Droedels

Hier kan je allerlei spelletjes spelen op het forum: woordspelletjes, associatie spelletjes, titelsong-spelletjes, ...
Veel speelplezier!

chérie

13 apr 2018, 07:44

diba 4   
Chérie 2   
Reini 2 
Lotte 
een vriend is als een ruwe diamant, alleen jij kan hem doen schitteren

Reini

13 apr 2018, 09:49

Procman,
Wees ervan overtuigd dat diegenen die het spel meespelen,  allen het woord baker kennen.
Hier zijn mensen die het klappen van de zweep al jaren kennen.
Iedereen die het plaatje ziet dat u neerzette, leest de oplossing zo af. Je moest het nog niet omcirkelen.
Socrates was zo slim het een beetje moeilijker te maken, dat zijn we ook van hem gewend, hij kent zijn pappenheimers. :wink:

socrates

13 apr 2018, 10:18

@ procman
Nachtelijke inspiratie procman ?
Bij het ontwerpen van de droedel ben ik uiteraard vertrokken van het concept "baker". Door dat beeld rechtstreeks te gebruiken gaat voor de speler evenwel het plezier van het ontcijferen verloren. Van mijn kant is het de bedoeling om, via droedelige vraagstukken, de spelgenoten aan te zetten om zelf wat opzoekingswerk te doe. Zo kunnen ze  ze dan hun brein trainen en eventueel hun taalkennis uitbreiden. De omstandige uitleg over "baker" is zeker interessant maar die kon elke deelnemer ook zelf wel "wikipedieën" :wink:
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

procman4
Contacteer:

13 apr 2018, 12:16

Reini schreef:... Wees ervan overtuigd dat diegenen die het spel meespelen,  allen het woord baker kennen. 
Hier zijn mensen die het klappen van de zweep al jaren kennen. ...
Toon dan a.u.b. begrip voor "nieuwelingen" ; met slechts 14 dagen op de teller. 

Iedereen die het plaatje ziet dat u neerzette, leest de oplossing zo af. Je moest het nog niet omcirkelen. ...
Toch, toch !  In de afbeelding met de gele achtergrond alleszins ! 
Want in het kleine rechthoekje staan te veel andere details die de aandacht zouden afleiden van het woord "baker" ; zijnde de omcirkelde persoon. --> Herinner je : "links- en rechtshandig" 

En ..(*)
(*) En inderdaad, je hebt een punt voor de grote zwart-witte afbeelding die ik onderaan plaatste.

Twee redenen :
a) Mijn originele afbeelding vertoonde die rode cirkel door het "knip- en plakwerk" er boven.
b) Ik wou nog extra alluderen naar mijn allerlaatste regel   :wink:. Herlees desnoods ter plaatse ; op pag 496.

Ik verwijs naar Socrates op 4 april : Wij spelen om te leren en als het even kan ook om te lachenAfbeelding

procman4

procman4
Contacteer:

13 apr 2018, 13:43

socrates schreef:@ procman
Nachtelijke inspiratie procman ?
Gezegend zijn zij, die zes, zeven of acht uur aan een stuk én pijnloos slapen.

Bij het ontwerpen van de droedel ben ik uiteraard vertrokken van het concept "baker". Door dat beeld rechtstreeks te gebruiken gaat voor de speler evenwel het plezier van het ontcijferen verloren.

Van mijn kant is het de bedoeling om, via droedelige vraagstukken, de spelgenoten aan te zetten om zelf wat opzoekingswerk  te doe. Lijkt me niet altijd te lukken. Zo kunnen ze ze dan hun brein trainen en eventueel hun taalkennis uitbreiden. Zie a.u.b. lager.

De omstandige uitleg over "baker" is zeker interessant maar die kon elke deelnemer ook zelf wel "wikipedieën" :wink:
1. Lijkt me niet altijd te lukken ;   :cry: Ben soms teleurgesteld. En bemerk in onderstaande opsomming weinig van de "droedelige vraagstukken"

a) Tuinslang : 9 april : haar was een kort leven beschoren; één deelnemer zit juist ; na 3 minuten reeds : slang verjaagd.
b) Lawine : 10 april :  de eerste die antwoordde : Bingo. Na nog geen twee uren.  
c) Hoogoven  : het heilige vuur in jouw hoogoven werd reeds na 9 minuten geblust, ook weer door de 1e deelnemer
d) Bakermat : de bakermat is door de eerste speler terug in het berghok gelegd na .... 49 minuten. 

