Corona virus
-
dejules
De Franse regering heeft een TGV-hogesnelheidstrein opgevorderd om coronapatiënten uit het oosten van Frankrijk over te brengen naar regio’s die minder getroffen zijn door de pandemie.
Het aantal corona-overlijdens in ziekenhuizen heeft dinsdagavond de kaap van de 1.000 gerond.
Het aantal corona-overlijdens in ziekenhuizen heeft dinsdagavond de kaap van de 1.000 gerond.
-
dejules
Boris Johnson blijft ook in coronatijden een doorslagje van Donald Trump. Ook hij wou lang niet weten van doortastende maatregelen — en vrijdag liet hij nog verstaan dat hij zijn 77-jarige moeder zou blijven bezoeken. Maar nu de sterfte in zijn land sneller dan in Italië gaat, is hij toch overgegaan tot een lockdown.
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Ik heb me wel degelijk wat vergist, de prof had het over "beschermd product" , maar het lijkt er wel beslist op dat men op "personen" gaat selecteren afhankelijk van de beschikbaarheid van hydroxychloroquine !Fred1950 schreef: ↑24 mar 2020, 21:05......
Iets anders en zeer ernstig hoorde ik op " De Afspraak" ( of ik zou het slecht gehoord of geïnterpreteerd moeten hebben) : Chloroquine zou "opgespaard" worden voor de "beschermde personen" !Als dit zo is, is blijkbaar in België de ene mens meer waard dan de andere ! In de VS kopen artsen massaal Chloroquine op voor hun familieleden, en dat heb ik wel goed verstaan. De mens zou beter ook eens muteren naar een hogere levensvorm, net zoals virussen dat doen.
![]()
Te zien op https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/de-afspraa ... d20200324/ vanaf 16:40 ( 16 minuten en 40 seconden )
-
dejules
In de Amerikaanse staat New York dreigt de corona-epidemie uit de hand te lopen.
Het aantal besmettingen neemt veel sneller toe dan werd gevreesd.
In New York zijn nu ruim 25.000 gevallen bevestigd.
Gouverneur Cuomo verwacht de piek van de besmettingen over twee tot drie weken.
In de stad New York, waar ruim acht miljoen mensen wonen, zijn 157 mensen overleden aan de gevolgen van een besmetting.
Er zijn zo'n 15.000 mensen besmet, bijna een derde van het totale aantal in de VS.
Er gelden al strenge maatregelen, maar het Witte Huis zegt dat iedereen die onlangs in New York is geweest nu twee weken in quarantaine moet.
NOS
Het aantal besmettingen neemt veel sneller toe dan werd gevreesd.
In New York zijn nu ruim 25.000 gevallen bevestigd.
Gouverneur Cuomo verwacht de piek van de besmettingen over twee tot drie weken.
In de stad New York, waar ruim acht miljoen mensen wonen, zijn 157 mensen overleden aan de gevolgen van een besmetting.
Er zijn zo'n 15.000 mensen besmet, bijna een derde van het totale aantal in de VS.
Er gelden al strenge maatregelen, maar het Witte Huis zegt dat iedereen die onlangs in New York is geweest nu twee weken in quarantaine moet.
NOS
-
dejules
Het Spaanse leger heeft bij het desinfecteren van verzorgingshuizen bewoners aangetroffen die leefden tussen de lichamen van mensen die vermoedelijk zijn overleden aan de gevolgen van het coronavirus. Minister van Defensie Margarita Robles zei dat oudere bewoners "volledig aan hun lot waren overgelaten, of zelfs dood in hun bed lagen". Hoeveel lichamen er zijn gevonden, is niet bekendgemaakt. Justitie is een onderzoek gestart.
Laatst gewijzigd door dejules op 25 mar 2020, 01:18, 1 keer totaal gewijzigd.
-
dejules
Inmiddels is het epidemiologische concept flattening the curve verrassend goed ingeburgerd als aanpak om overdracht te vertragen en zo de ziekte over langere tijd te spreiden.
Hiermee kunnen we hopelijk voorkomen dat de druk op de gezondheidszorg te groot wordt.
Maar dit is een tactiek, geen strategie.
Er is geen enkele ziektecurve die stijgt, daalt en dan blijft liggen.
Virussen zijn slimmer dan dat.
Op basis van wat we geleerd hebben van de H1N1-pandemie vermoed ik dat de overdracht van het COVID-19 virus zal voortduren tot in de eerste weken van de zomer.
In tegenstelling tot de griep, waarvoor een basisimmuniteit is, zal het COVID-19 virus zich blijven verspreiden tot voorbij het moment dat het griepseizoen stopt net omdat er nog zoveel vatbare mensen zijn.
Uiteindelijk zal de zomer de overdracht wel tijdelijk vertragen, maar het virus zal volgende winter weer opduiken met mogelijk verwoestende gevolgen.
