Clean installatie win 10

Vragen/antwoorden betreffende computer software.

renzo

13 apr 2020, 20:07

Tijdens de clean installatie een melding , heel juist weet ik het niet meer , maar het kwam erop neer dat de geselecteerde disk een mbr partitie is in het tabel. In efi systemen kan windows enkel in gpt partitie schijf installeren. Er was de mogelijkheid om verder te gaan wat ik ook gedaan heb.
Ik veronderstel dat ik met het oude mbr systeem zit. Kan men dit zien in schijfbeheer of in het bios.
De installatie is gedaan met een usb stick.
Terug installeren ? aan de werking van de computer is niets te merken.

Charlie Maru

14 apr 2020, 09:37

renzo schreef:
Tijdens de clean installatie een melding , heel juist weet ik het niet meer , maar het kwam erop neer dat de geselecteerde disk een mbr partitie is in het tabel.
GPT is gewoon de nieuwe norm die het stilletjesaan overneemt van MBR......(al een tijdje)
renzo schreef:
Ik veronderstel dat ik met het oude mbr systeem zit. Kan men dit zien in schijfbeheer of in het bios.
Ja, je kunt dit zien in schijfbeheer.
=> schijfbeheer => klik met de rechtermuisknop op de betreffende schijf en kies "eigenschappen".(niet op een partitie klikken)
In het Tab-blad ga je naar "volumes". Daar staat de partitiestijl vermeld.

Afbeelding

Afbeelding
renzo schreef:
Terug installeren ? aan de werking van de computer is niets te merken.
Je hoeft niets te herinstalleren.
GPT is de nieuwe norm van partitiestijl maar uw PC zal evengoed werken met een MBR indeling.
Alléén biedt het GPT systeem méér mogelijkheden.

Je kunt het een beetje vergelijken met de partities zelf: in FAT32 of NTFS: hier zal je ook niets aan de werking merken. Alléén ben je in NTFS ook minder gelimiteerd.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

renzo

14 apr 2020, 10:01

Het volume staat op MBR, al een geluk dat ik niet meer terug moet herinstalleren.
Hartelijk dank Charlie voor de moeite.

Charlie Maru

14 apr 2020, 12:24

Is graag gedaan.

Mocht je nog eens vanaf NUL beginnen (en alle partities verwijderen) kan je kiezen voor een GPT indeling.
Maar dat zal nu zeker de zaak niet maken.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

renzo

14 apr 2020, 16:54

Jawel tip komt van pas, heb nog een oude desktop staan en die en is ook nodig aan herinstallatie toe.