Excel - formulier (automatisch) ontwerpen vanuit tabel

Vragen/antwoorden betreffende computer software.

dirkbeirens

11 mei 2020, 18:05

Goede avond. Ik heb in Excel (Office 365, Mac) een tabel gemaakt. Nu zou het heel eenvoudig moeten zijn om een invulformulier te maken om nieuwe records toe te voegen. Uit de vele filmpjes op Youtube leerde ik dat het icoontje om daarmee te starten niet standaard op het lint staat, maar dat je het er nog moet opzetten via het pijltje naar beneden in de groene band bovenaan het werkblad, vervolgens "meer opdrachten", "opdrachten die niet op het lint staan". In de lijst die dan te voorschijn komt, staat op de Youtube-filmpjes ook de opdracht "formulieren", maar bij mij (in Office 365 dus) staat die daar niet. Die filmpjes zijn gaan wel over Excel 2013/2016. Weet iemand hoe ik daar kan aan beginnen?

franç

12 mei 2020, 10:14

In de nieuwste versie van Excel voor Mac komt Formulier (niet 'Formulieren') helaas niet meer voor, alhoewel je dat op grond van wat Microsoft op deze pagina schrijft: (klik hier) wel zou verwachten. Het is bekend dat de MAC-versies van Excel niet altijd (volledig) overeenkomen met de Windows-versies van Excel. In een eerdere Mac-Excelversie (in Mac-Office 2011) kwam het formulier in elk geval nog wel voor. Over dat verschil (Mac- versus Windows-versie van Excel) is al veel geklaagd en naar het schijnt probeert Microsoft die versies overeen te laten komen, maar het slaagt daarin kennelijk nog niet.

Sony

12 mei 2020, 10:20

dirkbeirens,

Klik op onderstaande link:
https://support.office.com/nl-nl/articl ... eb123f5ca7

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

franç

12 mei 2020, 10:58

@Sony,
het formulier dat de vragensteller wil, staat daar niet bij.

Sony

13 mei 2020, 10:31

ah neen op de betreffende link wordt beschreven
hoe men in een werkblad een formulier kan aanmaken
en bewaren. Formulier dat kan gebruikt worden om
vanuit een tabel te laten aanvullen of wijzigen.
Afhankelijk van het ontwerp van het formulier.
Afbeelding
Op die manier kan een heel eigen aangepast formulier
aangemaakt worden.

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

franç

13 mei 2020, 13:59

Sony schreef:
13 mei 2020, 10:31
op de betreffende link wordt beschreven hoe men in een werkblad een formulier kan aanmaken
en bewaren. Formulier dat kan gebruikt worden om vanuit een tabel te laten aanvullen of wijzigen.
Afhankelijk van het ontwerp van het formulier.Op die manier kan een heel eigen aangepast formulier
aangemaakt worden.
Maar het formulier kan niet op de manier gemaakt worden zoals de vragensteller het wil (zoals ik in mijn vorig bericht al schreef). In jouw link staat onder punt 1: "Klik op het tabblad Ontwikkelaars op het besturingselement dat u wil invoegen", maar het besturingselement dat de vragensteller wil, staat daar niet bij! De vragensteller wil het "Formulier", dat standaard niet op het lint staat, maar dat je - als je het frequent wil gebruiken - best kunt toevoegen aan de 'werkbalk snelle toegang' (zoals de vragensteller ook beschreef en in video's gezien heeft). Het "Formulier" komt in de laatste Excel MAC-versie van Excel niet voor. Met de besturingselementen waarnaar jij verwijst kun je niet hetzelfde doen als met het 'Formulier' dat de vragensteller wil gebruiken. Bovendien: het 'Formulier' waar de vragensteller gebruik van wil maken, is niet bedoeld om een een formulier te maken (dat formulier heeft hij namelijk al), maar om een formulier/tabel in te vullen !