Hoekje:"De oase van rust 2019"

Hier mag je praten, grappen maken, vertellen over alles.
Een humorist is iemand wiens vrolijkheid van zijn hart naar zijn hersenen is verhuisd. (Otto Weis - 1847)

Ivette

14 aug 2019, 13:39

Vervolg Portugal:
Een Atlantische nevel trok deze morgen Porto binnen. Bij het ontwaken zagen we nog flatgebouwen aan de overkant van de oever, maar tegen ons vertrek waren zelfs de dichtste kerktorens in een frisse mist gehuld.

Het deerde ons niet fel want we zouden Porto achter ons laten: de overgangsetappe naar onze tweede verblijfplaats langs de Douro, goed 100 km landinwaarts.
We tramden terug naar de luchthaven waar we onze huurauto afhaalden en deden eerst nog Braga aan, wat meer naar het noorden.
Braga is een mooie langgerekte stad met goed onderhouden historische gebouwen. Er heerste een gemoedelijke sfeer en we aten er goed en goedkoop onze middaglunch.

Dan ging het naar onze ‘Imaginario del Rei’, de B&B voor de volgende 6 nachten. Het landschap werd steeds mooier, de dalen dieper en de bewoning schaarser.

En toen kwamen we aan en dachten ‘dit is het echt wel : waar kan je mooier verblijven ?’

Ik laat de foto’s van de dag het verslag verder schrijven…

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met verwonderde groeten!
Ivette

vera-maria

14 aug 2019, 16:35

Goedenamiddag allemaal!
Ben net teug thuis van een bezoek aan mijn make, was een 2,5u durende koffieklets, fijn omdat nog te kunnen doen met mijn mama van 86!
Yvette heel mooi verslag van de reis, is mooi daar in Portugal hé, wij zijn er ook al verschillende keren geweest!
Meme-rietje afscheid nemen van een huisdier brengt verdriet met zich mee, mijn laatste 2 poezen waren beiden 14 jaar en heb ze kort na elkaar moeten laten inslapen!
Michelly toch kunnen genieten van de verjaardag van je kleindochter die een prachtige vrouw is geworden, fijn hé omdat te zien je gniet daar toch van!
Is echt Belgisch zomerweer dus kwakkelweer, niet koud maar ook niet warm ik zit hier maar met een dikke gilet aan op mijn zomerjurk!
Ga hier maar weer aan de slag heb nog het één en ander te doen, tot later daag!
You only have one life...live it!

meme-rietje

15 aug 2019, 09:03

goeie morgen allemaal
hier heeft het deze nacht veel geregend
alles is weer gezuiverd van stof
mooi land Portugal

Afbeelding
Groetjes van meme-rietje,
het is gemakkelijker op te geven dan door te gaan

Erika1

15 aug 2019, 09:58

oeiemorgen,
Wat een weer, het lijkt wel eind oktober brrrrrr
Straks familiefeest, hoop dat het toch wat warmer en droger gaat worden anders gaan er nog veel zieken vallen :(
Brood dat men deelt, smaakt beter.

Ivette

15 aug 2019, 09:59

vervolg Portugal:
Goede avond iedereen

De baas van onze B&B is een kleine rondbuikige zeventiger die hier altijd wel ergens rondloopt. Hij kent de streek op zijn duimpje, wat vanzelfsprekend is natuurlijk, en stuurt zijn gasten graag naar mooie plaatsen.
Hij gaat daarbij zo geestdriftig in zijn pleidooien op, dat er nog weinig vrije ruimte overblijft voor eigen bestemmingskeuzes. Hij aarzelt niet om de wijn die je kocht af te keuren, of te zeggen dat je je wegenkaart beter weggooit want dat hij je de weg wel zal uitleggen.
Een beetje kan zijn hé….

We reden stroomopwaarts langs de Douro in de richting van het oosten. De zon had vrij spel en ondanks een verkoelende bries werd het gaandeweg toch drieëndertig graden.

Voorbij Péso da Régua hielden we halt bij een stuwdam, waar we het versassen van twee cruiseschepen gadesloegen. De schepen zijn echt wel voor deze sluis gemaakt, ze lijken er zich wel in te persen met nauwelijks manoeuvreerruimte opzij, voor en achter. In geen tijd was een hoogteverschil 35 meter (!) overbrugd. Vijf-en-dertig meter ! De sluis meet 12 bij 80 meter.

Wat verder begon het landschap steeds pittoresker te worden. Rechts sloegen we een kronkelende weg in naar het landgoed van Quinta do Seixo, waar ze portwijnen voor Sandeman maken. ‘Sandeman’ stond al van ver aangeduid, je kon het niet missen.
We reden de kasseiweg af door verzorgde wijngaarden, af en toe omzoomd door jonge olijfbomen. De gebouwen hadden iets sierlijks en statigs tegelijk. Hier wilde je wel eens komen.
De rondleiding die we kregen was in het Engels met lang Portugees haar. De man deed hard zijn best om alles van naaldje tot draadje uit te leggen en we begrepen er het meeste van, maar echt authentiek was het niet. De ontvangst was zeer professioneel en ruim bemeten, klaar voor het ontvangen van grote groepen busreizigers die een excursie vanaf een Douro-cruise deden. Mooi bezoek, alleen al voor de klasse en de ligging van de site.

