Is de Bijbel een mythe ( deel 2)
-
Vesselin - Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52
Mijn beste Bluevelvet,
Het is niet omdat ik zeg wat ik écht denk, dat ik boos ben!
Helemaal niet!
Indien ik nog iets over "geloven" wil zeggen - en ik besef het: het gaat ongewild zeer ironisch klinken - dan moet ik toegeven dat ik tot nu toe niet echt kon "geloven" dat jij zó lichtgelovig(sic) bent.
Ik probeer alle mensen te zien als mijn broeders en zusters, dus ook jou.
Maar ik zie - en begrijp ook waarom - dat velen functioneren op een min of meer (zeg maar: méér) diep niveau van onbewustheid.
Dit als gevolg van het nooit in vraag stellen van tradities, gewoonten, indoctrinaties en conditionering.
Je nodigt mij uit bij je bespreking van de "grote naties" die een rol spelen in het bijbelverhaal... Dus ga ik een kijkje nemen en lees daar je openingszin...
Dan haak ik af...
Jij gaat dit aardse tranendal verlaten, in de vaste overtuiging dat, wat in de bijbel staat, letterlijk waar is (literalisme), net zoals - mutatis mutandis - Sigmund Freud dit aardse tranendal verlaten heeft, in de vaste overtuiging dat je van masturberen krankzinnig wordt!
Wat uiteindelijk alleen maar betekent, dat: het je vasthouden aan "geijkte" overtuigingen, de mogelijkheid, om open te staan voor vernieuwende inzichten, blokkeert.
Ik kan, potverdorie nog an toe, mijn verstand toch niet aan de deur van de debatkamer achterlaten, om jou te plezieren?!
Verder: geen veroordeling van mijn kant, maar wel begrip.

Het is niet omdat ik zeg wat ik écht denk, dat ik boos ben!
Helemaal niet!
Indien ik nog iets over "geloven" wil zeggen - en ik besef het: het gaat ongewild zeer ironisch klinken - dan moet ik toegeven dat ik tot nu toe niet echt kon "geloven" dat jij zó lichtgelovig(sic) bent.
Ik probeer alle mensen te zien als mijn broeders en zusters, dus ook jou.
Maar ik zie - en begrijp ook waarom - dat velen functioneren op een min of meer (zeg maar: méér) diep niveau van onbewustheid.
Dit als gevolg van het nooit in vraag stellen van tradities, gewoonten, indoctrinaties en conditionering.
Je nodigt mij uit bij je bespreking van de "grote naties" die een rol spelen in het bijbelverhaal... Dus ga ik een kijkje nemen en lees daar je openingszin...
Dan haak ik af...
Jij gaat dit aardse tranendal verlaten, in de vaste overtuiging dat, wat in de bijbel staat, letterlijk waar is (literalisme), net zoals - mutatis mutandis - Sigmund Freud dit aardse tranendal verlaten heeft, in de vaste overtuiging dat je van masturberen krankzinnig wordt!
Wat uiteindelijk alleen maar betekent, dat: het je vasthouden aan "geijkte" overtuigingen, de mogelijkheid, om open te staan voor vernieuwende inzichten, blokkeert.
Ik kan, potverdorie nog an toe, mijn verstand toch niet aan de deur van de debatkamer achterlaten, om jou te plezieren?!
Verder: geen veroordeling van mijn kant, maar wel begrip.

The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain
-- Mark Twain
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Vesselin, als je al afhaakt van bij de eerste zin speelt vooroordeel je parten. Ik heb niet begrepen of je geloof hebt in het bestaan
van Mozes, noch gelooft in de tien plagen noch in de scheiding van de Rode Zee.
Het is aannemeijk dat de splitsing van de Rode Zee kon gebeuren zoals beschreven in Exodus.
Uit onderstaande site :
"The parting of the waters can be understood through fluid dynamics. "The wind moves the water in a way that's in accordance with physical laws, creating a safe passage with water on two sides and then abruptly allowing the water to rush back in."
En het was geen landbrug van enkele meters maar van 3-4 km lang en 5 km breed en bleef open voor 4 uren.
