this is Belgium !
-
Fokke - Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
In mijn dialect (streek Gent-Oudenaarde-Deinze) komen nogal veel Franse woorden voor. Vele zijn echter ook meegebracht door de vele "Woalemannen" (o.a. twee van mijn oudere broers) die na de oogst seizoenarbeid in de Walen en Frankrijk gingen doen...MichelN schreef:Neen, het AN, ik vermoed dat je dat bedoelt, is geen leentaal maar het gevolg van de noodzaak om precieze afspraken te maken over de betekenis van woorden, zinnen, spraakkunst e.d.m. van onze gemeenschappelijke taal, evenwel met behoud van lokale geplogenheden.socrates schreef:Maar dan waren de Zuid Nederlanders misschien ook Belgen.
Fundamenteel cultureel leunen Vlamingen dichter aan bij Fransen dan bij Nederlanders of Schotten Ook verschillen wij bv. in de golflengte waarop wij het Nederlands hanteren.
Voor ons is Nederlands een "leentaal" maar dat is Frans ook voor bv. Bretoenen en Engels voor Welshmen en Schotten, Spaans voor Catalanen enz. Wij zijn niettemin Europeanen en sommigen onder ons, de slimsten, willen Europeeërs worden.
Een stoel en een tafel hebben zowel in Almelo als is Zoerle-Parwijs dezelfde betekenis, geen hond gaat het in één van beide locaties het in zijn hoofd halen een tafel voortaan te omschrijven als "preekstoel".
Je kan je eerder de vraag stellen of wij - de Zuid-Nederlanders - wel enige affiniteit hebben of, zoals jij het omschreef, dichter bij de Fransen zouden aanleunen. Wel, ik vind van niet want je hoeft maar een historische kaart ter hand te nemen om te zien waar de Latijnse kant van het land gesitueerd is. Dat wij nog steeds (dikwijls slecht) vertaalde Franse spreekwoorden en zegswijzen hanteren is doodeenvoudig een gevolg van de talloze bezettingen door de eeuwen heen.
Het zou me te ver leiden, wegens geen tijd en ook geen "goesting", om hier een heel exposé over onze gemeenschappelijke taal neer te poten, maar als je bedenkt dat de fameuze dichtregel hieronder uit 1100 of daaromtrent dateert en kennelijk een mengelmoes is van oud-Nederlands en oud-Engels wordt het allicht wat duidelijker.
"Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat inbidan we nu?"
Vertaling: Alle vogels zijn nesten begonnen, behalve ik en jij. Waar wachten wij nu op?
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Hoe belangrijk taal ook mag zijn, taal is maar één onderdeel van een cultuur. Vlamingen schrijven al langer in het AN, spreken is evenwel nog een andere dimensie. Nederlanders spreken die taal heel anders dan wij, het spreekritme, de intonatie en vooral de "audiofrequentie" waarop hun spreektaal zit, ligt veel dichter bij die van het Engels dan bij die waarop ons Belgisch Nederlands zich situeert. Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb het vaak moeilijk om snel pratende Nederlanders te kunnen begrijpen. Ondertiteling op TV is vaak geen luxe.
Met "leentaal" bedoel ik dat wij die taal hebben geadopteerd als een gemeenschappelijk communicatiemiddel, net zoals bv. Bretoenen het Frans hebben gekozen en de Welshmen het Engels. Tafel en stoel klinken inderdaad hetzelfde in Noord en Zuid, al zijn stoelen en vooral een banken, in het Noorden soms toch andere voorwerpen dan hier, maar wat dan gezegd van woorden als: bv. seule,slunze, asiete,fourcette enz. ?
Ik had ooit de gelegenheid, inzage te krijgen in de resultaten van een wereldomvattende studie omtrent cultuur. Die studie ging uit van IBM en peilde naar cultuurcomponenten die in verschillende mate, in haast alle culturen voorkomen? Componenten die als determinerend werden aangzien en die konden worden gemeten en vergeleken. Daaruit bleek tot mijn verwondering, hoe dicht wij bv. bij de Fransen staan en hoever af van de Nederlanders. Welke precies die componenten in die studie waren, herinner ik me helaas niet en het document ben ik kwijt geraakt. Ik herinner mij wel één van de componenten:"respect voor autoriteit" Belgen vertoonden dat in hoge mate. Op de vijf themata in de studie was er geen noemenswaardig verschil te zien tussen Vlamingen en Walen.
