Is de Bijbel een mythe ( deel 2)
-
YYZ - Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50
Door jouw reactie ben je zelf een literalist Vesselin, je poneert stellingen die je zelf niet onderzocht hebt maar toch inzet alsof ze waar zouden zijn. Van mij hoef je dat niet te onderzoeken natuurlijk, weet gewoon dat je conclusie op die manier geen geldigheid heeft. Succes.Vesselin schreef:Ja, ja... je kan alles altijd zo'n draai geven, dat communicatie onmogelijk wordt! Daar trap ik niet in! Het resumé, dat ik hierboven geschreven heb, is de vrucht van "menselijke inspiratie" (sic). Het staat daar als uitdaging voor de literalisten onder de gelovigen. Of het iets uithaalt is een ander paar mouwen.
-
Vesselin - Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52
Tja...
Ik blijf van goede wil en maak mij geen zorgen.
Een absurd antwoord wordt wel door verstandige mensen als zodanig herkend.
Als iemand altijd weer "weg duikelt" in cryptische, hermetische, esoterische, of, wazige antwoorden tout court, kun je gewoonweg geen ernstige dialoog beginnen!
Als die persoon dat moedwillig doet, moet hij dat zelf weten. Hij krijgt er misschien een kick van.
Als dat niet zo is... wens ik hem het beste.
Maar tot er ondubbelzinnig geantwoord wordt en klare wijn geschonken, is een gesprek jammer genoeg niet mogelijk.

Ik blijf van goede wil en maak mij geen zorgen.
Een absurd antwoord wordt wel door verstandige mensen als zodanig herkend.
Als iemand altijd weer "weg duikelt" in cryptische, hermetische, esoterische, of, wazige antwoorden tout court, kun je gewoonweg geen ernstige dialoog beginnen!
Als die persoon dat moedwillig doet, moet hij dat zelf weten. Hij krijgt er misschien een kick van.
Als dat niet zo is... wens ik hem het beste.
Maar tot er ondubbelzinnig geantwoord wordt en klare wijn geschonken, is een gesprek jammer genoeg niet mogelijk.