Daarna deden we nog Pinhao met zijn bekende azuleo-stationnetje aan, om daarna terug langs de Douro naar ons stekje te keren. Het zwembad was er heerlijk, het uitzicht evenzeer.
Afbeelding

Afbeelding
Het gigantische hoogteverschil in de Douro-sluis.
Onder: Sandeman wist wel waar hij er aan begon:

Afbeelding

Afbeelding

Met voldane portogroeten

Nu van mij: gisteren koffienamiddag met mijn vrienden uit Dadizele die WE in 2002 in Cantabrië leerden kennen waar ik nu dus op 1 september weer naartoe reis, met andere nieuwe vrienden alhoewel die "oude" me nog altijd heeeel dierbaar zijn!
Vandaag wordt Christa's dochter, onze "kleine" 25 jaar, de tijd snelt vooruit!
Gelukkige Hoogdag allemaal!
Ivette

corry

15 aug 2019, 11:27

Afbeelding

Fijne Moederdag aan allen die het vandaag vieren, ook aan allen die het reeds gevierd hebben .

Voel me niet zo goed, hoofd draait nog, gedachten dwalen af.

Morgen beter

Corry
ik tel alleen de zonnige dagen.

omadina

15 aug 2019, 11:31

Goede morgen aan alle maatjes hier in dat hoekje en ook aan de mensen die komen lezen en niets schrijven.

Yvette, dank voor de mooie teksten, heel leerzaam en interessant ! Ja Portugal heeft een interessante koloniale geschiedenis..... maar is op zich een heel mooi land, dank voor de mooie foto's, ze doen herinneringen bij me oproepen, waren daar zes jaar geleden. Proficiat met de verjaardag van je kleindochter, ja de jaren vliegen snel !

Michelly, toch mooi dat je kon genieten van het feest voor je knappe kleindochter. Dikke proficiat !Ja klein kinderen worden groot, dat ondervind ik ook. Het allerbeste, en hopelijk niet te veel last van nawerkingen , ik blijf ook duimen !!! en een dikke knuffel.

Iedereen wens ik een mooie, voor mij rustige, 15 augustus. Vévé, bij mij is die zona nog niet gedaan, ja, al een jaartje ouder hé, of misschien te lang gewacht om naar de dokter te gaan.... zal maar braaf doen wat hij zegt hé, en het op een rustiger tempo doen.

000corry, ik lees je juist, hou je goed hé, wees maar rustig, knuffel maatje !

Groeten aan iedereen, en geniet van deze dag, misschien moet ik voor onze maatjes uit het Antwerpse, gelukkige moederkesdag zeggen.... bij ons is dat de 2de zondag van mei, maar weet door Nathalie, mijn dochter die in Herentals woont, dat het bij hen op 15 augustus is. OLVrouw Hemelvaart, wie dit "sprookje" nog gelooft hé...
Salukes allemaal, omadina
Mama, oma, wat maakt het uit !
Het leven is mooi, zolang er zon, muziek en kinderen zijn !

Ritavdm

15 aug 2019, 21:30

...een keer is genoeg ....
Bijlagen
image.png
image.png (125.73 KiB) 456 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Ritavdm op 16 aug 2019, 08:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Oud maar niet Out

Ritavdm

15 aug 2019, 21:32

Goeieavond

Buiten verwachting toch een lekkere, leuke, gezellige BBQ kunnen doen buiten en heel veel mooie vakantiefoto's gezien van onze kroost.
Blij dat iedereen terug op zijn eigen stek is.

Voor alle vrouwen of ze nu van Antwerpen zijn of niet :

Afbeelding
Oud maar niet Out

Erika1

16 aug 2019, 05:18

Goeiemorgen,

Voila voorloopig zijn de feestdagen voorbij en kan het alledaagse leven weer voortgaan :mrgreen:
Gisteren fijne dag gehad met familie :wink:
Brood dat men deelt, smaakt beter.

meme-rietje

16 aug 2019, 09:30

goeie morgen allemaal
boodschappen dag vandaag, frigo is heel leeg
rare week overmorgen weeral zondag,
maar het verlof is gepasseerd
en de uitnodigingen van verengingen komen weeral binnen

Afbeelding

Ritavdm

16 aug 2019, 13:00

Goeiemiddag

De zon komt en gaat naar eigen goeddunken :roll:

'k wist vanmorgen eigenlijk ook niet goed welke dag het is en nog steeds niet :roll:
't is precies vrijdag/zaterdag/maandag :roll:

Deze voormiddag naar Pop... naar de markt geweest, 12 km ver met de fiets, om elastiek... thuisgekomen zonder elastiek maar met paella. Hele lekkere rijst maar als je in 1 kg paella slechts 6 mossels, 1 kippeboutje en 5 scampi vindt dan lijkt me dat dan toch hele dure hoor.
Oud maar niet Out

