Inkomen zwakkere klasse

Hier is plaats voor openbaar debat.
MaLoReg

18 sep 2017, 15:10

Als ik dat hier allemaal zo van op afstand lees dan komen jullie over als stoere straatvechtertjes
ipv volwassen kerels.

pol55

18 sep 2017, 15:12

MichelN schreef:
pol55 schreef:Toch ALWEER verkeerd gelezen. man man man
Da's zekers dadde, straks ga ik nog geloven dat je op weg bent naar het OCMW voor een leefloon.[/quote

Oke , ge krijgt het laatste woord....ja, ik trek 1245 € per week....jaloers ?
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

pol55

18 sep 2017, 15:39

pol55 schreef:
MichelN schreef:
pol55 schreef:Toch ALWEER verkeerd gelezen. man man man
Da's zekers dadde, straks ga ik nog geloven dat je op weg bent naar het OCMW voor een leefloon.[/quote

Oke , ge krijgt het laatste woord....ja, ik trek 1245 € per week....jaloers ?
Denk toch dat ik mij vergist heb, MichelN....zoek het een op .......dacht vroeger 1245, 114777€ per maand. Neen toch niet dat was brugpensioen of van mijn schoonzuster.
Laat een iets weten MichelN ok ? Gij kunt dat zo goed (en altijd verkeerd)

pol55

18 sep 2017, 16:41

MaLoReg schreef:Als ik dat hier allemaal zo van op afstand lees dan komen jullie over als stoere straatvechtertjes
ipv volwassen kerels.
De bedoeling van MichelN is dit item "inkomen zwakkere klasse" zodanig op de spits te drijven dat niemand meer dit item leest.

pol55

18 sep 2017, 18:05

Premier Michel:
In een interview in De Tijd klopt hij zich op de borst: ‘Wat we hebben gedaan, is kolossaal.’ Michel schat zijn eigen prestatie zelfs hoger in dan die van zijn voorgangers Di Rupo, Van Rompuy, Leterme, Verhofstadt én Dehaene. ‘Geen enkele regering - en ik wik mijn woorden (aldus Michel)– heeft in de voorbije 25 jaar in één legislatuur meer gerealiseerd.’  

Op 2,5 jaar is er zoveel gerealiseerd dat de staatschuld en belastingdruk (op de gewone mensen en gepensioneerden, zieken) nog NOOIT zo hoog zijn geweest. En het blijft is stijgende lijn gaan., en dat in een HALVE legislatuur.

pol55

19 sep 2017, 14:51

19/09/2017:
1) Man krijgt 190.000 euro voor halftijdse job bij Belgische overheid: “toch niet supergoed betaald”

Eric De Keuleneer, CEO van Credibe, houdt een aardig appeltje voor de dorst over aan zijn job bij de overheid. Ook al werkt de man maar halftijds, toch strijkt hij jaarlijks 190.000 euro bruto op. Maar De Keuleneer zelf vindt dat niet “supergoed betaald”.

Credibe beheert als overheidsinstelling de restanten van het vroegere Centraal Bureau voor Hypothecair Krediet. Die laatste instelling was enorm populair in de jaren 80 maar stelt in 2016 weinig tot niets meer voor. Maar De Keuleneer wordt als CEO desalniettemin flink vergoed voor zijn rol als hoofd van de instelling. Jaarlijks mag hij rekenen op een brutoloon van 190.000 euro. “Iedereen mag er het zijne van denken, maar ik vind niet dat dat supergoed betaald is. Die 190.000 euro is maar een deel van wat ik bij de start van mijn carrière bij Credibe verdiende”, aldus De Keuleneer tegen de krant De Tijd.
Als Credibe volgend jaar ontbonden wordt, kan de CEO rekenen op een ontslagvergoeding van twee jaar, oftewel 380.000 euro.

