Vaststelling van overlijden
-
Danny. - Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Hellokes, ik heb moeten vaststellen dat het overlijden van iemand moet vastgesteld worden door een dokter.
Dit kan ik nog begrijpen.
Maar dat er voor het opstellen van de overlijdensakte ook nog eens een wetsdokter moet aan te pas komen …
Groetjes
Danny
Dit kan ik nog begrijpen.
Maar dat er voor het opstellen van de overlijdensakte ook nog eens een wetsdokter moet aan te pas komen …
Groetjes
Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender
-
Prima Vera - Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10
Heeft het misschien iets te maken met het feit dat de overledene bv niet in het ziekenhuis maar ergens anders gestorven is zoals bv thuis in eigen bed? Zou daar het onderscheid liggen?
-
Dicksy23 - Lid geworden op: 15 jul 2019, 20:26
De huisdokter zal niet zeker zijn van zijn zaak of het een natuurlijk overlijden is of niet.Maar dat er voor het opstellen van de overlijdensakte ook nog eens een wetsdokter moet aan te pas komen …
Heeft er niets mee te maken.Heeft het misschien iets te maken met het feit dat de overledene bv niet in het ziekenhuis maar ergens anders gestorven is zoals bv thuis in eigen bed?
-
Danny. - Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Aanvullende info:
Het gaat om een 79 jarig persoon, in een rusthuis verblijvend, juist teruggekeerd van een hospitalisatie, en 's nachts vredig in haar slaap gestorven.
Feiten vastgesteld door de nachtdienst en door een opgeroepen dokter.
Het gaat om een 79 jarig persoon, in een rusthuis verblijvend, juist teruggekeerd van een hospitalisatie, en 's nachts vredig in haar slaap gestorven.
Feiten vastgesteld door de nachtdienst en door een opgeroepen dokter.
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender
-
doggy - Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02
Het is dus al minstens 2 dagen geleden dat die persoon is overleden. Dan zult ge wel al weten dat de begrafenisondernemer alles wat met het overlijden te maken heeft regelt.
Ze gaan naar de gemeente of stad gaan waar de persoon is overleden. Paspoort moeten ze meedoen en daar wordt administratief alles in gang gezet. Hoeveel officiële attesten van het overlijden van deze persoon hebt ge nodig ?? Vraag maar. Ze zorgen ervoor. Men heeft dit soms nodig om de officiële vakantiedagen te krijgen.
Vroeger moest men alles zelf doen. Lopen van den enen naar den anderen. Dikwijls herbeginnen, want er was nog iets niet in orde. Enz....
Ze gaan naar de gemeente of stad gaan waar de persoon is overleden. Paspoort moeten ze meedoen en daar wordt administratief alles in gang gezet. Hoeveel officiële attesten van het overlijden van deze persoon hebt ge nodig ?? Vraag maar. Ze zorgen ervoor. Men heeft dit soms nodig om de officiële vakantiedagen te krijgen.
Vroeger moest men alles zelf doen. Lopen van den enen naar den anderen. Dikwijls herbeginnen, want er was nog iets niet in orde. Enz....
-
Prima Vera - Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10
Dat was vlgs mij de vraag niet Doggy. Jij spreekt over de verdere nazorg bij manier van spreken. Danny vraagt de reden waarom er een 'wetsdokter' bij moet komen.doggy schreef: ↑18 jul 2019, 07:47Het is dus al minstens 2 dagen geleden dat die persoon is overleden. Dan zult ge wel al weten dat de begrafenisondernemer alles wat met het overlijden te maken heeft regelt.
-
gast43 - Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50
Normaal gezien als dat aan natuurlijke dood is overleden , als thuis voordoet komt huisarts en politie bij ons ,
waar wij wonen .Wel voor mensen op leeftijd .
En erna komt de begrafenis ondernemer , die wordt opgebeld .
Maar in rusthuis , gaat dat alleen tussen het verplegend en huisarts van de home zelf . De Familie wordt wel eerst verwittigd dat wel .
Als een verdacht overlijden is dat is iets anders , dan wordt er iemand aangesteld maar dat is door hoofdverantwoordelijke van de politie zelf die dan naar parket bellen .
Of waar dat de familie dat zelf wenst dat ze denken dat er iets is gebeurd dan , maar zou me verwonderen .in home .
Op dit moment zij er veel overlijden in ( Rusthuis of Home) Heeft dat te maken met de warmte van de voorbije dagen ? zou niet weten .
Zoals redpoppy aanhaalt wist ik ook niet .
Maar ze vragen dat wel aan de kinderen of familie als ze verslag opmaken je wordt daar voor opgeroepen Door assistente van Home of Rusthuis , gaat over wensen en wat als er iets voordoet enz enz
waar wij wonen .Wel voor mensen op leeftijd .
En erna komt de begrafenis ondernemer , die wordt opgebeld .
