Brussel wil mensen zonder papieren opleiding en job geven
-
De kannibaal - Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25
De term FTE is waarschijnlijk uitgevonden door de ambtenaar in het onderwijs. Op zijn minst 4 maanden volledige vakantie en 18 uren werken of aanwezigheid in de klas per week, is een full time equivalent. En dan nog durven klagen dat er onderbezetting is.
-
frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
"Aanwezigheid in de klas" - waarop wacht je beste man om U aan te melden om 18 uren "aanwezig" te zijn in de klas en een half jaar vakantie te hebben? Toch bizar dat 50% van de jonge leerkrachten binnen de 5 jaar afhaakt en dat ondanks wat uurtjes "aanwezig" te zijn en een half jaar vakantiegewijs in de hangmat te liggen.Op zijn minst 4 maanden volledige vakantie en 18 uren werken of aanwezigheid in de klas per week, is een full time equivalent. En dan nog durven klagen dat er onderbezetting is.
Ik zal u even confronteren met de werkelijkheid anno 2019:
...Onderzoek via uur aan uur dagboek bij bijna 10.000 leerkrachten:Uit de resultaten blijkt dat voltijdse leerkrachten in het lager onderwijs een langere werkweek (41 uur en 48 minuten) hebben dan in het kleuteronderwijs (41 uur en 4 minuten) en het buitengewoon basisonderwijs (38 uur). In het secundair onderwijs werkt een voltijdse leerkracht in de eerste graad 42 uur en 13 minuten, in de tweede graad 41 uur en 33 minuten en in de derde graad 42 uur en 56 minuten....Opvallend is dat er ook tijdens de vakanties, in het weekend en ’s avonds veel gewerkt wordt. 30 procent van de leerkrachten is aan het werk tussen 19.30 uur en 21.30 uur”. Het gaat dan onder meer om administratie, overleg, vorming, lesvoorbereidingen en verbeterwerk. Leerkrachten besteden slechts 32 procent (secundair) tot 38 procent (basis) van hun tijd aan het echte lesgeven.
Ik kan U na 41 jaar ervaring enkel bevestigen dat bovenstaande grotendeels klopt.
U kan nu verder fabuleren want het heeft toch geen zin om jullie te confronteren met de werkelijkheid.
-
dejules
Het ondernemersvertrouwen in België is in juni gedaald naar het laagste niveau in meer dan drie jaar. Dat blijkt uit een enquête door de Nationale Bank.
De indicator die het vertrouwen van de ondernemers meet, zakte naar -4,9, het laagste niveau sinds februari 2016.
https://www.hln.be/geld/economie/vertro ... ~ae507c87/
De indicator die het vertrouwen van de ondernemers meet, zakte naar -4,9, het laagste niveau sinds februari 2016.
https://www.hln.be/geld/economie/vertro ... ~ae507c87/
-
Frits ,tot mijn grootste spijt moet ik U mede delen dat er uitzonderlijk eens een streber bij is, die de door U opgegeven prestaties wil benaderen. Ik ben persoonlijk redelijk thuis in het milieu, en een vriend van mij, een leraar wiskunde in een hoog aangeschreven college zegt openlijk en bloot dat het leraar zijn een aangename bezigheid is, omdat het uitstekend betaald wordt, voor weinig werk en vooral onuitputtelijke vakanties. Hij geeft wel toe dat de weinige tijd dat hij in het college moet verblijven, uiterst moeilijk zijn omdat er met een hoop imbecielen niks te bereiken valt, maar dat de nadelen niet opwegen tegen de voordelen. Ook na 40 jaar dienst.frits1955 schreef: ↑24 jun 2019, 15:27"Aanwezigheid in de klas" - waarop wacht je beste man om U aan te melden om 18 uren "aanwezig" te zijn in de klas en een half jaar vakantie te hebben? Toch bizar dat 50% van de jonge leerkrachten binnen de 5 jaar afhaakt en dat ondanks wat uurtjes "aanwezig" te zijn en een half jaar vakantiegewijs in de hangmat te liggen.Op zijn minst 4 maanden volledige vakantie en 18 uren werken of aanwezigheid in de klas per week, is een full time equivalent. En dan nog durven klagen dat er onderbezetting is.
Ik zal u even confronteren met de werkelijkheid anno 2019:
...Onderzoek via uur aan uur dagboek bij bijna 10.000 leerkrachten:Uit de resultaten blijkt dat voltijdse leerkrachten in het lager onderwijs een langere werkweek (41 uur en 48 minuten) hebben dan in het kleuteronderwijs (41 uur en 4 minuten) en het buitengewoon basisonderwijs (38 uur). In het secundair onderwijs werkt een voltijdse leerkracht in de eerste graad 42 uur en 13 minuten, in de tweede graad 41 uur en 33 minuten en in de derde graad 42 uur en 56 minuten....Opvallend is dat er ook tijdens de vakanties, in het weekend en ’s avonds veel gewerkt wordt. 30 procent van de leerkrachten is aan het werk tussen 19.30 uur en 21.30 uur”. Het gaat dan onder meer om administratie, overleg, vorming, lesvoorbereidingen en verbeterwerk. Leerkrachten besteden slechts 32 procent (secundair) tot 38 procent (basis) van hun tijd aan het echte lesgeven.
Ik kan U na 41 jaar ervaring enkel bevestigen dat bovenstaande grotendeels klopt.
U kan nu verder fabuleren want het heeft toch geen zin om jullie te confronteren met de werkelijkheid.
De jongere leerkrachten uit mijn vriendenkring, leven van verlof naar verlof. Ze leven op vriendschappelijke basis met hun leerlingen, zoals het heden past, en ik heb ze nog nooit iets positief over het lesgeven horen vertellen. Elk feest wordt beleefd met de leerlingen , van de ene coma zuip partij naar de andere.......Geen enkele behoort waarschijnlijk tot de 10000 uitverkoren van Uw verhaal. Voor mij behoren ze tot de uitzuigers van de gemeenschap en hun aantal halveren zal niks veranderen aan het resultaat.
Om U te antwoorden, waarom ik het dan zelf niet gedaan heb. Als jonge ingenieur denkt gij niet aan later en 40 jaar geleden waren de lonen van de leerkrachten weinig uitnodigend. Ik kan U verzekeren dat het leven van een ingenieur minstens de dubbele inzet vereist van de fictieve werklast van de leerkracht die U hierboven beschrijft. Na 20 jaar werken waren de lonen in het onderwijs in versneld tempo gestegen en werklast en druk nam met de jaren toe. In het onderwijs zocht men mensen met ervaring, maar men moest opnieuw beginnen in de laagste betalingsschalen. Sommige van mijn collega's hebben de stap gezet en gingen naar hun zeggen verder in verlof modus.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Verlofmodus, hmmm ..... dat is voor de meerderheid van de werknemers toch de beste tijd van 't jaar, hé? En toch vinden ze in het onderwijs niet voldoende mensen om de open plaatsen in te vullen.
Wat is de verklaring daarvoor want aan de verloning ligt het tegenwoordig ook niet?
Wat is de verklaring daarvoor want aan de verloning ligt het tegenwoordig ook niet?

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
dejules
Mismatch.Wil. schreef: ↑24 jun 2019, 20:52Verlofmodus, hmmm ..... dat is voor de meerderheid van de werknemers toch de beste tijd van 't jaar, hé? En toch vinden ze in het onderwijs niet voldoende mensen om de open plaatsen in te vullen.
Een leraar geschiedenis is geen leraar fysica, toch?
-
frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
Aan wilde indianenverhalen aangaande het onderwijs is er op dit forum doorgaans geen gebrek - steevast komen die van mensen die het onderwijs enkel maar kennen van horen zeggen en dus naar believen wat verzinsels rondstrooien. Wat ingenieurs betreft: aangezien leerkrachten wiskunde al jaren een bedreigde soort zijn heb ik in de loop der jaren meerdere ingenieurs als collega gehad - toch voor een paar weken. Als lesgever deugden ze niet en toen ze begrepen wat ze allemaal behoorden te doen voor een wedde die probleemloos 3 tot 4 keer lager ligt dan een ingenieurspree bolden ze het allemaal zonder uitzondering af.Frits ,tot mijn grootste spijt moet ik U mede delen dat er uitzonderlijk eens een streber bij is, die de door U opgegeven prestaties wil benaderen.
