N-VA wil partij Islam verbieden

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

DelaVega

28 apr 2018, 17:03

Wil. schreef:
Ook sof en Wil: blíjven ontkennen dat wij collectief verarmd worden?  
Ik heb niet die indruk, schreef ik voordien reeds. Ik vroeg aan jou hoe jij dat zo zeker lijkt te wéten? Misschien kun je me diezelfde feiten even aangeven, zodat ik je kan bijtreden, maar voorlopig ga ik op mijn eigen visie voort.

Er moet toch een manier zijn om objectief vast te stellen dat  we verarmen?
Sociale schade van besparingsbeleid in EU zwaar onderschatNiet alleen de crisis zelf, maar vooral de harde besparingen op sociale uitgaven, hebben een blijvende schade aangericht in het leven van heel wat kwetsbare mensen in Europa. Depressies, uiteengevallen gezinnen, zware gezondheidsschade, zelfdodingen, massale uithuiszettingen, stijgende dakloosheid … zijn zoveel tragedies die wijzen op een erosie van fundamentele rechten. Die schade is vaak hetzij onherstelbaar, hetzij zeer langdurig. De cijfers zeggen op dit vlak niet zo veel; kwalitatief onderzoek des te meer. Het wordt dringend tijd voor een ‘sociaal her-investeringsbeleid’. Dit zijn de bevindingen van de eerste fase van het RE-InVEST onderzoek, dat in 13 Europese regio’s wordt gevoerd. Contactpersoon: Ides Nicaise
Windows 8.1; Geïnstalleerd geheugen 8,00 GB; 64-bits besturingssysteem; Intel(r)Core (TM) i5 4440 CPU @ 3.10GHz; Internet Explorer 11; Ccleaner; MWB; AdwCleaner; Windows Defender.

Wil.

28 apr 2018, 18:30

Die link leidt nergens toe, DelaVega. En als ik verder ga naar Nicaise op die blz. dan krijg ik een waslijst artikelen over onderwijs.
Graag een goed volgbare link met gegevens over dit land; niet over "Europa" want dat is zowel Griekenland als Duitsland. Eén grote penseelstreek om iets aan te duiden over onze situatie? Ik denk dat dat niet de juiste manier is.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

28 apr 2018, 18:55

Hieronder zie je in het oranje-bruin de evolutie van het bbp van Vlaanderen (=brp)
In het groen wordt de ISEW weergegeven. De ISEW geeft weer hoe een economie bijdraagt tot het welzijn van de bevolking. Dat gebeurt op basis van een afweging tussen de baten en de kosten of uitgaven van economische activiteiten. Die baten zijn weerspiegeld in de uitgaven van de huishoudens. Maar in tegenstelling tot het BBP houdt de ISEW behalve deze baten ook rekening met onder meer de waarde van (onbetaalde) huishoudelijke arbeid, de welvaartsverliezen door inkomensongelijkheid en de welvaartsverhogende overheidsuitgaven (bv. voor onderwijs en gezondheidszorg).
Lees de samenvatting hier.
Wat hier onmiddellijk duidelijk wordt, is dat in de periode 2008-2009 de ISEW stevig gedaald is (begrijpelijk: internationale fin. crisis) , maar sindsdien weer stijgend is. Jammer genoeg zijn er geen gegevens die de laatste 4 jaar evalueren.

Afbeelding

Wil.

28 apr 2018, 18:59

Hieruit: "België bevindt zich aan de betere kant, vooral Zuid-Europa is zwaar getroffen. Griekenland bijvoorbeeld, maar ook in Spanje zijn in een paar jaar tijd een kwart miljoen gezinnen uit hun huis gezet"

Zie je wat ik bedoel met één penseeltrek voor gans Europa? En dan wordt hier nog geen onderscheid gemaakt tussen Franstalig belgië en Vlaanderen...

frits1955

28 apr 2018, 19:04

ik ben hier niet begonnen over Nicaise he - zijn onderzoek gaat nu eenmaal over Europa.
Overigens is naar mijn bescheiden mening de uitspraak:" We gaan collectief achteruit" dubieus. Wie zijn "we"? Er komen hier jaarlijks wel een paar duizend miljonairs bij - volgens mij gaan die niet bepaald collectief achteruit.
Anderzijds heeft ons land blijkbaar één van de hoogste kinderarmoedecijfers 
http://www.knack.be/nieuws/belgie/unice ... 66157.html
Laatst gewijzigd door frits1955 op 28 apr 2018, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.

28 apr 2018, 19:11

Deze grafiek maakt duidelijk waar Vlamingen zich situeren in Europa. Het percentage mensen dat onder de armoederisicodrempel zit, is heel laag.

