Inkomen zwakkere klasse

Hier is plaats voor openbaar debat.

pol55

29 sep 2017, 09:11

Fazal schreef:Wat men met sparen kan bereiken. :roll: : :wink:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170928_03100364
Zouden die ook 0,15% belasting betalen ? :) Dat is toch een dikke streep door hun rekening !!!! Aantal keren/ per jaar de prijs een tankbeurt voor hun Hybrid Porsche.
Maar je moet eerlijk zijn, er zijn er ook bij die geerfd hebben
:idea:
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

denlowie

29 sep 2017, 10:57

En dat van die ambtenaren die haden eigenlijk geen pensioen kas die werden betaald uit de kas van de lonen.

En nu worden die pensioenen betaald uit de kas van de werknemers, zoals de zelfstandigen die wel 22% bijdragen.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

pastoor

29 sep 2017, 11:00

Volgens dat artikel gaat het over eurodollars. (woning, auto .. telt niet).
Een Belg op honderd heeft dat.
Er zijn er enkele hier op het seniorennet.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

pol55

29 sep 2017, 11:10

pastoor schreef:Volgens dat artikel gaat het over eurodollars. (woning, auto .. telt niet).
Een Belg op honderd heeft dat.
Er zijn er enkele hier op het seniorennet.
Tjiens, mag ik raden wie :?: weet gij het ?

Werkmens, Zelfstandige of Vrij beroep, Schenking, Erven...... ????

pastoor

29 sep 2017, 15:42

och denlowie,

Bij alle werknemers was er 7,5 % inhouding op het bruto loon, en de werkgever voegde daar nog 8,86 % van het bruto loon bij. Dat is samen 16.,36 % dat naar de RVP pensioendienst ging. Dat is RSZ. Dat stond elke maand op het loonbriefje juist boven de belastingen. Daarbuiten was er belasting, en voor mij was dat het dubbele van wat jij betaalde. De RVP heeft altijd pensioen van de werknemers en de pensioen van de zelfstandigen betaald. Zie maar in het verleden van de rubriek pensioenen.

De zelfstandigen betalen enkel belastingen aan de fiscus en geen RSZ aan de pensioendienst.

De ambtenaren pensioenen zijn altijd betaald geweest door de overheid met de belastingen van iedereen. De ambtenaren betaalden ook geen RSZ.

= = = = =

Zelfs alle goedkope dokterstarieven en goedkope apothekers en goedkope hospitalen werden betaald door de ZIV die in de RSZ zit en alleen betaald door de werknemers ( en alle gepensioneerden ) voor de werknemers en zelfstandigen en ambtenaren. .

= = = = =

Er zijn bedrijven die het volledige loon uitbetalen voor elke werknemer die ziek is of gewond. Ik had mijn rechtervoet in de plaaster en kon niet naar Brussel rijden gedurende 6 weken en kreeg mijn integraal loon.

= = = = =

Het loon van een werknemer op het maandelijks loonbriefje is:
Bruto inkomen - RSZ - Belastingen = netto loon.

Het pensioen van een werknemer, zelfstandige en ambtenaar is:
Bruto pensioen - ZIV ( deel van RSZ ) - andere inhoudingen - belastingen = netto pensioen.

Gij als CEO van uw bedrijf hebt dat laten doen door een boekhouder of iemand anders..

Dit is gene zever, miljoenen werknemers weten dat niet. maar eens met een pensioen weten ze iets..
Zelfs de overheid heeft een website moeten maken voor de ambtenaren om uit te leggen dat de ZIV geen ziekteverzekering is.

E.T.

29 sep 2017, 17:05

Hoezo ambtenaren betalen niet voor hun pensioen?

Ikke (statutair gemeenteambtenaar) wel hoor!

Waar ik niet aan bijdraag is werkloosheidsuitkering, maar dat komt omdat ik niet kan gaan doppen.

pastoor

29 sep 2017, 18:04

E.T.

Als statutair betaalt men 0 % op het loon tijdens de loopbaan voor het pensioen.

Dit is een kopie van wat er tot eind 2016 in het internet stond. Dat is verdwenen in 2017. De RSZ tabel.
Wat betreft ambtenaren heb ik dat nooit begrepen en nooit opgezocht.

* * * * *

Sociale zekerheid stelsel voor ambtenaren.

