideeëngoed door de persoon in kwestie ervaren als goed en juist.
Maar "aan de vruchten kent men de boom".
Leidt het zich eigen maken van het christelijke ideeëngoed tot het verdwijnen van angst en agressie, en het beleven van een onverstoorbare innerlijke vrede?
In dat geval is dat zeer toe te juichen.
Als je gaat verkondigen dat het zich eigen maken van het christelijk ideeëngoed de enige juiste weg is tot het verkrijgen van het juiste levens- en/of toekomstperspectief, dan kom je wel in een situatie terecht waarin je eigenlijk verkondigt dat wie die weg niet volgt het bij het verkeerde eind heeft.
En daarin ligt het onoplosbare conflict tussen gelovige en niet-gelovige, maar ook tussen gelovige en anders-gelovige.
Iemand die zich het islamitische ideeëngoed eigen maakt, en tot de conclusie komt dat dat de enige weg tot verlossing is, moet ook tot de conclusie komen dat alle anderen het bij het verkeerde eind hebben.
Ben je als overtuigd gelovige, die zich zijn respectievelijk ideeëngoed eigen gemaakt heeft, tolerant en liefdevol tegenover de anderen, dan is er in wezen geen probleem. Ook als is er die tegenstelling van: "Wij, die het juist voor hebben, versus de misleide anderen, die niet het beste voor zichzelf hebben."
Komen we echter in de situatie terecht dat de overtuigde gelovige zegt: "Ik heb het recht om degenen die mijn ideeëngoed niet aanvaarden, af te wijzen, te verstoten of zelfs te doden", dan leidt de "vernieuwing des gemoeds" tot de gruwel der godsdienstoorlogen.
En dat is jammer genoeg nog altijd aan de gang!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain
-
Jezelf verheffen boven die ander vanwege je overtuiging is nooit goed uiteraard. Het valt me eigenlijk op in veel reacties dat men n.a.v. bepaalde post van "2 geleerden" (zoals men sommige mensen met een Bijbelse overtuiging smalend noemt) waardoor men zichzelf in een bepaalde hoek plaatst en misschien ook wel verheft en gaat samenscholen omdat men zich verschuilt achter het "wijgevoel".
Men gaat over op de "aanvalstand" en gaat bijna beledigend bepaalde mensen, dus niet groeperingen die een overtuiging hebben en gewoon antwoorden geven op gestelde vragen minachtend tegemoet treden.
De uitspraak dat men vernieuwd wordt in zijn denken is gegrond op de Bijbel en dat anderen ideologieën dat ook hanteren zou best kunnen en dat het daardoor "algemeen" wordt is best mogelijk, ik gaf antwoord op een vraag, niets meer en niets minder.
Of het gedachtegoed leidt tot agressie of angst zou best kunnen. Als ik het boek "knielen op een bed violen" lees dan komt daar veel angst in voor. Maar daarom is het niet de uitkomst of de norm van een gedachtegoed, maar meestal een exces binnen het machtsgebeuren van mensen of groeperingen.
Ik geloof niet dat ik heb verkondigd dat het christelijk ideeëngoed de enige juiste weg is tot het verkrijgen van het juiste toekomstperspectief, om reden dat ik geen christelijk ideeëngoed aanhang. Maar dat heb ik al vaak uitgelegd in het kader van onderscheid tussen religie en geloof.
Men gaat over op de "aanvalstand" en gaat bijna beledigend bepaalde mensen, dus niet groeperingen die een overtuiging hebben en gewoon antwoorden geven op gestelde vragen minachtend tegemoet treden.
De uitspraak dat men vernieuwd wordt in zijn denken is gegrond op de Bijbel en dat anderen ideologieën dat ook hanteren zou best kunnen en dat het daardoor "algemeen" wordt is best mogelijk, ik gaf antwoord op een vraag, niets meer en niets minder.
Of het gedachtegoed leidt tot agressie of angst zou best kunnen. Als ik het boek "knielen op een bed violen" lees dan komt daar veel angst in voor. Maar daarom is het niet de uitkomst of de norm van een gedachtegoed, maar meestal een exces binnen het machtsgebeuren van mensen of groeperingen.
Ik geloof niet dat ik heb verkondigd dat het christelijk ideeëngoed de enige juiste weg is tot het verkrijgen van het juiste toekomstperspectief, om reden dat ik geen christelijk ideeëngoed aanhang. Maar dat heb ik al vaak uitgelegd in het kader van onderscheid tussen religie en geloof.
-
Gast
Wilsophie, ik noemde jou en YYZ twee geleerden omdat jullie zo nodig je talenkennis tentoon moesten spreiden.
Ik meende dat jij, als Nederlandse, het woord "jawadde" niet begreep en gaf daarom wat uitleg.
Jij kunt woorden nogal vervormen hoor.
Ik meende dat jij, als Nederlandse, het woord "jawadde" niet begreep en gaf daarom wat uitleg.
-
Verkeerd begrepen. Mijn excuus.*leah* schreef:Wilsophie, ik noemde jou en YYZ twee geleerden omdat jullie zo nodig je talenkennis tentoon moesten spreiden.