Zelfs in landen als China en Italië is waarschijnlijk maar een klein deel van de bevolking besmet.
De paradox van de huidige onderdrukkingstactiek is dat hoe minder mensen nu geïnfecteerd zijn, hoe vatbaarder we volgende winter zijn. We zullen natuurlijk veel leren van de aankomende winters in de landen van het zuidelijk halfrond, zoals Australië, Zuid-Afrika en Chili.
Ondanks de intensieve inspanningen moeten we ons erop voorbereiden dat er voor komende winter nog geen veilige, zeer effectieve vaccins en geneesmiddelen op grote schaal beschikbaar zijn.
https://www.knack.be/nieuws/gezondheid/ ... 1585082084
Hiermee kunnen we hopelijk voorkomen dat de druk op de gezondheidszorg te groot wordt.
Maar dit is een tactiek, geen strategie.
Er is geen enkele ziektecurve die stijgt, daalt en dan blijft liggen.
Virussen zijn slimmer dan dat.
Op basis van wat we geleerd hebben van de H1N1-pandemie vermoed ik dat de overdracht van het COVID-19 virus zal voortduren tot in de eerste weken van de zomer.
In tegenstelling tot de griep, waarvoor een basisimmuniteit is, zal het COVID-19 virus zich blijven verspreiden tot voorbij het moment dat het griepseizoen stopt net omdat er nog zoveel vatbare mensen zijn.
Uiteindelijk zal de zomer de overdracht wel tijdelijk vertragen, maar het virus zal volgende winter weer opduiken met mogelijk verwoestende gevolgen.
Zelfs in landen als China en Italië is waarschijnlijk maar een klein deel van de bevolking besmet.
De paradox van de huidige onderdrukkingstactiek is dat hoe minder mensen nu geïnfecteerd zijn, hoe vatbaarder we volgende winter zijn. We zullen natuurlijk veel leren van de aankomende winters in de landen van het zuidelijk halfrond, zoals Australië, Zuid-Afrika en Chili.
Ondanks de intensieve inspanningen moeten we ons erop voorbereiden dat er voor komende winter nog geen veilige, zeer effectieve vaccins en geneesmiddelen op grote schaal beschikbaar zijn.
https://www.knack.be/nieuws/gezondheid/ ... 1585082084
Laatst gewijzigd door dejules op 25 mar 2020, 08:25, 1 keer totaal gewijzigd.
-
dejules
Uit een onderzoek van enkele Chinese universiteiten en de Amerikaanse universiteit Harvard bleek dat de besmettingsratio in Wuhan aanvankelijk op 3,9 lag. Na de lockdown werd die teruggedrongen tot 0,32.
Maar een lockdown alleen zal het virus niet klein krijgen, zo waarschuwde de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) zondag nog. “Het nadeel van lockdowns is dat het gevaar bestaat dat het virus meteen weer opduikt als de strenge gebiedsverboden worden opgeheven”, aldus WHO-expert Mike Ryan.
Ook in Wuhan herneemt het gewone leven nu langzamerhand. Sinds zondag mogen mensen opnieuw naar het werk en rijdt het openbaar vervoer weer. Maar dat betekent niet dat het gevaar geweken is.
De WHO gaf afgelopen weekend advies voor de periode na de lockdown: “We moeten ons richten op het opsporen van mensen die ziek zijn en ze isoleren. Daarna moeten we achterhalen met wie ze in contact zijn gekomen en ook die mensen isoleren.”
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20200323_048 ... e-lockdown
Maar een lockdown alleen zal het virus niet klein krijgen, zo waarschuwde de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) zondag nog. “Het nadeel van lockdowns is dat het gevaar bestaat dat het virus meteen weer opduikt als de strenge gebiedsverboden worden opgeheven”, aldus WHO-expert Mike Ryan.
Ook in Wuhan herneemt het gewone leven nu langzamerhand. Sinds zondag mogen mensen opnieuw naar het werk en rijdt het openbaar vervoer weer. Maar dat betekent niet dat het gevaar geweken is.
De WHO gaf afgelopen weekend advies voor de periode na de lockdown: “We moeten ons richten op het opsporen van mensen die ziek zijn en ze isoleren. Daarna moeten we achterhalen met wie ze in contact zijn gekomen en ook die mensen isoleren.”
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20200323_048 ... e-lockdown
-
dejules
Zes op de tien bedrijven in België hebben de voorbije twee weken telewerk ingevoerd. Dat is bijna een verviervoudiging ten opzichte van voor de uitbraak van het coronavirus, zo blijkt woensdag uit een bevraging van hr-dienstenleverancier Acerta bij 134 bedrijven met minstens 50 werknemers.