Anderzijds : meer dan één keer  proficiat met de "legovogel". Dat was andere koek !

2.  Zie a.u.b. lager.
Taalkennis uitbreiden : inderdaad, dat is het geval. Ik onthoud alleszins uit jouw enkele lijntjes de woorden :
- droedelige vraagstukken 
- wikipedieën
Dus hier (net als bij  de legovogel) : Afbeelding
3. Wikipedia-kader / afbeelding over "baker". Had ik in de klad-versie staan van mijn posting. En werd per ongeluk mee  geplaatst.
Trouwens : jij met je "klomp of kloef" ; dialectwoord. In het dialect van mijn ouders gebruikt men voor "baker"  een woord dat zelfs niet in de dikke Van Dale staat. Dat was dan ook de reden waarom dat Wikipedia kadertje "open" stond bij mij.

4. Zal wellicht moeten wachten tot vanavond, voor een nieuwe opdracht. Ben "curieus"

socrates

13 apr 2018, 15:00

Zo goed als onoplosbare opgaven maken is, naar mijn opvatting, al te makkelijk. Als men niet af en toe "Eureka" kan denken, wordt men het spel waarschijnlijk al snel beu. Daarom probeer ik relatief transparante opgaven af te wisselen met wat taaiere, type legovogel.
Tegen wil en dank wordt elk menselijk spel al gauw een competitie, niet iedereen heeft de gelegenheid om vrijwel constant voor zijn scherm te zitten, medespelers die maar beperkte tijd kunnen meedoen moeten dus ook de kans krijgen om eens te scoren, minder ingewikkelde opgaven geven hen dan die kans.
Ik herhaal dat ik hier kom om totaal vrijblijvend te "spelen"  het houdt mijn geest wakker en helpt me om mijn geheugen te oefenen en om mijn taalvoorraad aan te vullen.
PS: "Kloef" staat dan wellicht niet in Van Dale maar wel in het Vlaams Woordenboek en dit spel "spelen" vereist creatief omgaan met taal. Zie eventueel daar  www.vlaamswoordenboek.be/

socrates

13 apr 2018, 15:13

Afbeelding

lotte

13 apr 2018, 15:28

EEN ONDERKOMEN ?

socrates

13 apr 2018, 15:33

lotte schreef:EEN ONDERKOMEN ?
Excuseer mij, ik gaf een misleidende hint; de oplossing omvat slechts één woord.
Nee lotte geen "onder" "komen" , het is in dit geval een kwestie van voorzetsels, soms moeilijk om uit te beelden.
Gast

13 apr 2018, 17:17

overeenkomen ?

op :arrow: over 
1 :arrow: een
gemeente Komen

socrates

13 apr 2018, 19:45

diba schreef:overeenkomen ?

op :arrow: over 
1 :arrow: een
gemeente Komen
Ja diba je bent er weer geKOMEN :lol:
Als jij zo doorgaat moet boekhouding straks nog overuren kloppen :wink:

socrates

13 apr 2018, 19:46

Afbeelding
Gast

13 apr 2018, 22:02

verachten ? ( verafschuwen )

telefoon :arrow:
televisie :arrow:  tele ( Gr.)= ver  + een reeks achten
telescoop :arrow:

socrates

13 apr 2018, 22:04

diba schreef:verachten ? ( verafschuwen )

telefoon :arrow:
televisie :arrow:  tele ( Gr.)= ver  + een reeks achten
telescoop :arrow:
Perfect uitgelegd het cadeautje is in zicht. :lol:
Maar op dit uur is de boekhouding waarschijnlijk al naar huis. :lol:

lotte

13 apr 2018, 22:13

:wink: :roll:
Laatst gewijzigd door lotte op 13 apr 2018, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.