Hoekje:"De oase van rust 2019"

Hier mag je praten, grappen maken, vertellen over alles.
Een humorist is iemand wiens vrolijkheid van zijn hart naar zijn hersenen is verhuisd. (Otto Weis - 1847)

Ivette

17 aug 2019, 10:19

Hallo, we reizen verder in Portugal:
Het was weer genieten, hier aan de Douro.
We reden een stukje westwaarts langs steile en smalle wegen en verloren soms de rivier uit het oog omdat ze zich in de diepte verschool. Dan ging het naar beneden, naar een sierlijke witte metalen brug, waar we een hemels terras vonden voor een geurige koffie.
Verder ging het dan weer omhoog naar het zuiden, naar een heuse bergpas waar de hoogteverschillen er niet om logen. We kwamen door dorpen met recente huizen, steevast met witte muren en halfrode nieuwe daken. We ontstegen de boomgrens en kwamen aan bijzondere rotsformaties voorbij.
Uiteindelijk daalden weer naar de mensen af, om in het pelgrimsstadje Lamego uit te komen.

Lamego heeft een statige centrale boulevard waar lome zondagsmensen hun tijd op de terrasjes onder de bomen doorbrengen. De laan mondt uit op een trap met 686 treden, die naar een bedevaartskerk leidt.
We hebben die trap eens genomen en werden boven niet enkel met een machtig uitzicht en meerdere aflaten beloond, maar ook met een flinke dorstlesser en een verrukkelijke Pasteis de Nata.

Na een hartig dineetje genoten we nog even van onze jacuzzi, die onze pelgrimsbenen aangenaam verwende.

Vanop ons balkonnetje zagen we nog hoe de mooie Douro zacht en elegant tussen haar diep uitgesneden oevers stroomde. Een schouwspel van kleuren, met glooiingen in alle schakeringen van groen, hagelwitte huisjes met lichtrode daken onder een azuurblauwe lucht. De zilveren stroom glinsterde in de zon en de wind trok op het water dwarse rimpels die soms in witte schuimkopjes overgingen. Steile bergwegen krulden sierlijk omlaag op zoek naar de ongrijpbare rivier.

Gisteren, toen de bruiloftsvierders in Amarante de kerk hadden verlaten en nog even het pleintje vulden, zagen we mooie dames, zacht en elegant, met diep uitgesneden jurken. Een schouwspel van kleuren, met sierlijke rondingen en roodomrande monden met hagelwitte tanden, stralend onder een azuurblauwe lucht. De wind speelde in de glinsterende zijde van de lange jurken en trok er dwarse rimpels in. Lange donkere haren krulden sierlijk naar beneden op zoek naar de ongrijpbare aandacht.

De verleidelijke natuur in al haar facetten.

Met betoverde groeten

Afbeelding
De Douro

Afbeelding
De witte brug over de Douro

Afbeelding
De trap van Lamego.

groetjes, tot later!
Ivette

Ritavdm

17 aug 2019, 11:40

Goeievoormiddag

'k ga vlug eens naar Portugal :wink:
en dan
Visje bakken, aardappel koken, tomaatje snijden
Oud maar niet Out

meme-rietje

17 aug 2019, 11:50

wilde iets van Ac.... die in het reclameblaadje stond
en natuurlijk was het juist dat die niet mee was met de camion
volgende week dinsdag heeft ze gezegd
dus dan eens gaan kijken
en terwijl ik toch in die kanten was
een kleerwinkel binnen gegaan
en ik vind dat het beter is om na de solden op soldejacht te gaan dan terwijl
heb nog een katoenen witte broer met daarop een witte hemdbloes gekocht
kan ik het nu niet meer dragen dan is het voor volgend jaar
ben er content mee :lol:
Groetjes van meme-rietje,
het is gemakkelijker op te geven dan door te gaan

Ivette

17 aug 2019, 16:14

Bij de uiltjes heeft Frankje die trap rechtgezet, makkelijker als je er niet zijdelings op moet klimmen!
Ivette

meme-rietje

18 aug 2019, 08:56

goeie morgen iedereen
veel regen

Geniet nu en morgen,
want zo is het voorbij,
Geniet nu en morgen,
Dan is iedereen blij,
Geniet nu en morgen,
Dat is belangrijk voor je bestaan,
Geniet nu en morgen,
Wen er maar aan.

Afbeelding

Ritavdm

18 aug 2019, 09:19

Goeie natte morgen

Wordt het een binnen-boeken-dag ???
't ziet ernaar uit !
Oud maar niet Out

Ivette

18 aug 2019, 09:35

Inderdaad Rita, boekenlezersdag!
Ik krijg zopas telefoon dat ik bezoek bekom deze namiddag dus ik ben er mee weg!
Ivette

Michelly

18 aug 2019, 23:33

De drie weken zijn weer voorbij en morgen is het weer tijd voor de volgende chemokuur. Eerst controle van het bloed natuurlijk en als dat oké is wordt het goedje klaargemaakt in het labo en mag (moet) ik weer aan de naald. Hopelijk wordt deze sessie niet uitgesteld door mijn ziekenhuisopname. Het is allemaal zo dubbel. Zie er tegenop en toch wil ik dat het doorgaat. Een mens zit nogal ingewikkeld in elkaar hé. Maar niet klagen of zagen, morgenvroeg richting ZMK en braafjes doen wat de oncoloog en de verpleegsters zeggen.
Wens iedereen een rustige en verkwikkende nacht.
Michelly
De sterren zijn niet bang vuurvliegjes te lijken
(Rabindranath Tagore.)

meme-rietje

19 aug 2019, 08:54

goeie morgen allemaal
vandaag komt mijn broer af met twee dochters
ich habe viel vergessen, van de duitse taal
nu we zullen ons best doen
is twee jaar geleden dat hij afkwam
een knufje Elly

Afbeelding

omadina

19 aug 2019, 09:42

Goede morgen,

Voor de maatjes hier, een fijne maandag, en als de weerberichten juist zijn een zonnige week.