Met "leentaal" bedoel ik dat wij die taal hebben geadopteerd als een gemeenschappelijk communicatiemiddel, net zoals bv. Bretoenen het Frans hebben gekozen en de Welshmen het Engels. Tafel en stoel klinken inderdaad hetzelfde in Noord en Zuid, al zijn stoelen en vooral een banken, in het Noorden soms toch andere voorwerpen dan hier, maar wat dan gezegd van woorden als: bv. seule,slunze, asiete,fourcette enz. ?
Ik had ooit de gelegenheid, inzage te krijgen in de resultaten van een wereldomvattende studie omtrent cultuur. Die studie ging uit van IBM en peilde naar cultuurcomponenten die in verschillende mate, in haast alle culturen voorkomen? Componenten die als determinerend werden aangzien en die konden worden gemeten en vergeleken. Daaruit bleek tot mijn verwondering, hoe dicht wij bv. bij de Fransen staan en hoever af van de Nederlanders. Welke precies die componenten in die studie waren, herinner ik me helaas niet en het document ben ik kwijt geraakt. Ik herinner mij wel één van de componenten:"respect voor autoriteit" Belgen vertoonden dat in hoge mate. Op de vijf themata in de studie was er geen noemenswaardig verschil te zien tussen Vlamingen en Walen.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
Theor - Lid geworden op: 06 mei 2010, 12:22
-
Ice
En ze maken het nog bonter:Theor schreef:Leve de integratie,
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160610_02332792
om te kotsen die moslimzever.
Belgische staat verdedigt dragen van hoofddoek in ondernemingen
De 'belgische staat'?
Van wélke politicus, trojaan of verrader, komt dit om schaamteloos het discrimineren van de belgische bevolking te gaan verdedigen?
Met een mandaat voor de Belgische bevolking?! het léf hebben om de eis van mohammedanen/inwijkelingen om zich te onderscheiden (nota bene de definitie van discriminatie!) van iedere andere inwoner te gaan verdedigen?! En dan nog wel met het belastinggeld van degenen die gediscrimineerd worden!
Wij zijn enkel nog goed om gepluimd te worden zodat de 'belgische staat' in beroep kan gaan om te verdedigen dat vreemd gespuis ons mag discrimineren?! De waanzin en schande!
-
Ice
Commissaris die tip Abdeslam achterhield, leidt nu terreurdienst
Een terrorist laten lopen en dan als straf beloond worden met promotie tot directeur van........de dienst terrorisme!!!....dàt is het corrupte apenland belziek ten voeten uit!Volgens het Comité P, dat de politiediensten controleert, moet een document met vertrouwelijke informatie - een RIR-rapport - altijd worden ingegeven in de nationale gegevensbank. Zelfs als de bron onduidelijk of mogelijk onbetrouwbaar is. In Mechelen gebeurde dat niet. Als enige korps van het land werden RIR-rapporten daar ‘on hold’ gezet tot de bron gecontroleerd was.
Of de Mechelse korpschef Yves Bogaerts wist dat er zo’n rapport bestond over de op dat moment voortvluchtige terreurverdachte Salah Abdeslam, weet het Comité P niet. Wie wel zeker op de hoogte was, was zijn toenmalige adjunct Johan Geentjens. Een commissaris met jarenlange ervaring die perfect wist hoe je met dergelijke dossiers moet omspringen. Hij had echter bedenkingen bij de bronnen van de allochtone agent die het rapport opstelde.
Maar terwijl Bogaerts de wind van voren kreeg na het uitlekken van de tip, bleef Geentjens volgens Het Laatste Nieuws buiten schot.
Hij promoveerde zelfs tot directeur van de centrale dienst Terrorisme bij de federale politie.
-
Fazal
http://nl.metrotime.be/2016/06/30/must- ... -illegaal/
Nee! Alleen de Turken mogen dat! Als hun clubje heeft gewonnen, en ook als ze trouwen.
Traditie uit hun cultuur, noemen ze dat. En dat ... is dan wel legaal!???
Vraag mij af hoe zij het vroeger deden toen ze nog geen auto's hadden!?
Niettemin, al dat claxonneergedoe, mag voor mijn part streng bestraft worden.
