Dit gebeurt als Vlaanderen de onafhankelijkheid uitroept.

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Lars

29 feb 2020, 19:33

Dicksy schreef:
29 feb 2020, 12:46
Lars schreef:
Afbollen is ook een oplossing.
Bey, Bey Lars, het gaat u goed in Venezuela bij je linkse broeders. We gaan u hier missen 😂😂😂🍺
"Bey, Bey …" :( :) :D :lol:

Ik voel me perfect in dit land, ik ga nergens heen.
Check anders regelmatig eens op je pas moest je twijfelen welk land dit juist is.

Bey bey.... :lol: :lol: :lol:

Wil.

29 feb 2020, 20:16

E.T. schreef:
29 feb 2020, 19:07
Ik was gewoon nieuwsgierig … en vroeg mij (als eerste :wink: ) af van WAT wij onafhankelijk zouden moeten worden …

Please, doorbreek de cirkel "enlighten me" :wink:
Wat dacht je van dit: onafhankelijk van de kunstmatige constructie die 'belgië' wordt genoemd en die Vlamingen via een aantal (grendel)wetten gevangen houdt in een keurslijf dat complete zelfontplooiing heel moeilijk maakt. Daardoor wordt economische vooruitgang en welvaartsverbetering moeilijker dan dit zou moeten zijn.
- Wanneer vandaag 100% van alle Vlaamse verkozenen in de kamer achter een eis tot staatshervorming zou gaan staan, dan nóg komt die er niet indien de Franstaligen dat niet willen.
- Wanneer het gaat om solidariteit tussen de personen van het land, dan zijn we allemaal belgen. Wanneer het gaat om het afgrendelen van de voorrechten (onterecht want ondemocratisch) dan zijn we plots verdeeld in 2 geroepen: Franstaligen en Nederlandstaligen.

Die ellende - en ik wik mijn woorden - is het gevolg van het zelf opgeven van ons democratisch gewicht. We hebben dat te danken aan Eyskens Sr en de meute dwaze Vlamingen die toen in het parlement heeft gestemd voor de eigen castratie.

Wel, van dát land wil ik van af en de wind waait momenteel uit de juiste richting.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.

29 feb 2020, 21:00

OK
dat was het "WAT" en nu het "HOE"

:wink:
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet
dejules

29 feb 2020, 22:56

Ik ben ervan overtuigd dat meer en meer mensen de destructieve krachten van verandering niet eens meer willen. Het enige doel van De Wever en zijn kliek van Vlaamse übermenschen is het land naar de verdommenis helpen, in de werkende mensen hun zakken zitten, onze sociale verworvenheden afbouwen, de sociaal zwakkere viseren en de rijken nog rijker maken. In maart is de volgende verkiezingspeiling, ik ben benieuwd.

Wil.

01 mar 2020, 11:07

E.T. schreef:
OK
Gewoon niet meer betalen. Dat brengt de andere kant op andere gedachten. Het leegmelkscenario loopt sowieso af rond 2024. Maar Magnette denkt alleen aan vandaag. Hij wil nu de kip slachten omdat hij van kippenbout houdt, ook al weet hij dat hij dan morgen geen eieren meer heeft.

Voor mij eigenlijk niet gelaten: laat die federale schuld voor mijn part exploderen. Alles wat dit land over de afgrond duwt, brengt de scheiding dichterbij. Ik ben klaar voor de korte pijn, zelfs al is die hevig.

Mijn mening is, dat als je merkt dat de weg naar de oplossing niet kan bereikt worden door onwil (grendelwetten) of onverstand van de andere partij dat je het dan zo snel mogelijk, zo erg mogelijk moet laten worden zodat er wel iets moet gebeuren. Ik ben niet zeker of we daar nu al zijn, of dat het blikje nog 4 jaar verder kan gestampt worden.

frits1955

01 mar 2020, 13:47

Gewoon niet meer betalen. Dat brengt de andere kant op andere gedachten.
Wat niet meer betalen? Transfers gaan via uitkeringen voor werkloosheid, ziekte, van zij die meer belastingen betalen naar zij die minder betalen, van een regio waar minder vergrijzing is (Wallonië) naar een regio waar meer vergrijzing is (Vlaanderen)., van de provincie Waals-Brabant naar de provincie Limburg, van de provincie Antwerpen naar West-Vlaanderen. Wat ga je niet meer betalen?
Het is een typisch voorbeeld van inhoudsloze luchtfietserij waar de NVA nu al bijna 30 jaar stemmen voor probeert te ronselen en al even lang hebben ze geen flauw idee hoe ze alles in praktijk moeten brengen.

Wil.

01 mar 2020, 14:01

Je begrijpt de transfers maar gedeeltelijk. De tweede helft verloopt via de financieringswet.

De kannibaal

01 mar 2020, 14:15

Wil. schreef:
E.T. schreef:
OK
Gewoon niet meer betalen. Dat brengt de andere kant op andere gedachten. Het leegmelkscenario loopt sowieso af rond 2024. Maar Magnette denkt alleen aan vandaag. Hij wil nu de kip slachten omdat hij van kippenbout houdt, ook al weet hij dat hij dan morgen geen eieren meer heeft.

Voor mij eigenlijk niet gelaten: laat die federale schuld voor mijn part exploderen. Alles wat dit land over de afgrond duwt, brengt de scheiding dichterbij. Ik ben klaar voor de korte pijn, zelfs al is die hevig.

