MichelN schreef:The Spirit of Flanders schreef:MichelN schreef:Ook historisch is het feit dat we zonder kapitalisme nog allemaal in lompen zouden rondlopen en dat de gemiddelde levensverwachting niet eens de helft zou bedragen van wat ze nu is.
Nee makker. Het is dank zij de technische vooruitgang dat we niet meer in lompen lopen. Dus , dank zij de inventiveit van de mens. Kapitalisme , met zijn kapitaalkrachtigen leidt tot luiheid en stilstand. Zie maar eens hoe de Saoudies leven en zich gedragen ...
Om te weten hoe dom dom links is volstaat het de epistels van SoF te lezen. Wie financierde die technische vooruitgang, SoF, de aarbaaiders? Hoe zou jij ooit een auto hebben kunnen kopen als je niet eerst bij een kapitalistische baas genoeg centjes had verdiend? Hoe zouden de Saoudi's, oliesjeiks en andere kapitaalkrachtigen hun dag doorbrengen, in een Bedoeienententje misschien of verplaatsen zij zich per kameel? Of zou het kunnen dat zij daarmee de belangrijkste luchthaven ter wereld financierden, een toeristische industrie en levensnoodzakelijke waterbouwkundige projecten uit de grond gestampt hebben? Dan heb ik het nog niet eens over hun bouwwerken, laat staan hun luxejachten en Rolls-Royces.
Laat maar zitten, hoor, want ik weet dat er nu een jeremiade over uitbuiting en slavernij zit aan te komen.
Ik had het over technolgie , geen 10 jaar na de eerste ontwikkeling ervan. Wie financierde Diesel met zijn eerste motor of Ford met zijn eerste auto ? Wie financierde destijds Bill Gates toen hij op een zolderkamer zat te prutsen ? Financiers komen maar aandraven als een product een succes wordt , eerder niet. Gelukkig dat er tegenwoordig crowdfunding bestaat voor starters met een idee ...
Om op de lompen terug te komen , er heeft iemand een naaimachine en een weefgetouw moeten uitvinden om de berenvellen door kleedjes te kunnen vervangen. Daar heb je geen geldschieters voor nodig , zelfs geen kapitalisme . Wie is hier dom , schreef je ?
En wat presteert een Saoudie nog buiten luilakken en met zijn kont omhoog liggen ? Ah ja , met dure dingen paraderen.