Sociale Mix op School
Dat is toch de bedoeling van de sociale mix ? Ouders die niet van wanten weten of niet over voldoende internet beschikken vallen anders uit de boot. En de NV(A) is hier tegen , die wenst dat "minder krachtige" ouders uit de boot vallen ....
-
Idefix - Lid geworden op: 21 jun 2007, 18:58
- Locatie: Vlaams Brabant
De ervaring met sociale mix in de scholen die ik ermee heb is dat het algemeen niveau van de klas zakt naar gelang er meer allochtonen bij komen. Het gaat zelfs zover dat sommige ouders hun kinderen naar een andere school sturen (een internaat bv.) om hun kinderen niet achterop te laten hinken en hun latere kansen bij hogere studie's niet in gevaar te brengen.
Oorspronkelijk was de bedoeling om 'from the bottom up' toe te passen, de ondersten zouden zich optrekken aan de hoogsten maar het tegendeel is in de praktijk vastgesteld, de laagsten trekken de hoogsten omlaag.
Oorspronkelijk was de bedoeling om 'from the bottom up' toe te passen, de ondersten zouden zich optrekken aan de hoogsten maar het tegendeel is in de praktijk vastgesteld, de laagsten trekken de hoogsten omlaag.
De zon is gratis voor iedereen
-
voorn - Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
- Locatie: Antwerpen
Hier in onze wijk zijn de scholen voor 90% vreemd ingekleurd door een groot aantal sociale woningen.
Willen we nu een sociale mix moet de helft van die sociaal armen op zoek naar onderwijs buiten de buurt.
En moet men op zoek naar de beter sociale klasse die maar 10% uitmaakt van de buurt en waarvan het merendeel senioren zijn.
Willen we nu een sociale mix moet de helft van die sociaal armen op zoek naar onderwijs buiten de buurt.
En moet men op zoek naar de beter sociale klasse die maar 10% uitmaakt van de buurt en waarvan het merendeel senioren zijn.
Aan voorn en Idefix : het is de taak van de leraar of lerares om het niveau hoog te houden en de eindtermen op een voortreffelijke manier te halen , en ook het sociaal gedrag bij te sturen. Als dat bij sommige jongeren niet lukt , dan moet men daar extra tijd na de schooltijd aan besteden. Het probleem is dat leerkrachten met alles en nog wat opgezadeld worden , als een soort slaven overal moeten inspringen en lessen geven die ver buiten hun eigen competenties liggen. Een germaniste die plotseling wiskunde moet gaan geven is schering en inslag. Je kan er van op aan dat het niveau dan ook inderdaad verlaagt.
-
Phoebe - Lid geworden op: 16 mar 2003, 01:30
- Locatie: In ons mooie Vlaanderen
Ik vraag me af hoeveel kansarme kinderen er in de klassen zitten waar de kinderen met achternaam Saksen Coburg schoollopen ?
Ik kan je niet anders dan gelijk geven Idefix , kinderen waarvan er meerdere in de klas geen Nederlands spreken , die bovendien nog achteruit zijn in leerstof die ze volgens hun leeftijd al zouden moeten hebben, die zetten als het ware een rem op het doorsnee niveau van de klas . Een leerkracht kan geen normale les meer geven zoals het doorgaans zou moeten zijn , denk ik ..
Als je dan nog te maken krijgt met kinderen die thuis strikt in hun religie opgevoed worden en daardoor niet willen spelen met meisjes, geen muziek/zangles willen volgen , niet meegaan op dag - en andere uitstappen , geen hand willen geven of niet willen luisteren naar vrouwelijke leerkrachten dan is de sociale mix inderdaad mislukt op voorhand .
Ondertussen moeten de autochtone ouders , met moeders die werken , het maar uitzoeken hoe ze, naar een andere gemeente, hun kinderen dagelijks tijdig op school krijgen en zelf op tijd op hun werk zijn ( d.i. indien de sossen dan niet staken - maar dit terzijde )
Ik kan je niet anders dan gelijk geven Idefix , kinderen waarvan er meerdere in de klas geen Nederlands spreken , die bovendien nog achteruit zijn in leerstof die ze volgens hun leeftijd al zouden moeten hebben, die zetten als het ware een rem op het doorsnee niveau van de klas . Een leerkracht kan geen normale les meer geven zoals het doorgaans zou moeten zijn , denk ik ..
Als je dan nog te maken krijgt met kinderen die thuis strikt in hun religie opgevoed worden en daardoor niet willen spelen met meisjes, geen muziek/zangles willen volgen , niet meegaan op dag - en andere uitstappen , geen hand willen geven of niet willen luisteren naar vrouwelijke leerkrachten dan is de sociale mix inderdaad mislukt op voorhand .
Ondertussen moeten de autochtone ouders , met moeders die werken , het maar uitzoeken hoe ze, naar een andere gemeente, hun kinderen dagelijks tijdig op school krijgen en zelf op tijd op hun werk zijn ( d.i. indien de sossen dan niet staken - maar dit terzijde )
In de Stille Oceaan kan men elkander goed verstaan ....
En hoe ga je dat oplossen ? Alle allochtonen naar "eigen speciale" scholen sturen binnen hun getto's ? In Duitsland ( en ook Engeland ) stelt zich dat probleem amper , hoe komt dat ?Phoebe schreef:Ik vraag me af hoeveel kansarme kinderen er in de klassen zitten waar de kinderen met achternaam Saksen Coburg schoollopen ?
Ik kan je niet anders dan gelijk geven Idefix , kinderen waarvan er meerdere in de klas geen Nederlands spreken , die bovendien nog achteruit zijn in leerstof die ze volgens hun leeftijd al zouden moeten hebben, die zetten als het ware een rem op het doorsnee niveau van de klas . Een leerkracht kan geen normale les meer geven zoals het doorgaans zou moeten zijn , denk ik ..
Als je dan nog te maken krijgt met kinderen die thuis strikt in hun religie opgevoed worden en daardoor niet willen spelen met meisjes, geen muziek/zangles willen volgen , niet meegaan op dag - en andere uitstappen , geen hand willen geven of niet willen luisteren naar vrouwelijke leerkrachten dan is de sociale mix inderdaad mislukt op voorhand .
Ondertussen moeten de autochtone ouders , met moeders die werken , het maar uitzoeken hoe ze, naar een andere gemeente, hun kinderen dagelijks tijdig op school krijgen en zelf op tijd op hun werk zijn ( d.i. indien de sossen dan niet staken - maar dit terzijde )
-
Phoebe - Lid geworden op: 16 mar 2003, 01:30
- Locatie: In ons mooie Vlaanderen
Aparte (supplementaire) klassen ... en ze bezijden leerstof en taal ook integratielessen geven .. tot ze op hetzelfde niveau staan zoals de doorsnee leerling en ze op een succesvolle manier inblenden in het klasniveau en dezelfde kansen krijgen zoals elke leerling die hier school loopt.
Het is niet nodig om de autochtone leerling/ouder te 'straffen' om reden van nieuwkomers.
Diegenen die hier geboren zijn en schoollopen die kunnen gewoon mee in de klas . Of ze 'meekunnen' hangt dan af of ze bij hun thuis al Nederlands kunnen praten en hun kinderen wat kunnen bijstaan en of de opgroeiende kinderen de geboden kansen willen waarnemen .
. Indien niet dan zijn dat dan de toekomstige schoolverlaters zonder diploma .. die zogezegd geen kansen kregen ...
Het is niet nodig om de autochtone leerling/ouder te 'straffen' om reden van nieuwkomers.
Diegenen die hier geboren zijn en schoollopen die kunnen gewoon mee in de klas . Of ze 'meekunnen' hangt dan af of ze bij hun thuis al Nederlands kunnen praten en hun kinderen wat kunnen bijstaan en of de opgroeiende kinderen de geboden kansen willen waarnemen .
. Indien niet dan zijn dat dan de toekomstige schoolverlaters zonder diploma .. die zogezegd geen kansen kregen ...
In de Stille Oceaan kan men elkander goed verstaan ....
-
voorn - Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
- Locatie: Antwerpen
Als men de werkelijke oorzaak eens gaat in beeld brengen.
Waarom slagen de meisjes er wel in ondanks een mindere sociale achtergrond er toch in hogere studies aan te kunnen i.p.v de jongens. zeker bij de alochtonen.
Macho gedrag, interresse in andere geldbronnen .
Waarom slagen de meisjes er wel in ondanks een mindere sociale achtergrond er toch in hogere studies aan te kunnen i.p.v de jongens. zeker bij de alochtonen.
Macho gedrag, interresse in andere geldbronnen .
-
Paul Siemons - Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22
Stop toch met die onnozelheden .... ik lig hier zowat over de grond te rollen van het lachen!!The Spirit of Flanders schreef:Aan voorn en Idefix : het is de taak van de leraar of lerares om het niveau hoog te houden en de eindtermen op een voortreffelijke manier te halen , en ook het sociaal gedrag bij te sturen.
"Sociaal gedrag bijsturen....." .... lerares uit 6de studiejaar stelt dat er regelmatig geld en dingen van de klas en leerlingen verdwijnen .... betrapt de dader en levert hem af aan de directie .
En wat geschiedde: de onderwijzeres werd ontboden bij de burgemeester " ... kom ... laat het zo ... kansarm .. en ja voor U .. ook nog geen vaste benoeming ... zou wel wat langer kunnen duren ...
" Eindtermen op een voortreffelijke manier halen....." daar trekken die zich nogal wat van aan
Aparte klassen staat gelijk aan apartheid. Ge creeert een eigen biotoop en zich achteraf aanpassen aan de "gewone" klassen zal nog moeilijker verlopen dan ze er meteen in onder te dompelen.Phoebe schreef:Aparte (supplementaire) klassen ... en ze bezijden leerstof en taal ook integratielessen geven .. t.....
Geef eens een voorbeeld van wat er in zo'n integratieles aan kinderen gegeven wordt ?
-
frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
""En wat geschiedde: de onderwijzeres werd ontboden bij de burgemeester "
Bij de burgemeester nog wel. Amaai.
Ter uwer info: sociaal gedrag bijsturen is -jammer genoeg - één van de kerntaken geworden van het onderwijs. Je hebt geen flauw idee hoeveel moeite en tijd daar kan inkruipen.
Bij de burgemeester nog wel. Amaai.
Ter uwer info: sociaal gedrag bijsturen is -jammer genoeg - één van de kerntaken geworden van het onderwijs. Je hebt geen flauw idee hoeveel moeite en tijd daar kan inkruipen.