Ivette

16 aug 2019, 15:39

Vervolg Portugal:
Goeie avond iedereen

De wieg van Portugal stond niet in Lissabon of Porto, wél in Guimaraes. In de vroege 12de eeuw werd hier het koninkrijk gesticht.
Vandaag gingen we kijken of er nog iets van te zien was. En of…

Guimaraes doet bij voetballiefhebbers een belletje rinkelen, maar voorts is het vrij onbekend.
Het stadje beviel ons zeer, met de haast intacte burcht van de eerste Portugese koning, die je al van ver zijn kantelen in de lucht zag steken. Elke aanvaller dacht bij het zien van deze imposante vesting ongetwijfeld twee keer na alvorens de bestorming in te zetten.

Wat verder naar beneden bezochten we het ongeschonden 16de-eeuws paleis van de hertogen van Braganza, nog steeds bemeubeld en gedecoreerd zoals toen. De enorme ruimtes met metershoge eikenhouten gewelven moeten elke bezoeker een gevoel van nederigheid hebben bezorgd. De glanzende houten vloeren, de kunstige gigantische wandtapijten, de onbetaalbare meubelen en de ingenieuze verwarming lieten ons beseffen dat zelfs vijfhonderd jaar geleden al alles mogelijk was voor wie geld en macht had.

Nog verder naar beneden kwamen we dan in het pittoreske centrum van Guimaraes aan. De huizen waren er dicht tegen elkaar geprangd, met typische houten balkonnetjes en raampjes met kleine vierkante verdelingen. We gingen door nauwe straatjes, kwamen op warme pleintjes en konden niet vermoeden hoeveel er nog zouden volgen. Er heerste een zuiderse sfeer met kuierende toeristen in de middagzon, drukbezette tafeltjes aan kleurrijke restaurantjes en een kleine rommelmarkt met oude onleesbare Portugese boeken.
We dronken er een welgekomen verfrissing maar stelden onze lunch nog wat uit.

Bij de terugkeer ging het nog via Amarante, een beetje een ingeslapen stad, met heel veel moderne gebouwen die als in een draaikolk rond een steeds ouder wordend centrum staan geplant. Helemaal beneden heb je een oude brug, een gezellig pleintje en een mooie kerk die met haar oostgevel in het zonlicht baadde.
In die kerk was een bruiloft aan de gang en we hoorden hemelse gezangen door de openstaande deuren ontsnappen. Af en toe kwam een genodigde in suitekledij naar buiten om een sigaretje op te steken, want de dienst duurde lang….

Hier vonden we een aangename, lekker lunch. Het ijsje achteraf was Portugees, had de ober gezegd. Dat was niet te proeven, maar lekker was het alleszins.

Onderweg heb ik vaak aan Gaston Degroote gedacht.

De Portugese wegen zijn goed aangelegd en beter onderhouden dan je hier zou verwachten. Verkeersopstoppingen hebben we nog niet gehad, dat doet zelfs een beetje vreemd aan.
De autowegen lopen overal en nergens naartoe, het zijn meesterwerken van bouwkunst die het schaarse verkeer over talloze viaducten door de bergen loodsen.

Maar op de secundaire wegen miste ik lijnen, streepjes en pijlen, die me zouden wijzen waar de weg eigenlijk was. In Vlaanderen hebben we daarvoor Gaston Degroote, die in opdracht van de Vlaamse wegbeheerders overal ten lande kegeltjes plaatst, malletjes legt en signalisatie spuit. Hulde !

Met winderige groeten (hoewel het nu om 19.45 u op ons balkon nog 24° is).

Afbeelding
Guimaraes Paleis Hertog van Braganza

Afbeelding
Guimaraes Burcht Koning Alfonso IV

Afbeelding
Amarante met zijn gezellig pleintje.

Ik vind dit zeer schoon geschreven al zeg ik het zelf!
Ik ben vanmorgen in onze Carrefour oude bekenden tegengekomen, kon wel niet lang klappen want er stond een file aan de kassa en momenteel moeten de jobstudenten nog veel leren...
Nu, het 3e boek van de 7 zusters Storm aan het lezen!
Ivette

omadina

17 aug 2019, 08:57

Goede morgen aan iedereen ,
Dank je wel Yvette, voor de mooie leerzame tekst, en de schitterende foto's ! Dat ze maar verder genieten van hun mooie reis !

Een beetje kwakkelweer aan zee, hop dat het opklaart tot vanmiddag, wil om 14 uur gaan kijken nar de halve finale van de Men's Trophee, hier voor het gemeentehuis...

En nu, ook mijne frigo eens vullen, mémérietje, dus boodschappen doen.
En ja, vandaag is het zaterdag, moest ook eens tot mijn positieven komen Rietjes, rare weken hé !

Groetjes, omadina
Mama, oma, wat maakt het uit !
Het leven is mooi, zolang er zon, muziek en kinderen zijn !

meme-rietje

17 aug 2019, 08:57

goeie morgen iedereen
ik ook derde boek van de zussen

Afbeelding