Westerse democratie en de islamideologie: fricties
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Kop in Het Parool: Hoogleraar Turkse talen: ‘Turkse gemeenschap is vatbaar voor antiwesterse propaganda’
De Turkse gemeenschap in Nederland staat dagelijks bloot aan propaganda waarin het Westen de vijand is, aldus Erik-Jan Zürcher, hoogleraar Turkse talen en culturen.
“De boodschap is: je leeft in een vijandig land. Je leeft in een land dat Turkije slecht gezind is,” aldus Zürcher.
Dat een groot deel van de Turkse Nederlanders open staat voor Erdogans propaganda, komt omdat zij met Erdogan het gevoel hebben dat moslims niet welkom zijn in het Westen. ‘Dat maakt het probleem niet kleiner maar groter,’ schrijft Zürcher in een notitie ten behoeve van zijn verhoor.
Zou dit soort vaststellingen ons moeten doen vertrouwen hebben in 'vreedzaam samenleven'? Moslims die hun basisteksten kennen, leven in een wij/zij wereld, hoewel die niet altijd onmiddellijk aan de oppervlakte te zien is. Wie leidt de grotere groep die niet op de hoogte is?
De Turkse gemeenschap in Nederland staat dagelijks bloot aan propaganda waarin het Westen de vijand is, aldus Erik-Jan Zürcher, hoogleraar Turkse talen en culturen.
“De boodschap is: je leeft in een vijandig land. Je leeft in een land dat Turkije slecht gezind is,” aldus Zürcher.
Dat een groot deel van de Turkse Nederlanders open staat voor Erdogans propaganda, komt omdat zij met Erdogan het gevoel hebben dat moslims niet welkom zijn in het Westen. ‘Dat maakt het probleem niet kleiner maar groter,’ schrijft Zürcher in een notitie ten behoeve van zijn verhoor.
Zou dit soort vaststellingen ons moeten doen vertrouwen hebben in 'vreedzaam samenleven'? Moslims die hun basisteksten kennen, leven in een wij/zij wereld, hoewel die niet altijd onmiddellijk aan de oppervlakte te zien is. Wie leidt de grotere groep die niet op de hoogte is?

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
U hebben ze nog nodig om hun ideologie uit te dragen onder de ‘ongelovigen.’ U hebt ervaring in hoe men mensen iets moet bijbrengen.Lars schreef:
Ik heb vandaag een knipbeurt overleefd van een aanhanger van de islamideologie!
U behoort tot de nieuwe generatie ‘pastoors op de kansel.’ Hoe ze zo iemand noemen moet ik u wel niet vertellen denk ik.
-
Lars - Lid geworden op: 22 aug 2019, 10:40
De Fenerbahce ideologie?Dicksy schreef: ↑26 feb 2020, 21:21U hebben ze nog nodig om hun ideologie uit te dragen onder de ‘ongelovigen.’ U hebt ervaring in hoe men mensen iets moet bijbrengen.Lars schreef:
Ik heb vandaag een knipbeurt overleefd van een aanhanger van de islamideologie!
U behoort tot de nieuwe generatie ‘pastoors op de kansel.’ Hoe ze zo iemand noemen moet ik u wel niet vertellen denk ik.
Dat is zowat het enige wat de man interesseert...
-
Niet zo speciaal, zo omschrijf ik eigenlijk al mijn contacten IRL met de islamideologie.
-
Denkfout, Lars.
Je hebt contact met de mensen, niet met de ideologie. Temeer daar je voordien zélf schreef dat je in real life geen moslims bent tegengekomen die de koran helemaal hebben gelezen. Die bevat al een groot deel van de ideologie. Wat zouden zij dan de ideologie vertegenwoordigen?
Je hebt contact met de mensen, niet met de ideologie. Temeer daar je voordien zélf schreef dat je in real life geen moslims bent tegengekomen die de koran helemaal hebben gelezen. Die bevat al een groot deel van de ideologie. Wat zouden zij dan de ideologie vertegenwoordigen?

Heb jij contact (echt contact hè, geen artikels van scheve koppen sites) met mensen die de ideologie vertegenwoordigen, Wil?Wil. schreef: ↑27 feb 2020, 09:46Denkfout, Lars.
-
Sinds ik gestopt ben in mijn actieve loopbaan bijna niet meer. Voordien heb ik frequent contact gehad met mensen die de discussie over hun ideologie (zij noemden het een godsdienst) met mij aangingen. Dat escaleerde soms (niet langs mijn kant).
Ik ken bijgevolg zowel een aantal moslims als de ideologie. Jij bent nog maar aan die eerste helft toe. Tijd voor een inhaalbeweging.
Ik ken bijgevolg zowel een aantal moslims als de ideologie. Jij bent nog maar aan die eerste helft toe. Tijd voor een inhaalbeweging.