Maar in rusthuis , gaat dat alleen tussen het verplegend en huisarts van de home zelf . De Familie wordt wel eerst verwittigd dat wel .
Als een verdacht overlijden is dat is iets anders , dan wordt er iemand aangesteld maar dat is door hoofdverantwoordelijke van de politie zelf die dan naar parket bellen .
Of waar dat de familie dat zelf wenst dat ze denken dat er iets is gebeurd dan , maar zou me verwonderen .in home .
Op dit moment zij er veel overlijden in ( Rusthuis of Home) Heeft dat te maken met de warmte van de voorbije dagen ? zou niet weten .
Zoals redpoppy aanhaalt wist ik ook niet .
Maar ze vragen dat wel aan de kinderen of familie als ze verslag opmaken je wordt daar voor opgeroepen Door assistente van Home of Rusthuis , gaat over wensen en wat als er iets voordoet enz enz
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Paul, het klopt wel hoor. Ik kon het eerst ook niet geloven maar heb het eens opgezocht en bij verschillende gemeenten zegt men, zoals hier bv. Hoeilaart:Oeps, dat is ook niet helemaal juist RP
Een wetsdokter komt er op vraag van huisdokter, Familie om te onderzoeken of het wel een natuurlijk overlijden was.
“Wanneer een natuurlijk overlijden is vastgesteld, is er een tweede verslag nodig van een door het gemeentebestuur aangestelde wetsdokter.”
Ook de gemeente Mol doet hetzelfde.
Dit staat dan weer op de website van Vlaanderen.be inzake toelating tot crematie:
Noemt men deze aangestelde arts door de gemeente een wetsdokter? In het jargon zal die zo genoemd worden omdat hij aangesteld is door een overheidsdienst maar in se is het gewoon een ‘neutrale arts’ die geen uitstaans heeft met de familie van de overledene of de overledene als patiënt had.Werd er een natuurlijk overlijden vastgesteld, dan hebt u een tweede verslag nodig van een door het gemeentebestuur aangestelde arts.
Elke gemeente/stad zal dus wel onderworpen zijn aan deze regelgeving.
-
paullamb - Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Ik ga u niet tegenspreken hoor
3 overlijdens Heusden Zolder, Meerhout, en Lommel
Twee in een rustoord, natuurlijke overlijdens, alle drie Crematie in die gemeentes.
Alleen akte van overlijden door huisarts.
Maar zoals het meestal gaat, regelingen verschillen.
3 overlijdens Heusden Zolder, Meerhout, en Lommel
Twee in een rustoord, natuurlijke overlijdens, alle drie Crematie in die gemeentes.
Alleen akte van overlijden door huisarts.
-
Dicksy23 - Lid geworden op: 15 jul 2019, 20:26
Daarom denk ik ook dat deze afhandeling gedaan wordt tussen de adm. van de gemeente of stad/arts/begrafenisondernemer. Die aangestelde arts (wetsdokter) zal na zijn afhandeling van zijn patiënten de afhandeling doen bij de begrafenisondernemer zonder dat de nabestaanden daarover ingelicht worden.Alleen akte van overlijden door huisarts.
Bij het overlijden van mijn vader, thuis overleden, hebben wij ook alleen maar de huisdokter gezien die de nodige attesten kwam afgeven maar het wil daarom niet zeggen dat het stadsbestuur van Lommel nadien geen tweede arts gestuurd heeft naar de begrafenisondernemer voor de nodige attesten af te levern voor crematie. Het is niet omdat wij, nabestaanden, het niet weten dat het niet gebeurt.
-
gast43 - Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50
Dicksy23
Maar wat Danny aanhaalt gaat wel over rusthuis bewoner .Dat verwonderd mij enorm .
Kan verstaan komen altijd maar nieuwe wetten bij , maar dan nog ?
Zeg niet dat niet waar is , maar vooraf moeten de kinderen of familieleden als ze geen kinderen hebben
naar assistente van rusthuis en daar wordt alles overlegd en dat moet je tekenen , en dat gaat over zo zaken en wensen van de patient enz .Maar wat redpoppy zegt dat hebben wij toen toch niet gehoord , maar we waren al overdonderd met zo gesprekken hebben ze dat gezegd
Maar wat Danny aanhaalt gaat wel over rusthuis bewoner .Dat verwonderd mij enorm .
Kan verstaan komen altijd maar nieuwe wetten bij , maar dan nog ?
Zeg niet dat niet waar is , maar vooraf moeten de kinderen of familieleden als ze geen kinderen hebben
naar assistente van rusthuis en daar wordt alles overlegd en dat moet je tekenen , en dat gaat over zo zaken en wensen van de patient enz .Maar wat redpoppy zegt dat hebben wij toen toch niet gehoord , maar we waren al overdonderd met zo gesprekken hebben ze dat gezegd