Afbeelding

Bron: Homans :lol:

DelaVega

28 apr 2018, 19:36

Jammer dat ik niet behoor tot de groep boven de armoede grens. Binnenkort zal ik nog, volgens de regering-Michel , in opdracht van NV-A,10% van mijn ziekte-uitkering moeten inleveren.. Mercie, Homans
Windows 8.1; Geïnstalleerd geheugen 8,00 GB; 64-bits besturingssysteem; Intel(r)Core (TM) i5 4440 CPU @ 3.10GHz; Internet Explorer 11; Ccleaner; MWB; AdwCleaner; Windows Defender.
Ice

28 apr 2018, 19:51

"Graag een goed volgbare  link met gegevens over dit land"
HUH??
Mag het ook gaan over ménsen?
Over ervaringen van mensen die het steeds moeilijker hebben en dat ook zien in hun omgeving in plaats van over het gegoochel met cijfertjes, niet zelden misleidend, om te weerleggen dat onze welvaart wel degelijk terugloopt en wij in werkelijkheid tóch collectief verarmen?  :roll: In stijgende lijn sinds de invoering van de euro.

Of denken jullie dat alle méningen bewezen moeten worden?
Zou er íemand, die het moeilijk heeft om de eindjes aan elkaar te knopen, wakker liggen van jullie cijfertjes die zijn armoede ontkennen?!  8O Vult dat zijn buik of betaalt dat zijn rekeningen?
Man, man....blijf volhouden dat 'wij het nog goed hebben', de politiek juicht jullie toe met een brede smile want dat betekent dat hun bedrog en leugens geslikt worden als zoete koek en ze nog heel wat krediet krijgen om ons nog verder te pluimen..

Wil.

28 apr 2018, 20:05

Ice schreef:"Graag een goed volgbare  link met gegevens over dit land"
HUH??
Mag het ook gaan over ménsen?
Het verrast me dat je lijkt te denken dat ik met 'dit land' bedoel de grondoppervlakte. Ik wil wel degelijk meer te weten komen over de mensen. Een link die leidt naar 'Page not found' is dan niet zo'n beste start.
Over ervaringen van mensen die het steeds moeilijker hebben en dat ook zien in hun omgeving in plaats van over het gegoochel met cijfertjes,
Wel, dat is nu precies wat ik wil te weten komen, maar dan niet van de ervaringen van één persoon. Mijn eigen indrukken   laten me nl. het tegendeel ervaren. Ik kan het best mis hebben, maar dan moet er een manier zijn om de juiste indrukken - wat zijn die? - te kunnen krijgen.
Of denken jullie dat alle méningen bewezen moeten worden?
Dat móet niet maar als je een mening kunt onderbouwen met de inzichten van iemand die er beroepsmatig een hele tijd mee bezig is geweest, dan heb ik de neiging om die mening waardevol te vinden.
Mijn mening - onbewezen uiteraard - is dat die toenemende armoede er niet is.

Wil.

28 apr 2018, 20:17

frits1955 schreef:Anderzijds heeft ons land blijkbaar één van de hoogste kinderarmoedecijfers 
http://www.knack.be/nieuws/belgie/unice ... 66157.html
Brussel: minder dan de helft van de bevolking is als belg geboren (44%) Valt het dan te verwonderen dat de armoede er hoger is? Voeg daar nog aan toe dat een grote stad de armoede aanzuigt. Mensen die van geen hout pijlen weten te maken, gaan niet als eerste keuze naar bv. Zoersel om daar een nieuw bestaan op te bouwen.

Daar komt nog bij dat de hogere middenklasse Brussel aan het ontvluchten is. Zou je er zelf willen wonen??

DelaVega

28 apr 2018, 20:17

Het feit is dat ik steeds armer word onder de regering Homans!

Wil.

28 apr 2018, 20:26

DelaVega schreef:Het feit is dat ik steeds armer word onder de regering Homans!
Dat is mogelijk. De 'regering Homans' is er ook niet specifiek op uit om het jou naar de zin te maken. De huidige regering moet m.i. 'the greatest happiness of the greatest number' proberen te bereiken. Dat betekent soms dat één persoon minder krijgt terwijl 5 anderen méér krijgen.
Gast

28 apr 2018, 20:31

Wil. schreef:
Dat is mogelijk. De 'regering Homans' is er ook niet specifiek op uit om het jou naar de zin te maken. De huidige regering moet m.i. 'the greatest happiness of the greatest number' proberen te bereiken. Dat betekent soms dat één persoon minder krijgt terwijl 5 anderen méér krijgen.
Heel juist Wil. , die 5 anderen hadden het echt niet nodig om meer te krijgen. Maar stel het eerder omgekeerd : vijf personen krijgen minder opdat die ene ( rijke ondernemer ) meer zou krijgen. Zo werkt dat bij de neo-liberale NV(A) en bij de liberalen van de oude garde.

DelaVega

28 apr 2018, 20:32

Wil. schreef:
Begrijpelijk. Daarom dat ik ook gelukkig ben met debescherming van het beslagrecht.dat mij nog enigszins een waardig leven kan
bieden.