The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain
-- Mark Twain
-
Ik doe niets, het is allemaal menselijke fantasie die mensen doet reageren alsof die fantasie echt zou zijn. En die mens op zich is nergens te vinden, leg dat maar eens uit aan de literalisten!! En als politiek zegt dat we langer moeten werken om totaal absurde redenen, hoe noem je zoiets dan? Normaal? Of brutaal?Vesselin schreef:Poneer ik dan stellingen die ik zelf niet onderzocht heb??!! De brutaliteit zeg! Wat geeft jou het recht om dat te zeggen!
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Laat bovenstaande nu net van toepassing zijn op hetgeen je hieronder zelf aangeeft :Vesselin schreef:
- Alle godsbeelden zijn creaties van de menselijke fantasie.
- Alle theologie is door mensen bedacht.
- Het idee, dat god een bepaald volk zou "uitverkiezen", is een mythe gecreëerd door een priester-klasse.
- De opvatting, dat de teksten van de bijbel in essentie verslagen zijn van historische gebeurtenissen, is door historisch-filologisch en archeologisch onderzoek definitief weerlegd.
- Als je onzin wilt geloven, moet je dat zelf maar weten!
Vesselin schreef:Ja, ja... je kan alles altijd zo'n draai geven, dat communicatie onmogelijk wordt! Daar trap ik niet in!
-
Ook interessant, de Dag des Oordeels komt pas na het Vredesrijk, hoe gaan we dat Vredesrijk installeren? De Bijbel heeft ook iets met de toekomst, dat lijkt al veel interessanter. Geschiedkundige twisten heb je dan al niet, het moet immers nog plaatsvinden.
De dag des oordeels vindt volgens Openbaring plaats na het duizendjarig vredesrijk en wordt het Oordeel voor de Grote Witte Troon (van God) genoemd (Openbaring 20:11). Dan zullen alle doden herrijzen uit hun graven om samen met de dan levenden het loon voor hun levenswandel te ontvangen. Naast de duivel en de gevallen engelen die hem in zijn opstand tegen God hebben gevolgd, worden de mensen die de genade van God hebben afgewezen, door Jezus Christus niet als hun verlosser en middelaar aan te nemen, verwijderd voor Gods aangezicht en verbannen naar de 'buitenste duisternis' waar het 'geween is en het tandengeknars'.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Een_nieuw ... euwe_aarde
De dag des oordeels vindt volgens Openbaring plaats na het duizendjarig vredesrijk en wordt het Oordeel voor de Grote Witte Troon (van God) genoemd (Openbaring 20:11). Dan zullen alle doden herrijzen uit hun graven om samen met de dan levenden het loon voor hun levenswandel te ontvangen. Naast de duivel en de gevallen engelen die hem in zijn opstand tegen God hebben gevolgd, worden de mensen die de genade van God hebben afgewezen, door Jezus Christus niet als hun verlosser en middelaar aan te nemen, verwijderd voor Gods aangezicht en verbannen naar de 'buitenste duisternis' waar het 'geween is en het tandengeknars'.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Een_nieuw ... euwe_aarde
-
Fik Meijer, een van de vertalers van het werk van Flavius Josephus, heeft een goed jaar geleden een boekje geschreven - dat blijkbaar erg populair is, want het heeft al zijn zesde druk beleefd:
"Jezus & de vijfde evangelist".
Die vijfde evangelist blijkt dan Flavius Josephus te zijn.
Het boek is zeer leesbaar enne... ahum, ahum... zeker niet literalistisch!
Dus is het lezen ervan een goeie oefening voor gelovigen, die willen afkicken van een absurd fundamentalistisch literalisme.

Dus is het lezen ervan een goeie oefening voor gelovigen, die willen afkicken van een absurd fundamentalistisch literalisme.

-- Mark Twain
-- Mark Twain
-
Als gelovigen inderdaad literalisten zouden zijn dan zijn ze nu volop bezig aan dat Vredesrijk. Ik hoor ze daar persoonlijk weinig over zeggen, noch enig voorstel doen van hoe we dat zouden kunnen realiseren. Mogen we er daarom ook aan twijfelen of het wel gelovigen zijn?Vesselin schreef:Fik Meijer, een van de vertalers van het werk van Flavius Josephus, heeft een goed jaar geleden een boekje geschreven - dat blijkbaar erg populair is, want het heeft al zijn zesde druk beleefd: "Jezus & de vijfde evangelist". Die vijfde evangelist blijkt dan Flavius Josephus te zijn. Het boek is zeer leesbaar enne... ahum, ahum... zeker niet literalistisch! Dus is het lezen ervan een goeie oefening voor gelovigen, die willen afkicken van een absurd fundamentalistisch literalisme.
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
Ik vrees dat dit misschien gaat tegenvallen:Vesselin schreef:Fik Meijer, een van de vertalers van het werk van Flavius Josephus, heeft een goed jaar geleden een boekje geschreven - dat blijkbaar erg populair is, want het heeft al zijn zesde druk beleefd:
http://historiek.net/de-jezus-van-fik-m ... 0U29r7B7IU
Laat weten of deze recensie al dan niet klopt.
( voor de historische Jezus moet je wel bij Charles Vergeer zijn )
-
@Talisman,
Bedankt om mij Jona Lendering te leren kennen. (Heb zijn boek: "Israël verdeeld", besteld.)
Door de manier waarop hij de "Didache" een plaats geeft, was ik al direct overtuigd.
Wat hij zegt over F. Meijer's boek is jammer genoeg waar.
Meijer wil een zo groot mogelijk christelijk publiek bereiken, en doet - in díé zin - goed werk: dat hij toch een literalistische interpretatie van de teksten van het nieuwe testament enigszins "ondermijnt"; en dat is al goed op zich.
Maar Lendering is eerlijk in zijn kritiek en heeft gelijk.
(Charles Vergeer heb ik nog niet gelezen.)