Want lawaai, waar het zonder kan, is terreur!
Nee! Alleen de Turken mogen dat! Als hun clubje heeft gewonnen, en ook als ze trouwen.
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Misschien hebben de Spanjaarden dat aan de 800 jaar lange bezetting door de Moren overgehouden, In elk geval wordt dat in Zuid-Spanje minstens even veel gedaan als bij de Turken. Ik vermoed dat het nog kan te maken hebben met het verjagen van kwade geesten.Fazal schreef:http://nl.metrotime.be/2016/06/30/must- ... -illegaal/
Die "cultuur" lijkt ook wel besmettelijk te werken, na sommige voetbalwedstrijden is het claxonlawaai immers ook niet van de lucht en in die lokale machten spelen nog veel Belgen.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
-
Ice
Dat er geclaxonneerd wordt bij een overwinning van voetbal is nog te begrijpen echter, als ergens in de omgeving turken wonen en iedereen straten ver telkens moet horen als de hele familie op bezoek komt op de meest onooglijke uren, dat is pas irritant.
Maar inderdaad: turken mogen dat, zoals gewoonlijk en bij alles, sommigen noemen dat discriminatie omdat anderen dat niet mogen...
Maar inderdaad: turken mogen dat, zoals gewoonlijk en bij alles, sommigen noemen dat discriminatie omdat anderen dat niet mogen...
-
Fazal
Weet je dat sommige uitgelaten stoeten van die kereltjes 'soms' begeleid worden door politie op de motor!?
Vorig jaar nog gezien op de Begijnhoflaan in Gent. Weet niet tegen wie ze gewonnen hadden. Interesseert mij ook geen barst.
Bij huwelijksfeesten rijden ze in kolonne, onophoudelijk toeterend door de straten.
De ouderen doen mee, maar de meeste zitten met een smoel tot op hun knieën achter hun stuur. Geen grijnsje mag er af.
Traditie ...? Of bang dat ze er anders niet meer zouden bij horen!?
En daarvoor komen ze van einde en verre om hier de boel op stelten te zetten.
Nederlandse, Duitse, Franse, en ja zelfs Turkse nummerplaten zijn er te zien.
Straatje in straatje uit, en alle poorten in en rond Gent moeten eraan geloven.
Op de Rijhovelaan in Gent, stonden ze vorig jaar in een kolonne van minstens 50 wagens stil, al het doorgaand verkeer te hinderen.
En jawel, in 2de rij natuurlijk. De politie stond het verkeer te regelen.
Maar eerder geparkeerde wagens op die plaats, konden hun parkeerplaatsen niet verlaten.
En dan moet je ook nog weten, dat al die mensen de godganse dag, weer of geen weer, buiten staan, want in die meestal kleine huisjes kunnen ze er met z'n allen niet in.
Maar hoe dan ook, ziek of niet ziek, ze 'moeten' aanwezig zijn, dat vereist hun cultuur(sic!)!
Al bij al, nog raar, dat de stad van Termont, niet voor speciale parkeerplaatsen hadden gezorgd. Op de Koornmarkt bvb!
Enfin, wat niet is, kan nog komen. Termont, rep uw kont, er is nog heel veel werk aan de winkel!
Vorig jaar nog gezien op de Begijnhoflaan in Gent. Weet niet tegen wie ze gewonnen hadden. Interesseert mij ook geen barst.
Bij huwelijksfeesten rijden ze in kolonne, onophoudelijk toeterend door de straten.
De ouderen doen mee, maar de meeste zitten met een smoel tot op hun knieën achter hun stuur. Geen grijnsje mag er af.
Traditie ...? Of bang dat ze er anders niet meer zouden bij horen!?
En daarvoor komen ze van einde en verre om hier de boel op stelten te zetten.
Nederlandse, Duitse, Franse, en ja zelfs Turkse nummerplaten zijn er te zien.
Straatje in straatje uit, en alle poorten in en rond Gent moeten eraan geloven.
Op de Rijhovelaan in Gent, stonden ze vorig jaar in een kolonne van minstens 50 wagens stil, al het doorgaand verkeer te hinderen.
En jawel, in 2de rij natuurlijk. De politie stond het verkeer te regelen.
Maar eerder geparkeerde wagens op die plaats, konden hun parkeerplaatsen niet verlaten.
