Streepje op beeldscherm

Vragen/antwoorden betreffende computer hardware.

Wiana

20 jul 2016, 11:02

Goedemiddag,

Ik werk met een laptop van drie jaar oud.
Vanmorgen kwam een wit streepje over de hele breedte van het scherm. Dat blijft er dus. Maar op een printscreen is dat niet te zien.

Met speccy heb ik de temperaturen gemeten (zie printscreen) Zo te zien liggen die zeer hoog...

Heeft iemand hier een idee hoe ik dat euvel kan oplossen aub? Of.... wordt het computerwinkel?

Hartelijk dank bij voorbaat uit een ...ook snikheet Brugge!

Wiana

Afbeelding

william opwijk

20 jul 2016, 18:05

Geen reden tot paniek - is een lijntje van uw scherm dat defect is. Vandaag is dat een wit streepje, in de toekomst zullen daar anderen bijkomen met een verschillend kleur. Op termijn kan dat een band worden en dan begint er een gedeelte van uw tekst of foto onzichtbaar is. Het scherm van mijn oude laptop is 11 jaar oud en 1/4 hiervan is defect. Een nieuw scherm kost al gauw 250€ als oplossing gebruikt ik een extern scherm want ik kan mijn laptopje niet naar het containerpark brengen. Ik geniet er nog dikwijls van. Intussen staat er windows10 op en ik heb de indruk dat hij sneller gaat??
Laptop: MD95500 - centrino 1733 mhz - hd 100giga - 2giga ram ddr2 667- win xp-home
Desktop :Intel Core2 quad Q9550 socket 775 2,83 Ghz DDR2 4096 Mb NVIDIA Geforce 9600 GT - Windows 7

hoshinkido
Locatie: HOOG EN HEEL DROOG en zonder bubbels ,bubbels genoeg

20 jul 2016, 18:55

wiana ,is uw laptop al eens gekuist (stof ventilator)?? want de temperaturen staan in het rood :? en dat is niet goed.
desnoods eens met een haardroger onderaan uw laptop in de opening blazen ...dat zou al moeten helpen.
wat oranje is van kleur is goed,rood niet! :wink:
medion AKOYA i5 -10400 windows11
512GB optane H10 8GB DDR4
WI-FI 6AX201 bitdefender antivirus

klinker

20 jul 2016, 19:34

Geel is goed, oranje is waarschuwing, rood is groot alarm.
Ik verschiet er van dat die laptop nog niet in brand staat.

Super dringend de koeling in orde brengen!!! En niet door met een haardroger onder door de ventilatieopeningen te blazen. Je drukt op die manier het aanwezige stoftapijt( dat zich zeer zeker gevormd heeft) nog vaster in het koelelement.
Laat de klus door een deskundige klaren.

Charlie Maru

20 jul 2016, 19:39

Wiana, uw laptop heeft méér weg van een eierkoker.
Een laptopstandaard met geforceerde koeling zou in uw geval al veel verhelpen.

zoals deze b.v:
https://www.coolblue.be/zoeken?query=laptopstandaarden

...En eens grondig laten ontstoffen is zeker ook niet af te raden.

Wiana

20 jul 2016, 22:59

De laptop hier even afgekoeld (voor hoelang???)

Mijn oprechte dank william opwijk, hoshinkido, klinker en Charlie Maru!
Je hebt me wel de stuipen op het lijf gejaagd (als kind had ik een héél nare ervaring met brand...)

Maar goed, mijn laptop is dus traag maar zeker naar de knoppen aan het gaan. Er zit dus niets anders op dan mijn bestanden zo vlug mogelijk te beveiligen én naar iets nieuws uit te zien.

Is Samsung dan echt zo slecht?

Morgen een feestelijke rustdag voor laptops dus :wink: en vrijdag ertegenaan .

Dankjewel en een fijne nachtrust :)

Wiana

klinker

20 jul 2016, 23:40

Wiana schreef:De laptop hier even afgekoeld (voor hoelang???)
Een paar minuten.
Wiana schreef: Is Samsung dan echt zo slecht?
Het probleem heeft hoofdzakelijk met onderhoud te maken. De koeling van een laptop vraagt altijd bijzondere aandacht en regelmatig onderhoud.
Toch moet ook gezegd dat AMD processoren over het algemeen meer warmte produceren dan Intel processoren. Als dan de koeling het door stofophoping ook nog eens laat afweten dan loopt het fout, zoals je nu ervaart.

Hopelijk houd je laptop stand totdat je de nodige backups gemaakt hebt. Plaats je laptop om die backups te maken in een koele ruimte en bij voorkeur op een dik stenen voorwerp dat vooraf goed afgekoeld is. Backups maakt men eigenlijk gewoon regelmatig, dus vóór dat er problemen zijn en niet nadien.

hoshinkido

21 jul 2016, 09:21

je kunt ook iets als een boek ondersteken ,zodat er meer lucht aan kan.
maar die moet zeker dringend gekuist worden..zoiets doe ik om de 3 maand!..en maakt een backup van uw bestanden ,voor het te laat is :wink:

Wiana

21 jul 2016, 09:30

klinker schreef:Backups maakt men eigenlijk gewoon regelmatig, dus vóór dat er problemen zijn en niet nadien.
Dank je wel, klinker.
Nu heb ik wel een stomme vraag: enkele jaren geleden kreeg ik van mijn zoon een "clickfree - Automatic Backup" Maar blijkbaar is dat niet zo gekend. Dat is hier geïnstalleerd en soms doe ik eens een manuele backup (backup van links naar rechts - synchroniseren) Sommigen trekken de doeltreffendheid daarvan in twijfel.

Mijn vraag nu: is dat een degelijke backup die ik dus ook voor een nieuwe laptop kan gebruiken?

U raadt me een Intel aan?

Vandaag verplichte rust dus :-(.

Genieten van het lekkere weer dan maar :-)

Dank je wel!

Wiana

Wiana

21 jul 2016, 09:34

hoshinkido schreef:je kunt ook iets als een boek ondersteken ,zodat er meer lucht aan kan.
maar die moet zeker dringend gekuist worden..zoiets doe ik om de 3 maand!..en maakt een backup van uw bestanden ,voor het te laat is :wink:
Die staat op een staander hoor, hoshinkido :-) en gisteren heb ik die es degelijk gestofzuigd :-)
Maar dat hardnekkig streepje wijst er toch ook op dat mijn scherm het aan het begeven is, heb ik begrepen.

Van de nood een deugd maken dus en vandaag van Brugge die Scone genieten :-).

Dank voor je respons,

Wiana

hoshinkido

21 jul 2016, 09:39

wianan awal jet ferme geliek,ik gon da euk doen :lol:
k'weune in brugge

Charlie Maru

21 jul 2016, 09:46

Wiana schreef: U raadt me een Intel aan?
Niet dat een AMD beter of slechter zou zijn dan een Intel, verre van, maar zoals klinker schrijft zetten AMD processoren sinds jaar en dag voor dezelfde prestaties méér warmte af dan een Intel. Gemiddeld 10-15° dacht ik. Vroeger konden die verschillen nog méér oplopen.

Een laptop is enerzijds veel gemakkelijker te hanteren dan een desktop maar heeft dan ook het negatieve dat hij moeilijker zijn warmte kan kwijtspelen. Een goede koeling is hierbij belangrijk.

Hoedanook, in uw huidige situatie, AMD of Intel, het zou weinig verschil maken, het is en blijft een eierkoker.

baron

21 jul 2016, 15:55

Dag Wiana,

Ik denk dat die dingen gemaakt zijn om geregeld een nieuwe te kopen :wink:
Hier ook, mijn oude laptop is van eind 2012 (HP) en het was de behuizing die stukging.
Had nog niet gehoord van Speccy en zocht het eens op, maar zo ik zag op je print is dit in het nederlands, heb dat hier (nog) niet gevonden. Alles in het Engels.

Deze laptop (acer- aspire E 17) is van april 1016, misschien is het nog niet nodig om een test te doen??

t' Is nu wel overal héél warm ook hé, dus die laptops zien ook af :D

Weet ge wa, steek hem in de frigo, indien morgenochtend nog da lijntje,
neem je zakgeld en koop je een nieuwe laptop :-)

Warme groetjes,

baron
Geniet van de kleine dingen des levens....

JAGUAR

21 jul 2016, 18:39

baron schreef:
Had nog niet gehoord van Speccy en zocht het eens op, maar zo ik zag op je print is dit in het nederlands, heb dat hier (nog) niet gevonden. Alles in het Engels.
Dag Baron,

Om Specci in t' nederlands te krijgen dat kun je pas kiezen als je het programma gaat installeren , dan klik je op Vieuw>Options en dan kan je daar de taal instellen.

Grtjs-jag. :wink:
LAPTOP:LENOVO IP.3/15,6"FHD/AMD Rijzen 7/Win.11/Ram16GB/SSD512GB
DESKTOP:HP Compaq 8100 Elite //Win.10Pro//4 GB DDR3 SDRAM/
IntelCore-Pent i5-650 Proc.3.2-GHz//160HDD, + 256SSD//DVD-ROM Drive.
TABLET :SamsungGalaxyTab.2//10.1"//Android4.2.

baron

21 jul 2016, 19:01

Dag Jaguar,

Door het feit dat ik een halve leek ben op gebied van PC, ben ik een beetje bang om iets verkeerd te doen, was wel kerieus wat dat programma doet en heb het binnengehaald en toen zag ik de mogelijkheid om de taal in te stellen.
Ga da nu een beetje bekijken :wink:

Stijfwel bedankt om te melden,
groetjes,baron
Geniet van de kleine dingen des levens....