Ambtenaar.......................................Overheid................. Totaal
Ziekte en invaliditeit
(Geneeskundige verzorging)..........3,55 + 3,86.............. 7,41
Overlevingspensioen......................7,50 + 0,00.............. 7,50

* * * * *

Daar staat nergens pensioen, wel overlevingspensioen.

* * * * *

Internet zoektermen: inhoudingen loon ambtenaren
Dat levert: Salarisberekening | Werking van de Vlaamse overheid - Vlaanderen.be

Op die website staat helemaal beneden: Instrumenten
en daar staat: Overzichtstabel rsz-bijdragen 1ste kwartaal 2014
Daarop klikken op x blok aan de rechter kant.
Een tabel opent zich in het WORD bestand.

Daarin staat
Werknemerscode (arb -bed = arbeider/bediende) (geco's = speciaal) (statutaire= E.T.)

Dan verder naar beneden is er kolom 10 Pensioenen
( arb - bed ): 7,5 % werknemer en 8,86 % werkgever samen inhouding 16,35 %.
( geco's ) inhouding 7,5 %
( statutaire )inhouding niets.

Bij mij staat dat op het loonbrief, elke maand gedurende de ganse loopbaan.

Dit betekent dat de overheid het pensioen betaalt van de belastingen die binnenkomen in die maand. Er is geen kas.

* * * * *

En die 7,50 % inhouding tijdens de pensioenjaren in de verdwenen RSZ tabel kan men terugvinden op pdos websites.
Dat deel is heel verwarrend.

* * * * *
* * * * *

pastoor

29 sep 2017, 18:23

E.T.

Een voorbeeld hoe de overheid de burger naar Pluto stuurt.

Deze website is belovend.
https://www.socialsecurity.be/citizen/n ... sioen#h2_1

Daar staat in groene kleur:
Kies een thema.

Berekenen ambtenaren pensioen.

Het ambtenaren pensioen berekenen.
-> en daar onder: Basisberekening van het rustpensioen van een ambtenaar
Daarop klikken.

Daar staat:

Beperking van uw rustpensioen.

* een relatief maximum: gelijk aan 3/4 van de wedde die dient als grondslag voor de pensioenberekening;
* een absoluut maximum: het overheidspensioen of de cumulatie van meerdere pensioenen uit de overheids- en/of privésector (met inbegrip van het zelfstandigenpensioen) mag het absolute maximum niet overschrijden.

Voor meer informatie over de berekening van het absolute maximum kunt u terecht op de website van de PDOS.

klik op die "website van PDOS" en als men dat allemaal gelezen heeft zit men op de planeet Pluto.

pol55

30 sep 2017, 16:42

Vandaag 30/09/2017 Krantenartikel....(staat in de linkse pers :-))

Duizenden Belgische grensarbeiders die in Nederland hebben gewerkt, dreigen tot twee jaar lang geen pensioen of een uitkering meer te krijgen. Ze riskeren in een juridisch vacuüm te belanden, waarvan de wetgever WIST dat dat eraan kwam, maar niets aan heeft gedaan. Dat klagen de Belgische en Nederlandse ombudsmannen aan.
Het gaat om heel wat mensen. Volgens ramingen van de federale pensioendienst (FODP )worden dit jaar al ruim 2.000 mensen getroffen. Dat cijfer loopt op tot ruim 2.900 in 2018, ruim 3.700 in 2019 en ruim 4.400 in 2020.

Toch alweer een besparing, zou Maggie zeggen....

pol55

30 sep 2017, 16:59

denlowie schreef:
pol55 schreef:
Niets afnemen en zoveel mogelijk geven aan van de rijken, zoals dat meestal het geval is met de huidige politiek(ers)
Waarom blijf je hier nog in zo een slecht land, verhuis naar Nederland als het elders zo veel beter is en als je ziek bent kan je een week wachten eer je naar de huisarts mag gaan.

Pol je bent een zeer simpele ziel man !