Bedankt om mij Jona Lendering te leren kennen. (Heb zijn boek: "Israël verdeeld", besteld.)
Door de manier waarop hij de "Didache" een plaats geeft, was ik al direct overtuigd.
Wat hij zegt over F. Meijer's boek is jammer genoeg waar.
Meijer wil een zo groot mogelijk christelijk publiek bereiken, en doet - in díé zin - goed werk: dat hij toch een literalistische interpretatie van de teksten van het nieuwe testament enigszins "ondermijnt"; en dat is al goed op zich.
Maar Lendering is eerlijk in zijn kritiek en heeft gelijk.

-- Mark Twain
-- Mark Twain
-
Lendering durft wel meermaals warm en koud blazen en daarom mijn vraag in hoeverre dit boek historisch-wetenschappelijk betrouwbaar is.Vesselin schreef:@Talisman,
Mijn vermoeden wordt hier dan ook bevestigd.Wat hij zegt over F. Meijer's boek is jammer genoeg waar.
Ik heb de hele reeks en ze zijn stuk voor stuk de moeite waard om lezen ( en als naslag ). Vergeer raad de lezer aan om langzaam te lezen, mét de bijbel in aanslag om de verzen met commentaar te kunnen volgen. De boeken die ik in de loop van 27 jaar heb gelezen ( auteurs zijn prof. deskundigen ) komen bij Vergeer in de schaduw te staan. Als je Vergeer nog niet hebt gelezen, raad ik je aan te beginnen met het boek ' Markus ' en dan ' Paulus ' en daarna de 2 volgende. De eerste twee boeken ( De nameloze en Het Panterjong ) lees je als laatste, gezien je deze beter kunt plaatsen. De meeste bibliotheken hebben deze wel in voorraad ( de eerste 2 zijn al lang uitverkocht ).Maar Lendering is eerlijk in zijn kritiek en heeft gelijk.
Hier kan je soms wel nog iets terugvinden:
http://www.antiqbook.com/index.php?l=nl
-
Fik Meijer wil blijkbaar voorál "populair" zijn (sic) en zoveel mogelijk boeken verkopen!
Daar is hij dan ook in geslaagd. Het zal hem geen windeieren gelegd hebben. "Cui bono" nietwaar?
Terzijde:
Waar komt uw belangstelling voor deze materie vandaan?
Bent u historicus van opleiding misschien?

Daar is hij dan ook in geslaagd. Het zal hem geen windeieren gelegd hebben. "Cui bono" nietwaar?
Terzijde:
Waar komt uw belangstelling voor deze materie vandaan?

-- Mark Twain
-- Mark Twain
-
Via mijn opleiding kunstgeschiedenis was ik reeds vertrouwd met de verschillende culturen en hun goden.Vesselin schreef: Waar komt uw belangstelling voor deze materie vandaan?
Toen de conflicten in Ierland ( IRA ) dagelijks in het nieuws was en men dit verkocht als een godsdienstoorlog tussen katholieken en protestanten heb ik me, in alle naïveteit de vraag gesteld wie het nu bij het rechte eind had. Toen ben ik de bib. beginnen afschuimen met de uiteindelijke conclusie dat geen van beiden het bij het rechte eind hadden. In de loop der jaren is er heel wat literatuur naar papierslag gegaan.
Meer dan 25 jaar studie kan al tellen denk ik. ( Ook bij Vergeer heb ik enkele ' schoonheidsfoutjes gevonden en deze ook kan onderbouwen )
In het begin moest ik een boek compleet lezen. Nu volstaat het lezen van de bibliografie en de inhoud. Misschien schrijf ik ooit wel eens een boek als het laatste puin is weggewerkt.