sibarita - Lid geworden op: 29 nov 2004, 22:44
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1596699 ... -van-rabat
"Moslima's gaven mij en mijn NL'se vrouw de middelvinger in de tram. Nu ik in A'dam een school voor mijn kinderen zoek, merk ik hoe lastig het is om aan de islamitische invloed te ontkomen”
Van zijn Marokkaanse identiteit afgeraken kan niet !!
"Moslima's gaven mij en mijn NL'se vrouw de middelvinger in de tram. Nu ik in A'dam een school voor mijn kinderen zoek, merk ik hoe lastig het is om aan de islamitische invloed te ontkomen”
Van zijn Marokkaanse identiteit afgeraken kan niet !!
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850
-
Volgens mij, Wil, vind sinds je pensioen veel verhalen op het internet (of is het omgekeerd...) die je moslimfixatie bevestigen en voeden.Wil. schreef: ↑27 feb 2020, 10:01Sinds ik gestopt ben in mijn actieve loopbaan bijna niet meer. Voordien heb ik frequent contact gehad met mensen die de discussie over hun ideologie (zij noemden het een godsdienst) met mij aangingen. Dat escaleerde soms (niet langs mijn kant).
Zit ik er ver naast?
-
Volgens mij, Wil, vind sinds je pensioen veel verhalen op het internet (of is het omgekeerd...) die je moslimfixatie bevestigen en voeden.
Zit ik er ver naast?
1. Definieer nu je termen eens duidelijk. Wat is een 'moslimfixatie'? Als je naar school bent geweest, dan zou je toch moeten weten dat het noodzakelijk is om dezelfde betekenis aan een term te geven als je daarover wil van gedachten wisselen met iemand.
2. Zou het kunnen dat je nog altijd het onderscheid niet kunt maken tussen 'moslims' en 'islamideologie' ? Ook niet nadat je hier al heel wat bladzijden hebt kunnen over lezen?
3. Kun je in de mensenmaatschappij iets opnoemen dat door mensen is tot stand gebracht en dat over de laatste 30 jaar meer doden en meer ellende teweeggebracht heeft dan het proberen opleggen en/of toepassen van de islamideologie? Behalve oorlogen tussen landen kan ik niet direct aan iets denken.
Zou het dan van belang kunnen zij om daarover meer mensen in te lichten o.a. via seniorennet.

1. Praten over de 'moslimideologie' (allez uw versie ervan...) verzandt al gewoon in een meta-discussie.Wil. schreef: ↑27 feb 2020, 18:33Volgens mij, Wil, vind sinds je pensioen veel verhalen op het internet (of is het omgekeerd...) die je moslimfixatie bevestigen en voeden.
Zit ik er ver naast?
1. Definieer nu je termen eens duidelijk. Wat is een 'moslimfixatie'? Als je naar school bent geweest, dan zou je toch moeten weten dat het noodzakelijk is om dezelfde betekenis aan een term te geven als je daarover wil van gedachten wisselen met iemand.
2. Zou het kunnen dat je nog altijd het onderscheid niet kunt maken tussen 'moslims' en 'islamideologie' ? Ook niet nadat je hier al heel wat bladzijden hebt kunnen over lezen?
3. Kun je in de mensenmaatschappij iets opnoemen dat door mensen is tot stand gebracht en dat over de laatste 30 jaar meer doden en meer ellende teweeggebracht heeft dan het proberen opleggen en/of toepassen van de islamideologie? Behalve oorlogen tussen landen kan ik niet direct aan iets denken.
Zou het dan van belang kunnen zij om daarover meer mensen in te lichten o.a. via seniorennet.
We praten over een ideologie als theoretisch kader in een kader dat ge zelf zo krap hebt afgebakend als de plastron van JL Dehaene indertijd.
Ik heb het liever over de praktijk, maar ik begrijp dat dit achter een computerscherm een onmogelijke opdracht is.
Ik kan dus evengoed tegen om het even welke met Vlaamse vlag zwaaiende nitwit zowat overal verspreid op het internet, over hetzelfde in cirkeltjes blijven.
Spijtig, even dacht ik iets te kunnen leren.
Ik vind het bovendien intellectuele paljasserij:
"Ik haat de biologische klasse van gevederde dieren die waggelen en kwak kwak kwak roepen.
Maar tegen eenden heb ik niks hoor..."
-
Is het mogelijk het kapitalisme te beoordelen of veroordelen zonder daarom de Amerikanen te be- of veroordelen?
Is het mogelijk het nazisme te veroordelen zonder de Duitsers te veroordelen?
Als je uit die vraagstelling niet eens uitraakt, dan is een discussie zinloos.

Dat is allemaal mogelijk.Wil. schreef: ↑27 feb 2020, 20:43Is het mogelijk het kapitalisme te beoordelen of veroordelen zonder daarom de Amerikanen te be- of veroordelen?
Het is alleen mijn ding niet.