Wordt arbeid schaars?
-
dejules
Juist, U als statutair ambtenaar kent de bedrijven door en door.Wil. schreef: Een ambtenaar die een beetje thuis is in de materie, doorziet die lege luchtbel zó.
-
dejules
Misschien gratis laten werken?Wil. schreef: Als Het Kruidvat de kosten (o.a. personeel) niet onder controle houdt is het een vogel voor de kat.
Bourgeois gaat er prat op dat Vlaanderen een kmo-regio is.
Gemiddeld verdient men daar 1.500 Euro netto per maand.
Hoeveel pensioen krijgt zo'n statutair gemiddeld?
Hoeveel verlofdagen had jij?
Hoeveel opgespaarde ziektedagen en verletdagen?
Hoeveel betaalde feestdagen kreeg jij?
Hoeveel heb jij bijgedragen aan de welvaart van dit land, netto-ontvanger?
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Ik vind dat qua weerlegging of argumentatie echt waardeloos. Toch?dejules schreef:Juist, U als statutair ambtenaar kent de bedrijven door en door.Wil. schreef: Een ambtenaar die een beetje thuis is in de materie, doorziet die lege luchtbel zó.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
dejules
“Voer een belasting in voor bedrijven die personeel ontslaan dat ze zelf onvoldoende opgeleid hebben.” Met dat revolutionaire voorstel wil topeconoom Koen De Leus de zware gevolgen van de digitalisering aanpakken: hij vreest dat de robotten tienduizenden jobs gaan doen sneuvelen, en we ons daar veel te weinig op voorbereiden.
De Leus heeft het onderzocht bij Belgische bedrijven. In de industrie heeft een op de drie totaal geen plan voor de digitalisering. “Zij denken dat ze al fors geautomatiseerd zijn, maar beseffen niet wat op hen afkomt.”
Tienduizenden jobs gaan verdwijnen, denkt De Leus. “Het wordt zo erg als in de jaren zeventig en tachtig.” Niet alleen de industrie wordt getroffen, ook de banken, de winkelsector, de media... “We mogen niet dezelfde fout maken als bij de globaliseringsgolf van de voorbije jaren”, waarschuwt hij. “We hebben de mensen die hun fabrieksjob verloren niet opgevangen. Zij zijn in een veel slechter betaalde dienstenjob terechtgekomen, als taxichauffeur of ober. Of met brugpensioen gestuurd. Om dat nu te vermijden, moeten we de mensen tijdig beginnen op te leiden.”
De overheid spreekt wel over levenslang leren, maar zorgt voor een veel te beperkt aanbod.
“Mijn zoon van veertien leert nog zowat hetzelfde als ik destijds en wordt totaal niet voorbereid op die nieuwe economie. De jeugd moet zaken leren die robotten nooit gaan kunnen, zoals een boeiende presentatie houden, samenwerken met anderen en vooral kritisch omgaan met data en wat ze op het internet vinden.”
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170531_02906516
Ik geloof niet in levenslang leren. Geef die mensen die ontslagen worden een benoeming voor het leven en investeer in uitgestelde lonen.
De Leus heeft het onderzocht bij Belgische bedrijven. In de industrie heeft een op de drie totaal geen plan voor de digitalisering. “Zij denken dat ze al fors geautomatiseerd zijn, maar beseffen niet wat op hen afkomt.”
Tienduizenden jobs gaan verdwijnen, denkt De Leus. “Het wordt zo erg als in de jaren zeventig en tachtig.” Niet alleen de industrie wordt getroffen, ook de banken, de winkelsector, de media... “We mogen niet dezelfde fout maken als bij de globaliseringsgolf van de voorbije jaren”, waarschuwt hij. “We hebben de mensen die hun fabrieksjob verloren niet opgevangen. Zij zijn in een veel slechter betaalde dienstenjob terechtgekomen, als taxichauffeur of ober. Of met brugpensioen gestuurd. Om dat nu te vermijden, moeten we de mensen tijdig beginnen op te leiden.”
