Dit gebeurt als Vlaanderen de onafhankelijkheid uitroept.
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Vroeger lag "Klinkaart" van Piet Van Aken en "Pieter Daens" van Louis Pol Boon in de rekken. Nu zijn het boeken van Hendrik Conscience neem ik aan, of is het TikTak geworden ?
-
Ice
Hier haal je dus al ZELF de oorzaken aan van groeiende armoede!Wil. schreef: ↑20 feb 2020, 10:02Nu geeft Bea Cantillon een bijkomende verklaring voor de groei à rato van 10.000 mensen die naar de voedselbank gaan:
" (...) er speelt ook een aanbod-effect. "Als je een aanbod creëert om gezinnen in armoede vooruit te helpen met gratis voedselpakketten, dan gaan gezinnen daar ook meer en meer gebruik van maken", denkt Cantillon. "We zien bijvoorbeeld dat de OCMW's leefloners actief toeleiden naar de voedselbanken."
De vraag moet gesteld worden WAAROM steeds meer gezinnen genoopt zijn om gebruik te maken van gratis voedselpakketten?
Misschien uit noodzaak omdat ze niet meer rond kunnen komen?
Of denk je, net als cantillon, dat je als leefloner kunt overleven zonder voedselpakketten?
En hoe komt het dat er zoveel LEEFLONERS zijn intussen?
Toch door afbraakbeleid? Geen jobs, niet aan de bak geraken, geschorst werkloos==>Minder inkomen - méér uitgaven/belastingen, hógere levensduurte?!
De redenering is te moeilijk te volgen of te moeilijke rekensom?
En laat die fortuinzoekers er maar uit, die hoeven niet naar de voedselbanken want die krijgen álles GRATIS, óók voedsel, dat zijn dan de 'kansarmen' maar zij worden níet bedoeld als het gaat om gezinnen die gebruik maken van gratis voedselpakketten.
Je beweert het tegendeel terwijl ik nét op de reeds zichtbare gevólgen wijs en zelfs dan nóg blijf je afstrijden dus, jawél gij durft nog beweren dat de koopkracht is gestegen terwijl dat overduidelijk níet het geval is, iedereen voelt dat in de portemonnee en steeds meer mensen...jij schijnbaar (nog) niet? (Goed voor jou, hoor, het is je gegund)Wil. schreef: ↑20 feb 2020, 10:02En ik hoef ook niets aan te tonen. Ik beweer net het tegendeel. Nu jij weer.
Zie je, Ice? Zo'n welles-nietes spelletje leidt naar niets. Als wij onze argumenten niet kunnen hard maken met een objectiever oordeel dan jouw of mijn persoonlijke ervaring, dan blijven we in ons eigen wereldje zitten.
Je kunt echter onmogelijk ontkennen dat enerzijds door besparingen en inleveringen (reeds 30 jaar!) mensen steeds minder inkomen genieten én anderzijds de levensduurte blíjft stijgen, steeds duurdere facturen/prijzen wat, LOGISCH, steeds minder huishoudbudget betekent.
Mínder inkomen versus méér uitgaven, de kloof wordt gróter....weer dat rekensommetje...
Is dát geen recept voor ARMOEDE misschien?
Is dat geen strategie voor collectieve verarming misschien?
Loonmatiging, indexsprong, taxshift enz..: énkel in dit apenland, is dat géén collectieve verarming misschien?
Het saboteren van jobs door echte jobs te vervangen door népjobs, betaald door de schatkist/belastingbetaler zelf om dan te komen jammeren over tekorten en te wijzen naar werklozen, die ze zelf veroorzaken, om hen naar het ocmw te jagen!
Nóg minder inkomen...tiens..betekent dat misschien ook weer meer armoede?
Wélke weerlegging heb je daarop? Juist: géén!
Het wordt bespottelijk....blijf de diefstal en aanslagen op onze en je eigen portemonnee maar verdedigen, je schijnt in elk geval dan toch nog bij de weinigen te zijn die (nog) geen last hebben van de politieke rooftochten, dat is voor veel mensen wel anders...maar wat kan het jou schelen nietwaar, zolang gij het maar goed hebt mogen de zwaksten van de maatschappij nog verder in armoede gedreven worden?
Blijf in jouw wereldje jezelf maar voor de gek houden, misschien ontsnap je wel door wishfull thinking aan wat komen gaat.
Want denk eraan, jouw beurt komt ook nog want de onderlaag van de maatschappij zit reeds op het tandvlees en dan komen ze bij jou en de middenmoot aankloppen want politici delen hun zelfbediening niet.
Dat zie je al bij lez waar de middenstand al de strop rond de nek heeft en nva heeft reeds 118.000 pagina's klaar aan wetswijzigingen dus hou je almaar vast aan de takken van de bomen want druppelsgewijs zullen die giftige adders uit het gras tevoorschijn komen.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Ice, je blijft vastzitten in je eigen mini-wereld: wat jij vlak om je heen vaststelt , vergroot je uit voor het ganse land. Niet doen, dat is een onwetenschappelijke aanpak.
Deze niet gezien? Waar stijgt het lijntje? Waar daalt het?

Deze niet gezien? Waar stijgt het lijntje? Waar daalt het?

