Is de Bijbel een mythe ( deel 2)
-
Vesselin - Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52
Dat is een nietszeggende opmerking omdat het een ad hominem aanval is, uit.. ja.. uit wat eigenlijk??...Talisman schreef: Wat jij hier geschreven hebt is veel geblaat, maar weinig wol.
Ge geeft de indruk dat ge lijdt aan "gelijkitis", of niet kunt verdragen dat ge kritiek krijgt of zo.
Ik doe mijn uiterste best om u au sérieux te nemen, maar ik moet zeggen dat ge het mij niet gemakkelijk maakt!
Er zijn, hopelijk, toch enkele volwassen, intelligente, en intellectueel degelijk onderlegde, mensen, die de "stuff" hier lezen.
En niet alleen maar geborneerde sekteleden, die kritiekloos de ,historisch totaal ongefundeerde, "exegese" van hun "geestelijke leiders" na-papegaaien.
Komaan zeg... Tegen wie denkt ge dat ge bezig zijt?!

The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain
-- Mark Twain
-
Een opmerking als: "Alleen de mensen, die de boeken gelezen hebben die ik gelezen heb, zijn goed geïnformeerd!", is toch geen intellectueel geldig argument??!!
Het is, psychologisch gezien, misschien wel een uiting van hoogmoedswaanzin!
Dus... op dit soort onzinnig gezwets ga ik niet meer in.
Een redelijk, goed gefundeerd, argument kan ik ten zeerste appreciëren! Maar die leest ge hier, verdorie, niet!
Alleen maar stompzinnig gelul van sekteleden!

Het is, psychologisch gezien, misschien wel een uiting van hoogmoedswaanzin!
Dus... op dit soort onzinnig gezwets ga ik niet meer in.
Een redelijk, goed gefundeerd, argument kan ik ten zeerste appreciëren! Maar die leest ge hier, verdorie, niet!
Alleen maar stompzinnig gelul van sekteleden!

-- Mark Twain
-- Mark Twain
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Ja meester, je hebt gelijk meester, ik zal het niet meer doenVesselin schreef:
Sorry... maar om ondubbelzinnig te zijn had ge moeten schrijven:
"En na deze catastrofe hadden ze hun lesje nóg niet geleerd! Er vielen nog veel meer slachtoffers ten tijde van de opstand van Bar Kochba"... of iets dergelijks.
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
Heb ik dat ergens beweerd ???? Nu kom je wel over al een labiel persoon hoor, en dat betreur ik.Vesselin schreef:Een opmerking als: "Alleen de mensen, die de boeken gelezen hebben die ik gelezen heb, zijn goed geïnformeerd!", is toch geen intellectueel geldig argument??!!
Op gelijkaardige post ga ik niet meer reageren.
-
YYZ - Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50
Zou er iemand een tussentijdse samenvatting van dit topic kunnen maken? Dit maakt het voor de lezers eenvoudiger om in te pikken, het is immers niet zo duidelijk waarover al een consensus bereikt werd.bluevelvet schreef:Ja meester, je hebt gelijk meester, ik zal het niet meer doen
-
Ik vrees dat de "Karlkraus" in mij ontwaakt is!...
We zullen hem maar direct in de kiem smoren.
Ik ben er helemaal niet emotioneel bij betrokken, dat lijkt maar zo.
Of - om heel eerlijk te zijn - word ik soms even kwaad, omdat ik het eenvoudigweg bijna niet kan geloven wat iemand durft te schrijven!
Ik vind, eerlijk gezegd, dat:
Als men hier schaamteloos de menselijke intelligentie mag beledigen: dan mag ik dat schaamteloos aanklagen!
Hoe duidelijk kan ik trouwens zijn:
Alle theologie is de vrucht van menselijke inspiratie. Niet van "goddelijke inspiratie"!
Als ik mij dan al gemengd heb, in het debat hier, is dat: omdat mijn hobby geschiedenis is - in het algemeen. En godsdienstgeschiedenis - in het bijzonder.
En: omdat ik gewoon achterover sla van de waanzinnigheid van sommige argumenten, reageer ik! (Een mens moet zijn verbijstering kwijt kunnen.
)
Het gaat zeer slecht in de wereld, o.a.: omdat mensen nog altijd niet bereid zijn om zelfstandig na te denken, en hun tradities, indoctrinaties en conditioneringen, in vraag te stellen.
Ik voel mij verplicht - als zelfstandig denkend, intelligent en rationeel mens - daartoe op te roepen!
Het zal niet helpen... daar niet van... maar ik vond dat ik dat móést doen!

