CRYPTOGRAMMEN
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Toevallig was ik indertijd een grote fan van dat deuntje, vooral de intermezzi met fluiten, vond ik altijd en nu nog, bijzonder opwekkend en meeslepend. Bedankt chérie, ik heb ervan genoten.chérie schreef:het waren 10 letters, orgelpijp= 8 dus orgelpijpen is toch juist?
Lotte 6 p
Reini 6 p
socrates 2 p
chérie 4 p
omdat socrates zelf altijd crypto's plaatst en dus nooit aan de 10 punten geraakt, nu eens een liedje voor hem![]()
socrates
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
Dat is zeker waar lotte1 maar hier moet je toch nog wat verder speuren. Niet opgeven.lotte1 schreef:socrates schreef:Ook al wordt daar intensief gewroet, nog nooit werd in deze sector enig stilstaand goed geproduceerd. (9)nw
Speurhond ?
Speuren is wel intensief werken
Ik gaf hogerop al de tip dat er vaak voertuigen aan te pas komen.
-
Reini - Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Correctie : de tunnel heet niet Mollenpijp. 😊 Maar Konijnenpijp. Is de bijnaam van de Waaslandtunnel.
Stilstaand goed vindt je daar niet, elke wagen moet daar in beweging blijven, toch ?
Nieuw probeersel :
BANDWERK
In sommige sectoren moet daar nog flink gewerkt worden, en band is een onderdeel van de auto .
Ik merk nu dat het woord te kort is, verder denken maar.
Stilstaand goed vindt je daar niet, elke wagen moet daar in beweging blijven, toch ?
Nieuw probeersel :
BANDWERK
In sommige sectoren moet daar nog flink gewerkt worden, en band is een onderdeel van de auto .
-
Sorry die "mollenpijp" had mij ook in verwarring gebracht, ik had dat geassocieerd met de voetgangerstunnel (de Sint-Annatunnel) Volgens een voormalige burgemeester van A zou dat ofwel tunnel ofwel tunnèl moeten heten !Reini schreef:Correctie : de tunnel heet niet Mollenpijp. 😊 Maar Konijnenpijp. Is de bijnaam van de Waaslandtunnel.
Nieuw probeersel :
BANDWERK
Omdat er hier blijkbaar weinig animo is, zal ik nog maar eens mijn goed hart tonen en nog een tip geven: zoek een ander woord voor het optrekken van een bouwsel ( = "stilstaand goed"= onroerend) en combineer dat met de rest vna de opgave.
-
Goed geprobeerd lotte, de helft is al goed, maar je redenering omtrent het "stilstaande" klopt niet.lotte1 schreef:Efkes proberen
Sluisbouw ?
is er intensief graven - wroeten -
een sluis heeft een beweegbaar mekanisme, is dan ook niet altijd stilstaand
-
Nee kom maar uit het water, de mens is al lang geen waterdier meer.lotte1 schreef:Hou het bij het water
Vlootbouw ?
vloten staan niet stil maar kunnen stilliggen
Nog steeds de helft correct. In de opgave zitten weinig woorden die geen functie hebben in het geheel. Nog maar eens goed herlezen.
-
chérie - Lid geworden op: 16 apr 2008, 14:52
AKKERBOUW? (men wroet in de grond om gewassen te telen, en deze worden daarna vaak met tractors/voertuigen vervoerd naar winkels (en het is ook geen onroerend goed)
een vriend is als een ruwe diamant, alleen jij kan hem doen schitteren
-
Ja lotte die redenering is volkomen logisch maar ze is te letterlijk. Er zijn immers ook talloze migranten die zich slechts hoogst uitzonderlijk eens laten vervoeren.lotte1 schreef:Liftangst
Een regematige migrant-trekker-is meestal een lifter
Neemt die nooit het vliegtuig dan heeft hij waarschijnlijk angst ervoor