De overheid spreekt wel over levenslang leren, maar zorgt voor een veel te beperkt aanbod.
“Mijn zoon van veertien leert nog zowat hetzelfde als ik destijds en wordt totaal niet voorbereid op die nieuwe economie. De jeugd moet zaken leren die robotten nooit gaan kunnen, zoals een boeiende presentatie houden, samenwerken met anderen en vooral kritisch omgaan met data en wat ze op het internet vinden.”
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170531_02906516
Ik geloof niet in levenslang leren. Geef die mensen die ontslagen worden een benoeming voor het leven en investeer in uitgestelde lonen.
-
Wat betekent het voorstel van Koen De Leus in de praktijk?
Een bedrijf zal terughoudend zijn om personeel af te danken, want daar komt onmiddellijk een (forse) belasting bij, alsof de ontslagpremies nog niet hoog genoeg zijn. De bedrijfsleiding behoudt dan ook die werknemers langer dan wat in een vrije markt zou nodig zijn. Daar zou een robot hetzelfde werk doen. En op de duur is dat een veel goedkopere oplossing.
Net over de grens zit een concurrent en die heeft zijn dure werknemers wél vervangen door een paar robots. Gevolg: hij zal zijn producten goedkoper aan de klant kunnen aanbieden dan de belgische producent. Deze laatste wordt uit de markt geprijsd en moet AL zijn werknemers afdanken want hij gaat failliet.
Een bedrijf zal terughoudend zijn om personeel af te danken, want daar komt onmiddellijk een (forse) belasting bij, alsof de ontslagpremies nog niet hoog genoeg zijn. De bedrijfsleiding behoudt dan ook die werknemers langer dan wat in een vrije markt zou nodig zijn. Daar zou een robot hetzelfde werk doen. En op de duur is dat een veel goedkopere oplossing.
Net over de grens zit een concurrent en die heeft zijn dure werknemers wél vervangen door een paar robots. Gevolg: hij zal zijn producten goedkoper aan de klant kunnen aanbieden dan de belgische producent. Deze laatste wordt uit de markt geprijsd en moet AL zijn werknemers afdanken want hij gaat failliet.

dejules
Net over de grens betalen ze 32 miljard Euro minder aan ambtenaren waardoor het overheidsbeslag een pak lager is net als hun staatschuld.Wil. schreef: Net over de grens zit een concurrent en die heeft zijn dure werknemers wél vervangen door een paar robots. Gevolg: hij zal zijn producten goedkoper aan de klant kunnen aanbieden dan de belgische producent. Deze laatste wordt uit de markt geprijsd en moet AL zijn werknemers afdanken want hij gaat failliet.
Daar hebben ze geen ambtenarenstatuut en is iedereen werknemer. Enkele maanden geleden hebben ze daar gewoon 5.000 werknemers vd belastingsdienst ontslagen wegens overbodig.
Ook hebben die 1.300 miljard euro pensioenreserves opgebouwd.
Laatst gewijzigd door dejules op 01 jun 2017, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
dejules
Onze ontslagvergoedingen liggen veel lager dan in de andere ontwikkelde landen.Wil. schreef: alsof de ontslagpremies nog niet hoog genoeg zijn.
-
MichelN - Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Hebt ge dat weer gelezen in De Werker, Julleke? Vraag eens aan een kleine zelfstandige of KMO hier wat het hem kost om iemand af te danken en kom dan nog wat zeveren.dejules schreef:Onze ontslagvergoedingen liggen veel lager dan in de andere ontwikkelde landen.
Ik zou in ieder geval drie keer nadenken vooraleer nog personeel aan te werven, zoveel is zeker. Met onderaannemers heb je al die ambras niet, don't ask me how I know.