Dat blijkt uit computersimulaties van het Amerikaanse National Center for Atmospheric Research NCAR en de Universiteit van Colorado in Boulder.
http://www.reuters.com/article/us-redse ... PS20100921
Nu kan men redeneren van ja, het was niet Mozes of de kracht van God die de zee spliste... maar dan is het toch wel heel raar dat het op "het gepaste moment" plaats vond
Net als voor de 10 plagen zou er een natuurlijke uitleg bestaan, maar dan rijst weer de vraag waarom op het gepaste moment ??
Oh, oh, bedankt nog voor je begrip van mijn lichtgelovigheid
Het is aannemeijk dat de splitsing van de Rode Zee kon gebeuren zoals beschreven in Exodus.
Uit onderstaande site :
"The parting of the waters can be understood through fluid dynamics. "The wind moves the water in a way that's in accordance with physical laws, creating a safe passage with water on two sides and then abruptly allowing the water to rush back in."
En het was geen landbrug van enkele meters maar van 3-4 km lang en 5 km breed en bleef open voor 4 uren.
Dat blijkt uit computersimulaties van het Amerikaanse National Center for Atmospheric Research NCAR en de Universiteit van Colorado in Boulder.
Nu kan men redeneren van ja, het was niet Mozes of de kracht van God die de zee spliste... maar dan is het toch wel heel raar dat het op "het gepaste moment" plaats vond
Net als voor de 10 plagen zou er een natuurlijke uitleg bestaan, maar dan rijst weer de vraag waarom op het gepaste moment ??
-
YYZ - Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50
Weet je ook al wat er morgen gaat gebeuren? We kunnen wel een aantal wonderen gebruiken vandaag, denk je ook niet?bluevelvet schreef:Vesselin, als je al afhaakt van bij de eerste zin speelt vooroordeel je parten. Ik heb niet begrepen of je geloof hebt in het bestaan
Uit onderstaande site :
-
De Israëlieten moesten bakstenen maken door leem met stro te mengen. Dit werd algemeen zo toegepast in Egypte. Het was een raadsel hoe stro de stenen sterken zouden maken. Het voorkwam dat de stenen barstten of krom trokken. Onderzoekers hebben proeven gedaan waaruit blijkt dat als leem vermengd wordt met stro, de stenen driemaal zo sterk zijn dan zonder stro. De stenen worden harder door het vocht in de stro. Na duizenden jaren staan de monumenten van lemen tichelstenen in Egypte nog altijd overeind.
Opnieuw beschrijft Exodus een belangrijk detail.
Opnieuw beschrijft Exodus een belangrijk detail.
-
Ik begrijp het nu beter, het Vaticaan liet nog weten dat we meer kinderen nodig hebben om hun systeem te blijven stutten. Nu pas komt de aap uit het condoom, het is een verleidingstruc om niet te moeten zien naar wat er werkelijk gebeurt in de wereld.Vesselin schreef:Satan houdt nu eenmaal van wurgseks!
-
Je ziet wat er gebeurd in de wereld... zeg je.
Wat kun je er als individu concreet aan veranderen?
Het denken heeft van het zoogdier "mens" een krankzinnige gemaakt.
De krankzinnigheid in jezelf genezen is iets wat je al kunt doen...
Wat kun je er als individu concreet aan veranderen?
Het denken heeft van het zoogdier "mens" een krankzinnige gemaakt.
De krankzinnigheid in jezelf genezen is iets wat je al kunt doen...
-- Mark Twain
-- Mark Twain
-
Ik begrijp je maar al te goed Vesselin, en wij maar denken dat die kerkleiders daar het voortouw in gingen nemen hé. Maar zeg nooit nooit, stel je voor dat straks de Paus dan toch die sleutels uit z'n schuif haalt, wat dan? Denk stilaan dat ze dat niet eens meer durven, ook de vastgeroeste volgelingen zouden zich wel eens heel bedrogen kunnen gaan voelen natuurlijk.Vesselin schreef:Je ziet wat er gebeurd in de wereld... zeg je. Wat kun je er als individu concreet aan veranderen? Het denken heeft van het zoogdier "mens" een krankzinnige gemaakt. De krankzinnigheid in jezelf genezen is iets wat je al kunt doen...
-
Volgelingen willen niet nadenken. En weet je waarom?...
Omdat ontwaken uit de hypnose en verplicht worden om voor jezelf te denken een uiterst pijnlijk proces kan zijn...
Dus maar liever verder slapen.
