Omdat er in het topic over een onafhankelijk Catalonië nogal wordt afgeweken van het onderwerp, is het misschien best om een apart hoekje te gebruiken om over de situatie Israël - Palestijnen verder uit te weiden. Het discussiepunt dat ik had opgeworpen was: wie was tot 1967 de rechtmatige eigenaar van het grondgebied dat we nu aanduiden met de 'Westelijke Oever' aangezien frits claimt dat die Westelijke Oever wordt bezet door Israël. Vanzelfsprekend moet het bezette land dan voordien hebben toebehoord aan een ander land, niet?
Ik ga hier verder antwoorden op de uitspraken van frits:
Kijk, dát zou ik nu echt eens willen lezen, zie. En liefst uit een bron die we allebei kunnen vertrouwen. Wiki is al goed genoeg voor mij. Voor jou ook?
Ten tweede, als een gebied administratief zo wordt genoemd, dan is dat een Israëlisch-administratieve werkwijze en dat is iets anders dan 'zionistisch'. Maar je antisemitisme straalt hier wel door. Was je vroeger geen leraar zedenleer? Ah, zo ...
• Ik wil nog even terugkomen op een leugentje - nu ja, het is best mogelijk dat je niet beter wist - dat je in een (verre) vorige posting hebt geschreven:
Het is nl. zo dat in december 1947 de USA (Truman) een wapenembargo tégen Israël hadden ingesteld omdat de VS tegen het opdelingsplan waren, terwijl de Britten vlotjes bleven wapens leveren aan Irak en het toenmalige Transjordanië. De enigen die wapens leverden aan Israël waren de Tsjechen ( https://en.wikipedia.org/wiki/Arms_ship ... E2%80%9349 )
Er is geen enkele Amerikaanse militair die in 1948 een voet aan de grond heeft gezet in Israël, noch in de lucht hulp heeft geboden. Financieel hebben enkel de Amerikaanse joden – niet de overheid – bijgedragen.
Op een bepaald moment was het zelfs zo dat Israël een wapenstilstand zou aanvaard hebben. Golda Meir is daarvoor nog gaan onderhandelen omdat er van Amerikaanse steun geen sprake was en het gevecht tegen de Arabieren een onmogelijke opgave leek. http://bit.ly/2zlK3hq
Goed. Dat 'misverstand' of die kwakkel is daarmee van de baan.
Ik ga hier verder antwoorden op de uitspraken van frits:
Wel , Frits, er bestaat in 1967 geen "Palestijns-Arabische" staat of land. Elke morzel grond moet toch aan één of andere staat toebehoord hebben , niet? Je blijft het echt wel moeilijk hebben om een naam van een land boven te halen, he?frits1955 schreef:"Syrië misschien? Jordanië misschien? Of was het van Egypte? "
De Westbank maakt deel uit van de Palestijns-Arabische Gebieden. Dat is toch simpel.
Aha! We komen dichter en dichter bij de feiten. Kun jij me eens vertellen sinds wanneer die Westelijke Oever, meer bepaald Judea en Samaria, dan wel bij JORDANIË hoorden ?Voor dat Israel het met geweld annexeerde was het Jordaans - voor zover ik weet is Jordanië een Arabische staat.
Kijk, dát zou ik nu echt eens willen lezen, zie. En liefst uit een bron die we allebei kunnen vertrouwen. Wiki is al goed genoeg voor mij. Voor jou ook?
Wat een onzin! Judea en Samaria werden al 2000 jaar geleden zo genoemd. De benaming van een streek staat compleet los van wie er de plak zwaait. Nu heet dat gebied voor Israëli's die daar wonen ook nog altijd Judea/Samaria.Dat de zionisten dat gebied administratief aanduiden als Judea en Samaria is in deze irrelevant want zij zijn de bezetter.
Ten tweede, als een gebied administratief zo wordt genoemd, dan is dat een Israëlisch-administratieve werkwijze en dat is iets anders dan 'zionistisch'. Maar je antisemitisme straalt hier wel door. Was je vroeger geen leraar zedenleer? Ah, zo ...
Rechtmatig is wat door de internationale gemeenschap wordt aanvaard. Welk land had tot 1967 dus rechtmatig de eigendomstitel van de Westelijke Oever? Hogerop lijk je te beweren dat het Jordanië is. Toon me dat eens aan.En wat is "rechtmatig"?
Neen, het is een beslissing van de Volkenbond waar de meerderheid van de internationale gemeenschap - en NIET de voormalige kolonisator, hoewel die het inititief nam - beslist heeft dat Joden een land kregen en dat er ook voor de Palestijnen een land zou komen. Precies doordat de beslissing door de internationale gemeenschap werd genomen, krijgt ze rechtmatigheid. Wie heeft het plan aanvaard? Israël. Wie heeft dat plan verworpen? De Palestijnen en de Arabische landen, hoewel het gebied vele keren groter was dan wat nu bereikbaar is. Dat was wellicht de eerste keer dat een beslissing van de nog maar pas opgerichte Volkenbond werd terzijde geschoven.Het bestaan van de staat Israël is een puur geopolitieke beslissing van de voormalige kolonisator geweest .
• Ik wil nog even terugkomen op een leugentje - nu ja, het is best mogelijk dat je niet beter wist - dat je in een (verre) vorige posting hebt geschreven:
Oh, ja? Heb je van die 'overweldigende Amerikaanse militaire steun' ook maar één stukje bewijs? Ik durf wedden van niet.(...) er breekt vervolgens een oorlog uit tussen Israël en de Arabische buurstaten - oorlog die glansrijk door Israël gewonnen wordt dank zij overweldigende Amerikaanse materiële militaire steun en de onkunde en onderlinge onenigheid van die Arabische buurlanden
Het is nl. zo dat in december 1947 de USA (Truman) een wapenembargo tégen Israël hadden ingesteld omdat de VS tegen het opdelingsplan waren, terwijl de Britten vlotjes bleven wapens leveren aan Irak en het toenmalige Transjordanië. De enigen die wapens leverden aan Israël waren de Tsjechen ( https://en.wikipedia.org/wiki/Arms_ship ... E2%80%9349 )
Er is geen enkele Amerikaanse militair die in 1948 een voet aan de grond heeft gezet in Israël, noch in de lucht hulp heeft geboden. Financieel hebben enkel de Amerikaanse joden – niet de overheid – bijgedragen.
Op een bepaald moment was het zelfs zo dat Israël een wapenstilstand zou aanvaard hebben. Golda Meir is daarvoor nog gaan onderhandelen omdat er van Amerikaanse steun geen sprake was en het gevecht tegen de Arabieren een onmogelijke opgave leek. http://bit.ly/2zlK3hq
Goed. Dat 'misverstand' of die kwakkel is daarmee van de baan.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.