2) De financiële crisis kost de staat en de samenleving veel geld. Welke maatregelen moet de overheid nemen om te blijven zorgen voor een rechtvaardige verdeling van onze welvaart? (E.De Keuleneer)

pol55

20 sep 2017, 09:19

2016: 500.000 Schijnzelfstandigen in Belgie:

Schijnzelfstandigen zijn werknemers die het statuut van zelfstandige hebben, hoewel ze in werkelijkheid een beroepsactiviteit uitoefenen onder het gezag van een werkgever. Dat betekent dat zij normaal gezien in loondienst zouden moeten zijn.
Het gaat hier om sociale FRAUDE die ZWARE SCHADE berokkent aan de solidariteit waarop het hele Belgische systeem van SOCIALE ZEKERHEID gebouwd is. Deze vorm van sociale fraude KAN (?) zwaar bestraft worden.

Voor de werkgevers:
Door schijnzelfstandigen in te zetten, kunnen werkgevers bepaalde PATRONALE LASTEN, die ze verschuldigd zijn in het kader van de loondienst ONTLOPEN. Deze FRAUDE maakt het ook mogelijk om te ontsnappen aan een reeks bepalingen die de werknemers beschermen.

denlowie

20 sep 2017, 10:22

pol55 schreef:2016: 500.000 Schijnzelfstandigen in Belgie:

Schijnzelfstandigen zijn werknemers die het statuut van zelfstandige hebben, hoewel ze in werkelijkheid een beroepsactiviteit uitoefenen onder het gezag van een werkgever.

.
pol dit is het eerste bericht dat ik je 100% gelijk moet geven.

Dit is niet alleen fraude van sociale lasten maar ook concurrentie vervalsing

En waar ik ook nog meer op tegen bent is de Btw-vrijstellingsregeling kleine ondernemingen, dus meestal bijberoepers met twee man sterk hebben ze een vrijstelling van 50.000 € omzet, plus wat in het zwart zoals het er aan toegaat.

Dit is een echte schande die zijn zo wat 21% btw die ze aan de klant niet moeten vragen en dus ook concurrentie vervalsing.

Wie is hier de dupe van ?

Wel de kleine zelfstandige die te duur is tegen over de bijklusser die BTW vrijgesteld is.

Ook wat kosten betreft, zij hebben geen boekhouder nodig, want er zijn geen btw aangiftes enkel nog een jaarlijkse listing.

Toch wil ik pol je nog opmerken dat de regels voor de schijnzelfstandigen zelf een 2 jaar terug zelfs versoepelt is.

Vroeger was de Regel :

1/niet onder gezag , leiding en toezicht werken

Dit wilde zegen dat de schijn zelfstandig niet op voorop bepaalde uren mocht doen werken hij moest zelf kunnen bepalen wanneer er gewerkt werd enz..

[/b]
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

MichelN

20 sep 2017, 11:40

pol55 schreef:Schijnzelfstandigen zijn werknemers die het statuut van zelfstandige hebben, hoewel ze in werkelijkheid een beroepsactiviteit uitoefenen onder het gezag van een werkgever. Dat betekent dat zij normaal gezien in loondienst zouden moeten zijn.
Het gaat hier om sociale FRAUDE die ZWARE SCHADE berokkent aan de solidariteit waarop het hele Belgische systeem van SOCIALE ZEKERHEID gebouwd is. Deze vorm van sociale fraude KAN (?) zwaar bestraft worden.
Zever in pakskes, een zelfstandige betaalt zijn eigen sociale bijdragen (pensioen, ZIV, kinderbijslag enz.) op basis van zijn belastbaar inkomen, daarnaast is hij ook nog verzekerd bij het ziekenfonds voor grote en kleine risico's.
Dit soort regelneverij belet dat potentiële gegadigden de stap naar zelfstandigheid daadwerkelijk zouden zetten. Tenslotte zouden de tekorten in de ziekteverzekering werknemers (25 miljard €) een flink stuk dalen want zelfstandigen zijn blijkbaar veel minder ziek en sneller genezen.

MichelN

20 sep 2017, 11:49

denlowie schreef:En waar ik ook nog meer op tegen bent is de Btw-vrijstellingsregeling kleine ondernemingen, dus meestal bijberoepers met twee man sterk hebben ze een vrijstelling van 50.000 € omzet, plus wat in het zwart zoals het er aan toegaat.