En dan moet je ook nog weten, dat al die mensen de godganse dag, weer of geen weer, buiten staan, want in die meestal kleine huisjes kunnen ze er met z'n allen niet in.
Maar hoe dan ook, ziek of niet ziek, ze 'moeten' aanwezig zijn, dat vereist hun cultuur(sic!)!
Al bij al, nog raar, dat de stad van Termont, niet voor speciale parkeerplaatsen hadden gezorgd. Op de Koornmarkt bvb!
Enfin, wat niet is, kan nog komen. Termont, rep uw kont, er is nog heel veel werk aan de winkel!
-
sibarita - Lid geworden op: 29 nov 2004, 22:44
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160712_02382041
De man die eergisteren zijn vrouw heeft vermoord, leefde met negentien familieleden in één huis. Het OCMW van Sint-Gillis-Waas wist dat niet, ook al is de woning eigendom van het OCMW.
Met andere woorden geen kontrole door de politie ! Ik herinner me vaag iemand van de N-VA die naar Gent verhuisde en wel kontrole kreeg van de politie om zijn onderbroeken te tellen die in de kleerkast lagen !
De man die eergisteren zijn vrouw heeft vermoord, leefde met negentien familieleden in één huis. Het OCMW van Sint-Gillis-Waas wist dat niet, ook al is de woning eigendom van het OCMW.
Met andere woorden geen kontrole door de politie ! Ik herinner me vaag iemand van de N-VA die naar Gent verhuisde en wel kontrole kreeg van de politie om zijn onderbroeken te tellen die in de kleerkast lagen !
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
En waarschijnlijk trekken al de volwassenen nog een leef loon ook van het ocmw?????????sibarita schreef:http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160712_02382041
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
voorn - Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Daar alles privacy is kan geen mens nog iets te weten komen of laten oplossen.
Eigenaar steekt garage vol petrol.Telt niet volgens de politie de syndicus (ik mijn vrouw en de concierge) hebben geen recht deze klacht te bevestigen.
Vredegerecht.
Kereltje slaat gat in deur trappenzaal, volgens politie moet de eigenaar betalen en de kosten zien te verhalen.Of vredegerecht.
Niks PV's ge kunt den boom in.
ZOO KAN IK OOK POLITIE SPELEN
Eigenaar steekt garage vol petrol.Telt niet volgens de politie de syndicus (ik mijn vrouw en de concierge) hebben geen recht deze klacht te bevestigen.
Vredegerecht.
Kereltje slaat gat in deur trappenzaal, volgens politie moet de eigenaar betalen en de kosten zien te verhalen.Of vredegerecht.
Niks PV's ge kunt den boom in.
ZOO KAN IK OOK POLITIE SPELEN
-
Ice
Hoezo, voorn??
Als syndicus/conciërge heb je toch de plicht om te waken over de veiligheid van de bewoners?
Als iemand zijn garage volstouwt met brandbaar materiaal, dan dient de politie dit te komen vaststellen én zijn ze verplicht een pv op te maken dat ze moeten doorgeven aan het parket!
Zelfs als het maar om een vermoeden gaat, zijn ze verplicht te komen kijken, zeker in tijden zoals deze met terreurdreiging...voor hetzelfde geld maakt die bomgordels in zijn garage..
Jaag de flikken maar eens de stuipen op het lijf, welk modderfiguur ze zullen slaan als zou bekend raken dat ne terrorist daar in zn garage bommen zat te maken en de politie de mensen die klacht kwamen indienen, afgescheept hebben en zelfs geweigerd hebben om klacht op te tekenen!
Politie moet tenslotte ten dienste staan van de bevolking, wij betalen hunne pree ook!
Als syndicus/conciërge heb je toch de plicht om te waken over de veiligheid van de bewoners?
Als iemand zijn garage volstouwt met brandbaar materiaal, dan dient de politie dit te komen vaststellen én zijn ze verplicht een pv op te maken dat ze moeten doorgeven aan het parket!
Zelfs als het maar om een vermoeden gaat, zijn ze verplicht te komen kijken, zeker in tijden zoals deze met terreurdreiging...voor hetzelfde geld maakt die bomgordels in zijn garage..