-
Topeconoom De Leus rept met geen woord over de ambtenaren. Jij wel. Bij hem is het te doen om de werknemers zo veel mogelijk in het productieproces te blijven behouden. Daartoe wil hij belastingen opleggen indien de werkgever iemand afdankt.dejules schreef:Net over de grens betalen ze 32 miljard Euro minder aan ambtenaren waardoor het overheidsbeslag een pak lager is net als hun staatschuld.Wil. schreef: Net over de grens zit een concurrent en die heeft zijn dure werknemers wél vervangen door een paar robots. Gevolg: hij zal zijn producten goedkoper aan de klant kunnen aanbieden dan de belgische producent. Deze laatste wordt uit de markt geprijsd en moet AL zijn werknemers afdanken want hij gaat failliet.
Daar hebben ze geen ambtenarenstatuut en is iedereen werknemer. Enkele maanden geleden hebben ze daar gewoon 5.000 werknemers vd belastingsdienst ontslagen wegens overbodig.
Ook hebben die 1.300 miljard euro pensioenreserves opgebouwd.
Het buitenland - ook landen met groter overheidsbeslag - houdt daarmee geen rekening. De bedrijven in dit land zullen uit de markt gedrukt worden. De reden heb ik uitgelegd en dat zou ook zo zijn als belgië maar 10 ambtenaren had en géén overheidsschuld zou hebben.

dejules
2.000.000 AKTIEVEN krijgen hun loon uit de schatkist.Wil. schreef:De bedrijven in dit land zullen uit de markt gedrukt worden. De reden heb ik uitgelegd en dat zou ook zo zijn als belgië maar 10 ambtenaren had en géén overheidsschuld zou hebben.
Daarbovenop komen nog eens 600.000 statutaire waaraan de Belgische Staat een pensioenverplichting heeft van gemiddeld 665.000 euro en een nieuwe instroom van 50.000 elk jaar!
WAAROM worden bedrijven hier uit de markt gedrukt?
DAAROM!!!!
-
dejules
U bent toch statutair?MichelN schreef: Vraag eens aan een kleine zelfstandige of KMO hier wat het hem kost om iemand af te danken en kom dan nog wat zeveren.
-
Stuur het door naar topeconoom De Leus, want die weet daar nog niks van.dejules schreef:2.000.000 AKTIEVEN krijgen hun loon uit de schatkist.Wil. schreef:De bedrijven in dit land zullen uit de markt gedrukt worden. De reden heb ik uitgelegd en dat zou ook zo zijn als belgië maar 10 ambtenaren had en géén overheidsschuld zou hebben.
Daarbovenop komen nog eens 600.000 statutaire waaraan de Belgische Staat een pensioenverplichting heeft van gemiddeld 665.000 euro en een nieuwe instroom van 50.000 elk jaar!
WAAROM worden bedrijven hier uit de markt gedrukt?
DAAROM!!!!

dejules
Wat moet De Leus schrijven over de robotisatie van ambtenaren?Wil. schreef:Stuur het door naar topeconoom De Leus, want die weet daar nog niks van.
Wat moet die robot doen?
Op een stoel zitten en wachten tot het 16u is?
Wie wil in zo'n robot investeren?
-
Net zoals jij hier doet, had hij de band tussen de trend naar robotisatie en "de 2.000.000 uierhangers" kunnen aankaarten én aanklagen.
Dat doet de topeconoom niet. Waarom niet? Ofwel beseft die intelligente man niet hoe de vork aan de steel zit (maar jij wél), ofwel staat het hele gebazel over ambtenaren dat hier tot in den treure wordt herkauwd en nogmaals herkauwd los van de situatie waarin robots heel wat werk zullen overnemen.
Zoals Koen De Leus ben ik die laatste mening toegedaan.
Dat doet de topeconoom niet. Waarom niet? Ofwel beseft die intelligente man niet hoe de vork aan de steel zit (maar jij wél), ofwel staat het hele gebazel over ambtenaren dat hier tot in den treure wordt herkauwd en nogmaals herkauwd los van de situatie waarin robots heel wat werk zullen overnemen.
Zoals Koen De Leus ben ik die laatste mening toegedaan.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.