En je bvb bezig houden met het bespreken van het al dan niet historisch zijn van bijbelteksten.
Dat kan een "schone bezighoudinge" zijn en deze persoonlijke dwaasheid schijnt je dan te beschermen tegen de echte dwaasheid om je heen.
Als je een ernstige crisis nodig hebt in je leven om te beseffen dat je helemaal niet zo veilig bent als dat je dacht, is dat een goeie "barometer" voor hoe diep je wel in slaap bent.
Ik heb daar geen crisissen voor nodig om dat te beseffen.
Maar "De mensen willen bedrogen worden!" is een bekend gezegde en het is waar!
Omdat ontwaken uit de hypnose en verplicht worden om voor jezelf te denken een uiterst pijnlijk proces kan zijn...
Dus maar liever verder slapen.
En je bvb bezig houden met het bespreken van het al dan niet historisch zijn van bijbelteksten.
Dat kan een "schone bezighoudinge" zijn en deze persoonlijke dwaasheid schijnt je dan te beschermen tegen de echte dwaasheid om je heen.
Als je een ernstige crisis nodig hebt in je leven om te beseffen dat je helemaal niet zo veilig bent als dat je dacht, is dat een goeie "barometer" voor hoe diep je wel in slaap bent.
Ik heb daar geen crisissen voor nodig om dat te beseffen.
Maar "De mensen willen bedrogen worden!" is een bekend gezegde en het is waar!
-- Mark Twain
-- Mark Twain
-
ebenhaezer - Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Is de Bijbel een mythe ? Nee dus ! want al die wonderen kwamen inderdaad op het juiste moment , na gebed !
Is er nog reden om dit tegen te spreken ? NEE !
Het enige hoe hierop gereageerd kan worden , is toegeven dat God bestaat en Zijn Woord de WAARHEID is !
Toch de moeite om er nog eens goed over na te denken , en daarna eerlijk en oprecht te zijn , toch ?
Is er nog reden om dit tegen te spreken ? NEE !
Het enige hoe hierop gereageerd kan worden , is toegeven dat God bestaat en Zijn Woord de WAARHEID is !
Toch de moeite om er nog eens goed over na te denken , en daarna eerlijk en oprecht te zijn , toch ?
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
-
Ben je hier nu weerVesselin schreef:Bluevelvet,
Je bent een onschuldige duif!
Jezus gaf volgende raad : zo omzichtig te zijn als een slang maar zo onschuldig als een duif ! Matt. 10:16.
De duif keert instinctief naar haar til terug en is daarom veel gebruikt als boodschapper.
Duiven zijn goed van vertrouwen en laten zich daarom vrij gemakkelijk vangen. Zo werd de stam Efraim vergeleken met een "onnozele duif" omdat zij zo dwaas was haar vertrouwen te stellen in Egypte en in Assyrië. (Hosea 7:11, 12).
Het is ook heel passend en praktisch dat jonge duiven konden dienen als brandoffer bij gelegenheden zoals de Wet het voorschreef, omdat duiven in tegenstelling tot andere vogels, geen trekvogels waren en zo het gehele jaar door beschikbaar waren.
-
Eigenlijk hebben we niet veel vragen meer, wat de bijbel stelt en wat de kerkleiding doet blijkt niet echt in overeenstemming te zijn. Vandaar de vraag wanneer ze die sleutels nu gaan openbaren. Of heeft men schrik van de doos van Pandora misschien?ebenhaezer schreef:Is de Bijbel een mythe ? Nee dus ! want al die wonderen kwamen inderdaad op het juiste moment , na gebed ! Is er nog reden om dit tegen te spreken ? NEE ! Het enige hoe hierop gereageerd kan worden , is toegeven dat God bestaat en Zijn Woord de WAARHEID is ! Toch de moeite om er nog eens goed over na te denken , en daarna eerlijk en oprecht te zijn , toch ?
-
Die processen werden beschreven in de geesteswetenschappen, is toch hetzelfde domein? Straks komt de waarheid aan het licht, ik vrees - ondanks alle waarschuwingen - voor de gevolgen.Vesselin schreef:Volgelingen willen niet nadenken. En weet je waarom?...
Omdat ontwaken uit de hypnose en verplicht worden om voor jezelf te denken een uiterst pijnlijk proces kan zijn... Dus maar liever verder slapen.