Dit is een echte schande die zijn zo wat 21% btw die ze aan de klant niet moeten vragen en dus ook concurrentie vervalsing.
Dat zou gemakkelijk kunnen tegengegaan worden door het stelsel zelfstandig bijberoep strikt in de tijd te beperken. Het zou alleen mogen dienen als een aanloop naar echte zelfstandigheid en niet quasi eeuwigdurend.

denlowie

20 sep 2017, 12:31

MichelN schreef: Tenslotte zouden de tekorten in de ziekteverzekering werknemers (25 miljard €) een flink stuk dalen want zelfstandigen zijn blijkbaar veel minder ziek en sneller genezen.
Ik heb daar de cijfers van gezien !!

Ruim 9 % van de vrouwelijke en 7% van de mannelijke werknemers zit meer dan een jaar ziek thuis.

En 4% voor de zelfstandigen

Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het RIZIV.
Eind 2015 waren 370.400 mensen (waarvan zo’n 347.000 werknemers en 23.500 zelfstandigen) langdurig thuis door ziekte. Dat is 64 procent meer dan tien jaar geleden en het hoogste aantal ooit, zo blijkt uit cijfers van de Rijksdienst voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering

Vroeger was dit nog minder voor de zelfstandigen want men moest 3 maanden ziek zijn eer men de eerste frank uitgekeerd kreeg

pol55

22 sep 2017, 13:04

Geen controle meer op fiscaliteit van de bedrijven. De maatregel maakt deel uit van zijn inspanningen TEGEN fiscale fraude. Nu val ik van mijn stoel.

Het is inderdaad een administratieve vereenvoudiging als je de fiscale ontwijking en ontduiking als overheid zelf goed mee organiseert. Anders ontstaan er misverstanden.
Ze kunnen dan dat overbodig personeel op FOD financien omscholen ..... contoles gepensioneerden, zieken.

http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/ ... scus.dhtml

denlowie

22 sep 2017, 15:11

Eigenlijk zou een groot bedrijf belasting vrij moeten zijn, dit is al gedeeltelijk.

Als die met duizend man werkt, weet je voor hoeveel zij aan rsz betalen, en weet je hoeveel zij voor die 1000 man bedrijfsvoorheffing betalen ??

Het zijn zij de de grote en de kmo's die een land rechthouden, want zonder die heb je geen werk en ook geen inkomsten, dan is het communisme en je weet hoe het dan afloopt voor de werkman.

Het is voor een gewone man erg als je dit leest, maar de kleine man betaald belastingen met de centen die hij voor zijn werkkrijgt van zijn werkgever, die centen hebben eerst in de zak van de werkgever gezeten.

En houd op met zulke domme dingen te schrijven, als je communist bent, wel ga dan naar een communistisch land wonen.

pol55

22 sep 2017, 15:22

"En houd op met zulke domme dingen te schrijven, als je communist bent, wel ga dan naar een communistisch land wonen."

Ik schrijf dit niet. De kranten schrijven dit. Dus van uit uw standpunt zijn alle Belgische kwaliteitskranten "communist" en mag je dit soort nieuwsgaring NIET publiceren. In Comunistische landen komt dit nieuws niet in pers en dat is wat gij ook wilt.

MichelN

22 sep 2017, 15:29

pol55 schreef:Ze kunnen dan dat overbodig personeel op FOD financien omscholen ..... contoles gepensioneerden, zieken.
Daar valt inderdaad nog veel geld te rapen, er zijn 395.000 (!) langdurig zieken in dit land, dat is zeventig (!) procent meer dan tien jaar geleden. Op den duur ga je nog geloven dat de beroepsbekwame bevolking alleen nog bestaat uit kreupelen en krakkemikigen.
Moeten wij nu echt geloven dat 5% van de totale bevolking tussen 20 en 64 in dit land te ziek is om te werken, een grapje van +5 miljard euro per jaar?