Droedels

Hier kan je allerlei spelletjes spelen op het forum: woordspelletjes, associatie spelletjes, titelsong-spelletjes, ...
Veel speelplezier!

socrates

27 aug 2018, 20:59

diba schreef:bokaal ? ( glazen pot )

bok + kaalkop
Mijn bokaal is al meteen gebroken :( hij brengt je+2

Dit is een Spelletje maar toch ook een forum 
Gezien de jongste "evolutie" van ons spel dacht ik dat we onze spelregels misschien licht kunnen aanpassen in volgende zin:
- Men mag in een opgave andere courante talen (Frans, Engels, Duits) gebruiken (Laptop, U-boot)
- Men mat eigennamen van bv. steden, monumenten en bekende        figuren gebruiken (Turnhout, Becket)
- Men kan, mits het vooraf bekend te maken, een droedel of crypto      maken met meer dan één woord (sla bakken)of zelfs met een        bekend gezegde 

- Wie een opgave deed en die goedkeurt kan best meteen de      puntentelling zelf aanpassen

Graag ieders mening hieromtrent (ook van hen die nooit meespelen)
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
Sita

27 aug 2018, 21:41

socrates schreef:
Gezien de jongste "evolutie" van ons spel dacht ik dat we onze spelregels misschien licht kunnen aanpassen in volgende zin:
- Men mag in een opgave andere courante talen (Frans, Engels, Duits) gebruiken (Laptop, U-boot)
- Men mat eigennamen van bv. steden, monumenten en bekende        figuren gebruiken (Turnhout, Becket)
- Men kan, mits het vooraf bekend te maken, een droedel of crypto      maken met meer dan één woord (sla bakken)of zelfs met een        bekend gezegde 

- Wie een opgave deed en die goedkeurt kan best meteen de      puntentelling zelf aanpassen

Voor mij is dat allemaal goed hoor. Maar ik vermoed dat jouw bokaal dan nog sneller gebroken wordt  :)
Anderzijds, ik begin sowieso al vlug tips te geven wanneer iets niet snel geraden wordt,
ben bang dat ik het dan te moeilijk gemaakt heb :o

Als ik me niet vergis zijn de "droedelmakers" hier enkel jij, procman4 en ikzelf. En bij crypto's jij, chérie en ik.
Mijn inspiratie begint een beetje op te raken ...

Tussen haakjes, ik vraag me al een hele poos af of iemand nog iets van hollygan gehoord heeft ...

socrates

27 aug 2018, 22:31

Sita schreef:
socrates schreef:
- Men mag eigennamen van bv. steden, monumenten en bekende        figuren gebruiken (Turnhout, Becket)

Voor mij is dat allemaal goed hoor. Maar ik vermoed dat jouw bokaal dan nog sneller gebroken wordt  :)
Anderzijds, ik begin sowieso al vlug tips te geven wanneer iets niet snel geraden wordt,

Als ik me niet vergis zijn de "droedelmakers" hier enkel jij, procman4 en ikzelf. En bij crypto's jij, chérie en ik.

Tussen haakjes, ik vraag me al een hele poos af of iemand nog iets van hollygan gehoord heeft ...
Nee Holygan die volgens zijn profiel hier al jaren meedraait zou wel eens ziek kunnen zijn; ook in andere rubrieken niets meer van hem gezien.
Als onze opgaven te makkelijk worden heeft degene die hem oplost er ook weinig plezier aan, het moet natuurlijk doenbaar blijven, onmogelijk op te lossen crypto of droedel maken lijkt me niet moeilijk en "juiste" moeilijkheidsgraad in stand houden is dan weer wat anders, maar bedoeling blijft toch te spelen en liefst wat creatief bezig te zijn met "taal" het enige middel dat we hier kunnen gebruiken;
Het is wel de bedoeling dat wie dan ook een droedel of een crypto kan voorstellen, wij vormen geen selectte of aparte club en behalve chérie die zich als vrijwilliger had aangeboden voor de boekhouding heeft iedereen hier dezelfde status . 

lotte

27 aug 2018, 23:01

socrates schreef:
Sita schreef:
socrates schreef:
- Men mag eigennamen van bv. steden, monumenten en bekende        figuren gebruiken (Turnhout, Becket)

Nee Holygan die volgens zijn profiel hier al jaren meedraait zou wel eens ziek kunnen zijn; ook in andere rubrieken niets meer van hem gezien.
Als onze opgaven te makkelijk worden heeft degene die hem oplost er ook weinig plezier aan, het moet natuurlijk doenbaar blijven, onmogelijk op te lossen crypto of droedel maken lijkt me niet moeilijk en "juiste" moeilijkheidsgraad in stand houden is dan weer wat anders, maar bedoeling blijft toch te spelen en liefst wat creatief bezig te zijn met "taal" het enige middel dat we hier kunnen gebruiken;
Het is wel de bedoeling dat wie dan ook een droedel of een crypto kan voorstellen, wij vormen geen selectte of aparte club en behalve chérie die zich als vrijwilliger had aangeboden voor de boekhouding heeft iedereen hier dezelfde status . 