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Aangezien de werkzaamheidsgraad in Vlaanderen stijgt en de werkloosheid daalt, is het begrijpelijk dat meer en meer gezinnen en inkomen hebben, waardoor ze uit de armoede blijven.
In Wallonië en Brussel (zie plaatje hierboven!) zien we de omgekeerde evolutie. Wanneer het land het minder goed doet, dan weten we waarom.
In Wallonië en Brussel (zie plaatje hierboven!) zien we de omgekeerde evolutie. Wanneer het land het minder goed doet, dan weten we waarom.

dejules
Klopt niet.
In Genk was de werkzaamheidsgraad nooit hoger dan heden maar het gemiddeld belastbaar inkomen ligt nu wel 3.000 Euro lager tov enkele jaren geleden.
Wat ben je met een inkomen uit een tijdelijke deeltijdse job?
-
Ach Wil. , waarom blijf je toch steeds die leugenachtige propaganda neerpennen. Er zijn gezinnen met een inkomen uit werk die hun kinderen met een lege brooddoos of hooguit met een booke met confituur naar school moeten sturen.
-
Ook hier weer de navelstaarderij van degenen die op hun wandelstok leunen terwijl ze niet verder kijken dan de kerktoren.
Er zijn nauwelijks landen waar de 'working poor' in kleiner aantal zijn dan bij ons. En deze grafiek maakt geen onderscheid tussen Vlaanderen en Wallonië ...

Er zijn nauwelijks landen waar de 'working poor' in kleiner aantal zijn dan bij ons. En deze grafiek maakt geen onderscheid tussen Vlaanderen en Wallonië ...

Jaja, en ieder land hanteert zijn eigen begrip voor "working poor" . Als je, om een voorbeeld te stellen, je één Euro per dag kunt sparen, dan ben je hier al niet meer als "working poor" geklasseerd, maar in een buurland dan misschien weer wel.
-
Ice
En ik vind het ronduit pure schande en een forse blaam voor de politiek dat working poor kan bestáán in een welvaartstaat..Er zijn nauwelijks landen waar de 'working poor' in kleiner aantal zijn dan bij ons.
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Allemaal mooi uitgelegd , maar praatjes vullen geen gaatjes(of buiken)maar als het toch zo schitterend is ,en we er allemaal koop krachtiger van zijn geworden, waarom blijft ons BNP boven de 100%, komt de SZ in gevaar,en blijven ze de schuld voor zich uitschuiven, wie geloofd die mensen nog.Jij bent hier begonnen over de groei van het bbp. Dat was een dwazernij zoals we van jou gewend zijn. Ik heb dat netjes weerlegd mét bewijsmateriaal.
Wil jij over begrotingstekorten iets zeggen, of over de nominale schuld, dan zal ik oordelen of het zinvol is (nooit de hoop laten varen, Wil) en dan zal ik je daarover wel mijn mening geven. Nu moest ik je echter terug op de rails zetten, want je was los van het padje af.
Ik zou graag het kassa bonnetje een zie waar die 12 miljard die ze te kort hebben naartoe is,dat reken machientje van de Muyters is nog altijd in werking..........
https://www.knack.be/nieuws/belgie/reke ... 1582127224
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
Voor een 'ingenieur' kun jij soms domme redeneringen opbouwen, Sof.
Om een fatsoenlijke functie in te nemen bij eurostat, welk diploma denk je dat ze dan eisen? Ik zou durven opperen 'statistiek' of een aanverwante discipline. En dan leer je in die opleiding hoe je zaken kunt vergelijken. Eén van de zaken die dan van belang zijn, is om zoveel mogelijk factoren vergelijkbaar te houden.
Ga er dus best niet van uit dat die term 'working poor' hier zus en daar zo wordt gedefinieerd. Jouw reactie is op z'n properst gezegd een flutreactie.

Zijn er moderne staten waar er géén zijn? Ik denk van niet. Ik zou ook wel willen dat het fenomeen niet bestond. Wat wil het dan zeggen dat er 22 landen op 27 zijn waar het op dat vlak slechter is gesteld en slechts 4 waar het beter gaat?

dejules
U kijkt naar de koopkracht die voornamelijk gestegen is bij vooral tweeverdieners (7%) maar voor de meesten Belgen niet of nauwelijks.
Echter, U vergeet dat die taxshift niet gefinancierd is en vandaag een gat in de begroting heeft geslagen van 12 miljard Euro maw U kunt niet analytisch denken : de N-VA heeft dat betaald met schuldopbouw en wij krijgen dat terug op onze teloor!
Dit gat zal door de volgende regering gedicht moeten worden en er wordt gesproken over de zwaarste bezuinigingen/extra belastingen ooit. Dat is ook de reden waarom de regeringsformatie bijna onmogelijk is en niet de zogenaamde tegenstellingen tussen Noord en Zuid zoals de Vlaams-nationalisten valselijk beweren.
Maw zal die koopkrachtstijging slechts van beperkte duur zijn en zullen wij collectief gedurende decennia aan koopkracht verliezen. Voor ons senioren tot onze laatste adem!
U denkt dat de senioren op dit forum (en bij uitbreiding de Vlaamse kiezers) achterlijk zijn en meer van dit wanbeleid opgelegd door de N-VA willen ondergaan maar U dwaalt.
Ik verzeker U dat bij de volgende verkiezingen de N-VA een afslachting wacht die De Wever nooit voor mogelijk houdt.
-
dejules
Voor :
• een verdere stijging van de pensioenleeftijd
• een nieuwe indexsprong op onze lonen
• een privatisering van de ziekteverzekering
• een afbraak van de uitkeringen bij werkloosheid
• een diepere put in de sociale zekerheid
• een nog groter gat in de begroting
Stem N-VA.
- Bijlagen
-