Volgens Acerta heeft de coronacrisis de terughoudendheid rond telewerk grotendeels weggenomen en zou dat een blijvend effect kunnen hebben.
Opvallend weinig van die bedrijven (45 procent) doen volgens Acerta een beroep op hun preventiedienst om te garanderen dat hun werkplek veilig is.
Volgens Acerta heeft de coronacrisis de terughoudendheid rond telewerk grotendeels weggenomen en zou dat een blijvend effect kunnen hebben.
Opvallend weinig van die bedrijven (45 procent) doen volgens Acerta een beroep op hun preventiedienst om te garanderen dat hun werkplek veilig is.
-
dejules
Als Peter-Paul Zwanikken (58) uit Huizen weer iemand hoort zeggen dat het coronavirus "maar een griepje is" is, dan ontploft hij vanbinnen. Hij raakte eind februari besmet in Noord-Italië en voelt zich een maand later eindelijk wat beter.
"Het is al een feestje dat ik me in verhouding tot eerst redelijk goed voel, maar m'n longen zijn zo aangetast dat ik nog steeds kortademig ben."
De kattenbak schoonmaken, daar moet Zwanikken naar eigen zeggen nog een halve dag van bijkomen. Eten krijgt weer wat smaak en dat is zeer welkom na tien kilo gewichtsverlies
Op het hoogtepunt was zijn temperatuur 39,8 graden. De ondernemer uit Huizen kreeg ook een longontsteking. Een test wees uit dat hij ook besmet was met het coronavirus.
"Ik werd echt megaziek en kon niet meer slapen van de hoofdpijn. Mijn spieren vielen weg, ik had geen trek meer en kon niet meer naar het toilet of onder de douche. Ik ben ervan geschrokken dat het me helemaal kapot kon maken."
"We waren zo vreselijk misselijk, konden niets eten en werden steeds slapper. Daardoor konden we ook geen medicijnen innemen", zegt de 58-jarige.
https://nos.nl/artikel/2328266-herstell ... maken.html
"Het is al een feestje dat ik me in verhouding tot eerst redelijk goed voel, maar m'n longen zijn zo aangetast dat ik nog steeds kortademig ben."
De kattenbak schoonmaken, daar moet Zwanikken naar eigen zeggen nog een halve dag van bijkomen. Eten krijgt weer wat smaak en dat is zeer welkom na tien kilo gewichtsverlies
Op het hoogtepunt was zijn temperatuur 39,8 graden. De ondernemer uit Huizen kreeg ook een longontsteking. Een test wees uit dat hij ook besmet was met het coronavirus.
"Ik werd echt megaziek en kon niet meer slapen van de hoofdpijn. Mijn spieren vielen weg, ik had geen trek meer en kon niet meer naar het toilet of onder de douche. Ik ben ervan geschrokken dat het me helemaal kapot kon maken."
"We waren zo vreselijk misselijk, konden niets eten en werden steeds slapper. Daardoor konden we ook geen medicijnen innemen", zegt de 58-jarige.
https://nos.nl/artikel/2328266-herstell ... maken.html
-
dejules
De lift bij de Hoge Brug is maar beperkt bruikbaar. De liften van de fiets- en voetgangersbrug zijn enkel tussen 07.00 uur en 21.00 uur open.
De Maasboulevardtunnel in Maastricht, onder het centrum van de stad, gaat de komende periode tussen 21.30 uur en 05.30 uur dicht. Door het coronavirus zijn er te weinig tunneloperators.
De Maasboulevardtunnel in Maastricht, onder het centrum van de stad, gaat de komende periode tussen 21.30 uur en 05.30 uur dicht. Door het coronavirus zijn er te weinig tunneloperators.
-
dejules
Het aantal doden in Duitsland door het nieuwe coronavirus is opgelopen tot 149. De afgelopen 24 uur bezweken 35 mensen, meldde het Robert Koch-Institut.
-
dejules
De Braziliaanse president Jair Bolsonaro noemt de angst voor het coronavirus "hysterisch" en wil dat bestuurders coronamaatregelen weer terugdraaien. "We moeten terug naar de normale situatie", zei de president dinsdag in een toespraak.
Eerder deed hij het virus af als "een fantasie", vergelijkbaar met "een klein griepje".
Bolsonaro lijkt dezelfde lijn te volgen als zijn Amerikaanse ambtsgenoot Donald Trump. Die zei dinsdag dat de Amerikaanse economie rond Pasen, op 12 april, weer moet gaan draaien.
Eerder deed hij het virus af als "een fantasie", vergelijkbaar met "een klein griepje".
Bolsonaro lijkt dezelfde lijn te volgen als zijn Amerikaanse ambtsgenoot Donald Trump. Die zei dinsdag dat de Amerikaanse economie rond Pasen, op 12 april, weer moet gaan draaien.