Fiscale adviseurs zijn als stromend water: ze zoeken altijd een weg om door het belastingstelsel heen te geraken en op een zo laag mogelijk punt te belanden. Aangezien de meest vermogende Belgen ook de middelen hebben om de duurste fiscale adviseurs te betalen, moet een belasting op vermogens dus zo breed en eenvoudig mogelijk zijn, zodat er bijna geen mogelijkheden zijn om de belasting te ontduiken of ontwijken. Want zoals de minister zelf zegt in een interview: “Als je de pot honing klaarzet, hoef je niet verwonderd te zijn dat de beren hem komen uitlikken.”
Het is duidelijk dat een effectentaks NIET aan die voorwaarde voldoet.
--Wie zijn vermogen belegt in kunst of wijn wordt niet belast.
--Als een huishouden een effectenrekening van 999.998 euro splitst in een effectenrekening van 499.999 euro voor de twee partners, worden ze niet belast.
--En ook niet-beursgenoteerde aandelen ontsnappen aan de belasting.
De effectentaks is dan ook opnieuw vooral een SYMBOOL dat moet DOEN GELOVEN dat de huidige regering rechtvaardige fiscaliteit belangrijk vindt, maar in de praktijk slechts weinig zal opbrengen.

Toch simpel niet !!!!
Laatst gewijzigd door pol55 op 30 sep 2017, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.

denlowie

30 sep 2017, 17:02

In Nederland is er volgend jaar al tot 67 jaar werken!

En moet Belgie nu echt voor ieder land in de wereld een regeling treffen?

Niemand heeft hun ooit verplicht om in Nederland te gaan werken, dit was hun keus !

Ik zeur toch ook niet dat mijn pensioen iets groter zou geweest zijn (misschien) als ik bij een werkgever zou gewerkt hebben in plaats van 30 jaar zelfstandig te zijn.

pol55

30 sep 2017, 17:13

denlowie schreef:In Nederland is er volgend jaar al tot 67 jaar werken! En dat wisten de Belgen die daar werken al 40 jaar ????

En moet Belgie nu echt voor ieder land in de wereld een regeling treffen? JA, natuurlijk wie anders.

Niemand heeft hun ooit verplicht om in Nederland te gaan werken, dit was hun keus ! Belachelijk argument hé Lowie

Ik zeur toch ook niet dat mijn pensioen iets groter zou geweest zijn (misschien) als ik bij een werkgever zou gewerkt hebben in plaats van 30 jaar zelfstandig te zijn. MIJN SCHOONZOON (Zelfstandig vrij beroep) is 40 JAAR is nu al aan het zeuren over zijn pensioen...... Maar nu fraudeert die voor minstens 3000€/maand

denlowie

30 sep 2017, 17:53

Ik heb nooit één woord voor ik op pensioen ging over pensioen gesproken, want met er over te zeuren lost je niks op !

Dat je schoonzoon fraudeert , dit is zijn goed recht, de controle diensten moeten maar hun werk naar behoren doen.

pol55

30 sep 2017, 18:22

denlowie schreef:Ik heb nooit één woord voor ik op pensioen ging over pensioen gesproken, want met er over te zeuren lost je niks op !

Dat je schoonzoon fraudeert , dit is zijn goed recht, de controle diensten moeten maar hun werk naar behoren doen.[/quote

Nul % akkoord " dat het zijn recht " is, waar gaan we dan naar toe met ons democratisch bestel. 100% akkoord wat betreft het 2de deel van uw zin. Maar hun mogelijkheden worden bewust beperkt door "personeels te kort". Bewuste keuze van Michel zijn partij. Ze gaan nu nog alleen steekproeven doen, en uitbesteden aan een "PRIVE" firma. En dat beloofd.......nog meer rechten voor fraude.

denlowie

30 sep 2017, 19:31

Die steek proeven zijn al jaren een feit man, ik heb klanten 29 jaar frituur uitbater nog nooit één controle gehad.

Mijn zoon had na 2 jaar al een zeer grondige controle, het is maar hoe de computer dit aanduid, en de sectoren die gevoelig zijn voor fraude.

De kampioenen in fraude is de horeca en de bouw !!

En als men in de horeca geen fraude doet dan zijn er hoge prijzen voor de klanten, doe men aan fraude dan kan men daar goedkoper eten, dit is mijn bevinding na gans mijn leven dicht en in de horeca gewerkt te hebben.

Als ik geen BTW kas ticket krijg vraag ik mij een cognac voor bij mijn koffie op de kosten van de BTW ! :lol: :lol: :lol: