Langer werken en dan arm sterven
-
MyriamC - Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Ik klaag niet hoor. Wou juist maar benadrukken dat er ook zelfstandigen zijn (de meeste denk ik) met een zeer klein pensioen. Moest ik tot mijn 65ste hebben gewerkt, dan zou ik 50 euro meer gehad hebben. Nu geniet ik al 3 jaar van mijn pensioen. Aan 45 jaar werken kwam ik toch niet. Ben maar op mijn 21 begonnen.
-
Fazal
Langer werken en dan arm sterven!?
Arm sterven is niets, het is veel erger om op uwe oude dag arm te moeten leven!
Niet iedereen heeft de gelegenheid gehad om voldoende te kunnen sparen.
En dan nog ..., als je op uw oude dag van uw spaargeld moet leven ..., dan zal je toch niet te oud mogen worden.
Niet iedereen heeft de gelegenheid gehad om voldoende te kunnen sparen.
En dan nog ..., als je op uw oude dag van uw spaargeld moet leven ..., dan zal je toch niet te oud mogen worden.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
De krekel klopt aan de deur van deze mier: ik doe niet open.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
dejules
18 procent van de gepensioneerden was vroeger een ambtenaar maar die groep hapt wel 35 procent van de beschikbare pensioenkoek weg.
“Dat druist niet alleen in tegen het rechtvaardigheidsbeginsel maar maakt ons pensioenstelsel ook onhoudbaar”, aldus Ivan Van de Cloot, docent economie en hoofdeconoom van denktank Itinera.
Hoewel één op de vijf gepensioneerden (19%) in ons land zelfstandige was, nemen die maar een hap van 8 procent uit de pensioenkoek - het totaal beschikbare budget voor pensioenen in ons land.
Zo bedraagt het gemiddelde bruto pensioen van een werknemer 978 euro, van een zelfstandige 478 euro en van een ambtenaar 2.174 euro. “
Die ongelijke verdeling zorgt voor een kloof die alleen maar groter wordt naarmate de gepensioneerde langer leeft. Terwijl pensioenen toch de mensen zouden moeten verbinden met elkaar.”
Van de Cloot aarzelt niet het woord apartheidspolitiek in de mond te nemen.
“Zelfs binnen de ambtenarenpensioenen heerst veel ongelijkheid tussen bijvoorbeeld statutairen en contractuelen.”
Rad voor de ogen
Volgens Van de Cloot blijft de politieke wereld doen alsof het probleem wordt aangepakt. “Bij de berekening van het toekomstmodel gaat men uit van valse veronderstellingen. Zoals bijvoorbeeld dat de komst van nieuwe migranten de bevolking zal doen groeien naar 15 miljoen mensen. Men gaat er dan gemakshalve van uit dat die allemaal zullen werken en bijdragen betalen. Terwijl België in werkelijkheid voor immigranten een van de allerslechtste landen is om werk te vinden.”
“Het optrekken van de pensioenleeftijd van 65 naar 67 jaar is nog zo’n maatregel waarmee de overheid zand in de eigen ogen strooit.
De harde cijfers tonen immers aan dat 90 procent van de ambtenaren op hun vijfenzestigste niét meer aan het werk zijn.”
Loze beloftes
“De overheid springt onverantwoord om met haar geld, vindt Van de Cloot. “
We leven boven onze stand en dat is nergens zo duidelijk als in ons pensioenstelsel”.
Voor de econoom is het invoeren van een nieuwe pensioenregeling voor wie nu begint te werken niet voldoende. “Dertig jaar onverantwoord beleid vereist ingrijpender maatregelen.”
“De politiek vreest dat men afgestraft zal worden als men raakt aan de ambtenarenpensioenen maar de waarheid is dat als we het niet doen, we de pensioenen gewoon niet meer zullen kunnen betalen.”
“De regering zou de moed moeten hebben om eerlijk uit te leggen dat het systeem grondig moet hervormd worden om betaalbaar te blijven. Dat lijkt me veel socialer dan loze beloftes te doen die men toch niet zal kunnen naleven.”
Uitgesteld loon
Van de Cloot vindt dat we moeten groeien naar convergentie, een gelijk pensioen voor iedereen, of je nu werknemer bent of ambtenaar.
“Het aloude argument dat het ambtenarenpensioen eigenlijk een uitgesteld loon is voor het magere salaris tijdens de loopbaan, gaat al lang niet meer op. Sinds de jaren negentig is er een enorme inhaalbeweging gekomen. In zoverre dat de privésector voor jongeren niet aantrekkelijk genoeg meer is, wat dan weer nefast is voor de economie.”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170615_02926664
Dat is georganiseerde misdaad.
Dit komt doordat overheidsvakbonden itt werknemersvakbonden een heel land kunnen gijzelen.
“Dat druist niet alleen in tegen het rechtvaardigheidsbeginsel maar maakt ons pensioenstelsel ook onhoudbaar”, aldus Ivan Van de Cloot, docent economie en hoofdeconoom van denktank Itinera.
Hoewel één op de vijf gepensioneerden (19%) in ons land zelfstandige was, nemen die maar een hap van 8 procent uit de pensioenkoek - het totaal beschikbare budget voor pensioenen in ons land.
Zo bedraagt het gemiddelde bruto pensioen van een werknemer 978 euro, van een zelfstandige 478 euro en van een ambtenaar 2.174 euro. “
Die ongelijke verdeling zorgt voor een kloof die alleen maar groter wordt naarmate de gepensioneerde langer leeft. Terwijl pensioenen toch de mensen zouden moeten verbinden met elkaar.”
Van de Cloot aarzelt niet het woord apartheidspolitiek in de mond te nemen.
“Zelfs binnen de ambtenarenpensioenen heerst veel ongelijkheid tussen bijvoorbeeld statutairen en contractuelen.”
Rad voor de ogen
Volgens Van de Cloot blijft de politieke wereld doen alsof het probleem wordt aangepakt. “Bij de berekening van het toekomstmodel gaat men uit van valse veronderstellingen. Zoals bijvoorbeeld dat de komst van nieuwe migranten de bevolking zal doen groeien naar 15 miljoen mensen. Men gaat er dan gemakshalve van uit dat die allemaal zullen werken en bijdragen betalen. Terwijl België in werkelijkheid voor immigranten een van de allerslechtste landen is om werk te vinden.”
“Het optrekken van de pensioenleeftijd van 65 naar 67 jaar is nog zo’n maatregel waarmee de overheid zand in de eigen ogen strooit.
De harde cijfers tonen immers aan dat 90 procent van de ambtenaren op hun vijfenzestigste niét meer aan het werk zijn.”
Loze beloftes
“De overheid springt onverantwoord om met haar geld, vindt Van de Cloot. “
We leven boven onze stand en dat is nergens zo duidelijk als in ons pensioenstelsel”.
Voor de econoom is het invoeren van een nieuwe pensioenregeling voor wie nu begint te werken niet voldoende. “Dertig jaar onverantwoord beleid vereist ingrijpender maatregelen.”
“De politiek vreest dat men afgestraft zal worden als men raakt aan de ambtenarenpensioenen maar de waarheid is dat als we het niet doen, we de pensioenen gewoon niet meer zullen kunnen betalen.”
“De regering zou de moed moeten hebben om eerlijk uit te leggen dat het systeem grondig moet hervormd worden om betaalbaar te blijven. Dat lijkt me veel socialer dan loze beloftes te doen die men toch niet zal kunnen naleven.”
Uitgesteld loon
Van de Cloot vindt dat we moeten groeien naar convergentie, een gelijk pensioen voor iedereen, of je nu werknemer bent of ambtenaar.
“Het aloude argument dat het ambtenarenpensioen eigenlijk een uitgesteld loon is voor het magere salaris tijdens de loopbaan, gaat al lang niet meer op. Sinds de jaren negentig is er een enorme inhaalbeweging gekomen. In zoverre dat de privésector voor jongeren niet aantrekkelijk genoeg meer is, wat dan weer nefast is voor de economie.”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170615_02926664
Dat is georganiseerde misdaad.
Dit komt doordat overheidsvakbonden itt werknemersvakbonden een heel land kunnen gijzelen.
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Een pensioen in verhouding met wat men ooit heeft bijgedragen aan het systeem van sociale zekerheid zou al een goed begin zijn.
Een even groot pensioen voor iemand die er nooit een klop voor gedaan heeft is toch met de kop lachen van diegene die er 45 jaar zijn kl*ten voor afgedraaid heeft.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
gast43 - Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50
Beste MyriamC
Dat was niet op jou bedoeld over dat klagen , je bent eerlijk en zegt waar op staat , mijn broers die hebben ook minder , maar hier is persoon die blijft doordrammen .
En daar heb ik wel beetje moeilijk mee dat je denkt we hebben hier allemaal zolang gewerkt .
En hij veranderd veel dat ik denk
Dat was niet op jou bedoeld over dat klagen , je bent eerlijk en zegt waar op staat , mijn broers die hebben ook minder , maar hier is persoon die blijft doordrammen .
En daar heb ik wel beetje moeilijk mee dat je denkt we hebben hier allemaal zolang gewerkt .
En hij veranderd veel dat ik denk
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Ah, julleke is weer in z'n ouwe doen
Mijn vrouw heeft gewerkt tot haar 62ste. Langer dus dan de gemiddelde belg, want die stopt al rond zijn 60.
Aangezien wij beiden volgens jouw 'berekening' 28 jaar te vroeg aan de kant zijn gaan staan, moet ik zo rond het midden van mijn 30-er jaren met pensioen gegaan zijn.
Hier schijnt de zon, maar bij jou niet, neem ik aan? Santé, krekel!

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Horus1 - Lid geworden op: 23 dec 2016, 07:29
Dejules, je democratisch recht op vrije meningsuiting??? Je hebt heel eenvoudig géén eigen mening. Je kopieert ganse teksten van derden zoals hier boven die van Van de Cloot, artikels uit Knack, Trends enz en haalt er juist uit wat in je ziekelijk kraam past.
-
Idefix - Lid geworden op: 21 jun 2007, 18:58
Dat had al lang niet meer mogen bestaan want dat benadeeld de mensen die lang en veel gewerkt hebben tegenover de hangmatters. Moest ik de pensioenbijdragen die ik mijn actief leven afgedragen heb kunnen opsparen hebben dan had ik nu veel meer gehad. Nu heb ik afgedragen voor degenen die er papieren zakken van gemaakt hebben en die de ongelooflijke arrogante lef hebben om dan nog te klagen dat ze te weinig krijgen . Leeghangers noemen dat solidariteit…...Ik noem dat vegeteren op een ander zijn inspanning.dejules schreef: ↑02 jul 2019, 14:56Wie vandaag begint te werken, zal wanneer hij of zij op pensioen gaat gemiddeld bijna 14 procent minder overhouden van het laatste brutoloon dan werknemers die nu met pensioen gaan.
Dat blijkt uit een nieuw rapport van de OESO, de organisatie van industriële landen, over het effect van pensioenhervormingen.
Volgens het rapport houden mensen geboren in 1956, die nu ongeveer met pensioen gaan, in België 53,0 procent van hun laatste brutoloon over als ze met pensioen zijn.
Die brutovervangingsratio - de verhouding tussen het pensioen en het laatste brutoloon - zal bij ongewijzigd beleid met 13,8 procent zakken tot 45,7 procent, zo blijkt uit het rapport.
https://www.hln.be/geld/economie/oeso-r ... ~a643498a/
Dit krijg je niet meer verkocht.
Dat wordt het einde vh wettelijk pensioen.
De zon is gratis voor iedereen
-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
En toch zitten we met een leraren tekort, is er te weinig politie, te weinig cipiers, steden & gemeenten hebben de grootste moeite op de arbeidsmarkt, …“Het aloude argument dat het ambtenarenpensioen eigenlijk een uitgesteld loon is voor het magere salaris tijdens de loopbaan, gaat al lang niet meer op. Sinds de jaren negentig is er een enorme inhaalbeweging gekomen. In zoverre dat de privésector voor jongeren niet aantrekkelijk genoeg meer is, wat dan weer nefast is voor de economie.” zei "hoofdeconoom" Van de Cloot.
De privésector niet aantrekkelijk genoeg … waar ga je als ambtenaar een salariswagen, een tankaart, een PC, een GSM, een groepsverzekering, een dertiende, een veertiende maand, tweede pensioenpijler, drie weken verlof met volwaardig vakantiegeld enz. enz. vinden.
Ik was ambtenaar in de jaren negentig, inhaalbeweging - niks van gemerkt !
Het zijn niet de gewone ambtenaren pensioenen die te hoog zijn, die van de privé zijn te laag
Allee toch voor zij die volwaardig bijgedragen hebben.
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Iedereen sterft arm,het laatste kleed heeft geen zakken.Langer werken en dan arm sterven!?
En voor wie wat gespaard heeft voor zijn kinderen ,die mogen er dan nog een groot deel van af geven, en zij die geen kinderen hebben...........de Belgische staat dankt u.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
gast43 - Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50
Dejules ,
Mijn vader zaliger die zegde altijd zijt blij met wat je krijgt , en dat is ook zo .
Of we nu iedere dag daar over klagen en zagen , pensioen zal daarmee niet stijgen denkt eraan .
En mij hoor je niet klagen .
Maar loopt wel de spuigaten uit dat je zo kan zagen op de ambtenaren (Triest) heb er geen andere woorden .
voor .
Vind respect wel op zijn plaats wij hebben allemaal gewerkt , ongeacht welke job .
En je mag zeker mening verschil hebben , maar hier werkt het wel anders om ( Denk eerder jaloezie)
Mijn vader zaliger die zegde altijd zijt blij met wat je krijgt , en dat is ook zo .
Of we nu iedere dag daar over klagen en zagen , pensioen zal daarmee niet stijgen denkt eraan .
En mij hoor je niet klagen .
Maar loopt wel de spuigaten uit dat je zo kan zagen op de ambtenaren (Triest) heb er geen andere woorden .
voor .
Vind respect wel op zijn plaats wij hebben allemaal gewerkt , ongeacht welke job .
En je mag zeker mening verschil hebben , maar hier werkt het wel anders om ( Denk eerder jaloezie)
-
dejules
Voor elke cipier in België zijn er 1.7 gevangenen.
In Nederland zijn er voor elke cipier 7 gevangenen.
U kunt dat doortrekken naar politie, leraren, etc etc etc.
Iemand die bij de Vlaamse administratie werkt begint aan 35 verlofdagen snel oplopend tot 40 betaalde verlofdagen per jaar, 2 keer meer dan in de privé!
Dat is op een volle loopbaan 5 jaar minder lang gewerkt dan in de privé.
Dat krijgt U hier in het bedrijfsleven niet uitgelegd en in Nederland helemaal niet.
Nederland heeft het ambtenarenstatuut afgeschaft. Mensen in dienst vd overheid hebben een werknemersstatuut en kunnen elke dag afgedankt worden.
Laatst gewijzigd door dejules op 03 jul 2019, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.