We zullen hem maar direct in de kiem smoren.
Ik ben er helemaal niet emotioneel bij betrokken, dat lijkt maar zo.
Of - om heel eerlijk te zijn - word ik soms even kwaad, omdat ik het eenvoudigweg bijna niet kan geloven wat iemand durft te schrijven!
Ik vind, eerlijk gezegd, dat:
Als men hier schaamteloos de menselijke intelligentie mag beledigen: dan mag ik dat schaamteloos aanklagen!
Alle theologie is de vrucht van menselijke inspiratie. Niet van "goddelijke inspiratie"!
Als ik mij dan al gemengd heb, in het debat hier, is dat: omdat mijn hobby geschiedenis is - in het algemeen. En godsdienstgeschiedenis - in het bijzonder.
En: omdat ik gewoon achterover sla van de waanzinnigheid van sommige argumenten, reageer ik! (Een mens moet zijn verbijstering kwijt kunnen.
Het gaat zeer slecht in de wereld, o.a.: omdat mensen nog altijd niet bereid zijn om zelfstandig na te denken, en hun tradities, indoctrinaties en conditioneringen, in vraag te stellen.
Ik voel mij verplicht - als zelfstandig denkend, intelligent en rationeel mens - daartoe op te roepen!
Het zal niet helpen... daar niet van... maar ik vond dat ik dat móést doen!

-- Mark Twain
-- Mark Twain
-
YYZ - Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50
Onderhand wordt het hoog tijd om nog eens een oerknalletje te organiseren, misschien dat we het volgende keer iets beter aanpakken.Vesselin schreef:Als men hier schaamteloos de menselijke intelligentie mag beledigen: dan mag ik dat schaamteloos aanklagen!
-
Vesselin, sorry dat ik dat moet zeggen, maar je steeds maar kwaad maken getuigt niet van intelligentie !
Misschien denk je dat het verantwoord is omdat je lezers, je collega's van de opera, je hier volgen
Misschien denk je dat het verantwoord is omdat je lezers, je collega's van de opera, je hier volgen
-
En dan nu terug naar de bevrijding van de Israëlieten.
Velen hebben zich al afgevraagd waarom God de Kanaänieten wilde vernietigen.
We lezen in De. 20 : 17
"Alle Hethieten, Amorieten, Kanaänieten, Perizzieten, Chiwwieten en Jebusieten moet u doden, zoals de HEER, uw God, u heeft opgedragen."
God had zo'n vierhonderd jaar voordien beloofd het land aan de afstammelingen van Abraham te geven. De Kanaänieten woonden in dat opzicht als illegalen in dit land. Ze mochten er ook niet tesamen wonen zoals we lezen in Exodus 23 :
32 Gij zult met hen, noch met hun goden, een verbond maken.
33 Zij zullen in uw land niet wonen, opdat zij u tegen Mij niet doen zondigen; indien gij hun goden dient, het zal u voorzeker tot een valstrik zijn.
Ook Mozes had hen al gezegd dat God de inwoners van Kanaän om hun goddeloosheid zou verdrijven.
Vierhonderd jaar had God geduld betoond tegen overstaan van dat volk en ze bleven immoraliteit en afgoderij beoefenen tot zelfs hun kinderen offeren aan afgoden.
Men kan begrijpen dat God niet kon toelaten dat zijn volk die de Messias moest voortbrengen zich zouden vermengen met de Kanaänieten en hun praktijken zouden overnemen. Ze moesten dus vernietigd worden ten behoeve van Gods aanbidders.
Archeologen hebben tijdens opgravingen grote aantallen urnen ontdekt waarin de stoffelijke resten zaten van kinderen die aan Baäl waren geofferd !
Dat God toch barmhartigheid kon betonen zien we aan het verhaal van Rahab die gespaard bleef met haar familie toen evenals de Gibeonieten gespaard bleven.
"Alle Hethieten, Amorieten, Kanaänieten, Perizzieten, Chiwwieten en Jebusieten moet u doden, zoals de HEER, uw God, u heeft opgedragen."
God had zo'n vierhonderd jaar voordien beloofd het land aan de afstammelingen van Abraham te geven. De Kanaänieten woonden in dat opzicht als illegalen in dit land. Ze mochten er ook niet tesamen wonen zoals we lezen in Exodus 23 :
33 Zij zullen in uw land niet wonen, opdat zij u tegen Mij niet doen zondigen; indien gij hun goden dient, het zal u voorzeker tot een valstrik zijn.
Ook Mozes had hen al gezegd dat God de inwoners van Kanaän om hun goddeloosheid zou verdrijven.
Vierhonderd jaar had God geduld betoond tegen overstaan van dat volk en ze bleven immoraliteit en afgoderij beoefenen tot zelfs hun kinderen offeren aan afgoden.
Men kan begrijpen dat God niet kon toelaten dat zijn volk die de Messias moest voortbrengen zich zouden vermengen met de Kanaänieten en hun praktijken zouden overnemen. Ze moesten dus vernietigd worden ten behoeve van Gods aanbidders.
Archeologen hebben tijdens opgravingen grote aantallen urnen ontdekt waarin de stoffelijke resten zaten van kinderen die aan Baäl waren geofferd !
Dat God toch barmhartigheid kon betonen zien we aan het verhaal van Rahab die gespaard bleef met haar familie toen evenals de Gibeonieten gespaard bleven.
-
Bluevelvet schreef:Vesselin, sorry dat ik dat moet zeggen, maar je steeds maar kwaad maken getuigt niet van intelligentie!
WATTE!!!
Ik ben een zéér vredelievend mens!!!
En wie dat niet aanvaardt, kan een "teut" op zijn bakkes krijgen!!!!

