Wordt arbeid schaars?

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

tokkio

01 feb 2018, 13:47

Het gaat op en af, bij carrefour gaan er 1200 jobs verdwijnen,bij lidl vragen ze er 1500.

https://m.hln.be/geld/economie/lidl-bli ... s~afc8c657

In de zorg vinden ze geen (Belgische) verplegers meer dat is nu bij prioriteit een knelpunt beroep.
https://www.vlaanderen.be/nl/werk/werk- ... eegkundige

Den F Huts vind geen personeel en zoekt ze in het buitenland.

https://atv.be/nieuws/video-katoen-nati ... neel-53133

Maar ze zetten nu hun joker in ,"iedereen aan de slag met de flexi jobs" :D

https://www.sd.be/ellawebsite/nl/legaln ... 77b5c1cd23

Maar we gaan de goede kant op, toch al 5.9% minder werkzoekend.
https://www.vdab.be/nieuws/pers
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
Gast

01 feb 2018, 15:04

Wil. schreef:Mooi voorbeeld van een drogredenering, Sof:  "Kijk, hij rijdt óók door het rode licht!"
En een sos die zegt : "kijk , diene NV(A)-er grabbelt ook belastingsgeld" :)

voorn

02 feb 2018, 10:41

Google breidt uit 1200 jobs bij
dejules

02 feb 2018, 11:23

voorn schreef:Google breidt uit 1200 jobs bij
Op de site in Saint-Ghislain werken momenteel 350 mensen, voornamelijk buitenlanders. Het zijn vooral ingenieurs en mensen met een ICT-profiel, technische profielen dus. Met de nieuwe investering komen er 70 jobs bij.

Gij zijt goed zot Voorn.
Die 1.200 waar jij naar verwijst zijn de boomhakkers, de grondwerkers, bouwvakkers, ververs, glazenwassers,  ... meegeteld. Dit zijn jobs voor enkele weken en voor 65% gedaan door buitenlanders. 
In Wallonië en Brussel is er een record aan faillissementen. Op sommige plaatsen met bijna 70%!!!
Het aantal leegstaande winkels in ons land is opnieuw toegenomen, en dat al voor het tiende jaar op rij. Dat blijkt uit een studie van onderzoeksgroep Locatus. Begin vorige maand stonden meer dan 21.000 winkelpanden, cafés en restaurants leeg, vooral in de klassieke winkelstraten. In de laatste 10 jaar is het aantal leegstaande panden verdubbeld.

voorn

02 feb 2018, 11:39

dejules schreef: Op de site in Saint-Ghislain werken momenteel 350 mensen, voornamelijk buitenlanders. Het zijn vooral ingenieurs en mensen met een ICT-profiel, technische profielen dus. Met de nieuwe investering komen er 70 jobs bij.
Verleden week schreef ik ; dat om werkzekerheid te hebben men ICT en IT bachelor moest studeren.
En dan lachte je dat weg met de woorden dat iedereen Burgelijk Ingenieur moest worden.
dejules

02 feb 2018, 11:51

voorn schreef:
dejules schreef: Op de site in Saint-Ghislain werken momenteel 350 mensen, voornamelijk buitenlanders. Het zijn vooral ingenieurs en mensen met een ICT-profiel, technische profielen dus. Met de nieuwe investering komen er 70 jobs bij.
Verleden week schreef ik ; dat om werkzekerheid te hebben men ICT en IT bachelor moest studeren.
En dan lachte je dat weg met de woorden dat iedereen Burgelijk Ingenieur moest worden.
Idioten zeggen dat enkel scholing mensen weghoudt uit de werkloosheid. Zelfs onder hooggeschoolden is er een strijd op leven en dood bezig om goed betaalde jobs.
Mijn stelling is dat je met scholing niet DE werkloosheid oplost omdat er gewoon veel meer werklozen zijn dan dat er jobs zijn. En die schaarse jobs worden nu opgedeeld in deeltijdse jobs waardoor het aanbod werklozen eindeloos wordt met als gevolg dat de lonen niet meer stijgen. Als er een pil bestond die iedereen hoogbegaafd maakt dan lopen de burgerlijk ingenieurs achter de vuilkar. 
Gast

02 feb 2018, 13:08

dejules schreef:.....
Het aantal leegstaande winkels in ons land is opnieuw toegenomen, en dat al voor het tiende jaar op rij. Dat blijkt uit een studie van onderzoeksgroep Locatus. Begin vorige maand stonden meer dan 21.000 winkelpanden, cafés en restaurants leeg, vooral in de klassieke winkelstraten. In de laatste 10 jaar is het aantal leegstaande panden verdubbeld.
En uiteraard beweren "slimmerikken" dat dit komt door de e-commerce.  De realiteit zal wel eerder zijn dat de mensen de knip op de beurs houden.

Wil.

