frits1955 schreef:"Bekijk het kaartje eens dat ik hogerop heb gepost: dát was de Palestijnse Staat die had kunnen ontstaan als de Palestijnen het voorstel hadden aanvaard. "
Waarom zouden ze dat moeten aanvaarden? Jij gaat uit van de premisse dat Israel een recht heeft op grondgebied in Palestina,; een "recht" dat door Europese ex-kolonisatoren werd verleend onder druk van de zionistische organisaties. Daar ligt voor mij de kern van het hele probleem en niet het gezeur of er nu wapens geleverd werden voor of na een bepaalde datum. Als ik de indruk gewekt hebt om die details belangrijk te vinden- neen dus . De staat Israel is een creatie van het post-kolonialisme en de druk van joods geld waarbij de wensen van de plaatselijke bevolking geheel genegeerd werden want die pasten niet in de Europese belangen. Spreek U daar over uit.

Israël heeft geen bestaansrecht?
Heeft de USA bestaansrecht? Heeft belgië bestaansrecht?
Israël heeft wel degelijk argumenten:
1. Doorheen de tijd, vanaf de oudheid, zijn de joden in dat gebied aanwezig geweest. Ik heb al verwezen naar de Hamoneeën die vóór onze tijdrekening daar een joods koninkrijk hadden. Daarvan bestaan bewijzen. Herlees Wiki.
De joden bleven er ook aanwezig na de vernietiging van de tempel in het jaar 70.
In de koran (7e eeuw) spreekt Allah over de joden en 'de verste moskee' die in Jeruzalem staat. Mohammed bidt dan ook in de richting van Jeruzalem omdat hij bij de joden op een goed blaadje wil komen. Dat wil zeggen dat Jeruzalem ook in de 7e eeuw al door de Arabieren werd erkend als een centrum van jodendom.
In de negende eeuw waren de groepen joden die in Jeruzalem en Tiberias woonden weer terug aanzienlijk. In de elfde eeuw waren stadjes als Rafa, Gaza, Ceasarea allemaal bevolkt met een meerderheid aan joden.
Begin 12e eeuw werden de joden in Jeruzalem grondig gedecimeerd door de kruisvaarders. Maar doorheen de tijd zijn ze steeds teruggekomen. Bij het begin van de 19e eeuw - nog vóór het zionisme ontstond - woonden er al vele duizenden joden in het gebied dat nu Israël heet.
Hun aanwezigheid daar is stevig gedocumenteerd door archeologisch materiaal dat teruggaat tot vóór onze tijdrekening.
2. De joden hebben dat gebied ontwikkeld. Ik spreek niet over de laatste 70 jaar , maar de laatste 2000 jaar. Ze hebben een band met het land.
3. De internationale gemeenschap heeft de joden hun politieke soevereiniteit gegeven. Je kunt dat met een pruilmondje betwisten, maar dat is de realiteit. Dat is niet zomaar gebeurd. Men beseft ook dat de natuurlijke 'habitat' van de joden dáár ligt. Israël is in 1949 opgenomen in de Verenigde Naties: allemaal blijken van het recht op een eigen staat.
En zeker ook: de bruisende gemeenschap van democratische mensen die daar ontstaan is, toont aan dat dit land geen kunstmatig gedrocht is. De taal die bijna uitgestorven was, is intussen weer springlevend. Ook dat is een verenigend element.
Vanaf het eind van de 19e eeuw wordt er door de joden al aan natievorming gedaan.
4. Het gebied dat zij nu bezitten is enkel in hun handen gekomen nadat ze zich moesten verdedigen tegen de voor deze nieuwe staat levensbedreigende aanvallen van de gezamenlijke Arabische groep. Dat zij daarbij bv. de West Bank hebben onder controle genomen, is niet meer dan normaal. Israël is niet de initiatiefnemer geweest voor die aanvallen.
Welk stuk van Duitsland heeft belgië in beslag genomen nadat dit land werd aangevallen? Idem in Frankrijk.
De opdeling die in '48 klaar lag was een heel faire deal waarbij elke groep de kans had om zich te ontwikkelen in een ruimte die voor iedereen mogelijkheden bood. De Arabieren hebben die kans niet gegrepen hoewel zij er het best hadden bij kunnen varen. Israël wel.