Laatst gewijzigd door Vesselin op 27 mei 2016, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-- Mark Twain
-- Mark Twain
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
Tja, dat is de mythe he BV. Titel van deze topic indachtig.bluevelvet schreef:En dan nu terug naar de bevrijding van de Israëlieten.
-
@Talisman,
Ik zal u dan ook maar helemaal gerust laten!
Ik heb wat fragmenten gelezen van Vergeer op het web... hmmm... Er zijn al direct een paar uitspraken die mij de wenkbrauwen doen fronsen... (Ik ga geen uitleg geven, omdat ik er schoon genoeg van heb uw opvliegend karakter over me heen te krijgen!)
Een paar dingen doen me sterk denken aan "King Jesus" van Robert Graves, dat ik vele jaren geleden gelezen heb.
Ik heb nog een paar duizend bladzijden van mijn eigen lectuur voor de boeg. En daarna zal ik een boek van Vergeer lenen in de bib. Maar nogmaals... ben niet onder de indruk (door wat ik gelezen heb op het web).
Ik wens u verder het allerbeste.
Ik zal u dan ook maar helemaal gerust laten!
Ik heb wat fragmenten gelezen van Vergeer op het web... hmmm... Er zijn al direct een paar uitspraken die mij de wenkbrauwen doen fronsen... (Ik ga geen uitleg geven, omdat ik er schoon genoeg van heb uw opvliegend karakter over me heen te krijgen!)
Een paar dingen doen me sterk denken aan "King Jesus" van Robert Graves, dat ik vele jaren geleden gelezen heb.
Ik heb nog een paar duizend bladzijden van mijn eigen lectuur voor de boeg. En daarna zal ik een boek van Vergeer lenen in de bib. Maar nogmaals... ben niet onder de indruk (door wat ik gelezen heb op het web).
Ik wens u verder het allerbeste.
-- Mark Twain
-- Mark Twain
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Terloops weze genoteerd dat de "ontdekker" van de oerknaltheorie, een Leuvense geestelijke was, die omwille van zijn wetenschappelijk onderbouwde visie, tegen de kar van de toen oppermachtige kerk gereden was en wellicht mede daarom zo goed als doodgezwegen werd. De wetenschapper Pierre Teilhard de Chardin was een ijverige bij die tal van behoorlijk omstreden werken publiceerde; Hij publiceerde al in 1947 een merkwaardig boek met als titel " Le phenomène Humain" Daarin geeft hij aan dat zijn kijk op de evolutie kan indruisen tegen de theologische inzichten van zijn tijd maar dat hij het wetenschappelijke en het geestelijke strikt gescheiden wil houden.YYZ schreef:Onderhand wordt het hoog tijd om nog eens een oerknalletje te organiseren, misschien dat we het volgende keer iets beter aanpakken.Vesselin schreef:Als men hier schaamteloos de menselijke intelligentie mag beledigen: dan mag ik dat schaamteloos aanklagen!
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus