windows start niet en pieptoon moederbord

Vragen/antwoorden betreffende computer hardware.

Rolle99

23 nov 2016, 04:56

Gisteren namiddag nog gewoon gewerkt op pc. Bij opzetten pc 's avonds werkt voeding, maar krijg ik een pieptoon, voor de rest niets op de schermen. Moederbord is ASUS M2N68-VM en google (table for ASUS bios beep codes) zegt mij " no memory dedected". Heb de RAM latjes er eens uit gehaald en teruggeplaatst zonder resultaat. Ook onderling van plaats wisselen heeft niet geholpen. Wat kan ik nog doen?
Enjoy.
Win 7 64 bit//RAM 8 GB// SSD 250 GB + 2 schijven van 2 TB//IE 11 + Google chrome//Anti virus Avast pro//MBAM//CCleaner//

verhaegen
Support SeniorenNet

23 nov 2016, 12:05

ofwel klopt het geheugen niet
is dat dual geheugen , iets anders bijsteken gaat niet tenzij het ook 2 latten zijn
ofwel zijn ze kapot
hoeveel geheugen zit der in ?
welke windows 32 bit of 64 bit staat der op ?

DDR2 PC2-4200 533MHz 240-pin UDIMM ECC

Charlie Maru

23 nov 2016, 12:42

"Heb de RAM latjes er eens....."

Als je van latjes spreekt, veronderstel ik dat er meer dan één in zit.

Eens proberen met één latje, daarna met het andere. De kans dat er 2 latten tegelijk defect zouden zijn is maar heel klein.
Anderzijds, als je op de beep-codes voortgaat, kan het evengoed betrekking hebben op het geheugen uw video-kaart. En als die om zeep is blijf je nergens staan.
Een andere mogelijkheid is het moederbord zelf.

Om iets op uw scherm te krijgen moet je minimaal hebben:
- processor
- memory
- videokaart

De rest kun je er allemaal uithalen, evengoed je klavier. je kunt welliswaar niets doen, maar wel zien of er enige beweging verschijnt op het scherm.

verhaegen
Support SeniorenNet

23 nov 2016, 13:03

het minste dat je moet krijgen is een wit klein pinkend streepje in de linkerbovenhoek van het scherm

Rolle99

23 nov 2016, 18:48

Zelfs geen wit streepje...

Maar heb al contact met winkel in Diepenbeek voor upgrade hardware PC. Ga er morgen langs.

Bedankt hé.
Enjoy.
Win 7 64 bit//RAM 8 GB// SSD 250 GB + 2 schijven van 2 TB//IE 11 + Google chrome//Anti virus Avast pro//MBAM//CCleaner//

kerremelk

24 nov 2016, 04:40

Hallo,
Als die PC al wat oud is, en ik denk dat deze ouder dan 4 jaar is, dan zou je eerst en vooral dat CR2032 batterijtje moeten vervangen.
Als dat leeg aan het raken is krijg je namelijk POST of BIOS instelling fouten en hierbij word je soms op het verkeerde been gezet.
Zo een batterijtje kost allicht iets van 3 euro.
Kast aan aarding, spanning af, uzelve ontladen aan kast (static), CR2032 eruit, nieuw erin.

Bij opstarten wel subiet datum en tijd juist zetten in BIOS, want die gaat verloren gegaan zijn en dat kan rare fenomenen veroorzaken in de software.

hopelijk was het maar dat.
Groetjes, Jaak

Charlie Maru

24 nov 2016, 08:49

kerremelk schreef: Als die PC al wat oud is, en ik denk dat deze ouder dan 4 jaar is, dan zou je eerst en vooral dat CR2032 batterijtje moeten vervangen.
Als dat leeg aan het raken is krijg je namelijk POST of BIOS instelling fouten en hierbij word je soms op het verkeerde been gezet.
Dat is waar Jaak, maar hier zeker niet het geval.
Batterij of niet, je kunt altijd in de bios, alléén zonder wordt de bios altijd automatisch naar de standaard instellingen teruggeschroefd.
Bij iedere nieuwe opstart (na spanningsloos te zijn) zul je opnieuw je eigen instellingen moeten ingeven zoals datum, bootorder enz........

Maar ongeacht er een batterij in zit of niet; beeld heb je altijd, en dit is hier niet het geval.

kerremelk

24 nov 2016, 09:55

Hmmm, sommige moederborden starten helemaal niet op als de batterij ontbreekt of zo goed als "dood" is.
POST is power on self test, en die routine kan door een bijna lege of kapotte battery gestopt worden.

Zelf ooit allemaal echt meegemaakt.
Met slechte batterij, zonder latjes geheugen, geen kik.
Met goede batterij, zonder latjes geheugen, lange beeps
Met een bijna lege batterij, de een keer deze, dan een ander fout.

Vroeger krabde ik bij problemen aan een PC lang in mijn haar, later verving ik bijna direct die batterij en keek dan verder.
Al te dikwijls was het daardoor gewoon opgelost.
groetjes, Jaak

Charlie Maru

24 nov 2016, 11:24

kerremelk schreef: Zelf ooit allemaal echt meegemaakt.
Met slechte batterij, zonder latjes geheugen, geen kik.
Met goede batterij, zonder latjes geheugen, lange beeps
Met een bijna lege batterij, de een keer deze, dan een ander fout.
En zonder batterij maar MET geheugen ?

Met voeding op netstroom welteverstaan.

Rolle99

24 nov 2016, 19:31

Heb alle latjes één voor één gedaan. ook per twee en ook verwisseld van plaats (per 2). Nog niets. Ook reset gedaan bios (update gaat niet gezien gn internet. Processor ook nog eens grondig ontstoft. Ook zonder resultaat. De videokaart is onboard, kan ik dus niet loskoppelen. Nieuwe pc is besteld, maar zou deze ook graag opnieuw in orde hebben.
Enjoy.

verhaegen
Support SeniorenNet

24 nov 2016, 20:07

heb je geen pci grafische kaart liggen van een andere computer of zo ?
dan zou je die der eens kunnen insteken en zien wat het doet
als men een pci der insteekt wordt normaal de onboard uitgeschakeld ten gunst van de pci kaart

of als ge ergens dualgeheugen even zou kunnen lenen DDR2 1066
want als één van de latjes kapot is gaat het andere ook niets geven hoor
en één apart geeft ook niets

kerremelk

24 nov 2016, 21:05

sorry voor dat misverstand?
Ik had het steeds over dat CR2032 batterijtje voor CMOS.

groetjes, Jaak

kerremelk

24 nov 2016, 21:34

Oh ja.

SOMMIGE moederborden geven dus geen kik als er geen CR2032 aanwezig is.

Ik veronderstel dat al van alles geprobeerd is.
De uitknop een zestal seconden ingedrukt houden, bvb.
CMOS reset door jumper, bvb.

Als je die PC echt wil herstellen, dan zou ik die CR2032 vervangen.
Kost bijna niks.
Als dit oorzaak van POST fail is, dan is het heel goed mogelijk dat je niks ziet passeren op scherm.

Die zes seconden uit zou na vervangen van CR2032 ook geen kwaad kunnen, want powerstate zou op hibernate kunnen zijn blijven hangen?
(Neeje, da is gene slets, zo n flipflop die blijft 'hangen'. )

Is die PC echt naar de knoppen, kan dat verse batterijtje nog in een afstandbediening of zo...

Nog iets om even na te kijken.
Opgezwollen condensatoren op moederbord?

Kan je met een ander PSU testen?
( PSU = de transfo)
Ook daarin kunnen opgezwollen condensatoren zitten.