02 feb 2018, 13:55

The Spirit of Flanders schreef: En uiteraard beweren "slimmerikken" dat dit komt door de e-commerce.  De realiteit zal wel eerder zijn dat de mensen de knip op de beurs houden.
Afbeelding
Bron
Vliegtickets, reizen, hotels, evenementen ... kortom, het plezierige leven.
Maar Daens zit er aan te komen en de mensen zitten - op de statutaire ambtenaren na - allemaal zonder werk. :roll:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Paul Siemons

02 feb 2018, 14:41

En het hou niet op : werk bij de vleet

Plopsaland zoekt 2.000 nieuwe medewerkers

https://nieuws.vtm.be/cultuur-media/plo ... edewerkers

dejules

02 feb 2018, 15:16

Paul Siemons schreef:En het hou niet op : werk bij de vleet

Plopsaland zoekt 2.000 nieuwe medewerkers

https://nieuws.vtm.be/cultuur-media/plo ... edewerkers

Juicht allen, er is werk.
Voor de babyboomers betekende werk een vaste full-time job die goed betaald was en bevorderingen inhield. De industrie is bijna volledig verdwenen en nu moet de jeugd blij zijn met een tijdelijke deeltijdse slecht betaalde job die je niet eens de mogelijkheid geeft om het ouderlijk nest te verlaten. 

socrates

02 feb 2018, 16:15

Niemand schijnt dat hier te geloven, maar in de zogenaamd ontwikkelde landen, is de erfzonde niet meer toepasselijk. Men
zal er zijn denk-en spierkracht niet meer moeten verhuren omwille van
eonomische streefdoelen. Die "sociale" (r)evolutie zal veel sneller
verlopen dan de politici  willen toegeven; Zij die de eerstvolgende
Wereldoorlog overleven zullen zich zeker anders moeten gaan organiseren.
Afbeelding
Arbeid ,hetzij geestelijk hetzij lichamelijk, is nu nog de spil van onze economische samenleving,  AIs binnen ten laatste tien jaar de overgrote meerderheid van taken door robots zal worden uitgevoerd ontstaat er een enorm probleem van herverdeling van de welvaart. Welke partij is daar in de Westelijke Wereld mee bezig ? Waarmee zullen niet-werkende massa's dan worden bezig gehouden ? Hoe lang kan een democratie in zulke omstandigheden overleven ? Hoelang kan ontwikkelingshulp de miljoenen werk (inkomen) zoekende Afrikanen nog beletten om te migreren ?
Georganiseerde arbeid wordt niet schaars, hij verdwijnt, zoals een uitstervende diersoort, is dit het begin van het einde voor de homo sapiens ?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
Gast

02 feb 2018, 16:35

Wil. schreef:
The Spirit of Flanders schreef: En uiteraard beweren "slimmerikken" dat dit komt door de e-commerce.  De realiteit zal wel eerder zijn dat de mensen de knip op de beurs houden.
Afbeelding
Bron
Maar Daens zit er aan te komen en de mensen zitten - op de statutaire ambtenaren na - allemaal zonder werk. :roll:
Ik ken een paar jonge koppels die nog uitsluitend sparen voor een reisje.  Mijn laatste huurder , en dat is reeds een vijftiger , ging op reis naar Teneriffe , maar kon noodgedwongen slechts 500 Euro stookolie per keer aankopen.  Als men dan toch aan een reisje toe is om zich te onthaasten of om tegen een burn-out te vechten , dan gaat de knip op de beurs voor aankoop van dagelijkse en luxe producten - en zullen er nog veel winkels in de toekomst sluiten. 

Allemaal zonder werk ? Nee hoor , dat was ten tijde van Daens ook NIET het geval !  Ze konden zelfs kinderen werk geven , als dat geen arbeidschaarste was.  Ze moesten toen wel , en nu blijkbaar ook ,  meer en meer uren per dag slaven voor een loon waar ze amper konden van leven.  DAT is wat ik noem "back to the future of 1900"

socrates

02 feb 2018, 16:58

The Spirit of Flanders schreef:
Wil. schreef:
Afbeelding
Bron
Ik ken een paar jonge koppels die nog uitsluitend sparen voor een reisje.  Mijn laatste huurder , en dat is reeds een vijftiger , ging op reis naar Teneriffe , maar kon noodgedwongen slechts 500 Euro stookolie per keer aankopen.  Als men dan toch aan een reisje toe is om zich te onthaasten of om tegen een burn-out te vechten , dan gaat de knip op de beurs voor aankoop van dagelijkse en luxe producten - en zullen er nog veel winkels in de toekomst sluiten. 

Allemaal zonder werk ? Nee hoor , dat was ten tijde van Daens ook NIET het geval !  Ze konden zelfs kinderen werk geven , als dat geen arbeidschaarste was.  Ze moesten toen wel , en nu blijkbaar ook ,  meer en meer uren per dag slaven voor een loon waar ze amper konden van leven.  DAT is wat ik noem "back to the future of 1900"
Ten tijde van Daens was werken een straf, nu is het een gunst !

voorn

02 feb 2018, 17:00

Werkeloosheid is er steeds geweest.
Toen ik in 1968 mijn legerdienst ging doen had ik al een half jaar in de industrie gewerkt bij ENI.
Heel Antwerpen zat op de bouw van de chemische nijverheid. Werk bij de vleet.
En toch stond er een stoet in de Bosschaertstraat te stempelen.

socrates

02 feb 2018, 17:06

voorn schreef:Werkeloosheid is er steeds geweest.
Toen ik in 1968 mijn legerdienst ging doen had ik al een half jaar in de industrie gewerkt bij ENI.
Heel Antwerpen zat op de bouw van de chemische nijverheid. Werk bij de vleet.
En toch stond er een stoet in de Bosschaertstraat te stempelen.
3 % niet-werkenden  wordt politiek beschouwd als volledige tewerkstelling, In 1968 "werk bij de vleet"was een meerderheid van vrouwen nog niet in de formele economie actief, In sommige econimische sectoren werden vrouwen, als ze huwden ontslagen. ook nachtwerk was voor hen, tot voor kort, nog verboden;. Het aantal potentiële werknemers is veel sterker toegenomen dan het aantal werkplaatsen dat trouwens afnam zeker voor minder geschoolden.