Morgen komt mijn oudste kleindochter Dascha op bezoek. Ze heeft verlof en ik ben heel blij met haar bezoekje.
Ze zal wel veel te vertellen hebben, en kan me altijd nog wat bijbrengen over apps en I-pad, en informatica, enz...want dat is de branche waarin ze werkt.
Vandaag, was strijk, een beetje koken enz. is ook nodig hé. en me nog een beetje "rustig" houden...

Michelly, we denken hier allemaal aan jou, goede moed en ik doe mee met mémérietje, een welgemeende knuffel !

Yvette, wat een mooie reis maken jouw kinderen, mooie teksten en foto's, ik geniet mee. Dank om het hier te zetten.

Voor iedereen, een mooie dag, en begin van een zomerweek ! De vakantie gaat snel, de kinderen zijn al met hun hoofd bij de schoolboeken...

Groetjes, omadina
Afbeelding

Op jullie gezondheid ! omadina
Mama, oma, wat maakt het uit !
Het leven is mooi, zolang er zon, muziek en kinderen zijn !

corry

19 aug 2019, 10:12

Goedemorgen , lang geleden nog in beeld geweest, heeft zijn reden, niets met jullie te maken.

Kindjes zijn hier niet kozen om bij mama te blijven die ook thuis is, stelde het voor. Morgen komen ze tot woensdag, voor de rest van de vakantie naar papa. Zondag vieren we kleintje bij moeke haar 9 de verjaardag.

Afspraak kinesist is gemaakt, hoop dat hij het zwaaien en draaien kan stil leggen. Zona ligt op de loer 🤢

Groetjes en tot in den draai, het is bijna september, tijd voor een datum af te spreken. Wenduine , VAN HARTE WELKOM

Michelly, moedige dame hoedje af voor jou.

Corry 🤓😘
ik tel alleen de zonnige dagen.

Ritavdm

19 aug 2019, 10:38

Goeie maandagmorgen.... alweer :roll:

Alles gaat weer zijn gewone gang met pijntjes en zorgen hier en daar
't hoort bij het leven van een senior
helaas voor de enen wat meer dan voor de anderen

Michelly daar aan de naald (hopelijk werd het niet uitgesteld) een stevige schouderklop.

Meme-RIetje, Duits met haar op is ook niet mis hoor en je broer kent toch wel nog nederlands zeker.

Datum in september ? De week van 9 sept. ben ik zeker al weg.
Oud maar niet Out

Erika1

19 aug 2019, 12:44

Hallo effe via gsm, laptop moet naar pc dokter, heeft rare kuren. Heb vorige week een opdracht aangenomen en dat MOET ten laatste donderdag afgeleverd worden :( :evil: :?
Heeft allemaal met een nieuwe versie van Windows te maken, die vannacht geïnstalleerd is.
Allee tot ......
Brood dat men deelt, smaakt beter.

vera-maria

19 aug 2019, 13:41

Goedenamiddag allemaal!
Ja ben hier een dag of 4 niet geweest, de reden...wij waren weg met koor en orkest en we hadden een heel druk programma om af te werken!
Het was een schitterende uitstap met aangename en muzikale mensen waarmee ik me verbonden voel! We waren in Zeeland en verbleven in een nieuw Van Der Valk hotel in Middelburg, we bezochten Veere, hadden een zoektocht in Middelburg, een prachtige en muzikale avond met barbecue in een afgehuurd strandhuis in Zoutelande en nog veel meer, we hebben genoten maar was ook vermoeiend, de jongste muzikanten zijn pas 14 en de oudste denk ik rond de 80 maar die 80-ers kunnen best nog mee met de rest!
Afbeelding
Heb ondertussen alles bijgelezen van Portugal en Meme-rietje die Duitsers op bezoek krijgt, Omadina heeft morgen haar mooie kleindochter Dascha op bezoek, Erika haar laptop bij de pc-dokter, Corry nog altijd aan het draaien en zwaaien, hoop voor jou Corry dat die kini soelaas mag brengen!
Rietjes niet thuis de week van 9 september en ik moet eerlijk toegeven dat mijn agenda ook stilletjes vol geraakt voor september hoop echt dat er een data is dat ik ook eens naar Wenduine kan komen!
Michelly veel moed en een dikke knuf!
En ik ga straks eens met mijn make naar het shoppingcenter, de rest van de week heb ik nog van alles te doen want wij vertrekken binnenkort voor 10 dagen op cruise naar de Noorse Fjorden!
Zo ben er weer mee weg daag...
You only have one life...live it!

Ritavdm

19 aug 2019, 19:57

Goeieavond

Veve, Zeeland altijd mooi hé en als je er dan nog leuk gezelschap bij hebt kan zo'n WE beslist niet meer stuk

Mijn namiddag heb ik ook weer goed gevuld gekregen : 59 fietskm, een fikse regenbui, een leuk terras en enkele leuke babbels.
Oud maar niet Out