-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
Er was eens een Vlaams Minister die toen ze opmerkte dat een kind in het buitengewoon onderwijs meer koste dan eentje in het 'gewone' onderwijs, als pure besparingsmaatregel, het M-decreet uitvond. Dit was het begin van het einde van veel jonge leerkrachtenloopbanen
Ondertussen heeft zich zowat iedereen uitgesproken tegen die opleidingen en jobs voor mensen die hier niet (mogen) zijn … alleen in de Brusselse VDAB blijft het verdacht stil … Denk dat ze er in september mee gaan beginnen
Ondertussen heeft zich zowat iedereen uitgesproken tegen die opleidingen en jobs voor mensen die hier niet (mogen) zijn … alleen in de Brusselse VDAB blijft het verdacht stil … Denk dat ze er in september mee gaan beginnen
-
Hier spreekt de vakbondsafgevaardigde van de onderwijssector. Het gaat hier om een grove leugen. Zoals al op voorhand laat vermoeden, is de student die kiest voor een leraren opleiding niet de meest ambitieuze. De verloning en het verlof zijn hetzelfde voor een leraar LO of een sukkelaar die wis- of natuurkunde gaat studeren. Zoiets kost een beetje moeite. Met de leraren voor de vakken, die weinig moeite vragen , kan men de straten plaveien, bij de andere is er een kunstmatig te kort, hetgeen aanleiding geeft tot wantoestanden bij de tewerkstelling. Oplossingen, invoering van een n.c. voor bepaalde vakken met een drastische verhoging van de werktijden en sterk gereduceerde verlof periodes.Wil. schreef: ↑24 jun 2019, 20:52Verlofmodus, hmmm ..... dat is voor de meerderheid van de werknemers toch de beste tijd van 't jaar, hé? En toch vinden ze in het onderwijs niet voldoende mensen om de open plaatsen in te vullen.
Voor het middelbare onderwijs, zeer belangrijk, invoering van de 50% geslachtsverdeling, zoals de mina's eisen in de politiek, bestuursfunctie's enz. Een absolute aanwervingsstop van vrouwen in de onderwijssector tot de balans mannen-vrouwen opnieuw in evenwicht is. Voor veel dames is de leraren job de ideale oplossing voor een gemakkelijk familiaal leventje. Verstoken van elke ambitie, eindigt de carrière dan ook dikwijls met een moderne burn-out. Het wordt hier dringend aanpassen, met een spectaculaire kosten verlaging, willen wij nog langer beschikken over een sociaal onderwijs, maar de protesterende ambtenaar laat vermoeden dat wij kiezen voor een privé betalend standen onderwijs.
-
maior domus - Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06
Ik heb de hele draad niet gelezen, en wens me even te bepreken tot de essentie:
Je moet mensen zonder papieren (zoals ze zo schattig worden genoemd) geen opleiding en een job geven.
Die moet je bij de kraag pakken en buitenschoppen.
Het zijn illegalen (van wie velen crimineel) die op onrechtmatige wijze ons grondgebied betreden om zich hier in de anonimiteit te vestigen.
Ze komen onze sociale kassen leegvreten en geven zich tenslotte over aan criminaliteit zoals verkrachtingen en keelsnijderij.
Zoiets mag niet beloond worden.
We hebben politici met ballen nodig om ons land terug op de sporen te krijgen.
Je moet mensen zonder papieren (zoals ze zo schattig worden genoemd) geen opleiding en een job geven.
Het zijn illegalen (van wie velen crimineel) die op onrechtmatige wijze ons grondgebied betreden om zich hier in de anonimiteit te vestigen.
Ze komen onze sociale kassen leegvreten en geven zich tenslotte over aan criminaliteit zoals verkrachtingen en keelsnijderij.
Ondank is 's werelds loon
-
dejules
Ik heb ik mijn jeugd veel zomervakanties doorgebracht aan het zwembad en de plas van Hengelhoef dat uitgebaat werd door de Christelijke mutualiteit. Daar werkten toen veel mensen.maior domus schreef: ↑25 jun 2019, 13:08Ik heb de hele draad niet gelezen, en wens me even te bepreken tot de essentie:
Op een dag was er een migratiecrisis en Vande Lanotte kocht dat domein over om vol illegalen te stoppen. Alle buurtbewoners, veel Turken en Italianen inbegrepen en de ontslagen personeelsleden op kop kwamen dagelijks betogen om het domein open te houden voor de gewone mens die daar zijn vakantievertier had.
Op een dag kwam dat personeel niet meer betogen. Die hadden van Vande Lanotte een full-time statutair ambtenarenstatuut gekregen. Dik betaald, heel veel verlof, dubbel pensioen, ziek vieren had geen gevolgen en de mogelijkheid om op 10 jaar voor de pensioenleeftijd met 75% van hun laatste loon (veel meer dan zij ooit verdiend hadden bij CM) met vervroegd pensioen te gaan. Illegalen/migratie/ … U heeft geen gedacht hoeveel mensen daar een hele dikke boterham mee verdienen!