Maakindustrie in Vlaanderen
De maakindustrie biedt in Vlaanderen direct werk aan ongeveer 200.000 mensen in 5.700 bedrijven, actief in onder meer de voertuig- en de machinebouw-industrie alsook in andere hoogtechnologische productieomgevingen.
https://www.flandersmake.be/nl/over-ons ... kindustrie
De maakindustrie in Vlaanderen is kleiner dan de zwaar gesubsidieerde sector poetsen en strijken met dienstencheques.
Is Vlaanderen economisch een grootmacht?
https://www.flandersmake.be/nl/over-ons ... kindustrie
De maakindustrie in Vlaanderen is kleiner dan de zwaar gesubsidieerde sector poetsen en strijken met dienstencheques.
Is Vlaanderen economisch een grootmacht?
Het kleine België geeft meer geld uit aan de pensioenen van ambtenaren dan het jaarbudget van NASA.
Wij zijn het land van poetsers en strijkers met dienstencheques en ambtenaren.
Wij zijn het land van poetsers en strijkers met dienstencheques en ambtenaren.
De maakindustrie is op nooit geziene schaal weg aan het trekken uit Vlaanderen.
De Nationale Bank van België maakt zich daar ernstig zorgen over.
Vandaag is de poets-en strijksector in Vlaanderen vele malen groter dan haar maakindustrie.
Het is daarbij opmerkelijk dat de industriële sector in ons land sinds 2000 de grootste achteruitgang van het hele Europese vasteland kent.
Zelfs Griekenland is erin geslaagd meer industriële banen te behouden', zegt Marcia De Wachter, directeur van de Nationale Bank, op tournee door Vlaanderen met een lezing over de dreigende langdurige economische stilstand.
https://www.knack.be/nieuws/belgie/bijn ... P5iU0pljso
In Wallonië zien we een heel andere evolutie :
Thunder Power en de Waalse investeringsmaatschappij Sogepa sloten afgelopen week een overeenkomst daartoe. Thunder Power gaat in Gosselies een onderzoekscentrum en een productielijn opstarten voor elektrische auto’s, bedoeld voor de Europese markt. De eerste elektrische auto die er van de band zal rollen is de ‘Chloe’, een kleine stadsauto die 350 kilometer kan afleggen.
Bedoeling is in eerste instantie 30.000 auto’s te bouwen, maar dat kan worden verhoogd naar een jaarproductie van 80.000.
Aan het investeringsproject hangt een prijskaartje van 175 miljoen euro. Sogepa, de financiële arm van het Waals gewest, investeert 50 miljoen euro.
Voor Thunder Power Electric, opgericht in 2011, betekent de productie in België de eerste assemblagelijn die wordt gevestigd buiten China.
https://www.hln.be/geld/invasie-goedkop ... /#comments
15 jaar geleden was Nordrhein-Westfalen de economische lokomotief van Duitsland. Vandaag zitten ze op hetzelfde niveau als de voormalige Oost-Duitse staten.
De Nationale Bank van België maakt zich daar ernstig zorgen over.
Vandaag is de poets-en strijksector in Vlaanderen vele malen groter dan haar maakindustrie.
Het is daarbij opmerkelijk dat de industriële sector in ons land sinds 2000 de grootste achteruitgang van het hele Europese vasteland kent.
Zelfs Griekenland is erin geslaagd meer industriële banen te behouden', zegt Marcia De Wachter, directeur van de Nationale Bank, op tournee door Vlaanderen met een lezing over de dreigende langdurige economische stilstand.
https://www.knack.be/nieuws/belgie/bijn ... P5iU0pljso
In Wallonië zien we een heel andere evolutie :
Thunder Power en de Waalse investeringsmaatschappij Sogepa sloten afgelopen week een overeenkomst daartoe. Thunder Power gaat in Gosselies een onderzoekscentrum en een productielijn opstarten voor elektrische auto’s, bedoeld voor de Europese markt. De eerste elektrische auto die er van de band zal rollen is de ‘Chloe’, een kleine stadsauto die 350 kilometer kan afleggen.
Bedoeling is in eerste instantie 30.000 auto’s te bouwen, maar dat kan worden verhoogd naar een jaarproductie van 80.000.
Aan het investeringsproject hangt een prijskaartje van 175 miljoen euro. Sogepa, de financiële arm van het Waals gewest, investeert 50 miljoen euro.
Voor Thunder Power Electric, opgericht in 2011, betekent de productie in België de eerste assemblagelijn die wordt gevestigd buiten China.
https://www.hln.be/geld/invasie-goedkop ... /#comments
15 jaar geleden was Nordrhein-Westfalen de economische lokomotief van Duitsland. Vandaag zitten ze op hetzelfde niveau als de voormalige Oost-Duitse staten.
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Op papier lijkt alles in kannen in kruiken. Maar Renaut Witmeur van de Sogepa moet wel toegeven dat “er nog veel te doen is. De fondsenwerving moet nog worden afgerond, deIn Wallonië zien we een heel andere evolutie :
Thunder Power en de Waalse investeringsmaatschappij Sogepa sloten afgelopen week een overeenkomst daartoe. Thunder Power gaat in Gosselies een onderzoekscentrum en een productielijn opstarten voor elektrische auto’s, bedoeld voor de Europese markt. De eerste elektrische auto die er van de band zal rollen is de ‘Chloe’, een kleine stadsauto die 350 kilometer kan afleggen.
dochteronderneming Thunder Power Belgium moet nog worden opgericht, de montagelijn moet nog worden gebouwd, de auto, die er mooi en kwalitatief moet uitzien, moet nog worden ontwikkeld, de homologatielicenties moeten nog worden verkregen…”.Kortom, zelfs met alle handtekeningen is dit akkoord nog lang geen garantie op een goede afloop. Laat ons hopen dat het Gewest zijn dossier goed heeft gefundeerd, want de wonden van de crash van Arcelor-Mittal zijn nog lang niet geheeld.
De ‘gokchinees’ probeert nu via de auto-industrie België te pluimen.
In het slechtste geval komt plan B :
De volgende 10 jaar komen er 650.000 statutairen in de pensioenleeftijd.
Er staan vandaag reeds 10.000den vacatures open bij het leger, de politie, de Lijn, de NMBS, gevangenissen, B-Post, onderwijs, de zorg, ...
En vergeet ook niet onze grootste en snelst groeiende sector te vermelden waar er constant vraag is naar poetsers en strijkers met dienstencheques.
Hopêlijk blijft onze economische groei de laagste van alle OESO-landen want anders moeten we nog veel meer migranten gaan binnenhalen.
Negers, moslims, ...
Velen op dit forum gaan dat niet overleven!
De Wever heeft ons altijd voorgehouden dat Vlaanderen een industriële reus is.
Wij zijn economisch een dwerg toch?
Wij zijn economisch een dwerg toch?