socrates,
 de mogelijkheden om tot een oplossing te komen bij de crypto's en droedels worden ruimer,
daarom niet eenvoudiger, toch werd er meermaals vastgesteld dat "moeilijk ook gaat"

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

chérie

28 aug 2018, 08:42

ik ben volledig akkoord met de voorgestelde nieuwe spelregels

Sita - 4 

chérie - 2

diba 2
een vriend is als een ruwe diamant, alleen jij kan hem doen schitteren
Gast

28 aug 2018, 09:00

Geen probleem met de voorgestelde aanpassingen.

Reini

28 aug 2018, 09:22

Voor mij OK hoor, we zullen snel merken of er nog wat kan gevonden worden zonder veel tips  :wink:
Sita

28 aug 2018, 10:45

socrates schreef: Het is wel de bedoeling dat wie dan ook een droedel of een crypto kan voorstellen, wij vormen geen selectte of aparte club en behalve chérie die zich als vrijwilliger had aangeboden voor de boekhouding heeft iedereen hier dezelfde status . 
Het was niet mijn bedoeling de droedel- en cryptomakers tot een select gezelschap te "promoveren" :)
Bij de droedelmakers was ik chérie nog vergeten te vermelden  :oops:

Wat ik wilde zeggen is, hoe meer makers, hoe meer ideeën en diversiteit in de opgaves.
Maar ik besef (uit ondervinding) dat een goede en duidelijke opgave maken niet altijd makkelijk is.

Wat hollygan betreft, ik hoop dat hij niet ziek is.
Ik denk dat hij, samen met chérie en nog enkele anderen, één van de pioniers van het spelletjesforum is.

En om de stand niet uit het oog te verliezen  :lol:

Sita - 4 

chérie - 2

diba 2

chérie

28 aug 2018, 12:20

:lol: :lol:zo is dat!

Afbeelding

denook

28 aug 2018, 13:57

DIERENLIEFDE?

de 'vieren' worden dieren
en de 'dief' wordt liefde

denook

chérie

28 aug 2018, 16:07

en dat is juist!

Sita - 4  

chérie - 2 

diba 2

Denook 2

socrates

28 aug 2018, 21:13

Sita schreef:
Wat ik wilde zeggen is, hoe meer makers, hoe meer ideeën en diversiteit in de opgaves.
Maar ik besef (uit ondervinding) dat een goede en duidelijke opgave maken niet altijd makkelijk is.
Hoe meer makers hoe meer creativiteit van makers en zoekers Dat is ook voor mij de reden waarom ik hieraan deelneem. De medici zijn er steeds meer van overtuigd dat "bewegen" van essentieel belang is voor de menselijke gezondheid. Ik zou durven zeggen dat het "bewegen" van de breincellen zeker even belangrijk is en in dat kader is dit soort denkspelletjes wellicht dan ook een gezonde bezigheid..Jammer dat het aantal actieve spelers beperkt blijft.
De moeilijkheid, vooral bij een droedel ,is volgens mij de grote veelheid aan informatie die in een "beeld" kan zitten; voor de 'makers' komt het er dan op aan de opgave zo éénduidig als mogelijk te maken zonder dat ze tegelijk al te doorzichtig wordt. De zoeker kan immers bij wijze van spreken, als het ware in elke pixel een betekenis gaan zien (voorbeeld Turnhout waarin de stapel brandhout bedekt is met een dun laagje sneeuw) de zoeker gaat er immers van uit dat de maker niet toevallig dat bepaalde beeld heeft gebruikt.
Vaak kunnen tips de zoekers op het juiste spoor zetten zodat een bepaalde opgave niet eindeloos moet blijven staan en andere inzendingen daardoor geen kans laten.

socrates

28 aug 2018, 21:57

Afbeelding

lotte

28 aug 2018, 22:09

TARWEVELD ?

veld + bloem + deegrol
veronderstel dus dat er tarwe geteelt wordt  op het veld
heb je dan tarwebloem om brooddeeg te maken.

socrates

28 aug 2018, 22:40

lotte schreef:TARWEVELD ?

veld + bloem + deegrol
veronderstel dus dat er tarwe geteelt wordt  op het veld
heb je dan tarwebloem om brooddeeg te maken.
Jouw broodje is nog niet gebakken lotte :D