Mijn mening is, dat als je merkt dat de weg naar de oplossing niet kan bereikt worden door onwil (grendelwetten) of onverstand van de andere partij dat je het dan zo snel mogelijk, zo erg mogelijk moet laten worden zodat er wel iets moet gebeuren. Ik ben niet zeker of we daar nu al zijn, of dat het blikje nog 4 jaar verder kan gestampt worden.
Eventjes op zijn Mr De Jules. Collega Wil geeft hier het antwoord op de betaling van de exorbitante pensioenen van de Ambtenaren : Gewoon niet meer betalen. Hij wil nu de kip slachten omdat hij van kippenbout houdt, ook al weet hij dat hij dan morgen geen eieren meer heeft. De nva-er lijkt wel een grote aanhanger van Louis XV "Après moi, le déluge". Boer pas op je ganzen als de vos de passie preekt.

E.T.

01 mar 2020, 14:21

Wil. schreef:
Gewoon niet meer betalen ... Dat brengt de andere kant op andere gedachten ...
Jaaa, laten wij burgerlijk ongehoorzaam zijn en … ja wat … eeuuhh … geen belastingen meer betalen!

Oeps die worden aan de bron ingehouden 8O
Ze gaan in Brussel eens hard lachen als die Vlamingen die belastingen moeten bijbetalen dit weigeren :D

Wat kunnen we nog meer niet betalen? Verkeersboetes? Worden het jaar daarop automatisch verrekend in diezelfde belastingen :D :D

Ooh, laten we stoppen met het betalen van de Zorgverzekering, mmmm neen, das puur Vlaams geld hé

Betaalstaking = geen goed idee
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Fred1950

01 mar 2020, 14:34

E.T. schreef:
01 mar 2020, 14:21
Wil. schreef:
Gewoon niet meer betalen ... Dat brengt de andere kant op andere gedachten ...
Jaaa, laten wij burgerlijk ongehoorzaam zijn en … ja wat … eeuuhh … geen belastingen meer betalen!
.....
Doen zoals de rijken, alle bezittingen naar belastingsparadijzen doorsluizen en hier bij het OCMW aankloppen ( wel opletten, ze gaan u verplichten de straat schoon te vegen )

Wil.

01 mar 2020, 14:46

Je hebt gelijk dat heel wat belastingen automatisch worden geïnd. De zelfstandigen hebben dat voor een groot deel in de hand, maar we kunnen hen niet alleen vragen om de geldstroom te stoppen.

Er zijn twee wegen om te bewandelen:
1. zorgen voor een breed gedragen meerderheid in het Vlaams parlement. Eens daar 55% van de verkozenen achter een verregaande autonomie staan, roept het parlement eenzijdig de onafhankelijkheid uit. (Wat gaat 'belgië' dan doen? Tanks sturen? Of zoals de Spanjaarden in Catalonië tewerk gaan? Ha, ha, ... )
Dat wordt niet gemakkelijk aangezien die 55% nog niet binnen handbereik ligt.

2. Veel realistischer: we laten de begrotingstekorten en totale schuld van belgië oplopen tot astronomische getallen. Dat betekent dat Europa zich moet komen moeien. Dan gaan nieuwe afspraken moeten onderhandeld worden en kan men de voorgaande regeling naar de prullenmand verwijzen.
De tegenstelling op economisch en sociaal vlak tussen de Franstaligen en Vlaanderen zijn dermate groot geworden dat we in een situatie van buigen of barsten komen.

Fred1950

01 mar 2020, 15:28

Wil. schreef:
01 mar 2020, 14:46
....
1. zorgen voor een breed gedragen meerderheid in het Vlaams parlement. Eens daar 55% van de verkozenen achter een verregaande autonomie staan, roept het parlement eenzijdig de onafhankelijkheid uit. (Wat gaat 'belgië' dan doen? Tanks sturen? Of zoals de Spanjaarden in Catalonië tewerk gaan? Ha, ha, ... )
Dat wordt niet gemakkelijk aangezien die 55% nog niet binnen handbereik ligt.
...
Zou het niet eerlijker zijn om een volksraadpleging te houden onder de Vlamingen in plaats van de "dictatuur van de representatieve democratie" te laten beslissen ?

Wil.

01 mar 2020, 15:38

Ik zou al blij zijn als onze democratie ook representatief was. Hoe is het mogelijk dat wij 2/3 van de Franstaligen moeten overtuigen om de toelating te verkrijgen onze eigen arbeidsmarkt te regelen? Of onze eigen sociale zekerheid te regelen?

In die zaken blokkeert een minderheid de wil van een meerderheid. Ze doet dat niet omdat de ontplooiingskansen van die minderheid zouden geschaad kunnen worden, maar wel om het geld te kunnen blijven incasseren van diezelfde meerderheid. Het is gewoon een grendel op onze ontplooiing.

Fred1950

01 mar 2020, 15:41

Wil. schreef:
01 mar 2020, 15:38
Ik zou al blij zijn als onze democratie ook representatief was. Hoe is het mogelijk dat wij 2/3 van de Franstaligen moeten overtuigen om de toelating te verkrijgen onze eigen arbeidsmarkt te regelen? Of onze eigen sociale zekerheid te regelen?
Dat doen we toch met onze VDAB en met onze subsidies aan bedrijven ( incluis salariswagens en ander extra )
dejules

01 mar 2020, 15:45

frits1955 schreef:
01 mar 2020, 13:47

Wat niet meer betalen? Transfers gaan via uitkeringen voor werkloosheid, ziekte,
De vraag is : moeten mensen zoals Wil die ondanks een benoeming voor het leven, 15 jaar voor hun pensioenleeftijd vrijwillig gaan leeglopen een uitkering krijgen? Is ons sociaal stelsel niet uitgevonden voor mensen die hun inkomen verliezen, buiten hun wil!, omdat ze ziek, invalide, te oud, werkloos, ... worden.
Wie kan zulke transfers verdedigen?