Jaag de flikken maar eens de stuipen op het lijf, welk modderfiguur ze zullen slaan als zou bekend raken dat ne terrorist daar in zn garage bommen zat te maken en de politie de mensen die klacht kwamen indienen, afgescheept hebben en zelfs geweigerd hebben om klacht op te tekenen!
Politie moet tenslotte ten dienste staan van de bevolking, wij betalen hunne pree ook!
-
voorn - Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Dit is anders de eerste keer niet dat de politie hier geen PV maakt.
Dit is privasy; Dit valt uit hun bevoegdheid.
Een ander voorbeeld : een bewoner in behandeling ( pillen en alcohol) loopt in zijn ondergoed plassend de straat op. Uitleg is een beetje verward.
Geen opname in kliniek .....allemaal normaal.
Volgens mij mogen ze dat groepje hier in deze zone ontslaan.
De concierge en de syndicussen zijn geen sociaal helpsters.
Dit is privasy; Dit valt uit hun bevoegdheid.
Een ander voorbeeld : een bewoner in behandeling ( pillen en alcohol) loopt in zijn ondergoed plassend de straat op. Uitleg is een beetje verward.
Geen opname in kliniek .....allemaal normaal.
Volgens mij mogen ze dat groepje hier in deze zone ontslaan.
De concierge en de syndicussen zijn geen sociaal helpsters.
-
Ice
Comité P
Algemene inspectie politiediensten
De veiligheid van de burgers gaat, zelfs bij een vermoeden, voor op de privacy. Het risico met brandbare stoffen rechtvaardigt trouwens een vaststelling/onderzoek.
Stel je voor dat de boel ontploft en slachtoffers maakt terwijl het geweten is en de politie in gebreke bleef om de klacht hierover te onderzoeken..
De bewoner onder behandeling kon opgepakt worden wegens verstoring van de openbare orde en wildplassen....een gedwongen opname in de kliniek: collocatie is niet zo eenvoudig maar de politie had wel de taak hem van straat/uit openbare plaats te halen en op het bureau zijn behandelende arts kunnen verwittigen. Dat zou de gepaste houding van de politie geweest zijn.
Etc......Wat kunt u doen als u een probleem heeft met een politiedienst?
Het Comité P oefent zijn opdracht uit via verschillende kanalen, onder meer door klachten en aangiften van burgers te onderzoeken.
Niettegenstaande elke burger, zoals elke politieambtenaar overigens, een klacht kan indienen over de activiteiten of methoden van de politiediensten, is het van belang te verduidelijken dat het Comité P in principe geen bemiddelingsopdracht heeft en niet is opgericht om individuele problemen van klagers op te lossen.
In bepaalde omstandigheden kan het daarom aangewezen zijn om zich met een klacht tot een andere dienst of instelling te richten.
Dit is het geval indien:
Algemene inspectie politiediensten
Als burger heb je het recht de algemene inspectie op de hoogte te brengen van de werking van de politie: in deze het weigeren om een vaststelling te komen doen, pv op te maken voor de klacht van een potentieel gevaarlijke situatie betreffende de opslag van brandbare stoffen in een directe woonomgeving.Rol van de Algemene Inspectie ten dienste van iedere burger
Een van de voornaamste taken van de Algemene Inspectie bestaat erin de werking van de diensten van de Federale politie en van de korpsen van de Lokale politie te inspecteren. Via haar vaststellingen en aanbevelingen verstrekt zij op deze wijze ook onrechtstreeks een dienst aan iedere burger.
Maar zij levert ook een veel directere en meer individuele dienst aan de burger door het onderzoeken van klachten en aangiften die iedere burger over het gedrag van een politieambtenaar of een politiedienst kan uiten.
De veiligheid van de burgers gaat, zelfs bij een vermoeden, voor op de privacy. Het risico met brandbare stoffen rechtvaardigt trouwens een vaststelling/onderzoek.
Stel je voor dat de boel ontploft en slachtoffers maakt terwijl het geweten is en de politie in gebreke bleef om de klacht hierover te onderzoeken..
De bewoner onder behandeling kon opgepakt worden wegens verstoring van de openbare orde en wildplassen....een gedwongen opname in de kliniek: collocatie is niet zo eenvoudig maar de politie had wel de taak hem van straat/uit openbare plaats te halen en op het bureau zijn behandelende arts kunnen verwittigen. Dat zou de gepaste houding van de politie geweest zijn.